Rijtest: Mini Cooper E (2024)
De vorige generatie elektrische Mini Cooper? Echt een superleuk autootje maar ook eentje met een dramatisch slechte range. Twee keer versnellen en dan kon je alweer op zoek naar een laadpaal. Met de nieuwe Mini Cooper E krijgt Mini een herkansing.
Zijn de specificaties nu beter?
Voorheen kon je met heel veel moeite (en geduld) 200 kilometer eruit persen. De nieuwe Mini Cooper E heeft een theoretische range van bijna 300 kilometer en bij de Mini Cooper SE kom je in de buurt van 400 kilometer. Nog niet top, maar wel een stap voorwaarts. Qua vermogen ontlopen beide versies elkaar niet veel. De Mini Cooper E heeft 184 pk en de SE mag het doen met 218 paardjes. Voor de liefhebbers van het sportievere werk is er ook een John Cooper Works (JCW) beschikbaar. Met meer vermogen (258 pk) dan de benzineversie van de JCW (231 pk)!. Qua range zit de JCW versie een beetje tussen beide mindere broeders in. En de prijzen? De Mini Cooper E start vanaf 31k, de SE kost 3 mille meer en de JCW versie kost 44.000 euro! Wel een klein addertje onder het gras. Wil je deze instapper in JCW trim, dan schiet de prijs al door naar bijna 39 mille. Met andere woorden, het gat naar het topmodel met 258 pk in JCW-trim is nog maar 5.000 euro. Dan loont doorsparen toch wel een beetje. Of gewoon even wachten, want de prijzen zijn afgelopen jaar al verlaagd. Wie weet zit er nog meer in het vat.
Met welke versie rijd ik?
Met de instapper. De Mini Cooper E dus. En dat is al bepaald geen straf. Een 0-100 sprint van 7.3 seconden is op papier zeker al niet onaardig, maar in de dagelijkse praktijk voelt de auto veel sneller aan dan je zou verwachten. Bij het verkeerslicht reageert de auto als een wesp gestoken en vlieg je vooruit. Dat de acceleratie boven de 100 echt wel rap afneemt is helemaal geen ramp, want deze Mini wordt toch vaak ingezet als tweede autootje. Een leuk en ecologisch verantwoord boodschappenkarretje. Alhoewel ik met die laatste kwalificatie de auto echt te weinig credits geef, want wat stuurt en rijdt deze auto ook nu weer verdienstelijk. Het is allemaal ‘spot on’. De auto stuurt scherp en direct in, het onderstel is magnifiek en dankzij de vlotte motor kun je op de Landstrassen echt heel veel plezier hebben.
En als boodschappenautootje?
Geen zorgen, er past nog steeds een kratje bier in de (kleine) kofferbak. Bij deze auto duurt je ritje naar de supermarkt alleen wat langer. Want je pakt eerst even die leuke stuurmansweg. Het is oprecht één van de leukere EV’s out there. En dat is een groot compliment! Over complimenten gesproken: die ga je zeker ook krijgen als je het JCW pakketje aanvinkt op de optielijst, zoals op onze testauto. Daarmee is het echt wel een nekkendraaiertje en deze Mini ziet er heel leuk en sportief uit. Misschien zelfs wel ‘too much’ voor sommigen. Als je goed kijkt zie je ook wat verschillen met de benzineversie. De achterspoiler heeft een ander ontwerp en ook zijn de deurhendels verzonken. Goed voor de luchtweerstand.
Zijn er nog meer verschillen met de benzinevariant?
Je hebt minder windgeruis. Deze elektrische Mini is op een nieuw platform gebouwd, met als positief gevolg dat de voorruit iets minder steil is. Dat heeft weer een positief effect op het geluidscomfort. In demping en besturing merk ik overigens weinig verschil, al zorgt het accupakket onder de bodem wel voor een wat lager zwaartepunt. En kun je de Mini Cooper E gevoelsmatig nog wat harder in een bocht rammen. Al merk je wel dat je met een wat zwaardere auto onderweg bent. Het interieur is overigens nagenoeg hetzelfde als bij de benzineversie. Qua ‘look and feel’ ben ik bijzonder positief. De rode accenten zorgen voor een sportief sfeertje en ook zijn de portieren met een apart soort stof bekleed. Het ziet er goed uit, al merk je bij de materialen echt wel dat Mini aan het bezuinigen is. Het is minder premium dan voorheen en ook is de bediening echt wel even wennen. Heel veel functies bedien je via het beeldscherm en dat is en blijft bij tijd en wijle vrij onhandig. Ik heb me echt suf gezocht om het ESP uit te schakelen.
Kun je er ook nog woon-werkverkeer mee doen?
Jazeker, mits je natuurlijk niet van Limburg naar Groningen moet reizen. Maar als daily is de auto ook prima inzetbaar. Het comfort is goed (genoeg). Over de stoelen ben ik iets minder tevreden. Qua stevigheid en zijdelingse steun is het prima, maar de zittingen hadden iets langer gemogen. En als ik toch aan het klagen ben, het gammele schermpje voor het head-up-display doet geen recht aan het premium prijskaartje en qua binnenruimte is dit een echte Mini. Feitelijk is dit gewoon een tweezitter. Hooguit kun je met pijn en moeite 2 kids op de achterbank proppen. Moet je toch een keer langs de snellader onderweg? De prestaties aan de snellader zijn met 70 kWh verre van indrukwekkend. Voor lange reizen is dit echt geen goede optie. Deze Mini moet je echt als tweede auto kopen.
Maar? Kopen of slopen?
Dat hangt sterk af van je situatie. Als tweede auto is deze elektrische Mini nagenoeg perfect. Voor de meeste ritten heb je met deze nieuwe generatie nu wel voldoende range. En het leuke is: ieder ritje is gewoon heel erg leuk. Dus qua rijplezier zit het wel snor. En als je meer ruimte zoekt, dan koop je gewoon lekker een Skoda. Er is echter één grote maar: de benzineversie met de driecilinder rijdt minstens zo fijn en dan duurt je tankstop hooguit 5 minuutjes. Ook geniet je dan wat meer van een beetje motorgeluid en betaal je nagenoeg hetzelfde (2 mille meer). Dus als ik heel eerlijk ben, dan toch echt liever die. De EV heeft toch wat te veel nadelen wat mij betreft. Ondanks dat het een leuk autootje is.
Eindcijfer: 7.5
+ Leuk sturend autootje
+ Voelt vlotter aan dan hij daadwerkelijk is.
+ Ziet er gewoon tof uit.
– Range en laadsnelheden nog steeds niet indrukwekkend.
– Krap
Vermogen 184 pk, 290 nm |
0-100 7.3 sec |
Topsnelheid 160 km/h |
Motor Elektromotor |
CO2 uitstoot 0 g/km |
Vanafprijs (NL) 31.000 (38.000 voor JCW uitrusting) |
Minimale bagageruimte 210 liter |
Leeggewicht 1.540 kg |
Actieradius 295 km |
Tnx @De Maassche Venlo voor het uitlenen van de auto.
Velen zeggen dat de elektrische Renault 5 nog meer fun biedt. Geen idee. Misschien een ideetje om de R5 ook eens te testrijden?