Rijtest: Mercedes-Benz SLK 55 AMG (2013)
Wat heb ik afgezien de laatste weken! Gereden in een een Audi A5 en een prachtige BMW Z4, maar wel steeds de instapmodellen. Ik heb genoeg van die ecobullshit. Ik hunker naar een V8.
Wensen zijn er om vervuld te worden nietwaar?
Dus staat er een blinkende Mercedes-Benz SLK 55 AMG voor mijn snufferd. Ziet de gewone SLK eruit als een kapstersauto, deze AMG is ‘serious business’. Vooral de vier vuistdikke uitlaten maken indruk. Dit is een monster. Deze auto straalt kracht en agressie uit. Onder de kap heeft Mercedes een machtige 5,5 liter V8 gelepeld. De V8 levert een gezonde 421 pk. Genoeg om de auto ruim binnen 5 seconden naar 100 te katapulteren. De topsnelheid bedraagt 250 km/h, maar voor 3.267 euro kun je de begrenzer verschuiven naar een gezondere 280 km/h.
De SLK 55 AMG is een unieke auto. Niet heel veel auto’s in deze klasse hebben een V8 onder de kap. De Porsche Boxster en BMW Z4 moeten het doen met zescilinders. De Jaguar F-type kun je met een V8 krijgen, maar dan praat je over een heel ander prijskaartje. Hier scoort de AMG direct punten, want de vanafprijs is een bijzonder schappelijke 89.000 euro.
Het geheim van de lage vanafprijs? Deze AMG schakelt bij rustig rijden gewoon vier cilinders uit. Geef je gas, dan schakelen de cilinders direct weer in. Dit zorgt voor een lage CO2 uitstoot. Dus minder belasting. Het mooie van deze slimme techniek? In de praktijk merk je hier niets van. Het overschakelen verloopt vlekkeloos. Met de kap open of in de sportmodus is de cilinderuitschakeling niet actief. Overigens ben je er niet met je 89.000 euro. Helaas betekent Mercedes rijden dat je ook diep moet bukken als je wat leuke opties in je auto wilt. Zelfs voor een automatische airco moet je bijna 900 euro bijbetalen. Deze testauto kost al met al bijna 120.000 euro.
Wat krijg ik hiervoor terug?
Allereerst heel veel aandacht. Dat allemaal dankzij die heerlijke V8. Het maakt niet uit of ik langzaam of snel rijd. Alle nekjes draaien mijn kant op als ik het gaspedaal lichtjes beroer. Wat maakt dit ding een prachtig geluid. Alle omstanders mogen er van meegenieten. Dreigend en grommend bij lagere toeren. Keihard hamerend wanneer ik de toerenbegrenzer opzoek. Bij ieder toerental is de muziek anders. De bruutheid blijft maximaal. Dit is oorporno voor gevorderden. Wat een genot!
Ik zoek snel een tunnel op. Genadeloos laat de V8 zijn gehamer los op de tunnelmuren. Het effect is weergaloos. Ook voor omstanders. Je ziet mensen spontaan hun ramen opendoen om mee te kunnen genieten van dit keiharde metalconcert. Ik voel me de spreekstalmeester die de massa opjut. Waanzinnig kinderachtig, maar o zo leuk!
De 5,5 liter V8 is gelukkig nog een ouderwets atmosferisch blok. Even een keer geen turbo! Wat is dit fijn! Het toverwoord is gasrespons. Rijd je een turbo, dan kost het altijd heel even tijd voordat de turbo druk opbouwt en vermogen levert. Dit noemen we het turbogat. Bij een moderne turbomotor is dit lang niet meer zo heftig als vroeger, maar het is er nog wel. Bij een atmosferische motor heb je deze handicap niet. Beweeg je kleine teen en je hebt instant reactie. Het leuke van het rijden met een atmosferisch blok is dat je het vermogen bovenin de toerenband moet zoeken. De meer toeren ik maak de mooier de beloning. Maak niet de fout door te denken dat deze motor onderin lui is. Het blok levert vanaf stationair al genoeg trekkracht.
Zijn er nog redenen om deze AMG te negeren?
Is dit een sluipmoordenaar die het kleinste foutje genadeloos afstraft zoals sommige andere AMG modellen schijnen te doen? Nee, integendeel. De V8 is een brutus, maar de rest van de auto is opmerkelijk geciviliseerd. De auto is vooral luxe en verrassend comfortabel. Je kunt hier prima mee cruisen langs de Middelandse Zeekust. Maak echter niet de vergissing door de AMG af te serveren als een handtasje. De wegligging is helemaal niet verkeerd. Ga je pushen dan merk je dat het onderstel gewoon goed is. En ook de besturing valt helemaal niet tegen. Dit is eigenlijk de Golf GTI onder de roadsters. De allrounder. Een auto die op alle punten een 8 scoort.
Dus dit is de perfecte auto?
Goed absoluut, maar perfect is misschien wat te optimistisch. Ook deze SLK heeft zeker minpunten. Allereerst vind ik de stoelen niet geweldig zitten en is de zitpositie te hoog. Met het dak open heb je daardoor best wel snel last van de wind, ondanks het windscherm. Grootste minpunt vind ik de automatische versnellingsbak. Ik kan prima leven met een automatische versnellingsbak in dit soort auto’s, alleen is de Mercedes automaat veel te traag. Vooral in de manuele modus duurt het een eeuwigheid voordat de bak de volgende versnelling kiest. En in de automatische modus kiest de bak niet altijd de juiste versnelling. Wat een ergernis.
Het interieur is gelukkig wel prachtig. De afwerking en materiaalgebruik zijn van topklasse. Ik vergaap me aan de prachtige ventilatieroosters die zo uit de SLS AMG lijken te komen. De carbon interieurlijsten en de verlichte AMG instaplijsten doen me watertanden. Ook het IWC klokje ontbreekt niet. Wil je spartaans rijden, dan ben je bij Mercedes aan het verkeerde adres.
Wil ik deze auto hebben?
De SLK is in objectieve zin een geweldige auto. Beheerst alle kunstjes. Kost niet eens de hoofdprijs. Is begeerlijk. Niets mis mee. Nu zul je ongetwijfeld denken dat ik de sleutels met heel veel moeite heb ingeleverd bij de eigenaar? Het gekke is, dat viel me eigenlijk reuze mee. Het probleem is dat Mercedes is doorgeslagen in haar streven naar perfectie. Waar is de gezonde angst dat het ‘loeder AMG’ me een keer in de aars bijt als ik wat teveel zelfvertrouwen etaleer? En waar is de beloning als ik de auto en mezelf heelhuids terugbreng? Een roadster met dikke V8 moet mij van begin tot het einde intimideren. Ik zoek geen perfectie. Ik zoek spanning en adrenaline. Dat ontbreekt wel een beetje.
Het grootste probleem van deze auto is niet het gebrek aan spanning maar is de Jaguar F-type. Zet deze auto’s naast elkaar en de AMG is het lelijke halfzusje die je het liefst van de familiefoto afsnijdt. De AMG is een meer rationele aanschaf, terwijl je bij een F-type bereid bent om een paar ledematen te verkopen aan de hoogste bieder. Dat is wel een auto die je vol in het hart raakt, voordat je überhaupt al een meter hebt gereden en om heel eerlijk te zijn vind ik een Z4, een Corvette of een Boxster mooiere auto’s. Draait het daar niet om bij dit soort auto’s? Ik vind van wel. En daarom kroon ik de AMG niet tot de best geteste auto ooit. Ik geef de auto ‘slechts’ een 8.
Eindoordeel: 8
+ brute V8 sound
+ geweldige prestaties
+ gunstige aanschafprijs
+ alleskunner
– trage automatische versnellingsbak
– mist ruwe randje
Heb afgelopen weekend mijn slk55 AMG uit 2013 gekocht, wat een bizarre auto.
Gefeliciteerd. Elke dag genieten van V8 gehamer