Rijtest: Mini John Cooper Works Countryman (2019)

Meer vermogen is altijd fijn. Je bent sneller op je bestemming, je hebt meer plezier en het is ook nog eens veiliger. Je blijft alert achter het stuur en je gaat uit verveling niet met je smartphone spelen. De Mini Countryman heeft ook baat bij meer vermogen. Heel veel baat.

Foto voorkant Mini JCW Countryman

Heel veel rood. Moet je van houden.

Meer vermogen?

Jazeker. De Clubman en Countryman profiteren als eerste van de nieuwste tweeliter turbomotor. Dezelfde als in de nieuwe BMW M135i xDrive en goed voor 306 pk en 450 nm. Dat is maar liefst 75 pk en 100 nm meer ten opzichte van de vorige versie. Die was goed voor 231 pk en 350 nm. De berg extra vermogen resulteert in leuke sprintcijfers. De 0-100 sprint kost nu 1,4 seconden minder (5,1 sec) en de topsnelheid is van 234 naar 250 kilometer per uur gestegen. Begrensd ja. Een Mini. Ook voor het eerst. Over Mini gesproken. Is een auto met een lengte van 4,3 meter nog wel een Mini?

Mini John Cooper Works Countryman

Qua formaat niet echt Mini!

Betekent een nieuwe motor ook een hogere prijs?

Ja. De versie met 231 pk en 4WD kostte eind 2018 ongeveer 53.000 euro. De nieuwe 58.000 euro. Dat is een beetje appels en peren met elkaar vergelijken omdat er nu natuurlijk weer een extra bpm-opslag op zit. Als ik daarmee rekening houd vind ik 58.000 euro veel geld maar geen afzetterij. Een minder praktische BMW M135i is bijvoorbeeld duurder. We moeten er nu eenmaal aan wennen dat je heel veel geld naar de dealer moet meenemen in Nederland. Toch zijn er ook concurrenten die goedkoper zijn. Bijvoorbeeld de Volkswagen T-Roc R. Die heeft 300 pk en kost 54.000 euro. Wil je meer ruimte, dan is een Seat Ateca Cupra (300 pk/60.000 euro) ook niet verkeerd. Kanttekening is wel dat je op de Mini John Cooper Works Countryman zeker 10.000 euro extra kwijt bent om de auto naar wens te configureren. De standaarduitrusting is bepaald niet overweldigend.

Foto remschijven JCW

Lekkere sportremmen zijn wel standaard!

Hoe bevalt de motor?

Belangrijke vraag, want dit is ook de motor die BMW levert in de nieuwe BMW M135i xDrive. De opvolger van de BMW M140i en een auto die altijd nog op mijn shortlist staat. Het is zeker geen slechte motor en vooral het koppel van 450 nm bij 1.750 toeren is best indrukwekkend. Dat maakt deze motor tot een soepele en ontspannen reisgenoot die lekkere klappen kan uitdelen. Ook in de wat zwaardere en hogere Countryman kom je goed vooruit. Dat is te zien aan de sprinttijden die ik via de Dragy opmeet. De 80-120 sprint kost 3,44 seconden en de 100 naar 200 sprint 16,45 seconden. Dat vind ik voor een auto met een maagdelijke kilometerstand (1500) best netjes. De automatische versnellingsbak is soms een beetje een ‘twijfelaar’ maar dat is alleen als je heel hard aan het stampen bent. Het extra schopje in de rug na doorschakelen is leuk voor de beleving.

Foto motor JCW

Grapjassen. Made by BMW zul je bedoelen.

Deze motor kan dus BMW M140i eigenaren tevreden stellen?

Nou, da’s wat overdreven. De viercilinder turbomotor heeft wel een paar minpuntjes. Boven de 5.000 toeren zakt hij wat in. Das best vroeg. Ook is het geluid niet echt inspirerend. Ik hoor de uitlaat niet pruttelen, wat voorheen altijd wel het geval was in snelle Mini’s en ook komt verreweg het meeste motorgeluid uit de speakers. Desondanks vind ik ik dat in de Mini John Cooper Works Countryman niet zo’n heel groot issue. Dit is geen sportieve auto waarmee je als een hooligan tekeer gaat. Dit is een crossover waarmee je vlot en comfortabel kilometers wil maken. Dan zit je niet altijd te wachten op luide uitlaten en allerlei wilde uitspattingen. In de BMW M135i xDrive kan dit wel een issue worden, zeker voor BMW M140i eigenaren.

Foto uitlaten Mini Countryman

Weinig muziek uit de uitlaatjes.

Voldoet de Mini John Cooper Works Countryman als reisauto?

Ja, beter dan de Mini Cooper S Countryman die ik vorig jaar reed. Die vond ik net iets te langzaam en te duur. Net niet speciaal genoeg. Deze Mini John Cooper Works Countryman waardeer ik meer en dat komt door het toegenomen vermogen. Dat maakt de rij-ervaring zoveel soepeler en makkelijker. Nu is het opeens een ‘wintersportcruiser’ waarmee je met 250 kilometer per uur gewoon de linkerbaan kunt opeisen. Ok, je zult dan heel vaak moeten tanken maar het kan wel. De toegenomen snelheid geeft de auto net even dat beetje extra beleving en het comfort is altijd voldoende. Het is niet zo dat je zit te zweten en te bibberen bij 250 kilometer per uur. De koersvastheid is voorbeeldig en je stuitert niet uit je stoel als je over een Duitse betonplaat dendert. Prima! Jammer van het windgeruis, dat blijft bij Mini’s (dankzij de steile voorruit) toch een issue.

Foto stoelen JCW

Vorstelijke stoelen!

Hoe doet de Mini John Cooper Works Countryman het op de Landstrassen?

Tsja. Dan zit ik toch liever wat lager. Het rijdt en stuurt echt niet slecht, maar je merkt aan alles dat je met te veel massa onderweg bent en dat de auto te hoog op zijn pootjes staat. Ondanks de vierwielaandrijving krijg ik toch regelmatig ESP-ingrepen als ik te vroeg het gaspedaal diep intrap. ESP uit? Dan krijg je onderstuur. De connectie met de voorwielen komt ook nooit tot leven in je stuurwiel. Te veel filters, te weinig prikkels. Dit is een 80% auto. Het is wel iets meer strak getrokken maar echte scherpte en feedback ontbreken. Ik denk overigens niet dat de doelgroep van dit soort auto’s daar op zit te wachten. Maar toch. Stap voor de lol eens in een BMW 330i en je merkt dat een gewone sedan of combi echt wel fijner rijdt. En jawel, een BMW 330i kun je ook voor iets meer dan 60k op je oprit hebben staan.

Foto interieur Mini John Cooper Works Countryman

Premiumwaardig interieur!

En het interieur?

Ja, de Mini Countryman is niet de meest praktische auto die je kunt kopen in het crossover segment. Dat weet je vooraf. Toch hebben ook je achterpassagiers voldoende ruimte dankzij de verschuifbare achterbank. Verder is het bij het interieur natuurlijk herkenbaarheid troef en dat is bij Mini een groot voordeel. Het interieur ziet er echt goed uit, de gebruikte materialen zijn mooi en de John Cooper Works stoelen zitten fantastisch. Ja, ik word hier blij van. Het te kleine scherm van de navigatie en de head-up-display die niet netjes rechtstreeks op de voorruit projecteert kunnen mijn pret niet bederven. Dit interieur is ‘premium’ kwaliteit.

Foto head up display

Nee, dit is jammer!

Dus?

De Mini John Cooper Works Countryman is niet de meest rationele keus en dat zal hij ook nooit zijn. Desalniettemin is de nieuwe motor echt een enorme verbetering. Dit is een koppelrijke motor die heel goed matcht bij het karakter van de Mini Countryman. Daarnaast is het interieur mooi en zullen de fans smullen van alle JCW opsmuk. Voor de echte sportieve bestuurder is de Mini John Cooper Works  Countryman te week, terwijl de auto voor familievaders/moeders niet praktisch genoeg is. Het is een lifestyle product waarmee je vlot en soepel van A naar B kunt reizen. Eigenlijk precies wat de Mini doelgroep wil. Wil je een echt sportieve Mini dan zul je even moeten wachten op (en sparen voor) de brute Mini John Cooper Works GP

Eindcijfer: 7+
+ Vlotte cruiser
+ Fraai interieur
+ Koppelrijke motor
– Best prijzig
– Niet heel praktisch

Tnx @De Maassche Venlo Mini voor het uitlenen van de auto!

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten