Rijtest: Mercedes-Benz W123 (1977)
De Mercedes-Benz W123 is bezig aan een revival. Het imago van de taxi heeft de auto lang achtervolgd. Inmiddels wordt deze auto ook door liefhebbers opgemerkt. Zoals deze fraaie Mercedes-Benz W123 250. Een auto van 41 jaar oud met net 100.000 kilometer op de teller.
Das beste oder nichts?
De Mercedes-Benz W123 is één van de meest geliefde Mercedessen aller tijden. Toen de auto op de markt kwam was de belangstelling zo groot dat er een wachttijd van maar liefst 2 jaar ontstond. Het waren Tesla-esque taferelen, alleen dan zonder de gehypte massahysterie die er anno 2018 bij schijnt te horen. De populariteit was overigens volstrekt logisch want in die tijd maakte Mercedes-Benz de claim ‘Das beste oder nichts’ moeiteloos waar. De Mercedes-Benz W123 is misschien wel de meest robuuste Mercedes-Benz ooit gebouwd. Het mooiste voorbeeld? De indrukwekkende ‘oempf’ als je het portier dichtgooit. Anno 2018 hebben fabrikanten 100 man in dienst om een mooi geluid te fabriceren en nog lukt het ze niet om het geluid van het ‘origineel’ te benaderen. Dat is echt ongekend. Ik moet mezelf dan ook bedwingen om het portier niet 100 keer open en dicht te doen. De rijtest is nu al een eclatant succes en ik heb nog geen meter gereden.
Wat ook opvalt?
Zaken als airco, stuurbekrachtiging en elektrische ramen ontbreken. Als je in 1977 een Mercedes kocht moest je het doen zonder de meest basale vorm van luxe. Stuurbekrachtiging en airco werden later in de modelserie wel leverbaar, maar uiteraard tegen vorstelijke meerprijzen. In dat opzicht heeft ‘Das Haus’ haar strategie nooit gewijzigd. Zij het dat er anno 2018 wat paginaatjes bijgekomen zijn op de optielijst. Is het ontbreken van dit soort opties een probleem? Nee, je rijdt de auto voor de lol. Hooguit is het een beetje wennen. Want het stuurt zwaar (geen stuurbekrachtiging) en het grote stuurwiel is ook onhandig. Als een amateur rond ik rotondes en mijn benen en het stuurwiel komen onvermijdelijk in botsing met elkaar. Mercedes-Benz realiseerde zich dat ook en modellen vanaf bouwjaar 1979 kregen een kleiner formaat stuurwiel mee.
Welke motoren waren verkrijgbaar?
De Mercedes-Benz W123 was met een keur aan motoren leverbaar. De bekendste zijn misschien wel de onverwoestbare dieselmotoren. Die motoren blijven gewoon lopen, geen wonder dat de Mercedes-Benz W123 zo geliefd was als taxi! Of nou ja, kruipen, want de robuuste dieselmotoren zijn niet bepaald gespierde atleten. De 200D doet er maar liefst 34 seconden over om het sprintje van 0-100 te klaren. Dat zijn anno 2018 absurde tijden. En als we eerlijk zijn was dit in 1977 net zo absurd. Snellere motoren waren uiteraard ook leverbaar tot aan de 300TD (129 pk) aan toe. Dat was in die tijd een razendsnelle diesel. Bij de benzinemotoren was het aanbod net zo ruim, variërend van viercilinders van 94 pk tot aan de zescilinder 280 met 185 pk.
Welke versie rijd ik?
De 250. Wat deze zescilinder zo bijzonder maakt is de nogal complexe technische constructie vanwege de tweetraps carburateur met vier mengkamers. Dat zegt mij als leek helemaal niets, maar deze constructie zorgt niet alleen voor een hoog brandstofverbruik maar ook voor erg moeizame koude starts. Hij draait dan echt heel onregelmatig stationair. Na een minuutje of 10 voel je dat het ochtendhumeurtje wegtrekt en begint het grote genieten. Wat loopt deze zes-in-lijn fraai. Daarbij is het een buitengewoon comfortabele motor, omdat de zescilinder onderin al voldoende koppel biedt. Het geluid is puur natuur. Geen opgeklopte uitlaten, sound actuators en andere ongein. Je hoort 100% motorgeluid en het is prachtig. Dit is zo puur en zo mooi! Ik zit regelmatig met kippenvel achter het stuur. Net zo verrassend is dat de auto nog zo soepel meekomt op de snelweg. Het lijkt erop dat alle 129 paardjes onder de motorkap nog springlevend zijn!
Een handgeschakelde versnellingsbak?
Jazeker. De 250 heeft een handgeschakelde versnellingsbak met vier verzetten. Gemeengoed in 1977, nu niet meer leverbaar in een nieuwe E-klasse. Die vier verzetten zorgen ervoor dat de auto op de snelweg wat meer toeren maakt, wat iets afbreuk doet aan het comfort en voor een nog hoger brandstofverbruik zorgt. Ik schakel door op gevoel omdat een toerenteller ontbreekt. Het kost me daardoor wat meer tijd om de motor te doorgronden, maar ik merk vanzelf dat de motor boven een bepaald toerental wat afvlakt. Gelukkig is de motor bij lage toeren al klaarwakker, de souplesse is echt verrassend! De versnellingsbak is moeiteloos te bedienen. Het kost me wel even tijd om het juiste aangrijpmoment van de koppeling te vinden. De koppeling is meer de butler die met beleid het aangrijpingspunt serveert. Even wennen, maar daarna is het heerlijk.
Is de Mercedes-Benz W123 leuk om mee te rijden?
Ja, op het ontbreken van stuurbekrachtiging na is deze auto erg makkelijk in de omgang. Iedere leek rijdt er zo mee weg en dat maakt de auto heel erg toegankelijk. Ik heb – dankzij de dunne stijlen – superveel zicht rondom en de auto rijdt heel soepel en meegaand. De vering is ronduit subliem en de remmen functioneren prima. Drempels neem je zonder moeite en de opmerkelijk zachte stoelen zitten heerlijk. Het fraaie gezoem van de zescilinder is een constante herinnering dat ik in een speciale auto onderweg ben. Dat verwengevoel wordt versterkt door het ontbreken van rammeltjes. Deze 41 jaar oude auto voelt als nieuw aan. Natuurlijk zijn de materialen veel minder mooi dan we nu gewend zijn, maar alles voelt überdegelijk aan. Gemaakt voor de eeuwigheid. Dat is echt van toepassing op deze Mercedes-Benz W123. De ster op de motorkap komt de rijbeleving ook ten goede. Een soort van navigatiebaken die je altijd in de juiste richting leidt.
Verdient de Mercedes-Benz W123 een beter imago?
Absoluut. Het taxi imago is allang niet meer terecht. Dit is een geweldig leuke auto! Omdat ik nog moet werken achter het stuur. Omdat de auto zo scheutig is met de beloning door verkeersdrempels zijdezacht te pakken. Doordat alles zo robuust en degelijk aanvoelt. Ik voel dat de slogan ‘Das beste oder nichts’ in deze auto geen marketingprietpraat is. Dit is echt het geval bij deze auto. Hier zijn engineers maanden aan het werk geweest die niet tevreden waren met een 7,5. Dit is een echte Mercedes-Benz. Onverwoestbaar, oerdegelijk en waanzinnig comfortabel. Dit is één van de beste Mercedessen ooit en ik heb van iedere kilometer genoten. Anno 2018 is de rijbeleving puur natuur. Dat is zo fijn om weer eens mee te maken!
Dus?
Schaf er eentje aan. Nu zijn de aanschafprijzen nog gunstig. Dat gaat vanzelf veranderen. Deze auto gaat vanzelf trending worden bij de klassieker liefhebber. Koop er nu dus eentje en zorg er goed voor. Koester hem en je hebt een prachtige investering die ook nog eens leuk inzetbaar is als weekendauto voor de ontspannen ritjes. Neem dan wel een zescilinder voor het beetje extra verwengevoel.
Eindcijfer: 8+
+ oneindig veel comfort
+ robuust en oerdegelijk
+ heerlijk analoog autorijden
+ relatief goedkoop in aanschaf en onderhoud
– hard werken zonder stuurbekrachtiging
Met dank aan Marco Weening voor de prachtige foto’s!
Meer weten over de Mercedes-Benz W123? Op de website van de MB-W123 Club Nederland vind je veel informatie!
beste heer ik heb nu een w123 uit 1977 maar deze heeft wel degelijk stuurbekrachteging
Stuurbekrachtiging was toen nog niet standaard op alle versies. Gelukkig heeft jouw W123 dit wel. Rijdt echt een stuk fijner! Veel plezier met de mooie klassieker :).
Ik heb een v123 lang versie 8 personen ochtend humeurtje klopt maar wat een auto 1978
Ik heb een v123 lang limousine versie 8 personen 250 motor tijd heerlijk nog steeds erg betrouwbaar