Rijtest: Mercedes-Benz CLA 180d (2020)

De vorige generatie Mercedes-Benz CLA was een ronduit teleurstellende auto. Matige rijkwaliteiten en een dito prijs-kwaliteit. Als ik een oud-collega mag geloven rijdt de nieuwe generatie veel beter. Genoeg reden dus om achter het stuur te kruipen van deze Mercedes-Benz CLA 180d. Ik ben benieuwd, Mercedes-Benz heeft het nodige goed te maken.

Mercedes-Benz CLA 180

De nieuwe CLA. Nog steeds kloppen de proporties niet helemaal.

Hoe is het uiterlijk?

De vorige generatie was een erg uitgesproken auto. Met gevoel voor understatement typ ik ‘een tikje ordinair’ in. Geliefd bij een bepaald soort publiek. Ok, het was gewoon een tokkieauto. Klaar. Het Mercedes-Benz logo heeft voor veel mensen toch een onweerstaanbare aantrekkingskracht. De nieuwe is iets minder uitbundig vormgegeven. Wat zakelijker, wat meer ingetogen en iets nuchterder. Dat is in dit geval positief, al heb ik nog steeds moeite met de verhoudingen. De coupévorm en aflopende daklijn zijn mooi bij een grotere auto maar bij de CLA oogt het nog steeds een beetje disproportioneel. Het klopt allemaal net niet. Nee, ik vind dit geen mooie auto. Onze Mercedes-Benz CLA 180 is gelukkig niet uitgerust met het optionele AMG-pakket en dat maakt het iets beter te verteren. Dit is iets chiquer, zeker in combinatie met deze fraaie 18 inch velgen.

Fraaie 18 inch velgen

Deze fraaie 18 inch velgen maken deel uit van het Luxury pakket.

Is de interieurkwaliteit des Mercedes?

De eerste indruk is fantastisch. Kijk alleen al naar die fraaie digitale schermen. Wat een verbetering ten opzichte van de voorganger. Het ziet er ook echt fraai uit. Verder vallen de stiksels op het dashboard positief op en heeft het interieur dankzij de zwarte panelen een chique uitstraling. Vanuit de bestuurdersstoel ziet het er fraai uit en heb je echt het idee dat je in een ‘premium’ auto rijdt. De stoelen zitten eveneens fijn. Een upgrade naar de meer sportieve kuipstoelen is niet direct nodig. Kijk je wat verder dan zie je her en der nog wel iets minder mooie materialen die de premium indruk wel een klein beetje teniet doen. Het goede nieuws is wel dat de auto iets ruimer is dan de voorganger. Verwacht geen Skoda Octavia-eske zee van ruimte maar het is beter te doen als je achterin moet plaatsnemen. Desondanks is en blijft de CLA absoluut geen ruimtewonder.

Interieur Mercedes-Benz CLA 180

Het interieur is er flink op vooruit gegaan!

En de infotainment?

Dat is echt een megagrote stap voorwaarts ten opzichte van de voorganger. Niet heel lastig omdat de vorige generatie op dit punt dramatisch scoorde. De nieuwe MBUX-infotainment is een revolutie en echt de moeite waard om je in te verdiepen. Vooral de spraaksturing is echt vernieuwend. Maak een zin met ‘hey Mercedes’ en je kunt heel veel functies bedienen. Werkt best wel goed, alhoewel er natuurlijk ook altijd wel wat misgaat. Ga je het menu gebruiken dan is de bediening wel even wennen maar uiteindelijk vindt iedereen wel zijn weg in dit systeem. Grafisch ziet het er bijzonder fraai uit. Helaas heeft deze Mercedes-Benz niet de ‘augmented reality’-functionaliteit aan boord. Dan zie je op je scherm echt de daadwerkelijke verkeerssituatie. Puntje van lof ook voor het Mercedes soundsystem. Klinkt prima.

Cockpit Mercedes-Benz CLA 180

Een moderne en opgeruimde cockpit.

Welke versie rijd ik?

Een uitstervende diersoort. De diesel. Alleen geschikt voor de mensen die 50.000 per jaar of meer rijden. Voor alle anderen zijn de benzine of plugin-hybrids gunstiger. In dit geval rijden we de instapdiesel en dat is wel even wennen. In een dergelijke ‘premium’ auto verwacht je meer vermogen dan 116 pk. Ook verwacht je in een Mercedes-Benz niet dat er een Renault dieseltje onder de kap ligt. Bij een koude start hoor je de diesel echt wel even nagelen maar als de kleine motor eenmaal warm is, dan is het prima te doen. Zolang je niet te gehaast rijdt is het prettig toeven, zeker ook omdat bij een laag toerental al wat meer koppel beschikbaar is. Bij een vlotte rijstijl wordt het een wat nerveuze bedoening omdat de automaat in sportstand de weg een beetje kwijtraakt. De diesel begint dan te loeien, zonder dat je echt grote stappen voorwaarts maakt. Je moet natuurlijk sowieso niet al te veel verwachten van de prestaties (0-100 in bijna 11 tellen), al is de kleine Renault diesel wel een verdienstelijke marathonrenner. Op de Duitse Autobahn zet ik uiteindelijk 208 op de teller en dat is respectabel voor een auto met maar 116 pk. De automaat is niet de beste in het segment. In comfortstand net wat te sloom en in sportstand net wat te nerveus.

Motor Mercedes-Benz CLA 180

Made by Renault.

Hoe is het onderstel?

Een reden om voor de Mercedes-Benz CLA te kiezen is dat deze standaard is uitgerust met een multilink achteras. Bij de A-klasse moeten de minder gemotoriseerde versies het doen met een veel simpelere torsieas en dat gaat toch ten koste van wat extra comfort. Prijs je gelukkig in de CLA. Korte oneffenheden verwerkt dit onderstel heel erg goed. Daarnaast is Mercedes-Benz ook zo verstandig geweest om de CLA niet als een plankhard geveerde auto af te leveren. Dit voelt en rijdt veel meer als een ‘junior’ C-klasse of Audi A5 Sportback. De Mercedes-Benz CLA 180 is stil, comfortabel en absoluut geschikt als kilometervreter. De goede comfortstoelen met verlengbare zittingen helpen daarbij. Zoek je met de Mercedes-Benz CLA 180 rijplezier, dan ben je aan het verkeerde adres. Het is allemaal niet zo bijzonder. Met de gemonteerde ecobanden en zwaardere dieselmotor in de neus heb ik sneller dan ik zou willen last van best wel stevig onderstuur. Kies altijd voor een sportiever setje banden bij deze auto. Dat zorgt voor meer grip en plezier, maar ook dan zal de besturing te weinig feedback geven en blijft het met 116 pk natuurlijk (fors) behelpen.

Foto voorkant Mercedes-Benz CLA 180

Het is een iets subtielere auto geworden.

Wat kost dit allemaal?

Nog niet zo lang geleden was een Mercedes-Benz altijd net wat duurder dan vergelijkbare Audi’s en BMW’s. Dat is inmiddels niet meer het geval vanwege de gunstige ‘Business Solutions’ uitvoeringen. Vanaf 40 mille heb je een auto waar opties als MBUX navigatie, DAB+, zwarte dakhemel, led koplampen, 17 inch velgen, stoelverwarming, achteruitrijcamera, actieve spoorassistent, snelheidslimietassistent, keyless go en comfortstoelen zijn inbegrepen. Voor 1600 euro extra kun je nog upgraden naar het ‘Business Solution Plus’ pakket en dan krijg je betere speakers, multibeam led koplampen, een panoramisch schuifdak en elektrische stoelen meegeleverd. Wederom een prima deal. Voor pak hem beet 43 mille heb je een bomvolle auto. Deelnemers aan toetertrouwstoeten kunnen natuurlijk ook een optioneel AMG-pakketje aanvinken in de optielijst en dan ziet het er allemaal wat sportiever (lees: ordinairder) uit. Wellicht kun je mensen nog in de waan laten dat je een echte ‘AMG’ rijdt. Voor dieselrijders zijn er overigens ook sterkere diesels leverbaar. De meerprijs van circa 3.000 euro voor de 150 pk versie is zeker het overwegen waard als je wat vlotter onderweg wilt zijn.

Comfortstoelen Mercedes-Benz CLA 180

De comfortstoelen zitten prima.

Conclusie?

In veel opzichten is de Mercedes-Benz CLA 180 een enorme verbetering ten opzichte van de voorganger. De infotainment is een wereld van verschil, de auto is ruimer en ook is het onderstel verder verbeterd. Het gaat te ver om te schrijven dat je naar de dealer moet rennen om er eentje aan te schaffen. Het uiterlijk en imago blijven discutabel en ook zijn er genoeg auto’s die wat meer dynamische rijtalenten hebben. Desondanks is het wel een ruime voldoende omdat de kwaliteit nu wel beter matcht met het prijskaartje. En ook dat was bij de voorganger wel anders.

Eindcijfer: 7+
+ Goede prijs-kwaliteit
+ Comfortabel onderstel
+ MBUX navigatie echt wel heel mooi
– Uiterlijk klopt nog steeds niet
– Ongeschikt voor sportieve automobilisten
– Nog steeds niet heel erg praktisch.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten