Rijtest: Mini Cooper S Clubman (2019)

Ik zeur vaak over marketeers. Ze verpesten auto’s met gadgets waar niemand op zit te wachten. Toch verdienen diezelfde marketeers ook respect. Zij hebben ervoor gezorgd dat we overgevoelig zijn voor merken en de bijhorende ‘merkbeleving’. Dankzij hen willen we heel veel extra betalen voor een gemiddeld product met de juiste badge. Daarom is een merk als Mini zo succesvol.

De ‘stationwagen’ van Mini.

Mini maakt toch ook leuke auto’s?

Mwoh. Vroeger wel maar inmiddels is Mini wel heel erg braaf en lief geworden. De Cabrio vind ik oprecht leuk, de Countryman is oké maar vooral de sportievere Mini’s vallen echt zwaar door de mand. Heel veel (optisch) geschreeuw maar heel weinig wol. En dan nu de Clubman. Ik twijfel wel een beetje wat ik hier mee aan moet. Dit is de lifestyle stationwagen van Mini. Het is in basis een klassieke stationwagen, alleen hebben ze geen achterklep maar twee hippe losse deurtjes gemonteerd. Daar gaat het – zoals je mag verwachten – meteen mis. Het zicht in de achteruitkijkspiegel is bijna nihil en ook het openen en sluiten gaat onhandig langzaam. Fail nummer één is alvast genoteerd. Met dank aan de marketeers die dit design natuurlijk helemaal te gek vonden.

Ziet er ‘leuk’ uit maar in de praktijk vooral onhandig.

Zijn er nog meer ‘fails’?

De volgende noteren we ook maar alvast en dat is een typisch Mini-probleem. De steile voorruit pakt te veel wind en daardoor heb je meer last van wind- en rijgeluiden. Dat is iets waar je iedere rit last van hebt. Onderschat dit niet. Een ander probleem is meer smaakgevoelig, maar echt mooi kan ik deze Mini niet vinden. Hooguit bijzonder. Er zijn vast hockeymama’s en ‘accountmanagementmeisjes’ die graag in deze auto gezien willen worden maar voor ons Driveaholics is deze auto ongeschikt. Ben ik nu niet aan het generaliseren? Misschien wel, maar als er één auto is waar je masculiene entiteit een tikje van krijgt dan is het wel de Mini Clubman. Dit is een auto voor vrouwen. Niks mis mee, maar ik voel me wel een beetje opgelaten achter het stuur. Ik krijg de neiging om (nog) asocialer te rijden ter compensatie.

De steile voorruit vangt veel wind.

Nodigt de Mini Cooper S Clubman daartoe uit?

Een beetje. Hij lijkt qua rijden heel erg op de Mini Countryman. Een aardig onderstelletje hoor. Vrij stevig – maar nooit vervelend – en de Mini stuurt best aardig. Geen auto waar je kippenvel van krijgt, want Mini’s anno nu zijn vooral braaf en voorspelbaar. Geen uitbrekend kontje, geen knetterharde vering maar lauwe sportiviteit. Dat geldt ook voor de motor. Vlot en soepel, maar nooit snel en inspirerend. Het geluid is niet slecht en in sportmodus hoor je ver weg de uitlaat knetteren maar je zult de motor nooit horen blaffen, grommen of brullen. Dit is niet een auto waar ik kippenvel van krijg. Voor de doelgroep waarschijnlijk geen issue. Ik denk niet dat veel hockeymama’s zitten te wachten op een ontembare hooligan. In ieder geval niet als ze achter het stuur zitten.

Leuk interieur en de ZF-8 automaat is briljant!

Plusjes?

De automaat (8 versnellingen) is briljant en het interieur vind ik echt leuk. Veel lichtjes, leuke schakelaartjes en de afwerking is prima. De optionele John Cooper Works sportstoelen zitten ook goed. De BMW-navigatie (wel een klein scherm anno 2019!) werkt eveneens zonder handleiding dus er kan weinig mis gaan achter het stuur. Behalve dat de auto nog niet autonoom rijdt, dat zou voor de doelgroep misschien wel handig zijn. En nee, ik ben niet aan het generaliseren haha. Ga maar naar het Linda-forum als je wilt klagen.

John Works stoelen

Zijn er voor de hockeymama’s nog alternatieven?

De Mini Countryman. Die rijdt eigenlijk hetzelfde alleen zit je wat hoger. De nieuwe Audi A1? Zou kunnen, maar dat is gewoon een hatchback en de A1 is toch iets kleiner. De Fiat 500X? Best een grappig autootje maar de Mini is echt wel meer premium en een betere auto. Verder zou ik het eigenlijk niet weten. Dat maakt de Mini Clubman natuurlijk wel weer een unieke aanbieding. Niet dat ik de auto daarom zou kopen, maar voor de dames die heel graag een Mini-tattoo willen laten zetten – maar dit niet durven – is de Clubman een gewaagd uitstapje om toch eens uit de band te springen. Voor de fans dus. Niet voor ons.

Dit ziet er toch net iets leuker uit dan een Fiat 500X

Willen we het nog over de prijs hebben?

Nee, dat is voor de doelgroep eigenlijk niet relevant. Een paar keer knipperen met de ogen is vast voldoende om manlief (of baaslief) zijn creditcard te laten trekken. Ben jij degene die de creditcard mag trekken? Vanaf 39.000 euro en een beetje heb je een Mini Cooper S Clubman voor de deur staan. Met de nodige opties vlieg je richting de halve ton. Ik hoop voor je dat ze met meer dan alleen haar ogen knippert. Want dit is heel veel geld voor een ietwat onpraktische stationwagen. Een doodnormale Ford Focus Wagon of SEAT Leon ST zijn duidelijk praktischer en rijden ook nog eens fijner. Maar, de Mini fangirls worden hier weer blij van en dat is ook wat waard.

Panoramadak is een erg fijne optie in de zomermaanden!

Conclusie

Wederom geen goede score voor Mini. Voor de die-hard Mini fangirls is de Mini Cooper S Clubman een aardig aanbod, maar objectief gezien is de auto te kostbaar en krijg je simpelweg weinig waar voor je geld. Er zijn – zoals gebruikelijk – betere en ruimere alternatieven op de markt. Die zijn misschien minder ‘lifestyle’ maar uiteindelijk draait het om de auto toch?

Eindcijfer: 6+
+ Leuk interieur
+Voor een Mini best praktisch
– Te duur
– Motor niet bijzonder genoeg
– Rijdt erg braaf en voorspelbaar

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

5 reacties

  1. Nathan schreef:

    Wat zou jij eerder kopen? Deze auto of een Seat Leon st 1,8 tsi?

  2. Maarten schreef:

    Zit een foutje in de review, er zit geen ZF 8 versnellingsbak maar 1 van Aisin die dwars geplaatst is 😉 Ook te vinden in de andere UKL platform auto’s. X1 of 2 Active/Gran Tourer.

  3. David schreef:

    Ik heb eindelijk in mn bezit. En ben er superblij mee. Auto raakt mij emotioneel wel.
    Ik vind de deurtjes geweldig. Eindelijk een oplossing waardoor ik mn hoofd niet meer stoot aan een klep die nooit hoog genoeg is.
    Navigatie vind ik fijn, dashboard vind ik gaaf en ik heb de digitale nieuwe tellers erin. Zijn echt heel fijn, zeker met de navigatieaanwijzingen onder in t scherm. Heerlijke stoelen, fijne zitpositie om sportief te rijden. En die nieuwe DCT automaat rijdt heerlijk.
    Voor mij een dikke 8.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten