Rijtest: Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 155 (2020)
Ik ben een fan van autobrochures. Niet eens zozeer vanwege de prachtige opmaak en fotografie, maar vanwege alle marketingpareltjes die je tegenkomt. Neem de nieuwe Peugeot 2008 SUV. Een auto waar ik nog nooit iemand jonger dan 75 jaar in heb zien rijden. En toch zie ik in de glimmende brochure geen enkele oudere.
Is dat erg?
Nee hoor, want onze ouderen doen er alles aan om hip en jeugdig te blijven. Dus zie je in de folder van de Peugeot 2008 alleen maar jonge en aantrekkelijke rolmodellen in een grootstedelijke omgeving die succes en onafhankelijkheid uitstralen. Ook in het taalgebruik moet je het moderne ‘hipstergevoel’ kunnen proeven. Of dat lukt weet ik niet, maar ‘Exalting SUV’ vind ik een hele bijzondere formulering. Geen flauw idee wat het betekent, maar dat is vaak zo bij dit soort inhoudsloos gebrabbel. Net als ‘extended experience’, ik ben benieuwd waar ik die ‘verlengde ervaring’ kan vinden. En natuurlijk gaat alles in de overtreffende trap. Deze SUV is niet ‘connected’ maar zelfs ‘ultra connected’. Kies je voor de Peugeot 2008 SUV dan heb je ook nog eens de ‘ Next gen SUV’ en een ‘exciting choice’. Nadat je je grenzen hebt verkend en de vrijheid hebt ervaren om te kiezen resteert nog één ding: add your own touch’.
Deze auto moet dan wel heel erg bijzonder zijn toch?
Precies! Die verwachting is wel gewekt. En daarom overwin ik mijn ergernis voor kleine SUV’s en ga ik deze auto toch maar eens proberen. Helaas niet de ‘Exalting E-SUV’ want onze Peugeot 2008 heeft gewoon een driecilindertje onder de kap. Over de vormgeving ben ik nog niet uit. De auto is in ieder geval herkenbaar als Peugeot en dat is best positief in een tijdperk waar alle auto’s steeds meer op elkaar gaan lijken. De designtaal van Peugeot is niet verkeerd, ook al kloppen de verhoudingen bij dit soort kleine SUV’s vaak niet als je ze voor het eerst in het wild bewondert. Dat is ook bij deze Peugeot wel een ‘dingetje’. De auto wil heel graag groot en stoer zijn maar als je hem ziet is het eigenlijk een beetje een ukkie. Het klopt niet helemaal. De grotere Peugeot 3008 is dan toch beter in balans.
Het interieur is best spraakmakend toch?
Ja, zeker in dit segment. Daar is het normaliter echt saaiheid troef. Stap maar eens in een Volkswagen T-nogwatdinges. Die fout heeft Peugeot gelukkig niet gemaakt. Het interieur ziet er fraai en vooral ook modern uit. Alhoewel dat laatste niet direct een voordeel is. Nut en noodzaak van een temperatuurregeling die ik via het scherm moet bedienen zie ik niet. Helemaal omdat het scherm altijd een tikje langzaam reageert. Als je verder scrollt door de menu’s valt het me wederom op dat logisch denken bij Peugeot niet bovenaan de lijst met competenties staat. Uiteraard geldt dat ook voor de onbenullige plaatsing van het stuurwiel die het zicht op de tellers blokkeert. Na heel veel passen en meten kan ik de digitale tellers nog net zien. Ik zit allang niet meer zoals ik wil zitten. Wat overigens niet wil zeggen dat ik graag een rij naar achteren doorschuif. Want daar is het een benauwde bedoeling.
Hoe rijdt het?
Dit is typisch zo’n auto die je koopt omdat het design je aanspreekt en niet vanwege de rijkwaliteiten. Het is zeker geen verkeerd rijdende auto, maar de Peugeot 2008 zet nergens nieuwe maatstaven. Of het nu gaat om het onderstel, de stoelen, de ruimte, de motorisering of praktisch gemak. Hij scoort overal tussen de 6 en de 7. Om ze toch even te benoemen. Het onderstel is vrij comfortabel en prima geschikt voor de dagelijkse kilometers maar mist wel wat sportief talent. De 1.2 liter driecilinder is dankzij 155 pk best geschikt voor alledaags gebruik maar is niet het ultieme toonbeeld van verfijning. Net zoals de automatische versnellingsbak die af en toe flink bokt. Ook is windgeruis een issue bij deze auto en geven de stoelen net wat te weinig steun aan je bovenbenen en onderrug. Nee, dit is geen auto waarmee je mij als autoliefhebber blij mee maakt maar dat geldt eigenlijk ook voor alle soortgenoten in dit segment. Zijn onze ouderen niet meer kritisch genoeg? Of weegt het nut van de hoge instap zo zwaar dat zij een wat mindere auto voor lief nemen? Wellicht dat laatste maar dat is in deze Peugeot 2008 ook een probleem. De iets hogere instap wordt weer teniet gedaan door de lage zitpositie. Dus in- en uitstappen is best lastig. Kortom lieve ouderen: eerst even proefzitten bij de dealer.
Wat mag dit kosten?
Peugeot maakt het zichzelf niet makkelijk sinds ze zichzelf wijsmaken dat ze ‘premium’ zijn. Dat wensdenken zie je terug in de prijsstelling. De Peugeot 2008 SUV is verkrijgbaar vanaf een ruime 25.000 euro. En dat is 8.000 euro meer dan een technisch gelijkwaardige Peugeot 208. Ok, die is misschien net iets minder praktisch maar wel heel, heel, heel veel goedkoper. Onze GT-line met 155 pk driecilinder, automaat en wat opties kost ruim 41.000 euro! Voor minder koop je een afgeladen Ford Focus of Volkswagen Golf. Geloof me, die auto’s rijden echt een paar klassen beter! Wil je toch een kleine SUV, ook dan is de Peugeot 2008 een dure jongen. De meeste concurrenten zijn aanzienlijk goedkoper.
Conclusie?
Het uiterlijk van deze auto zal voor sommige mensen het argument zijn om deze auto aan te schaffen. Toch doe je er verstandig aan om verder te kijken. Net als zijn soortgenoten is dit een dertien in een dozijn auto. Voor 30.000 euro kun je ook in de klasse Focus, Corolla, Golf en consorten winkelen. En dan krijg je veel meer auto voor je geld. Hoezeer de marketeers van Peugeot hun best ook doen, mijn ‘extended experience’ bleef uit. Ik realiseer me overigens dondersgoed dat gepensioneerd Nederland met het kwijl uit de mondhoeken naar de Peugeot showroom strompelt om hun krabbeltje onder een aankoopofferte te zetten. Het zij jullie gegund. Jullie liever dan ik.
Eindcijfer: 6
+ Fraai interieur
+ Best comfortabel
– Zet nergens een nieuwe standaard
– Prijzig
– Matige ergonomie.
ps…..ik heb de auto in de avonduren gereden dus helaas geen gelegenheid om foto’s te nemen. De eerste 3 zijn stockfoto’s van Peugeot Media. De andere zijn door de eigenaar gemaakt.