Rijtest: Mercedes-AMG A45 S 4Matic+ (2020)

Op papier is de Mercedes-AMG A45 S 4Matic+ in eerste instantie niets bijzonders. Het is het bekende hothatch-recept in de premiumklasse. Een tweeliter viercilinder turbomotor en aandrijving op alle vier de wielen. Totdat je de ‘specs’ nog eens goed leest. Het grote verschil? Dit ‘viercilindertje’ is goed voor maar liefst 421 pk! Dit is echt ‘next level’.

Mercedes-Benz A45 AMG S

Een compacte hatchback met 421 pk. Wtf!

Wat is er zo bijzonder aan de motor?

Heel erg veel. Allereerst dat de motor met de hand wordt gebouwd wordt door AMG. De sportdivisie van Mercedes.  Denk niet dat AMG het zichzelf makkelijk heeft gemaakt door het blok van de A35 AMG te pakken en de turbodruk te verhogen. Ze hebben er echt werk van gemaakt. Ze hebben de motor 180 graden gedraaid en dat betekent dat de turbo en het uitlaatspruitstuk nu aan de achterzijde zijn geplaatst. Het inlaatsysteem is aan de voorzijde geplaatst en dat is goed voor de aerodynamica van de auto. Het draaien van de motor betekent wel dat de koeling wat meer een uitdaging is, maar dat heeft AMG opgelost door op hele slimme manieren ervoor te zorgen dat er voldoende frisse lucht binnen kan komen. Uiteraard is er ook zo aan de turbo gesleuteld zodat – in theorie – de gasrespons optimaal is en de turbo altijd optimaal blijft functioneren.

Foto Mercedes-Benz A45 AMG S

Het Performance pack zorgt voor veel extra ‘presence’.

Wat zijn de prestaties/specs van deze motor?

Indrukwekkend, ronduit indrukwekkend. De basis Mercedes-AMG A45 is goed voor 387 pk maar de S-versie doet daar nog eens 34 pk bovenop. Het blijft bizar dat je in een simpel hatchbackje maar liefst 421 pk (bij 6750 toeren) en 500 nm (bij 5000 toeren) ter beschikking hebt. Dat is meer dan in een Porsche 911 Carrera. Het bijzondere aan het AMG-blok is dat dit met afstand de sterkste viercilinder is die je  kunt kopen. Natuurlijk rijden er ook veel getunede viercilinders rond met vergelijkbare vermogens maar dit komt dus gewoon uit de fabriek rollen inclusief 3 jaar garantie. Dit viercilindertje levert prestaties waar je 15 jaar geleden een supersportwagen moest kopen. De 0-100 sprint kost minder dan vier seconden en bij 270 km/h maakt de snelheidsbegrenzer een einde aan het acceleratiefeest. De specs zijn mega, maar wil je in dit segment toch niet liever een vijfcilinder (Audi RS3) of zescilinder (BMW M2)? Is zo’n viercilinder wel speciaal genoeg? Hoogste tijd om te rijden dus.

Foto motorruimte Mercedes-Benz A45 AMG S

De tweeliter turbomotor is goed voor 421 pk en 500 nm.

Wat is de eerste indruk van de auto?

Voordat we rijden doe ik natuurlijk eerst het bekende rondje om de auto. Het leuke is dat je bij Mercedes-AMG kunt kiezen of je voor een ‘sleeper’ of voor een ‘dress to impress’ versie kiest. Liefhebbers van uitbundig uiterlijk vertoon kunnen voor 1.876 euro het Performance pakket kiezen. En ik moet heel eerlijk zeggen, dit pakket ziet er wel gruwelijk dik uit. Het is een ‘mean fighting machine’ zoals deze hier in het wit/zwart voor me staat. De spoilers, splitters, diffusors, sideskirts, rode remklauwen en vier dikke uitlaten maken de auto helemaal af. Standaard staat de auto op 19 inch velgen, maar dat zijn niet de velgen die je hier ziet. Dit zijn aftermarket exemplaren. Ook is de auto ietsjes verlaagd. De eigenaar heeft daarnaast nog een aantal elementen (bijvoorbeeld de logo’s) zwart laten wrappen. Al deze aanpassingen (velgen, verlaging, wrappen) zijn gedaan door Carperfection en het vormt een prachtig totaalpakketje. Het eindresultaat is een auto die alle nekjes  doet draaien. De toch ook best bijzondere SEAT Leon CUPRA R (al zeg ik het zelf) is een muurbloempje in vergelijking met deze AMG. 

Mercedes-Benz A45 AMG S

De verlaging is subtiel maar geeft de auto net even dat beetje extra.

Hoe is het interieur?

Herkenbaar Mercedes. Het grote digitale scherm is de ‘party piece’ van deze auto en het ziet er echt voortreffelijk uit. Het werkt ook best goed, al kost het wel even wat tijd om te wennen. Daarnaast zijn afwerking en materiaalgebruik gewoon goed. Alles wat je ziet en aanraakt is kwalitatief hoogwaardig. Her en der vind je wel wat goedkopere plastics, maar dat is vaak op de plaatsen die je niet zo goed ziet of nauwelijks aanraakt. Het interieur is opgefraaid met de optionele lederen Performance schaalstoelen. De meerprijs van ruim 4.000 euro is ridicuul maar toch wil je deze stoelen in deze auto. Zo bruut. Daarnaast zitten ze voortreffelijk, al had de zitpositie nog wel een tandje lager gemogen. Achterin zit je in de nieuwe A-klasse overigens ruimer dan in de voorganger. Toch fijn als je eens passagiers wilt laten meegenieten van dit monster.

Foto schaalstoelen Mercedes-Benz A45 AMG S

Hele dure stoelen, maar deze wil je wel hebben in een dergelijke auto.

Hoe doet de Mercedes-AMG A45 S het comfortkunstje?

Ik heb met de Belgische eigenaar afgesproken in Heerlen en duiken vanaf daar de grens over. Er staan de nodige Autobahnkilometers op het programma en uiteraard pakken we ook wat serpentine-wegen in de Eifel mee. De 10 minuutjes van Heerlen naar de Duitse grens gebruik ik om de auto warm te rijden en de auto te leren kennen. Wat makkelijk gaat. Als je niet beter zou weten dan zou je denken dat je in een mak lammetje rijdt. Ja, de vering is natuurlijk wel stugger dan in een normale A-klasse en ook hoor je de uitlaat wel iets beter maar het is een verrassend makkelijke en soepele auto om mee te rijden. Je geeft hem zonder moeite mee aan je vriendin/schoonmoeder of wie dan ook. In een aantal reviews lees ik dat de demping te stug is maar daar ben ik het absoluut niet mee eens. Het afrolcomfort van deze (verlaagde) Mercedes-AMG A45 S is gewoon prima. Optioneel kun je nog adaptieve dempers bijbestellen maar ik zou dat geld lekker op zak houden. 

Foto voorkant Mercedes-Benz A45 AMG S

De 19 inch velgen zijn aftermarket. Mooi spul.

En op de Autobahn?

We passeren de Nederlandse grens en zien het bevrijdende witte bordje met de drie strepen. Ik wil eerst het karakter van de motor leren kennen. Dus zet ik de automaat manueel in vierde versnelling en laat ik het toerental zakken tot iets onder de 2.000 toeren. Feuer! Tenminste, dat is wat ik verwacht. Alleen valt de acceleratie tegen. Alsof je in een ‘simpele’ A250 rijdt. Rond de 3.000 toeren komt de auto wat meer tot leven. De grote turbo wordt langzaam wakker en de versnelling neemt wat toe. Vanaf 4.000 toeren wordt het interessant. Dan begint de turbo echt te leveren. Vanaf de 5.500 toeren breekt de hel los. Je voelt de turbo nog een keer diep ademhalen en dan gaat het serieus los. Wat een feestje! Het makke schaapje is een wolf geworden en de acceleratie is ronduit brachiaal.  Turbomotoren hebben nog wel eens de neiging om bij de hoge toerentallen wat af te vlakken, maar deze AMG niet. Dat blijkt ook uit het maximale koppel. Pas bij 5.000 toeren is dat beschikbaar. Dit voelt meer als een atmosferische motor dan als een turbomotor en dat is heel erg gaaf! Jammer genoeg reageert de versnellingsbak niet altijd alert genoeg. Soms schakelt de bak in Sport+ en Race niet terug naar de vierde versnelling maar blijft de auto in vijfde versnelling hangen en moet je weer momentum opbouwen.

Foto draaiknop driving modes

Met deze draaiknop switch je razendsnel van comfort, sport+ naar racemodus. Handig!

Wat zijn de sprinttijden?

Meten = weten dus voeren we wat metingen uit met de nauwkeurige Dragy meetapparatuur. De sprint van 80-120 kost 2.5 seconden en de 100-200 sprint 10.6 seconden. Goede tijden, maar nauwelijks iets sneller dan een BMW M140i. Er zijn wel verzachtende omstandigheden. We zitten met twee volwassenen in de auto en ook heeft de auto een maagdelijke 2.000 kilometer op de teller. Daarnaast leverde de BMW af fabriek veel meer vermogen dan opgegeven. Deze auto krijg je echt wel onder de 10 seconden van 100 naar 200 als de motor wat meer levenservaring heeft en als je in je eentje gaat meten. We stoppen ook even bij een Parkplatz om een launchcontrolletje te doen. Supersimpel. Auto in Racemodus, linkervoet op de rem en met rechts het gaspedaal vol instampen. Rem los en gaan met die banaan. Poe, dat is ronduit bruut zeg. Heerlijk ook hoe de automaat de versnellingen erin ramt. En in minder dan 4 seconden rijd je al 100. Wow! 

 

Hoe is het geluid?

Ik zou bijna willen zeggen ‘fuck de cijfers’. Want die vertellen maar een beperkt deel van het verhaal. Naast motorkarakter draait het natuurlijk ook om het geluid. En daar komt de eerste verrassing van de dag. Deze viercilinder is een waardige tegenstander voor de Audi RS3 en BMW M140i/M2 modellen. Bij lage toeren klinkt de motor wel dreigend maar niet meteen gevaarlijk. Dat verandert als de toerenteller de 4.000 passeert. Dan verandert de toon en zit je voor je gevoel in een rallyauto. Ik zit met een big smile achter het stuur. Dat het deels trucage is boeit niet. Dit is zo goed gedaan. Ook omdat de uitlaat wel degelijk kan brullen en af en toe wat lekkere pops & bangs laat horen. Toch is het niet alleen het geluid wat de motor zo speciaal maakt. Het is de combinatie van een heerlijk soundtrack in combinatie met het motorkarakter. Toeren, toeren en toeren. Deze motor houdt daarvan en wil meer, meer en meer. De agressie en draaivreugde zijn echt ongekend. Ik teister met enige regelmaat de toerenbegrenzer omdat de motor nooit het idee geeft dat deze buiten adem is. Hij blijft gaan en is enorm snel in de reacties. Nauwelijks een turbogat maar instant power. Zolang je maar boven de 4.000 toeren zit. Dit is een AMG waardige motor. Zonder twijfel. Wat een juweel.

Mercedes-Benz AMG A45 S

Maken wel degelijk muziek.

Hoe is het onderstel op hoge snelheid?

Bizar goed. Hoe sneller je rijdt, hoe beter de auto het naar zijn zin heeft. Op de Autobahn is deze auto – los van de goddelijke motor – ronduit geniaal. Het kost geen enkele moeite om 270 kilometer per uur aan te tikken. De enige beperking is het overige verkeer. De rechtuitstabiliteit is echt ongekend goed. Het blijft me – net als bij de Audi RS3 – verbazen dat een compacte hatchback zo stabiel rijdt bij dit soort snelheden. Ook aan de remmen en besturing voel je dat dit een auto is die ontwikkeld is door een groep mensen die ‘snel rijden’ in hun DNA hebben zitten. Een minpuntje is dat het geluid op den duur vermoeiend kan gaan worden. Simpel op te lossen door de motor in comfortstand te zetten. Dan is het gewoon prima te doen. Het grootste nadeel is de beperkte actieradius. Daar hebben bijna alle moderne auto’s last van.  De auto lust natuurlijk wel een slokje en de 55 liter tank is niet groot genoeg voor een lekkere actieradius. Na 300 snelle kilometers moet je toch langzaam op zoek gaan naar een benzinestation.  

