Rijtest: Nissan Pulsar (2017)

De meest gebruikte auto’s door plof- en ramkrakers? Een Audi RS4 of RS6. Het zijn uiterst capabele en snelle Autobahnbeukers. Ideaal als vluchtauto. Toch is er een veel betere vluchtauto. De Nissan Pulsar.

Nissan Pulsar

Ontmoet onze vluchtauto!

De Nissan wat?

De Nissan Pulsar. Wat ik nu schrijf komt misschien oneerbiedig over, maar dit is met afstand de meest anonieme auto ooit. Eén van mijn tennisvriendinnetjes vroeg mij laatst vol trots of ik iets nieuws aan haar zag. Ik was al aan het kijken of er sprake was van een botoxje, een nieuwe tennistas of een fresh haircut maar het bleek dus de nieuwe Nissan Pulsar te zijn. Had ik volledig over het hoofd gezien. Ik schaamde me diep. Het is echt niet de lelijkste auto ooit (hallo Nissan Leaf!). De Nissan Pulsar is functioneel, nuttig en zakelijk. Maar ook retesaai, anoniem en sexloos. De ultieme steunkousenauto. En dat, mijn lieve lezers, is precies het geheim van deze auto. Niemand, maar dan ook echt helemaal niemand, gunt je een blik waardig in deze auto. Dat is voor mensen met een hoog sensitief ego zoals ik wel even slikken. Maar het betekent ook dat geen enkele politieman je staande zal houden. Er is geen enkele Nissan Pulsar-rijder met een strafblad. De bestuurders zijn allemaal brave ouderen (op mijn toch best jonge en leuke tennisvriendinnetje na dan) die hun belasting op tijd betalen, hun vuilnis netjes scheiden en iedere avond naar Lingo kijken.

Nissan Pulsar voorkant

Ook de voorkant is volledig inspiratieloos vormgegeven.

De Audi is toch veel sneller?

De vraag is of je daar iets aan hebt. Vraag maar eens aan een Audi RS-rijder hoe vaak ze staande worden gehouden voor een routinecontrole. Dat is zeker één keer per week. Het zijn auto’s waar je automatisch aandacht mee genereert. Dus heel vaak haal je de eindbestemming niet eens. Natuurlijk is het prettig dat je altijd kunt rekenen op heel veel vermogen als het toch misgaat, maar we zien ook vaak krantenkoppen waar een plofkraker de macht over het stuurwiel is verloren en met veel te hoge snelheid is gecrasht. Met de Nissan Pulsar is die kans wederom nihil, want voordat je enigszins hoge snelheden hebt bereikt ben je een paar honderd kilometer verder. En nogmaals, je tokkelt gewoon rustig met 100 kilometer per uur naar huis en je blijft onder de radar met je spruitjes-Nissan. Het is de ultieme vermommingsauto. Ik vraag me oprecht af waarom ik de eerste ben die dit bedenkt. Het is zo simpel en logisch.

Nissan Pulsar bij bank

Aangekomen bij de bestemming.

Wat als het dan toch misgaat en je moet vluchten?

Daarom staan we nu bij de pinautomaat in Duitsland (favoriete plek voor een plofkraak) om te zien wat er gebeurt als je toch volgas weg moet vluchten voor de sterke arm. Het eerste goede nieuws is de handgeschakelde versnellingsbak. Natuurlijk is rijplezier bij een achtervolging niet het meest urgent, maar een beetje plezier tijdens het werken kan gewoon geen kwaad. Een bijzonder fijn versnellingsbakje. De 1.2 liter viercilinder turbomotor (116 pk/190 nm) is natuurlijk andere koek dan een dikke achtcilinder. De 0-100 sprint kost ruim 10 seconden en de topsnelheid bedraagt een vrij magere 190 kilometer per uur. Het tweede goede nieuws is dat we op de Autobahn die snelheid gewoon overtreffen. Toch kom je in een achtervolging natuurlijk heel veel vermogen tekort. Daarnaast is de handling ook niet voldoende om je achtervolgers af te schudden. De besturing geeft weinig gevoel en ook is het onderstel meer comfortabel dan sportief. Zeker niet met de gemonteerde ‘all seasons’. Het is gewoon een rustige A naar B auto. Geen sportieve racer. Of vluchtauto. Dit is het Woerden onder de auto’s. Bizar gemiddeld dus.

1.2 liter motor Nissan Pulsar

Loopt als een naaimachientje.

En als je het rustig aan doet?

Dan kloppen de parameters wel. Het onderstel is dan prettig comfortabel en rustgevend. De isolatie is echt prima en de auto rijdt probleemloos. Zelfs de meest analfabetische plofkraker vindt hier zijn weg wel. De motor is sterk genoeg om zonder moeite mee te komen in het saaie Nederlandse verkeer en ook gaat de auto relatief zuinig om met de brandstof. Ook plofkrakers hebben last van de inflatie. Voor mensen die weinig met auto’s op hebben is dit echt de perfecte auto. De Nissan Pulsar kost weinig, is betrouwbaar en zet je nooit, maar dan ook nooit, op het verkeerde been. De gebruikte materialen zijn niet overal even mooi maar wel heel robuust en degelijk. Dit is die ouderwetse Japanse kwaliteit. Je voelt gewoon dat deze auto nooit kapot gaat. Het grootste pluspunt is de verrassend grote leefruimte voor alle passagiers. Mijn grootste kritiekpunt betreft de stoelen. Te zacht en te weinig zijdelingse steun en net wat te korte zittingen. Dat blijft vaak een issue bij Japanse auto’s. Ook is de zitpositie net iets te hoog, al is dat voor de oudere doelgroep wel weer prettig.

Interieur Nissan Pulsar

Saai zeker, maar ook oerdegelijk en super gebruiksvriendelijk.

Dus toch maar die Audi als vluchtauto?

Nee joh, natuurlijk gewoon de Nissan Pulsar. Want het blijft de meest saaie en onopvallende auto die je kunt wensen. Een ‘stealth’ mobiel. Het is geen liefhebbersauto (op de handbak na). Maar dat is prima. Want voor veel mensen is dit de perfecte auto. Goedkoop, ruim, zuinig, comfortabel, betrouwbaar, degelijk en pretentieloos. Dat maakt de auto uiteindelijk heel erg sympathiek. Hoe verfrissend is een auto die voor de verandering niet het ‘premium’ label ambieert. Waar je niet kunt kiezen uit 55 ‘ambient lighting’ kleurtjes. Een auto die niet het formaat heeft van een zeecontainer en waar bemoeizuchtige assistentiesystemen je het leven eens niet zuur maken. De Nissan Pulsar is die legging die je op een regenachtige zondag aantrekt omdat die zo fijn zit. De HEMA-rookworst. Niet die vegan bullshit maar gewoon de rookworst die ze al 50 jaar verkopen. Saai is anno 2022 heel verfrissend. Doe maar lekker gewoon in een wereld waar iedere narcist met een selfiestick denkt dat hij/zij het buskruit heeft uitgevonden. Dus ja, ik begin dit soort no-nonsense auto’s steeds meer te waarderen. En dat vrienden, is ook wel eens een fijne conclusie. 

Nissan Pulsar

Nog maar 5 jaar geleden kon je dit soort no-nonsense auto’s voor 23 mille kopen!

Eindcijfer: 7+
+ Oerdegelijk
+ Verrassend ruim
+ Stil en comfortabel
– Saaaaiiiiii

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

3 reacties

  1. ND-photo.nl schreef:

    Hahah heb erg genoten bij het lezen van deze rijtest Chris 😀

  2. Jos Tieleman schreef:

    Ik heb nog nooit een Nissan Pulsar gezien. En wist ook niet dat deze bestaat. Dus zo’n wagen is dus echt onopvallend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten