Rijtest: Mercedes-Benz C300e (2023)

Best of both worlds? De plug-in hybride Mercedes-Benz C300e komt op papier heel erg in de buurt. De elektromotor is goed voor een waanzinnige 115 km elektrische range en dat betekent dat je je dagelijkse kilometers volledig elektrisch kunt rijden. En als je toch een langere rit moet maken, dan kun je altijd terugvallen op de ‘good old’ benzinemotor.

De nieuwste generatie C-klasse is direct herkenbaar als Mercedes-Benz.

De nieuwste generatie C-klasse is direct herkenbaar als Mercedes-Benz.

Hoe ziet dat perfecte plaatje er dan uit?

Een tweeliter turbomotor (204 pk/320 nm) en een elektromotor (130 pk/440 nm) zorgen voor de voortstuwing. Samen zijn deze motoren goed voor een gecombineerd vermogen van 313 pk/550 nm. Dit betekent dat je in zes seconden naar 100 km/h snelt. Op een vrije Autobahn stoom je vervolgens door tot 245 kilometer per uur. Hoe goed dit ook klinkt, dit is bijna bijzaak bij deze auto. Het is vooral de bijzonder ruime elektrische range van 115 kilometer die de auto zo interessant maakt. Bijna iedereen kan hiermee de dagelijkse kilometers volledig elektrisch rijden zonder dat je daar compromissen voor moet sluiten. Je hebt genoeg puf om ontspannen mee te rijden met de rest van het verkeer en tot 140 km/h heb je de benzinemotor niet nodig. Opvallend: je kunt deze auto ook bij de snellader laden. Dat is best vooruitstrevend voor een plug-in hybride. Klein minpuntje, bij de plug-ins lever je wel iets aan kofferruimte in (360 liter in plaats van 455 liter) en is de tankinhoud met 50 liter iets kleiner.

Mercedes-Benz C300e

Verkrijgbaar als sedan en als combi. Fake-uitlaten zijn standaard helaas 😉

Hoe bevalt de plug-in hybride motorisering?

Dankzij de elektromotor is er al heel vroeg koppel beschikbaar en rijd je moeiteloos en soepel met het verkeer mee. Wil je een keer versnellen? Dan voel je die 550 newtonmetertjes subtiel je onderrug masseren. Met de nadruk op subtiel, want de motorisering komt gek genoeg nooit helemaal tot leven. Het is een vlotte, maar eigenlijk nooit snelle auto. Daarvoor is het leeggewicht van de auto te hoog (bijna 2.000 kg) en dat merk je tijdens het accelereren. Sowieso voel je dat de benzinemotor wel moet werken voor zijn geld, want dit is niet de meest verfijnde krachtbron in het segment. De motor klinkt bij vollast een tikje rauw en bij hoge toeren stort het vermogen wel een beetje in. Een subtielere rechtervoet doet wonderen, want dan kloppen alle parameters heel goed en is het een zeer comfortabele en vlotte auto. Het is een beetje dezelfde ervaring als een dikke diesel. Die wil je ook het liefst op driekwartgas rijden.

18 inch velgen AMG-line Mercedes-Benz C-klasse.

Deze 18 inch velgen zijn standaard op een AMG-line. Groot genoeg om de wielkasten te vullen.

Voor wie is deze auto geschikt?

Voor de kilometervreter. Mercedes-Benz kiest bij deze generatie weer voluit voor comfort en dat is wat mij betreft een hele goede keuze. Vooral de geluidisolatie is echt indrukwekkend. Wat is deze auto stil zeg! Ook zitten de stoelen heerlijk en is de auto vrij zacht afgeveerd, met dank aan de luchtvering op de achteras. Je merkt wel dat de engineers vanwege het hoge gewicht wat kleine compromissen hebben geaccepteerd qua demping. Oneffenheden worden door de achteras niet altijd even vloeiend verwerkt. Storend is het nooit, want het totaalbeeld blijft gewoon heel erg goed. Dit is echt een heerlijke kilometervreter voor de ontspannen ritten. Sportief is de auto niet. Natuurlijk vanwege de kilo’s, maar de besturing geeft ook te weinig feedback en de negentrapsautomaat heeft wat moeite om het tempo bij te benen als je stevig gaat trappen. Wil je meer sportiviteit in dit segment? Dan zul je bij BMW of Peugeot (508 PSE Engineered) moeten shoppen.

Interieur Mercedes-Benz C300e

Het grote beeldscherm domineert. Gelukkig voldoende gebruiksvriendelijk.

Wat valt op aan het interieur?

Dat Mercedes nu een verticaal beeldscherm heeft geplaatst in de middenconsole. Touchscreen uiteraard en het geheel werkt erg goed moet ik zeggen. De menustructuur is logisch en het scherm reageert gewoon heel erg goed op mijn bevelen. Natuurlijk mis ik soms fysieke knopjes, maar dit is wel een geslaagd alternatief. Het ziet er ook fraai uit. Technofreaks kunnen zich verder uitleven met het instellen van de digitale tellers. Zoveel keuze! Het interieur is eveneens fraai vormgegeven. Neem alleen al de ventilatieroosters. Zo cool! Ook zijn het dashboard en de portieren bekleed met kunstleer en dat ziet er eveneens erg goed uit. Over kunstleer gesproken: ook de stoelen zijn hiermee bekleed en ik moet zeggen dat de kwaliteit hiervan geweldig is. Dit doet nauwelijks onder voor echt leer. Minpuntjes? Het is wel even wennen aan de haptische knoppen op het stuurwiel. Al zijn die gelukkig wel minder irritant dan bij Volkswagen.

Materialen Mercedes-Benz C300e

De gebruikte materialen zijn bijzonder fraai.

Wat mag dit kosten?

Met een vanafprijs van 65 mille is deze Mercedes-Benz C300e AMG-line zeker niet de goedkoopste in het segment. Een BMW 330e (292 pk) is verkrijgbaar vanaf 56 mille en dat is best een groot gat. Maar – en dat is een grote maar – bij Mercedes-Benz krijg je wel een AMG-line met de juiste sportieve uitstraling en een vrij riante standaarduitrusting. Een BMW 330e met M-Sportpakket kost meteen ook al 60 mille en dan heb je een kleinere actieradius (60 km max) en minder opties aan boord. Met andere woorden: het is geen ultragroot verschil. Ook interessant: sinds kort staat er ook een C400e AMG-line 4Matic op de prijslijst. Die is met 73 mille fors duurder, maar dan krijg je wel vierwielaandrijving en een gecombineerd vermogen van 381 pk/700 nm en dezelfde 115 km elektrische range. Dat is stiekem best een koopje, zeker als je deze auto vergelijkt met de viercilinder C43 AMG die vele tienduizenden euries duurder is, maar niet eens zoveel pk’s heeft (408 pk). Natuurlijk is dit een ander type motor en auto (veel meer op sportiviteit geënt), maar als je bij Mercedes goedkope pk’s wilt scoren is de C400e misschien wel de meest aantrekkelijke keus. Gek genoeg heb ik nog geen review van deze auto gezien/gelezen.

Kunstleer Mercedes-Benz C300e

Het kunstleer is kwalitatief zeer hoogwaardig.

Conclusie?

Al met al is de Mercedes-Benz C300e een hele interessante auto. Met dank aan de extreem goede elektrische range. Dat is het grootste pluspunt van de auto. Natuurlijk is de auto duur in de aanschaf, maar als je thuis kunt laden en je goed gebruikmaakt van de accu’s, dan zijn de kosten per kilometer best te overzien. Ook krijg je veel auto voor je geld. Deze generatie C-klasse is een goed gebouwde en bijzonder comfortabele reisauto. Fijn dat Mercedes-Benz weer terugkeert naar de eigen roots, namelijk comfort en niet meegaat met de trend dat auto’s altijd (overdreven) sportief moeten zijn.

Digitale tellers Mercedes-Benz C300e

Je hebt heel veel opties voor de weergave van snelheid en toeren. Deze klassieke blijft het fijnst!

Eindcijfer: 8

+ Bovengemiddeld comfortabel.
+ Fraai interieur.
+ Geweldige elektrische range.
– Mist wat sportieve genen

Vermogen
313 pk, 550 nm
0-100
6.1 sec
Topsnelheid
245 km/h
Motor
2.0l, viercilinder, turbo, hybride
CO2 uitstoot
12 g/km
Vanafprijs (NL)
65.000 euro
Minimale bagageruimte
360 liter
Leeggewicht
1.980 kg
 

Tnx @Smeets Autogroep Venlo voor het uitlenen van de auto.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten