Rijtest: Mini John Cooper Works Clubman (2020)
“Chris: ik krijg voor mijn 50e verjaardag een auto cadeau van mijn man. Wat een schatje hè! Ik mag kiezen wat ik wil. Ik wil natuurlijk een auto die er leuk uitziet en ik geef eerlijk toe dat ik best wel een heel zwaar rechtervoetje heb. Hij moet ook veilig zijn, want mijn dochter heeft net haar rijbewijs. Het budget is niet zo’n issue. Please help?” Natuurlijk kan ik helpen. Ik presenteer de Mini John Cooper Works Clubman!
Waarom de Mini Clubman?
De Mini Clubman is natuurlijk de ideale auto voor een vrouw van middelbare leeftijd. Die schattige achterdeurtjes. De guitige koplampjes, de kekke kleurtjes. Je lijkt er zo jaren jonger door. Buiten de (smaakgevoelige) vormgeving is het verder fijn toeven in de Mini. Een leuk vormgegeven interieur, heerlijke sportstoelen, mooie materialen en – als je de portemonnee nog iets verder opentrekt – heel veel luxe en veiligheidssystemen. De navigatie inclusief ‘Realtime Traffic Information’ werkt eveneens subliem. Fijn dat Mini gewoon mag putten uit de magazijnen van moeder BMW. Kies zeker ook voor het optionele (en prachtige) panoramadak. Ok, kost wat hoofdruimte maar met het fraaie lenteweer van de afgelopen tijd is dat echt een feestje.
Waarom dan de John Cooper Works versie?
Omdat het kan! Zeker als je een auto cadeau krijgt. Maar dat is niet het hele verhaal. Neem het uiterlijk. Met alle John Cooper Works opsmuk wordt dit lammetje opeens een klein welpje. Hij heeft tandjes gekregen. Goed nieuws dus ook voor manlief, want die kan er ook in rijden zonder dat dit ten koste gaat van zijn masculine entiteit. Jammer genoeg heeft onze testauto niet het rode dak. Een John Cooper Works mag best een beetje opvallen. Daarnaast is het overdadige motorvermogen natuurlijk een reden om deze versie te kiezen. Het vermogen is van 231 pk naar maar liefst 306 pk gestegen. Dat is even een plusje van 75 pk! Dat maak je niet iedere dag mee als autoliefhebber. Voldoende om die zware rechtervoet te bevredigen.
Een nieuwe motor?
Klopt. Een donatie van moeder BMW. Deze motor vind je ook in de nieuwe BMW M135i xDrive. Eerder heb ik die ook al gereden in de Mini John Cooper Works Countryman. Dit is de meest potente motor die ooit in een Mini is geleverd. En de snelste. In 4.9 seconden blaas je naar 100 en bij 250 kilometer per uur maakt een snelheidsbegrenzer een eind aan het feest. Ja, dat kunnen we met een gerust hart vlot en lekker pittig noemen. Zeg maar gerust snel. Mooie cijfers die bevestigd worden door onze eigen meetgegevens. De 80-120 sprint doet de Mini in 3.1 seconden en de 100-200 sprint in 13.8 seconden. Dat zijn nette tijden, zeker met in het achterhoofd de maagdelijke kilometerstand (1300 op de teller). Dus er valt nog wel iets vanaf te knabbelen als de auto goed is ingereden. In vergelijking met de Countryman is de Mini respectievelijk 0.3 en 2.6 seconden sneller op beide exercities.
Is het een motor die mij kippenvel geeft?
Kippenvel is misschien iets te veel van het goede, maar het is wel een hele fijne motor. Dat komt mede door het riante koppel van 450 nm. Als de naald van de toerenteller het getal 2 passeert start het grote sleurfeest. Vooral midrange (3000 – 5000 toeren) zet deze motor flinke stappen. Doortrekken naar 6000 toeren kan geen kwaad, maar een extra ‘boost’ zit er dan niet meer in. Het geluid is ook verrassend goed, ook al komt dit gedeeltelijk uit de speaker. De roffel is aanstekelijk en voegt gewoon iets toe aan de beleving. Ik weet het, een kinderhand is snel gevuld. In tijden van partikelfilters, geluidsnormen en andere onzin mogen we blij zijn met wat we hebben. Opvallend is ook de directe gasrespons in sportmode. De auto voelt bijna nerveus aan. Als een aangelijnde pitbull die je even los kunt laten. Leuk! Is dit de beste viercilinder in het segment? Dat net niet. De 300 pk TSI uit de VAG-stal vind ik nog iets fijner omdat deze motor bovenin zo lekker agressief is.
Hoe is de versnellingsbak?
In basis is de achttrapsautomaat een voortreffelijke versnellingsbak. Soepel, verfijnd en als je gaat trappen heeft de bak bijna altijd wel het juiste verzet klaar staan. De bakverhoudingen zijn ook lekker kort en hoera, je kunt in manuele modus ook lekker de toerenbegrenzer raken. Ik erger me alleen aan het geforceerde ‘sportieve’ schokje in sport- en manuele modus. Die schokjes zijn ronduit onbehouwen en na verloop van tijd gaat dit irriteren. Natuurlijk kan ik de comfortmode weer aanzetten, maar dan heb ik de motor en besturing ook in standje ‘tam’ staan. En dat wil je niet. Jammer dat je anno 2020 de motor, besturing en versnellingsbak niet individueel kan configureren. En natuurlijk eveneens spijtig dat je anno 2020 geen handbak meer kan bestellen. Dat was bij deze auto best leuk geweest.
