Rijtest: Opel Grandland X 1.2 Turbo (2020)

Kun je de Opel Grandland X direct een onvoldoende geven omdat-ie een suffe naam heeft? Nee, zelfs voor mij is dat een brug te ver. Maar een auto die Grandland heet staat wel op een mentale achterstand. Dit klinkt mij net zo aanlokkelijk in de oren als een bootreisje over de Rijn.

Opel Grandland X

Degelijke kost.

O nee, weer een crossover/SUV?

Ja dat klopt. Hoezeer ik ook een hekel heb aan dit soort auto’s, volgens de verkoopstatistieken (januari en februari 2021) zijn ze wel onverminderd populair. De Volvo XC40 is zelfs de meest verkochte auto in 2021! Modellen als de Kia Niro, Renault Captur en Volkswagen T-Roc zijn eveneens razend populair. De Opel Grandland X komt er wat bekaaid van af met een 51e plaats (380 stuks). Wellicht verandert dat in 2021 omdat de Opel Grandland X nu ook met 300 pk plugin-hybride leverbaar is, maar ik vrees voor Opel dat het toch een beetje gaat tegenvallen. Dat heeft niet zozeer met de naam te maken, maar veel meer met de vormgeving. Het is een degelijke, maar ook een erg sobere auto om te zien. Geen franje en tierelantijnen zoals bij de technisch gelijkwaardige Peugeot 3008. Geen intrigrerende lijnen. Ook staat de auto te hoog op de pootjes. Nee, het is zeker ook niet een lelijke auto maar er zullen weinig mensen zijn die de Opel Grandland X vanwege het uiterlijk kopen. Dat is duidelijk.

Opel Grandland

Een sober maar wel doelmatig interieur.

En het interieur?

De trouwe fans van Opel zullen de overzichtelijkheid en gebruiksvriendelijkheid roemen. Daar hebben ze een punt. Eindelijk weer eens normale tellers. Geen gekloot met een scherm maar gewone knopjes. Die werken. Het meeste zit op de plaats waar je het verwacht en zolang je niet al te veel naar beneden kijkt zie je dat de gebruikte materialen en afwerking gewoon heel degelijk zijn. Dit is de volwassen broer van de Peugeot 3008. Helaas is er ook een keerzijde. De wachtruimte van een gemiddeld gemeentekantoor straalt meer warmte en geborgenheid uit dan dit doodsaaie interieur. Gelukkig is deze Opel Grandland X wel uitgerust met de speciale ergonomische stoelen en die zitten echt fantastisch. Oprecht één van de beste stoelen die je kunt kopen. Helaas valt de beenruimte op de achterbank toch een tikje tegen voor een auto van dit formaat. Gelukkig is de bagageruimte (514 liter) wel prima.

Opel Grandland X

De ruimte op de achterbank valt stiekem nog wel een klein beetje tegen.

Is het onder de kap ook een bedaagde auto?

Ja nogal ja. De 1.2 liter driecilinder is goed voor 130 pk en dat is niet heel ruim bemeten in een auto van het formaat van een Opel Grandland. In Nederland mis je overigens op zich niet zo heel veel want je kunt nergens meer echt tempo maken. Maar als je toch een keer snel wilt invoegen of inhalen dan is het wel even aanpoten en moet de 8-traps automaat aan de bak. Dat merk je dan ook wel even, want helemaal soepel gaat het dan niet. Ook merk je door een incidentele hapering bij volgas dat de vermogenscurve net niet helemaal vlak is. Je voelt dat het motortje en versnellingsbak hard moet werken. Plankgas rijden in deze auto is alsof je een badeend kopje onder probeert te duwen. Je weet dat het badeendje gewoon blijft drijven als je klaar bent. Het voelt kortom zinloos en stom dat je het probeert. Met andere woorden, max driekwart gas is beter in deze auto. Dan is het motortje wel stil en verfijnd. Daarnaast drukt dat ook het verbruik en dan valt op dat je met deze auto vrij makkelijk 1 op 15 kunt rijden. Overigens zijn er ook nog een 180 pk benzinemotor, 130 pk diesel en twee PHEV’s (225 en 300 pk) verkrijgbaar.

Opel Grandland X

Twaalf in een dozijn? Gevonden!

Hoe rijdt het?

Probleemloos eigenlijk. Uiteraard dankzij de eerder genoemde goede ergonomie en fantastische stoelen. Verder valt op dat dit een makkelijk te rijden auto is. De besturing is vederlicht (wel gevoelloos), het overzicht is goed, de auto is comfortabel afgeveerd en de hoge instap/zitpositie wordt veelal door oudere bestuurders natuurlijk erg gewaardeerd. Een beetje middle-of-the-road, zoals eigenlijk alle crossovers. De auto mag misschien makkelijk te rijden zijn, als je een leuke of spannende auto zoekt dan moet je snel verder zoeken. Dit is geen auto waar je voor je plezier een ritje in maakt en dan maakt het niet uit of het een snel en sportief ritje is of een ritje waarin je rustig aan het cruisen bent. Je pakt deze auto alleen omdat het moet en niet omdat het leuk is. Dit soort verstandige auto’s bedient vast een doelgroep, maar mij maak je er niet per se gelukkig mee. Maar om eerlijk te zijn, dat geldt voor de meeste crossovers. De Peugeot 3008 rijdt een tikje dynamischer maar is in basis niet heel veel anders, alleen ziet die er natuurlijk wel meer fancy uit. En tegelijkertijd erger je jezelf in de Opel niet aan de typisch Franse ergonomische missers. Hopelijk blijft Opel dit soort ellende in de toekomst bespaard.

Opel Grandland X

Dit zijn de optionele 18 inch velgen. Heeft de auto zeker nodig.

Wat ben je kwijt voor de Opel Grandland X?

De basisversie (Edition) is verkrijgbaar vanaf 33.199 euro. Dan krijg je onder meer ledkoplampen, airconditioning, 17 inch velgen en parkeersensoren achter. Zakelijke rijders kunnen tegen een geringe meerprijs (700 euro) ook de business edition bestellen en dan krijg je een geïntegreerd navigatiesysteem inclusief. Boven de Edition heb je nog de Elegance (meerprijs 2.300 euro) versie. Altijd doen, want dan heb je de voortreffelijke ergonomische stoelen, een achteruitrijcamera en climate control aan boord. De Ultimateversie heeft een meerprijs van 6.850 euro (ten opzichte van de Edition) en dan heb je ook zaken als adaptieve ledverlichting, keyless entry en dat soort zaken erbij. De beste keus is de Elegance uitvoering waar ik ook mee op pad ben. Die kost inclusief automatische versnellingsbak al bijna 40.000 euro. Bedenk dat je voor dat geld ook een Skoda Octavia Combi kan kopen. Een betere, ruimere, (fors) goedkopere auto en ook nog eens (veel) mooier. Wil je toch een hoge auto, dan is de Skoda Kodiaq een veel betere keus.

Navigatie Opel Grandland X

Het systeem is gebruiksvriendelijk en werkt prettig, maar het scherm is anno 2021 wel echt klein.

En dus?

Ik val helaas in herhaling. Ook de review van deze crossover eindigt weer met het gebruikelijke riedeltje. Koop gewoon een normale sedan of stationwagen en je hebt een (veel) betere auto. De Opel Grandland X is echt geen slechte auto, maar er is bijna niets aan deze auto waar ik echt blij van word. Eigenlijk alleen de stoelen. Die zijn echt exceptioneel, maar die kun je ook in andere Opels bestellen. Dat maakt de Opel Grandland X niet uniek. Maar verder is er niets wat de auto aantrekkelijk maakt. Bij de Peugeot 3008 zou je bijvoorbeeld nog op het uiterlijk kunnen vallen. Dat gaat bij de Opel niet gebeuren. Dus nee, het is geen auto die de harten steelt.

Opel Grandland

Fijne stoelen!

Cijfer: 6+
+ Geweldige stoelen.
+ Gebruiksvriendelijke en probleemloze auto.
– Wel heel erg saai.
– Blinkt nergens in uit.
– Mag wat kosten.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten