Rijtest: Mercedes-Benz EQA 250 (2023)
Wil je een elektrische auto (EV)? Dan is de keuze in EV’s buitengewoon riant. Tenminste, als je graag in een crossover of SUV rijdt. Want vooralsnog bestaat 90% van het aanbod uit dat soort auto’s. Zo ook bij Mercedes-Benz. De meest betaalbare EV in hun gamma is de Mercedes-Benz EQA 250. Inderdaad, een compacte crossover.
Meest betaalbaar?
Relatief gezien dan. Want met een vanafprijs van dik 52.000 euro is de Mercedes EQA niet bepaald een koopje. Zoals dat nog steeds voor veel elektrische voertuigen geldt. Toch is het voor een Mercedes-Benz niet meteen de ultieme hoofdprijs. Zeker omdat de standaarduitrusting eigenlijk al heel erg in orde is. Alle gangbare veiligheidssystemen zijn aan boord en ook heel veel luxe-items zijn inbegrepen. Dat is bij Mercedes-Benz wel eens anders geweest. Toch blijft 52.000 euro veel geld voor een compacte crossover. Zeker als je kijkt naar de technische specificaties van de Mercedes-Benz EQA 250+ Business Edition. Een vermogen van 190 pk is voor een EV niet bepaald indrukwekkend en met een topsnelheid van 160 kilometer per uur trek je op deze site zeker geen volle zalen. Bij de snellader vallen de prestaties (100 kW per uur) ook tegen. Een theoretische range van 525 kilometer is overigens wel in orde.
Maakt het interieur de stevige prijs waar?
Als je kijkt naar de fraaie presentatie op de digitale beeldschermen zeker wel. Wat heeft Mercedes-Benz haar huiswerk goed op orde. En het head-up display wordt ook netjes op de voorruit gepresenteerd. De stoelen zitten ook fijn. Stevig, maar voor lange ritten erg prettig. Jammer genoeg is de keuze van de materialen minder overtuigend. De zwarte ‘pianolak’ sierlijsten blijken van hol plastic te zijn en alle materialen onder de elleboog bestaan uit keiharde plastics. Mercedes-Benz onwaardig. Ook de swipe knoppen op het stuurwiel blijven irritant. Qua bediening is het even wennen, het switchen van de rijmodi is echt even zoeken en kost je een paar keer klikken. Maar na een paar keer vind je echt wel je weg en is het een prima systeem. Minder blij word ik van het ruimteaanbod. Dit is echt een compacte crossover. Mensen met gezinnen zijn echt beter af met een Volkswagen ID.4 of Skoda Enyaq. De bagageruimte is met 340 liter ook beperkt.
En het uiterlijk?
Best wel een beetje braaf en dat vind ik bij Mercedes-Benz eigenlijk wel verfrissend. Het merk is de laatste jaren een beetje de mist in gegaan met vooral te grote en/of ordinaire AMG-modellen. Die auto’s waren erg populair in bepaalde delen van Nederland, maar het risico is wel dat de wat meer traditionele clientèle niets meer met je merk te maken wil hebben. Door wat meer op veilig te spelen houd je die groep wellicht binnenboord. Al is het ook lastiger om nieuwe klanten te trekken met een behoudende vormgeving. Qua rijden spelen de Duitsers ook op veilig. De auto is vooral heel erg comfortabel. Dat komt niet alleen op het conto van de gerieflijke demping, ook is de geluidsisolatie meer dan voortreffelijk. Dit is een exceptioneel stille auto, mede ook te danken aan de 18 inch ballonbanden. Verkeersdrempels zijn echt een feestje.
En als je wel sportief wilt rijden?
Gewoon niet doen. Dit is echt een auto om comfortabel en stil van A naar B te rijden, bij voorkeur met een rustig tempo. Voor een sportieve rijstijl ontberen dempers en besturing aan scherpte. Heel veel scherpte. Ook mis je motorisch gezien wel wat paardjes. Want er moet ook aardig wat gewicht meegesleept worden. Het is vooral een auto voor mensen die autorijden als een verplicht nummertje beschouwen. Die ontzorgd willen worden. Want rijplezier is geen onderdeel van het repertoire. Liefhebbers van een sportief uiterlijk kunnen nog een AMG-line pakket bestellen a 4.840 euro. Dan krijg je een iets sportievere styling, 19 inch velgen en nog wat sportieve opsmuk. Is absoluut de moeite niet waard. Het verandert niets aan het DNA van de auto en je kunt dat geld beter op zak houden. Sterker nog, ik vind het bij onze testauto wel fijn dat er geen sportief sausje over is gegooid. Gewoon kiezen voor comfort en nuchterheid, punt uit. Ik vind dat goed.
Moet je deze auto wel of niet kopen?
Voor rustige rijders die stilte en comfort verkiezen boven al het andere is deze Mercedes EQA best een overweging waard. Mits je niet al te veel ruimte nodig hebt en je kunt leven met de minder mooie materialen. De meer geëngageerde bestuurders kunnen beter met een (grote) boog om deze Mercedes-Benz heen stappen. Daarvoor mist de auto een aansprekend uiterlijk, sportieve rij-eigenschappen en dito prestaties. Ook zijn er voor 50 mille EV’s te koop die meer ruimte, prestaties en/of range bieden. Voor 3 mille minder heb je een Tesla Model 3 Long Range op je oprit staan. Voor bijna 10 mille minder een Kia EV6. Dan is de keuze uiteindelijk makkelijk. Ook al biedt deze Mercedes-Benz EQA 250 wel een hoogstaand comfort. Maar dat is niet genoeg voor een hoge notering.
Eindcijfer: 6.5
+ Hoogstaand comfort.
+ Mooie digitale ‘shizzles’.
– Minder mooie materialen.
– Te hoge prijs.
– Saaie auto om mee te rijden.
Vermogen 190 pk, 375 nm |
0-100 8.6 sec |
Topsnelheid 160 km/h |
Motor Elektromotor |
CO2 uitstoot (fabrieksopgave) 0 gram/km |
Vanafprijs (NL) 52.000 euro |
Minimale bagageruimte 340 liter |
Leeggewicht 1.955 kg |
Actieradius 525 km |
Tja, leuk. ..Ik blijf nog wat verder hobbelen met mijn Fabia. Kost 3 x zo weinig en brengt me ook comfortabel en vlot van A naar B.
Hoeveel betaal je voor de naam Mercedes komt bij mij op.
Dit beantwoordt niet de vraag of dat deze auto een elektrische kofferbakdeksel heeft
Heeft ie 🙂