Hoe is de rijbeleving?
Als je een toegankelijke auto zoekt waarin je met je ogen dicht hard kunt rijden, dan is deze Mini John Cooper Works Clubman je beste vriend. Deze auto kleeft dankzij de vierwielaandrijving echt aan het asfalt, tractie te over! Ideaal voor dochterlief, want deze auto heeft een heel veilig en voorspelbaar weggedrag. Voor de enthousiaste stuurman/-vrouw valt er ook genoeg plezier uit deze Mini te halen en dat komt vooral vanwege de enorme bochtsnelheden die je kunt maken in deze auto. Zoveel grip en tractie heb ik zelden meegemaakt. Daarbij is de directe besturing erg prettig. Dat geeft toch nog een beetje het ‘gooi-en-smijtgevoel’, ook al kan de Mini nooit helemaal maskeren dat je met te veel kilootjes onderweg bent. Bij de Clubman geen probleem. Een wat meer allround rijbeleving past prima bij dit type auto. Het is daarom ook fijn dat bij normaal gebruik het comfort meer dan acceptabel is. Bij de remmerij zit nog wel wat ruimte voor verbetering. Met de stopkracht is niets mis maar het pedaal had wel iets directer en agressiever afgesteld mogen worden.
Wat mag dat kosten?
Ik durf hier bijna niet meer over te beginnen vanwege het ridicule belastingbeleid van onze overheid. Sportieve auto’s zijn stervensduur geworden. Met dat in het achterhoofd is een aanschafprijs van 57k voor de Mini John Cooper Works Clubman relatief gezien best een koopje. Ook gezien de concurrentie in eigen huis. Een vergelijkbaar gemotoriseerde Mini John Cooper Works Countryman kost 10k meer en is in alle opzichten minder dan de Clubman. De technisch identieke BMW M135i xDrive kost 5k meer. Nee, qua prijsstelling is dit best ok. Hoe gek (en hoe naar) dit ook klinkt. Bedenk dat een Renault Megane RS en Hyundai i30N inmiddels ook al 50k of meer kosten. Je moet bij Mini nog wel een paar opties aanvinken, maar gelukkig wel voor schappelijke prijzen.
Zijn er nog puntjes die beter kunnen?
Altijd. Zo is de ruimte achterin echt beperkt. Volwassenen zitten achterin ronduit krap. Weinig been- en hoofdruimte (ook zonder panoramadak). Ander minpuntje is dat de bedieningsknoppen van de navi wat uit het zicht zitten. En het zicht door de achterruit is wat beperkt vanwege het aparte concept met de klapdeurtjes. Grootste minpunt is dat de Mini John Cooper Works Clubman net wat te veel windgeruis maakt. Dat merk je vooral op hogere snelheid. Niet schrikken van dit lijstje, want het zijn wat mij betreft vooral bijzaken.
Is dit de beste Mini die je nu kunt kopen?
Ja, ik vind van wel. De nieuwe motor maakt alles beter. Nu klopt het totaalplaatje wel en heb je wel de prestaties die je verwacht bij het John Cooper Works label. De Mini John Cooper Works Clubman is niet de meest spannende auto die je kunt kopen maar wel een uiterst competente, dagelijks inzetbare kanonskogel in designeroutfitje. Geschikt voor m/v! Dit is oprecht een hele goede auto en het ‘allround’ karakter past prima bij dit type auto. Kortom, het is duidelijk welk verjaardagskado het moet worden. Wil je een ‘wilde en heftige’ Mini dan is de Mini John Cooper Works GP wellicht de betere keus.
Eindcijfer: 8
+ Fijn onderstel
+ Fijne viercilinder turbomotor
+ Mooi interieur
– Veel windgeruis bij hoge snelheden
– Niet heel erg ruim en praktisch
Dank aan @Maassche Mini Venlo voor het beschikbaar stellen van deze Mini!
Leuke rij impressie. Ik heb 3mnd geleden dezelfde testrit mogen maken. En het hele weekend een grijns van oor tot oor gehad. Ook mij viel op dat de auto heel toegankelijk is, een perfecte zitpositie heeft, je heel rustig en comfortabel kan cruisen totdat je een paar leuke bochten tegen komt en even heerlijk kan trappen. Geweldige auto.
Ik heb m wel met de comfortstoelen gereden ipv de jcw stoelen omdat de comfortstoelen beter zitten voor mij. Maar met mijn 2,02m kon er nog een volwassene achter mij zitten.
Ha David, leuk dat je je ervaring met ons deelt. Die nieuwe motor is echt een grote stap vooruit 🙂
Graag gedaan. En idd die nieuwe motor is heerlijk. Ik ben het wel eens dat de auto op de foto een beetje saai oogt. Ik heb dezelfde kleur gereden alleen dan met een rood dak en rode spiegels. Dat is ie een stuk leuker om te zien.
Alweer een heerlijk scheurijzer. Bedankt!