 

Hoe doet de auto het op de Landstrassen?

De Mercedes-AMG A45 S is een auto die heel veel kunstjes kan. Zelfs driften behoort tot het repertoire, al heb ik de speciale driftmodus op de openbare weg niet uitgeprobeerd. Geen ramp, want ook in sport+ en racemodus kun je heel veel plezier beleven met deze Mercedes-AMG A45 S. Het stuurgevoel is heel erg goed. Je moet een kleine vaagheid in de middenstand overwinnen maar daarna is het gewoon fijn sturen. Een tikje aan de lichte kant, maar wel met voldoende precisie en gevoel. Het onderstel is fantastisch. Echt 0,0 rol. Deze auto is in staat tot absurde bochtsnelheden maar is tegelijkertijd communicatief heel erg sterk. Dit is echt een geweldige stuurmansauto. De band tussen bestuurder en auto is vanaf het eerste moment intens. Heel anders dan in de BMW M135i xDrive, waar ik het gevoel had dat ik meer passagier was. Daarnaast is de versnellingsbak in deze Mercedes één van de beste in het segment. Op de Autobahn mag het soms wat agressiever maar op de Landstrassen doet de bak niets verkeerd. En altijd alert en bliksemsnel. Een leuke bonus is dat de bakverhoudingen in versnellingen 2 en 3 lekker kort zijn, al moet je wel oppassen dat je niet in de begrenzer knalt. Laatste puntje van lof voor de remmen. Zijn meer dan geschikt om de klus te klaren en het rempedaal is prima te doseren. 

Foto remmen Mercedes-Benz A45 AMG S

Big power = big brakes.

Wat kan beter?

Ik herinner me nog de Mercedes GLA A45 AMG die ik een paar jaar geleden reed. Wat een teleurstelling was dat! De nieuwe generatie is zoveel beter. Echt een megaverschil. Ik heb alleen wat klein leed genoteerd. Mercedes-Benz heeft bedacht dat je met een hendeltje aan de rechterkant van je stuur de versnellingsbak moet bedienen. Op zich best praktisch. Op de middenconsole heb je nu ruimte voor opbergvakjes. Behalve als het regent. Dan ben je gewend om die stengel te gebruiken om de ruitenwissers aan te zetten. Epic fail. Je ramt de motor dus opeens in de neutrale stand. Niet heel prettig bij snelheden van 200 plus. De ruitenwisserbediening zit links bij Mercedes. Bizar onhandig. En om het nog erger te maken, deze hendeltjes voelen ook nog eens heel goedkoop aan. Ik snap niet dat een merk als Mercedes-Benz dit zo aanpakt. Het zal uiteindelijk vast wennen, maar slim is anders. Maar als dit alles is, dan is dat natuurlijk klein bier. 

Foto Mercedes-Benz A45 AMG S

Onhandig. De hendel van de versnellingsbak zit op de plaats van de ruitenwisser.

Dus volgas naar de dealer?

Niet zo snel. Er zijn nog twee nadelen die we moeten behandelen. Allereerst het imago. Daar kan de auto niets aan doen, maar de Mercedes-AMG A45 S is een graag geziene gast in de trouwtoeterstoeten en Gumball/Streetgasm evenementen. Ik zou de auto er absoluut niet voor laten staan, tenslotte koop je een auto voor jezelf en niet voor je omgeving. Toch is het wel handig dat je je hier bewust van bent, want je krijgt (ongewild) veel extra aandacht voor je auto. Het grootste manco van de auto is en blijft de absurd hoge prijs. Dat komt echt niet alleen door de belastingen. Het AMG-logo kost je gewoon extra imagoknaken en Mercedes-AMG melkt je helemaal uit. Niet schrikken als ik de vanafprijs en een paar opties noem. Deze Mercedes-AMG A45 S is in Nederland verkrijgbaar vanaf 91.000 euro en met het Performance Pack, schaalstoelen en Premium Plus pakketje (navi, burmeister, open dak) kom je ruim over de ton uit. Voor een compacte hatchback. Voor een viercilindertje. Dat is wel heftig. Voor de lezers in Vlaanderen, jullie mogen vanaf 69.000 euro instappen.

Beenruimte Mercedes-Benz A45 AMG S

Geen ruimtewonder maar beter dan de vorige generatie.

Conclusie?

Fuck geld en imago. Dit is een goddelijke auto. Ik ben echt een beetje verliefd geworden op de Mercedes-AMG A45 S. Dit rijdt en voelt zo goed. Alles is doorontwikkeld tot en met, van onderstel tot de motor. Dit is absolute topklasse. AMG waardig. Dat je daar de hoofdprijs voor betaalt is te billijken. Dit is geen simpel hatchbackje maar een superhatch waarmee je sportwagens kunt pesten. Dit is een hele speciale auto. Dat ie ook nog praktisch is en het comfortkunstje beheerst is alleen maar meegenomen. Als totaalplaatje vind ik deze fijner dan de toch al niet misselijke Audi RS3. Dit moet je superhatch worden als je 100k te besteden hebt. Zonder twijfel.

Eindcijfer: 9-
+ Heerlijke motor
+ Geweldige stuurmansauto
+ En ook comfortabel
– Jammer dat je daar wel een hele stevige prijs voor moet betalen.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

9 reacties

  1. Stefaan schreef:

    Proficiat met je alweer goede test! Zoals altijd heel goed geschreven. Je schrijfstijl leest heel aangenaam. Nog een vraagje: is een A45s ook de beste qua wegligging in de hothatch-klasse (inclusief Audi RS3, BMW M2)?

    • Dank voor het compliment! Ik vind de A45S beter totaalpakketje dan de RS3. Over de M2 kan ik niet oordelen want ik heb de auto nog niet gereden.

      • Stefaan schreef:

        Amai, dat is een straffe prestatie van de Benz want een Audi RS3 is al top dankzij zijn prestaties, zijn sound van zijn 5-cilinder, zijn pakken grip en zijn uitstekend afgewerkt interieur. Ondanks al het co2-gedoe, zijn er toch nog veel leuke wagens op de markt!

  2. Bas Heijermans schreef:

    Ik moet altijd zo enorm lachen, met een motorfiets van 20 jaar geleden deed je 0-100 in 2.3~2.7 seconden……waar gaat dit over? Heel lang geleden reed ik met een GPZ900R al van 0-200 binnen 10-11 seconden. Dat auto’s dit nog altijd niet kunnen is gewoon belachelijk. Je kan dat echt geen acceleratie noemen, echt niet. Dit ding kan het niet eens van 100-200!

    • Stefaan schreef:

      Dag Bas, een motorfiets is inderdaad veel sneller in het accelereren. Ik heb nog nooit zelf met een moto gereden (wel meegereden) en die acceleratie is inderdaad verslavend en verbluffend. Bovendien is een motorfiets veel goedkoper. Is een motorfiets even snel in de bochten?

  3. Dimi schreef:

    Heel mooi geschreven tekst en een leuke test van een prachtige wagen.
    Alleen het geluid positief noemen is de waarheid oneer aandoen want dit stelt heel weinig tot niets voor. In de auto kan je nog die indruk krijgen omdat het geluid uit de boxen bewerkt wordt, maar van buitenaf is dit een heel grote teleurstelling.
    Doe verder met het testen van allerlei leuke wagens in ieder geval want je site is echt Top.

    • Ha Dimi,

      Tnx voor je reactie. Ik vond zelf het geluid oprecht echt heel leuk, ook al was het natuurlijk wel het betere speakerwerk. Maar dat was wel heel goed gedaan in mijn optiek. En dat is anno 2020 al heel wat :).

  4. Floris schreef:

    He Christian, ik rij momenteel nog een M140i met M-performance uitlaat etc. Jij als ex-M140 rijder, zou je deze aanraden op een toe te betalen bedrag van EUR 40k…

    Twijfel nog een beetje of het mij zoveel extra gaat bieden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten