Rijtest: Mercedes-Benz GLA 45 AMG (2015)
Het ontmoedigingsbeleid van het kopen van snelle auto’s werkt. Het is financieel steeds lastiger om een leuke auto te kopen. Een gebruikte dan maar? Zoals deze Mercedes-Benz GLA 45 AMG? Voor pak hem beet 45.000 euro koop je een exemplaar uit 2015 met een lage kilometerstand. Is het wat?
Duur speelgoed
Het is misschien wel even aardig om de – voor ons driveaholics – catastrofale gevolgen van het overheidsbeleid op een rij te zetten. Kocht je anno 2015 een nieuwe GLA 45 AMG, dan mocht je 68.000 euro meebrengen naar de dealer. Drie jaar later is dat al 82.000 euro. Nu moet ik wel zeggen dat je inmiddels iets meer pk krijgt dan voorheen (381 tegen 361) maar dat maakt natuurlijk geen wereld van verschil. Wat wel hetzelfde is gebleven is de karige uitrusting van de auto. Je bent minstens 20.000 euro kwijt om je auto fatsoenlijk uit te rusten. Zaken als climate control, navigatie, dimmende spiegels en parkeersensoren moet je allemaal bijbestellen. Tegen de hoofdprijs. Jammer dat de importeur ons liefhebbers daar niet een beetje in tegemoet kan komen.
Geweldige uitstraling
Terug naar de auto. De GLA-klasse is de crossover-variant van de Mercedes A-klasse. Hij staat ietsje hoger op de pootjes en is ook iets comfortabeler afgestemd. Het is geen SUV, daarvoor is hij te laag. Het is eigenlijk gewoon een hatchback. Wel ziet hij er nog iets dikker uit dan de Mercedes A-klasse. De GLA AMG doet er echt een schepje bovenop. Deze auto heeft zoveel ‘presence’. Je ziet constant nekjes draaien als je langsrijdt. Terecht, wat een mooi bodywerk, strakke velgen, dikke uitlaten en her en der wat logootjes en verwijzingen niet kunnen doen. Supergaaf! Een ander voordeel van de GLA? Hij is iets ruimer dan een gewone A-klasse. Je zit nog steeds liever niet achterin, maar het is te doen. Ook heb je iets meer kofferruimte (421 liter tegenover 341 liter).
Aldi tablet
Het interieur valt tegen. Het is gebaseerd op de Mercedes A-klasse en die auto was bij de introductie al niet bij machte om het op te nemen tegen de Audi A3 en de Volkswagen Golf. Anno 2018 begint het zelfs storend te worden. Bijvoorbeeld de Aldi-tablet die Mercedes op het dashboard heeft geprikt. Het ziet er niet uit en de graphics van het systeem zijn ronduit waardeloos. Het doet echt afbreuk aan de auto en is absoluut onwaardig voor een auto uit dit segment!
Harde plastics
De gifbeker is nog niet leeg. Ook de afwerking en gebruikte materialen passen niet bij een auto in deze prijsklasse. Typerend voor de afwerking is dat de motorkap niet met gasveren opent, maar dat je die nog met een stangetje moet vastzetten. Het is klein leed, maar het zegt wel iets. Ook zijn de gebruikte materialen her en der erg matig. Zo kom je op verschillende plaatsen harde plastics tegen. De stoelen zien er wel stoer uit. Helaas zijn ze aan de krappe kant voor mensen met een wat breder postuur. Eerst even goed proefzitten voordat je de auto koopt.
180 pk per liter
Het hart van een sportieve auto vormt de motor en dat is bij de AMG een tweeliter turbomotor die maar liefst goed is voor 360 pk. Dat is 180 pk per liter! Het faceliftmodel doet er zelfs een klein schepje bovenop, want die levert 381 pk. Hoe indrukwekkend ook, de concurrentie lepelt vijf-of zescilinders onder de kap (Audi RS3, BMW M135/140i) en die klinken natuurlijk van nature al magistraal. Daarom heeft AMG de trukendoos flink geopend. Het geheim van de smid is de machtige sportuitlaat waar de auto mee is uitgerust. Die maakt een flinke bak herrie. Vooral bij doorschakelen hoor je een flinke ‘scheet’ uit de uitlaat. Vermakelijk voor jezelf en voor omstanders.

Je motorkap open met een gasveertje? Dat was teveel van het goede. Van een premium auto verwacht je meer.
GLA 45 AMG mist snelheid
Is het geluid een match voor de eerder genoemde Audi en BMW? Absoluut niet. Ook al is de herrie indrukwekkend, mooi is anders. De viercilinder klinkt wat rauw en gefabriceerd. Het luxe gevoel dat ik in een indrukwekkende sportauto rijd is er niet. Ik ken beter klinkende viercilinders ook al zijn die minder luid. Wat het gevoel van sportiviteit ook teniet doet is het motorvermogen. Ik heb niet het idee dat ik met 360 pk op pad ben. Ja, de auto is best vlot, maar hij verbijstert nooit. Je amandelen worden niet uit je keel geramd als je vol op het gaspedaal gaat staan. Een BMW M140i is op de rechte lijn duidelijk sneller. Sterker nog, ik denk dat deze auto het heel erg lastig heeft tegen een Volkswagen Golf R of Seat Leon Cupra.
Wat ook tegenvalt is de betrekkelijk kleine range waarin de motor presteert. Onder de 3.000 toeren is de trekkracht nihil en boven de 6.000 toeren stort het vermogen weer in. Dat is echt wel een verschil met de Golf R. Die blijft wel gaan tot de 6.800 toeren. Die motor heeft een veel sportiever karakter en is plezieriger te rijden. De vergelijking met de heerlijke vijf- en zescilinders van Audi en BMW gaan helemaal mank. Dat zijn in alle opzichten veel fijnere motoren. Vooral de beperkte trekkracht onderin is irritant.
Automaat raakt soms de weg kwijt
Helaas werkt de zeventraps automaat met dubbele koppeling ook niet bevorderend voor het rijplezier. Het is geen slechte versnellingsbak, maar wederom ontbreekt de verfijning. Hij schakelt best rap, maar op bepaalde momenten lijkt de bak de weg een beetje kwijt te zijn. Zo gebeurt het wel eens dat hij heel traag reageert op je commando’s. Dan heeft de versnellingsbak even bedenktijd nodig. Dat merk je soms ook als je wegrijdt. Dan reageert de versnellingsbak altijd even terughoudend en kom je wat aarzelend op gang. Dat doet afbreuk aan het comfort. Is dit nu een auto met een nieuwprijs van 90.000 euro?
Veel grip dankzij 4WD
Dat laatste is een vraag die je vaker aan jezelf stelt als je onderweg bent. De auto maakt bijvoorbeeld vrij veel windgeruis. Van een auto in deze prijsklasse mag je iets meer geluidsisolatie verwachten. De vering is wel fijn. Voor de GLA 45 AMG heeft Mercedes iets softere dempers gekozen en dat komt het comfort ten goede. De auto ligt lekker robuust op de weg en is als kilometervreter best geschikt. Pak je eens een bochtje of afrit met wat meer tempo dan merk je dat er in de besturing best wel wat gevoel en precisie zit en dat de AMG veel grip heeft, mede met dank aan de vierwielaandrijving. In de natte omstandigheden waarin we rijden geen overbodige luxe.
Conclusie
Is het genoeg om de eindscore te redden? Nee. Op het gebied van prestaties, afwerking, ruimte biedt de auto niet wat je van een auto in dit segment mag verwachten. Daarnaast vraagt Mercedes-Benz een veel te hoge prijs voor deze auto. Dat werkt helaas ook door bij een gebruikt exemplaar. Er zijn betere alternatieven. Heel veel betere alternatieven. Dat is een pijnlijke constatering.
Eindcijfer: 5,5
+ ziet er geweldig uit
+ voldoende comfort
– motorisch onder de maat
– interieur niet ‘premium’
– kan concurrentie niet bijbenen
– en is veel te duur