Rijtest: Mini Cooper S Countryman (2019)

Eindelijk maak je een droom waar. Je eerste leaseauto! Je wilt een auto die ‘stoer’ en ‘fashionably cool’ is. Een hoge zit vind je belangrijk. Een stoere SUV of crossover! Die zijn natuurlijk niet zo duurzaam. Dat is wel een dingetje. Gelukkig eet je al wel twee dagen per week ‘vegan’ en gebruik je diervriendelijke make-up. Je Insta staat er vol mee. Voor je auto wil je echter wel een uitzondering maken. Of voor je vliegvakantie naar Nepal deze zomer. Niet te lang over nadenken. Je vindt vast wel weer manieren om te compenseren. Je bent best goed bezig met je bewuste levensstijl.

Mini Cooper S Countryman

Je eerste leaseauto?

Welke moet je kiezen?

De keuze is reuze in dit segment. Bijna ieder merk biedt wel een crossover of klein SUV’tje aan, maar cool zijn ze zelden. Meestal zijn het spuuglelijke bejaardenbakken met onuitspreekbare namen. Welke gek verzint namen als ‘Mokka’, ‘Sportage’, ‘Grandland’, ‘Ecosport’ en ‘Captur’? Moet vast een ‘boze witte man’ zijn. Kan niet anders want je ziet alleen 65-plussers die hiermee de illusie kopen dat ze aan hun tweede jeugd zijn begonnen. Soms flirten ze zelfs met je. Echt ‘awkward’. Hier wil jij niet mee geassocieerd worden dus jij gaat voor premium met het bijhorende imago. Je verdient het, want je carrière loopt helemaal op schema!

Ford Ecosport

Neeeee, dit wil je niet!

BMW, Audi of Mini?

Je vraagt je vriendje welke auto je moet nemen. Hij is dol op zijn Audi A3 en adviseert de Audi Q2. Die auto heeft de moeder van Roosmarijn ook, bedenk je. Hmmm, liever niet. Dus is de kans groot dat je bij de BMW/Mini-dealer terecht komt, want hier vind je aardig wat modelletjes die aan jouw wensen voldoen. Bijvoorbeeld de BMW X2. Niet echt een auto voor ‘ladies’ en je vriendje vertelt dat die auto nogal oncomfortabel schijnt te rijden. Dat wil je niet. De BMW X1? Die is wel een beetje saai. Daar rijden best vaak bejaarden in rond. Een BMW X3 is weer boven budget en een Mercedes is ordinair.

Foto BMW X2

Deze vind je te hoekig en te agressief.

Een Mini Countryman?

Hey denk je, die is wel schattig. Niet zo overdreven ‘mannelijk en stoer’ als de BMW X2 maar ook geen braaf schaapje. En die koplampjes zijn zo ‘cute’. En dan dat interieur. Zo origineel en leuk! En al die kleurtjes die oplichten. Helemaal jouw ding! Er is zelfs ruimte op de achterbank voor het geval jij en Mr. McDreamy besluiten om aan kindertjes te beginnen. En je kunt in de kofferbak ook je kampeersetje kwijt voor je weekendje Lowlands. ‘Live the life sister’!

Mini Cooper S Countryman

Die koplampjes. So cute!

Valt de Countryman binnen je budget?

Je laat je door je vriendje overtuigen dat je een snelle versie nodig hebt. Hij heeft nog steeds spijt dat hij voor de 1.6 TDI heeft gekozen in zijn Audi A3. Hij weet je gevoelige snaar te raken, want hij appelleert aan je vlotte rijstijl. Je haat oude mensen achter het stuur. Die rijden altijd zo traag. Je gaat voor de bijl en besluit dat je voor de Mini Cooper S Countryman moet gaan. Een setje mooie velgen, een schuifdak en leren bekleding is ook mooi. De vanafprijs van 42.000 euro is aan het einde van de rit 52.000 euro geworden. Je schrikt wel van dit bedrag, maar de jonge en buitengewoon hippe Mini-verkoper weet je te vertellen dat je voor een technisch gelijkwaardige BMW X2 zo nog 10.000 euro extra kwijt bent. Als je het zo bekijkt is het eigenlijk een koopje. Je appt even met je vriendinnen. Anne-Fleur geeft je twee hartjes. You go girl!

Mini Cooper S Countryman

Wat een stoer interieur!

Hoe rijdt de Countryman?

Je neemt plaats achter het stuur en het valt je op dat de voorruit best ver weg zit. Lastig als je je telefoon daar wilt plaatsen. Voor de rest zit je lekker. Je moet wel wennen aan de zware en wat nerveuze besturing maar de Mini rijdt eigenlijk best wel comfortabel. De verkoper legt uit dat de extra rijwielhoogte resulteert in een net wat langere veerslag, wat het comfort ten goede komt. De hoge zit vind je ook erg prettig. Wat een overzicht heb je! Hooguit hoor je wel wat veel windgeruis. Maar is dat bij je Fiat 500 ook niet zo? Dat zal wel bij elke auto zo zijn toch?

Mini Cooper S Countryman

Weer wat nieuws geleerd. Hoger is comfortabeler. Zegt de verkoper.

Is-ie vlot genoeg?

192 pk. Dat zijn er ruim 90 meer dan in je Fiat 500. Dat is echt oneindig veel. Oww my, deze Mini Cooper S Countryman is echt lekker pittig. De auto schiet onder je vandoor. Nog sneller dan je Fiat 500, terwijl je met die auto ook altijd als eerste bij het verkeerslicht weg was. En dan dat leuke geluidje van de motor. Superslim dat dit gedeeltelijk uit de speakers komt. Zo heeft niemand er last van. Je vindt auto’s die herrie maken zo asociaal. Dat is altijd van dat foute volk. Je geniet ook van de automatische versnellingsbak. Echt supermakkelijk in de file. De verkoper en je vriendje hoor je praten dat de automatische versnellingsbak ook in BMW’s wordt gebruikt. Laat de jongens maar even praten. Dit is ‘so boring’. De verkoper vertelt ook nog dat de Mini de sportiefste auto in deze klasse is. Je vriendje probeert hem de les te lezen door te wijzen op een artikel op Driveaholic.nl waar deze Mini een 7 uit 10 scoorde. Jij hebt die blog ook wel eens gezien. Echt zo’n puberaal machomannetje die thuis overduidelijk te weinig actie krijgt.

Mini Cooper S Countryman

Fijn in de file zo’n automaat!

Wat denkt je vriendje van de Mini Countryman?

Je vriendje wil natuurlijk ook nog even proefrijden. Waarom ook niet. Hij trekt alle registers open. Je vindt het onprettig maar je wilt zijn plezier niet bederven. Uiteindelijk stopt de voorwaartse drang bij 215 kilometer per uur. Je hebt nog nooit zo hard gereden. Het is ‘fucking’ eng! Je vriendje kijkt een beetje sip, want de Mini Cooper S Countryman zou 225 kilometer per uur moeten halen. Ook klaagt hij dat de acceleratie een beetje tegenviel. Je ergert je, want hij vergist zich gewoon. Dit is een supersnelle auto. Punt uit. Hij gedraagt zich vooral onverantwoordelijk en kinderachtig. Hij zeurt nu dat je de nog snellere versie moet nemen maar daar begin je niet aan. Echt belachelijk. Je zult hem sowieso aanspreken op zijn rijstijl, want het is jouw tankpasje en je wilt wel een beetje zuinig rijden. Tijdens dit testritje zie je dat je binnen 10 kilometer al 1 liter benzine hebt verbruikt.

Mini Cooper S Countryman

Je vriendje moet niet zeuren. Een Cooper S is genoeg.

Dus?

Je vraagt jezelf nog even af of de Mini Cooper S Countryman nu echt ruim 50.000 euro waard is. Je vindt van wel want dit is de fijnste auto die je ooit hebt gereden. Je hebt op autosites wel eens gelezen dat veel gewone hatchbacks sneller, zuiniger, ruimer, comfortabeler en sportiever zijn. Je snapt dat niet, want je wilt toch niet dood gevonden worden in een Ford Focus of SEAT Leon? Of een Volkswagen Golf. Dat is zo’n pauperauto. Nee hoor, je bent dolblij met je Mini en het is wat de verkoper zei: een vergelijkbare BMW kost je nog 10.000 euro meer. Dus zet je je handtekening en post je direct een foto van je nieuwe auto. Meteen 50 likes en heel veel hartjes. #kannietwachten #powergirl #meandmymini #mijnnieuweschatje #socute #tochstoer #livingthelife #allagirlwants #minipower

Mini Cooper S Countryman

Je nieuwe schatje #minipower #socute

Eindcijfer: 7
+ Fijn onderstel
+ Ruim en praktisch (voor een Mini dan)
+ Origineel interieur
– Duur
– Motor mist voor ons Driveaholics echt wel wat pepertjes
– Een Ford Focus rijdt gewoon fijner.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

5 reacties

  1. Nathan schreef:

    Is je vriendin toevallig zo?

  2. Haha nee. Die van jou?

  3. Nathan schreef:

    Gelukkig niet. Hoe ik rij beslis ik zelf wel en daar valt hard rijden zeker onder. (Moet ik wel eerst mijn rijbewijs halen , ik ben pas 17)

  4. Tim schreef:

    Meesterlijk geschreven. Ik moest lachen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten