Rijtest: Mercedes-Benz E250 CDI Cabriolet (2012)
Eindelijk. Pensioen. Na 40 jaar noeste arbeid aanwezigheidspremie mag je betaald thuiszitten. Wel confronterend. Dat je opeens 24/7 met vrouwlief achter de geraniums zit. Zoveel heb je elkaar wellicht niet meer te melden.
Wat nu?
Het is tijd voor een hobby. Je bent eigenlijk te jong voor je pensioen. Ook al moet je drie keer per nacht eruit om te druppelen en haal je zonder blauw pilletje het vierde honk allang niet meer. Er mankeert verder niets aan je masculine entiteit en je hebt echt nog wel genoeg pit om de wereld om je heen te ontdekken. Tijd genoeg tenslotte! Daarom heb je een auto nodig. Eentje voor het grote genieten. Die jouw karakter en ‘coolness’ recht doet. En je sexy uitstraling. Want ondanks je buikje en ‘manboobs’ ben je zeker nog wel een ‘sexy lexy’. En flirten mag best. Ook op jouw leeftijd. Dan heb je wel een passende auto nodig.
Welke dan?
Je wensenlijstje is helder. Een cabrio natuurlijk. Een Aston Martin is je droomauto maar helaas is je budget niet oneindig. Een sportieve auto is verleidelijk, maar je rechtervoet heb je jaren geleden al met pensioen gestuurd. Voor jou is 100 al hard zat. Jij wilt comfort, rust maar wel een auto waarmee je kunt shinen. Een Saab 9-3 cabrio valt direct af. Veel te gewoontjes. Een auto voor ‘wannabee’ architecten. Jouw oog valt op een Mercedes-Benz E250 CDI Cabriolet. Een diesel. Ons benne zuunig. Het is er eentje met 250.000 kilometer ervaring, al is daar gek genoeg niets van terug te zien. Nul, nul slijtage en alles ziet en voelt als nieuw. We kunnen wel vitten op de Duitsers, maar bij een Franse auto verlies je na 70.000 kilometer één voor één al je onderdelen ;). Deze Mercedes-Benz ademt in alles topkwaliteit uit. Dat geeft vertrouwen. Stiekem word je ook blij van de trekhaak. Iets met een fietsenrekje ;).
Gaan een cabrio en diesel eigenlijk wel goed samen?
Verbijsterend goed zelfs. Deze Mercedes-Benz E250 CDI Cabriolet is juist een auto voor de rustige ‘geniet’ kilometertjes. Ontspannen door de Veluwe toeren met het dakje open. Dat soort werk. De krachtbron past perfect in het plaatje. Het is een verfijnde en extreem soepele krachtbron (204 pk en maar liefst 500 nm!) die in alle rust en stilte zijn werk doet. Alleen bij volgas en hoge toeren klinkt de motor wat rauw. Halfgas is koning in deze auto en dan kan ik me geen rustgevender krachtbron bedenken dan deze dikke diesel. De zeventraps automaat is bij normaal gebruik eveneens extreem soepel en verfijnd. Als je gaat trappen gaat het mis. Dan reageert de bak te traag. Er is ook een sportstand, maar dat knopje moet je al helemaal nooit aanklikken. Dan wordt de auto onnodig nerveus en dat past totaal niet bij het karakter van de auto.
Hoe zijn de rij-eigenschappen?
In basis is het een rijdend bejaardentehuis. Al bedoel ik dat in dit geval best positief. Je wordt namelijk volledig ontzorgd. De vering is heerlijk soepel, de stoelen zitten fantastisch en het overzicht is ook voor de induttende vroegbejaarde meer dan prima. Hier geen ‘fancy pancy’ touchscreens en haptische feedback knoppen die nooit werken. Alles zit waar het moet zitten. Hoe verfrissend anno 2023! Ook is het – voor een cabrio – een extreem stille auto. Je hoort met de kap dicht nauwelijks windgeruis en dat is echt knap gedaan. In theorie is de auto goed voor een sprint naar 100 in 7.7 seconden en een topsnelheid van 243 kilometer per uur, maar boven de 180 heb je echt heel veel asfalt nodig. De rechtuitstabiliteit is wel prima. Een rustig tempo past gewoon beter bij deze auto. Dakje open en ontspannen met een magere 110 op de teller is echt heerlijk in deze auto. Met de hete lucht in je nek (airscarf, briljant!) en de stoelverwarming op standje schroei is het ook bij 10 graden celsius prima toeven aan boord! Niet doen: sportief een bochtje ronden. Daarvoor is de auto te veel een weekdier. Te log, te zwaar en te indirect.
Wat is minder goed aan de auto?
Het uiterlijk van onze Mercedes-Benz E250 CDI Cabriolet is ‘love or hate’. In basis is het een oude mannen auto, dus moet je daar wat tijd en energie in stoppen om de auto een ander imago te geven. De wrap (via Frijns Unlimited) vind ik persoonlijk bijzonder geslaagd en geeft met name bij zonlicht een mooi effect. Helemaal goed? Dat ook weer niet. De zwarte velgen en opvallende wrap trekken wel de aandacht van mensen die dolgraag de topsnelheid van hun Mercedes-AMG uittesten in de bebouwde kom. Bij voorkeur op de Coolsingel. Gelukkig geniet mijn co-passagiere (de dochter van de eigenaar) van alle aandacht. Ik vertel haar maar niet dat het de auto is die zorgt voor de warmbloedige taferelen ;). Grappig geruchtje: op het Mercedes hoofdkwartier maken ze zich inmiddels grote zorgen over de inmiddels dubieuze merkreputatie (vooral AMG). Kijk dus niet gek op als je met deze cabrio of je AMG alleen nog via de zij-ingang welkom bent bij de Mercedes-Benz dealer.
Conclusie?
De rit is ten einde en het is tijd voor de conclusie. Die gaat je verrassen. Ik heb stiekem een zwak gekregen voor de Mercedes-Benz E250 CDI Cabriolet. Want wat vormen deze dikke diesel en comfortabele cabrio toch een prachtig paar. Dit is echt een goddelijk ontspanmobiel om lange stukken mee te cruisen. Waarbij je de leeftijd en kilometerstand (250k plus) dus echt niet voelt of terugziet. Deze auto rijdt ‘Wie Neu’. Dit is zoveel leuker en cooler dan de zoveelste Opel Grandland of Ford Ecosport waar je de meeste pensionado’s in ziet rijden. Stelletje lafbekken. Neem een voorbeeld aan de eigenaar van deze cabrio. Die gewoon schijt heeft aan wat anderen denken en zijn droomauto aan het bouwen is. En iedere keer weer verbeteringen aanbrengt en experimenteert met wraps en velgen. Een nieuw setje wordt binnenkort weer geplaatst. Dan ben je gewoon een eindbaas! Deze auto is wellicht een tikje fout maar dat deert niet. Gewoon lekker je haar (of toupetje) laten wapperen door de wind. Heerlijk. Met een beetje beheersing pers je makkelijk 1000 kilometer plus uit de 66 liter tank. Dat de auto op sportief gebied wat tegenvalt is helemaal geen issue. Niet bij deze auto. Ik ben fan!
Eindcijfer: 7.5
+ Geweldige kwaliteit ondanks hoge kilometerstand
+ Heerlijke koppelrijke dieselmotor
+ Stil en comfortabel
– Boven 180 is de fut net iets te snel eruit.
– Liefhebbers van het betere stuurwerk kunnen beter elders in Stuttgart shoppen.
Vermogen 204 pk, 500 nm |
0-100 7.7 sec |
Topsnelheid 243 km/h |
Motor 2.1l, viercilinder, turbodiesel |
CO2 uitstoot 138 g/km (NEDC) |
Vanafprijs (NL) nvt |
Minimale bagageruimte 300 liter |
Leeggewicht 1.725 kg |
Mooi om van een liefhebber van snelle auto’s te lezen wat hij van jouw auto vind.
Al met al een erg positief verhaal, daar wordt je als trotse eigenaar vrolijk van.
Mooi verslag. Kunnen nieuwe Mercedessen deze kwaliteit ook voorleggen? Ik betwijfel het.