Rijtest: Mini Electric (2021)

Ook Mini maakt- noodgedwongen – de omslag naar elektrische aandrijflijnen. Werkt dat met het concept van de kleine, lichte en wendbare sportieve hatchback of heeft Mini een joekel van een probleem? Deze Mini Electric is het antwoord op deze vraag.

Mini Electric

De nieuwe Mini Electric. Inclusief (fake) luchthappertje.

Wat zijn de specificaties van de Mini Electric?

Het vermogen zit wel goed. De elektromotor is goed voor 184 pk en 270 nm. Inderdaad, dat is vergelijkbaar met de benzinegestookte Cooper S versie. Daarom biedt Mini de elektrische variant in sportieve S-trim aan. Dus ook inclusief het kleine luchthappertje op de motorkap. Qua sportieve uitstraling zit het dan ook weer goed, al ontbreken de uitlaatjes natuurlijk. De speciale velgen en gele accenten geven de auto toch een eigen uitstraling. Je buren zien dat je de ijsbeer wilt redden en dat kan in sommige delen van het land waar de policor regeert (A’dam, Nijmegen) een voordeel zijn. Het interieur is hetzelfde als bij de benzinebroertjes. Niets mis mee kortom, want het ziet er fraai uit, is gebruiksvriendelijk en de materialen en afwerking staan op een heel hoog niveau. Dit is premiumkwaliteit.

Mini Electric

Blijft een fraai interieur!

Hoe zijn de prestaties?

Goed. Verrassend goed zelfs. Het voordeel van een elektromotor is natuurlijk dat je direct vermogen tot je beschikking hebt. De Mini Electric reageert als door een wesp gestoken op je rechtervoet. Je drukt het gaspedaal (of moet ik zeggen stroompedaal?) in en je vliegt vooruit. Een sprinttijd van 7.3 seconden klinkt niet zo indrukwekkend maar de manier waarop is veel belangrijker. Het voelt sneller aan en dat maakt ieder stoplichtsprintje toch weer vermakelijk. Qua topsnelheid valt de Mini dan wel weer erg tegen. Meer dan 154 op teller zit er niet in. Dit is om de accu te beschermen, want anders sta je heel snel weer bij de snellader. Over accu gesproken, dat is meteen het grootste minpunt van de Mini. Het officiële rijbereik is met 232 kilometer al heel beperkt maar in de winter is het bereik met een volle accu net aan 150 kilometer. Leuk voor de boodschappen en woon-werkverkeer maar als je van Utrecht naar Eindhoven moet (en weer terug) heb je een uitdaging. Mini geeft aan dat ze hier bewust voor gekozen hebben omdat klanten vaak kortere ritten maken met deze auto en dat een kleinere accu de wegligging ten goede komt.

Mini Electric

Zoek de verschillen met de benzinebroertjes.

Is dat laatste ook gelukt?

Ja, absoluut. Deze Mini Electric rijdt gewoon fijner dan een reguliere Mini Cooper S. De som der delen klopt beter. Door de montage van de accu’s is het zwaartepunt van de auto fijner. Deze auto voelt daadwerkelijk als een kart aan en je kunt met hele hoge snelheden het autootje in de bocht gooien. Waar je met de gewone Mini Cooper S wordt beloond met onderstuur, houd je in de Mini Electric eigenlijk altijd tractie. De Mini Electric weegt ook ‘maar’ 1365 kilo. Dat is voor een elektrische auto heel beperkt en de auto voelt ook heel lichtvoetig aan. Daarnaast roteert de achterzijde net genoeg mee zodat de kleine Mini Electric als vanzelf de binnenkant van de bocht opzoekt. Je moet wel even zoeken naar het juiste stuurgevoel. In sportstand is die eigenlijk net iets te zwaar en te gevoelloos. In comfortmode kloppen de parameters beter. Bij een normale rijstijl is de demping ietwat aan de stugge kant, zoals dat ook bij de gewone Cooper S het geval is. Het is gelukkig geen niervergruizend stuiterbakkie. Je kunt aan ‘one pedal driving’ doen bij de Mini Electric (de auto remt dan heel sterk af op de motor), maar ik vind dat zelf altijd onprettig. Gelukkig kan ik ook een standje normaal instellen. Dan win je iets minder energie terug maar heb je wel een meer vloeiende rijstijl.

Tankdop Mini Electric

Leuke details herinneren je aan het feit dat je in een EV rijdt.

Wat mag dit kosten?

Je constateert wellicht dat ik nog in het pre-faceliftmodel reed. Dat klopt, maar technisch gezien is die auto exact hetzelfde. Alleen de buitenkant is ietsjes anders. De prijs is hetzelfde gebleven. De auto is verkrijgbaar vanaf 36.000 euro en de versie met de stoere 17 inch velgen en sportieve opsmuk kost nog eens 3.000 euro en een beetje extra. Met een beetje zelfbeheersing ben je met 41 mille wel klaar maar als je een full-optionversie wilt ben je zo 45 mille kwijt. Ik vind het lastig om de prijs in te schatten. Dat zijn natuurlijk heel veel euries als je kijkt naar het geringe rijbereik en ruimte. Zoek je dat, dan zijn er veel betere alternatieven. Zoek je een premium, goed gebouwde en lekker sturende tweede auto dan vind ik de Mini geen verkeerde aanbieding. Sterker nog, dan heeft de auto eigenlijk nauwelijks concurrentie. Dat leuke Hondaatje misschien en de BMW i3, maar dan houdt het eigenlijk wel op. Rijd je inderdaad alleen korte ritten en heb je een andere auto voor de langere ritten, dan is de Mini Electric best een leuk alternatief.

Mini Electric

De ‘Union Jack’ achterlichten zijn voortaan standaard bij Mini.

Conclusie?

Tweeledig. Qua range scoort de Mini Electric onvoldoende. Dan kan Mini daar best een mooi verhaal omheen lullen, maar het is best wel een beperking dat je bij een normale rijstijl al na 150 kilometer gewoon moet bijladen. In de winter zelfs eerder. Of je moet ‘hypermilen’ achter de vrachtwagens maar daar word je ook niet bij van. Zeker niet in deze Mini Electric, want dit is een heel leuk scheurijzertje. Dit is één van de weinige Mini’s die daadwerkelijk het – zoals Mini zelf omschrijft – ‘Go-Kart’ gevoel geeft. Deze Mini Electric rijdt fijner dan het benzinebroertje en dat is best een prestatie. Echt een hele leuke auto! Daar zit ook het dilemma van Mini. Je kunt meer batterijen onder de auto proppen maar daar wordt de auto zwaarder en minder leuk van. Mini heeft nu gekozen voor de rij-eigenschappen en als liefhebber heb ik daar ook wel weer waardering voor. Omdat het resultaat uiteindelijk wel gelukt is. Ik ben heel erg benieuwd of er ooit een elektrische auto is die heel leuk en lichtvoetig stuurt en tegelijkertijd ook een acceptabele range heeft. Die auto moet nog geboren worden. Hopelijk maken we dat nog mee. Maar dit is wel een indicatie van wat er mogelijk gaat zijn. Leuke auto’s blijven ook in de toekomst bestaan!

Mini Electric

Qua rijden top. Maar qua rijbereik nog veel ruimte voor verbetering.

Eindcijfer: 7+
+ Stuurt en rijdt heel erg goed
+ Premiumkwaliteit
+ Voelt rap aan
– De actieradius is wel heel gering
– Best veel geld voor een niet praktische auto.

Tnx @MaasscheVenlo voor het uitlenen van de Mini.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten