Rijtest: Mercedes-Benz E 200 d

Vroeger was het kiezen van een Duitse sedan simpel. Wilde je comfort? Dan koos je de Mercedes-Benz E-klasse. Was je meer een enthousiaste chauffeur? Dan ging je voor de BMW 5-serie. Kon je niet kiezen en wilde je van alles wat, dan was de Audi A6 voor jou. Dat is nu wel anders. BMW en Audi kiezen met de nieuwe BMW 5-serie en Audi A6 steeds nadrukkelijker voor comfort. Ze komen steeds meer in het vaarwater van Mercedes-Benz. Weet de E-klasse zich nog te onderscheiden? Ik neem de Mercedes-Benz E 200 d mee voor een testrit.

Mercedes-Benz E 200 d

De Mercedes E 200 d is goed voor 150 pk en 360 nm.

Waarom een E 200 d?

Natuurlijk zijn een AMG of dikke zescilinders leukere auto’s om te rijden. Maar die maskeren vaak ook veel. Je bent zo onder de indruk van de motor dat je de rest van de auto nauwelijks objectief kunt beoordelen. Ook zitten dit soort topmodellen zo bomvol opties dat je eigenlijk niet meer kunt spreken van een representatief model. De gewone stervelingen onder ons hebben daar meestal het budget niet voor. Daarom is het juist leuk om met een basismodel te rijden. Dit zijn de meest verkochte auto’s. Ook het basismodel moet de ervaring van een topklasse product bieden.

Mercedes-Benz E 200 d

De 19 inch AMG velgen kosten uiteraard extra.

Een basismodelletje?

Qua motorisering ja. De E 200 d is de zwakste motorisering en moet het doen met 150 pk en 360 nm. Meer dan voldoende in Nederland maar natuurlijk geen match voor de AMG’s die meer dan 600 pk op het asfalt spugen. Het dieselaanbod loopt tot 340 pk. Keuze genoeg dus als je wat meer wilt. Qua uitrusting is deze Mercedes-Benz overigens verre van een basismodel. De eigenaar heeft aardig wat vinkjes gezet op de optielijst. Deze Mercedes-Benz E 200 d is voorzien van het AMG-pakket, navigatie, Burmeister audio, lederen bekleding, navigatie en allerlei assistentiesystemen om te voorkomen dat je crasht.

Mercedes-Benz E 200 d

AMG pakketje doet veel goeds voor het uiterlijk!

Zijn al die opties nodig?

Nee natuurlijk niet. Maar stiekem is het toch wel erg lekker. Neem alleen al de Burmeister audio (meerprijs € 1.028,–) Wat een geluid. Alsof je midden in de concertzaal zit. Waanzinnig goed systeem. Ook zitten de met leder beklede sportstoelen echt voortreffelijk. Ik heb zelden in een dergelijke goede stoel gezeten. De luxe doet iets met de ambiance, maar ook de basismaterialen en afwerking zijn van ongekend hoog niveau. De pracht en praal en oog voor detail stralen er van af. Als je heel kritisch kijkt zit Audi misschien op een iets hoger niveau maar dat is echt het verschil tussen een 9.5 en een 10.

Mercedes-Benz E 200 d

Fraai interieur!

Kan ik als leek ook mijn weg vinden in alle systemen?

Mwah. Dat is wel even wennen. Je bedient het menu met veegbewegingen van je duim op een knopje op het stuurwiel. Dat klinkt heel complex en dat is het ook. Je moet vaak meerdere pogingen doen om op de juiste plek in het menu te belanden. Je kunt dit trouwens ook doen via een grote draaiknop op de middentunnel. Dat werkt al beter maar nog steeds niet optimaal. Het blijft zoeken in de menu’s waar je moet zijn. Dat heeft ook met de bizarre hoeveelheid instellingen te maken waaruit je kunt kiezen. De digitale displays zijn volledig naar je eigen smaak in te richten en ook voor het bepalen van de juiste sfeerverlichting ben je wel een avondje zoet. Zoveel keus heb je.

Mercedes-Benz E 200 d

De stoelen zitten fantastisch!

Is de Mercedes E-klasse met AMG-pakket nog voldoende comfortabel?

Absoluut. Ondanks de fraaie 19 inch velgen en de iets sportievere basissetting vanwege het AMG-pakket is dit nog steeds een auto die drempels en kuilen achteloos weghoont. Zeker in comfortmode lijkt het alsof die drempels niet eens bestaan. Je voelt de auto zelfs een heel klein beetje nadeinen. In sportmode is het allemaal ietsjes straffer maar blijft de grijns op je gezicht. Als bonus geeft de besturing iets meer gevoel en reageren de negentrapsautomaat en het gaspedaal wat alerter. Je voelt een vleugje sportiviteit, maar het blijft natuurlijk wel een Mercedes. Comfortabel kilometervreten. Dat is het domein van deze auto! Je kunt optioneel nog de Air Body Control (luchtvering) aanvinken voor meer comfort, maar dit is absoluut niet nodig. Die 2.299 euries kun je beter op zak houden.

Mercedes-Benz E 200 d

Het domein van deze auto? Cruisen op de snelweg!

Wat is nog meer goed?

De negentrapsautomaat is echt een prima versnellingsbak. Hij werkt mooi samen met de motor en schakelt ongemerkt terug als het nodig is. Soms is de reactietijd ietsjes lang, maar dat zijn details. In sportmode blijft de automaat wat langer in de versnelling hangen en reageert de bak wat sneller. Fijn voor een vlotte rijstijl op de Autobahn. Waar ik ook over te spreken ben is de krachtsontplooiing van de turbodiesel. Je hebt best veel trekkracht onderin waardoor je altijd vlot onderweg bent. Dit is voor Nederland meer dan genoeg. Maak je wel eens zakentrips naar Duitsland dan zou ik toch voor de E 220 d (190 pk) kiezen. Je wagenparkbeheerder zal overigens wel blij zijn met je keuze voor de 200  want zonder moeite rijdt deze Benz 1 op 20. Met dank aan de negentrapsautomaat die het toerental altijd laag houdt.

Mercedes-Benz E 200 d

De turbodiesel loopt helaas niet erg gecultiveerd.

Wat kan er beter?

De geluidsisolatie. Dat is echt wel een dingetje. Je hoort de wind, bandengeruis en de dieselmotor meer geluid maken dan je lief is. Vooral de dieselmotor klinkt bij vollast best een beetje rauw. De viercilinder diesels van Audi en BMW lopen zoveel mooier. Dat vormt toch wel een klein een smetje op het verder voortreffelijke comfortblazoen. Dit is natuurlijk allemaal relatief, want een E-klasse is echt wel stiller dan een gemiddelde Volkswagen Golf. Toch verwacht ik in dit segment meer. Een Audi A4 (klasse lager) of een Audi A6 van de vorige generatie zijn stiller. Je achterpassagiers komen er ook bekaaid van af met best wel weinig beenruimte. In de categorie optisch leed: de uitlaatmondingen zijn gewoon fake en als je de E-klasse naast een C-klasse ziet staan zie ik de verschillen niet.

Mercedes-Benz E 200 d

C-klasse versus E-klasse. Zoek de verschillen.

Geeft deze auto mij het ‘onverwoestbare’ Mercedes-Benz gevoel?

Toevallig heeft de eigenaar ook een Mercedes-Benz E-klasse uit 1977 staan. Zo’n onverwoestbare auto die voor de eeuwigheid is gebouwd. Een echte Mercedes-Benz. Comfortabel tot in de haarvaten, robuust en oerdegelijk. De nieuwe E-klasse is dat natuurlijk ook. Toch ontbreekt dit typische Mercedes-Benz gevoel. Is het omdat de ster op de motorkap ontbreekt? Is het omdat ik niet meer zoals in oude Mercedessen de handrem met mijn voet moet bedienen? Of is het toch de dieselmotor die net wat teveel geluid maakt? Ik weet het niet, maar als ik mijn ogen sluit rijdt deze E-klasse niet heel veel anders dan een BMW 5-serie, Audi A6 of Jaguar XF. Of een Mercedes C-klasse.

Mercedes-Benz W123

41 jaar ontwikkeling in één beeld gevangen.

Wat mag de E-klasse dan kosten?

Vaak is een Mercedes-Benz altijd iets duurder dan een vergelijkbare BMW of Audi. Bij de E-klasse valt dat gelukkig mee. De Duitse drie houden elkaar goed in de gaten. De vanafprijs van de Mercedes-Benz E200D is 57.732 euro. Een Audi A6 35TDI en BMW 518D kosten ook rond de 57.000 euro. Juist ja. Op de E-klasse kun je een aantrekkelijk pakket erbij plussen. Met dit Business Solutions pakket zit je onder de 60.000 euro en heb je navigatie, bluetooth , een achteruitrijcamera en wat meer spul aan boord. Ook kun je nog wat pluspakketjes toevoegen zonder dat de prijs meteen hard oploopt. Voor een bedrag van 70.000 euro heb je echt een riant uitgeruste auto op je oprit staan. Heel veel geld natuurlijk, maar bij Audi en BMW ben je zeker niet minder kwijt.

Mercedes-Benz E 200 d

Burmeister audio? Doen!

Moet je deze auto kopen?

Zoals je mag verwachten in dit segment is de Mercedes E-klasse uiteraard ook een goede auto. Robuust, comfortabel en luxe. Toch maakt de E-klasse de merkeigen slogan ‘Das beste oder nichts’ net niet waar. In deze klasse is goed niet goed genoeg. De rijbeleving moet tegen perfect aan zitten. Dat niveau haalt Mercedes-Benz net niet vanwege de matige geluidsisolatie en de rauwe dieselmotor. Natuurlijk is het een fraaie en bijzonder comfortabele reisauto maar dat kunstje beheersen concurrenten Audi en Mercedes ook erg goed. Die bieden echter iets meer ruimte en rijden nog verfijnder en/of dynamischer (BMW). Dat geeft voor mij de doorslag.

Eindcijfer: 7,5
+ Bijzonder comfortabel
+ Prachtig interieur
+ Zuinig
– Maakt iets teveel geluid
– Achterin weinig beenruimte

Met dank aan Marco Weening voor de prachtige foto’s!

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten