Rijtest: Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2017)

Auto’s met een lage uitstoot en dito lage bijtelling gingen de laatste jaren als warme broodjes over de toonbank. Mazda is één van de weinige merken die daar niet van heeft kunnen profiteren. Het ontbrak altijd aan die zuinige bijteller. Gelukkig voor Mazda is de bijtellingswaanzin weer overgewaaid en kiest de klant weer meer met het hart. Is de vernieuwde Mazda 3 een alternatief in het Golf-segment?

De vernieuwde Mazda 3

Lichte facelift

‘Vernieuwd?’, hoor ik je denken. Dat is misschien wel wat te veel eer op het eerste gezicht. Licht aangepast is een betere omschrijving. Het model heeft nieuwe bumpers, andere koplampen en ook is het interieur wat opgefrist. Heel erg nodig was het niet, want zowel uiterlijk als innerlijk was en is er weinig mis met de Mazda 3. Het is een vlotte auto om te zien. Ook het interieur oogt netjes en met de gebruikte materialen is eveneens al weinig mis. Hooguit kan ik wat naars roepen over het multimediasysteem. Het scherm is vrij klein en de graphics zijn ouderwets.

Een net en strak interieur.

Rijke standaarduitrusting

De Mazda 3 is verkrijgbaar vanaf € 22.490 euro en is in verschillende uitrustingsvarianten leverbaar. Ik rijd met de GT-M versie. Dat is de dikste uitvoering die voor € 30.690 euro verkrijgbaar is. Niet meteen schrikken als je dit bedrag leest, want deze versie is echt übercompleet. De GT-M is inclusief leren bekleding, keyless-go, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, LED-verlichting,  achteruitrijcamera, het eerder genoemde navigatiesysteem en nog veel meer. Het Bose audiosysteem (ook standaard in de GT-M) vind ik wel wat tegenvallen. Zoals vaker bij Bose zijn de bassen erg overheersend en weet de installatie onvoldoende raad met hoge tonen. Helemaal bijzonder is de veiligheidsuitrusting. Opties als Hill Launch Assist, Smart City Brake Support, Lane Keep Assist, Blind Spot Assist en adaptieve cruisecontrol zijn allemaal inbegrepen bij de GT-M versie. Niet iedere optie voegt overigens wat toe, het Lane Keep Assist is vaak irritant. Gelukkig kun je dit ook uitzetten. 

De lijst met veiligheidsvoorzieningen is lang.

Terug naar de meer belangrijke zaken. De zitpositie achter het stuur bijvoorbeeld. Dat heeft Mazda goed voor mekaar. Ik zit lekker laag, heb genoeg ruimte en kan het stuur ver genoeg naar mij toe halen. Perfect zit ik niet, want de stoelen bieden iets te weinig steun aan de bovenbenen en ook is het leer vrij glad. Jammer genoeg is stoffen bekleding niet beschikbaar op de GT-M versie. De beenruimte voor de achterpassagiers is in vergelijking met een Golf of Astra wat beperkt, maar je kunt het er echt wel even op uithouden. De kofferruimte is met 364 liter van gemiddeld formaat. Klap je de achterbank neer, dan kun je 1.263 liter kwijt.

Atmosferische benzinemotoren 

Wat Mazda uniek en tegelijkertijd ook sympathiek maakt is dat Mazda niet meegaat met de trend om te downsizen met kleine turbomotoren. Het benzineaanbod bestaat louter uit atmosferische viercilinders. In theorie zijn kleine turbomotoren vaak zuiniger, maar de praktijk is vaak weerbarstiger. We weten allemaal dat de op papier zuinige turbomotoren in de praktijk best een slokje lusten. Zeker als je het gaspedaal weet te vinden. Onze tweeliter motor levert 120 pk.  Ik rijd de versie met automatische versnellingsbak en dat betekent een 0-100 sprint van 10,4 seconden en een topsnelheid van 198 kilometer per uur. De handgeschakelde versie is een stuk sneller vanaf het verkeerslicht, die doet de 0-100 sprint in 8,8 seconden.

De tweeliter is goed voor 120 pk.

 Ondanks deze mooie cijfers kan de motor mij niet helemaal bekoren. Vooral bij lage toeren geeft de Mazda onvoldoende thuis. Dat betekent dat je automatisch wat vaker een hoger toerental moet opzoeken, maar daar voelt de motor wat rauw en overspannen aan. Dat komt het comfort niet helemaal ten goede. Ik ben enorme fan van atmosferische motoren, maar bij dit soort vermogens mis ik wel de turbo die heel veel doet voor de souplesse. Ik moet wel aantekenen dat de testauto echt nagelnieuw was, dus wellicht verandert het beeld nog wat als de motor ingereden is. Desondank adviseer je om even door te sparen voor de 165 pk versie. Of kies één van de diesels, die schijnen ook erg goed te rijden en hebben veel meer koppel bij lage toeren.

De automatische versnellingsbak schakelt best soepel, maar aarzelt soms net even te lang als je vermogen vraagt. Ik zou de meerprijs van € 2.200,– op zak houden en lekker voor de handbak gaan. Mazda en handbakken zijn een gouden combinatie. Het brandstofverbruik is gelukkig te overzien. Een gemiddeld verbruik van 1 op 13 is – gezien mijn voortvarende rijstijl – helemaal niet slecht. 

De dubbele uitlaat staat de Mazda goed.

Briljant chassis

Genoeg klein leed. Er zijn voldoende redenen waarom je de Mazda 3 wel moet kopen. Het onderstel en de besturing bijvoorbeeld. Mazda heeft het echt in de vingers. Ongeacht je voorkeur en rijstijl is het onderstel simpelweg briljant. Comfortabel en terughoudend als je rustig rijdt en snaarstrak en communicatief als je in bent voor een robbertje vechten. Je voelt nauwelijks rolbewegingen in de koets en het chassis geeft geen krimp. Ook bij een listige links-rechtscombinatie blijft de auto opmerkelijk neutraal. De demping veert altijd op de juiste momenten en ook met korte oneffenheden wordt vakkundig een einde gemaakt. De besturing is minstens zo goed. Direct en vol gevoel. Een van de beste installaties op de markt. Als dit een hothatch zou zijn, zou ik dik tevreden zijn met het eindresultaat. It’s that good!

De verschillen na de facelift zijn klein

Een van de redenen waarom de auto zoveel grip heeft, is volgens Mazda te danken aan het G-vectoring systeem waarmee de nieuwe Mazda 3 is uitgerust. Dit systeem zorgt ervoor dat allerlei sensoren razendsnel minder koppel naar één van de wielen stuurt, zodat de auto meer grip houdt. Tegelijkertijd zorgt het systeem ervoor dat de rolbewegingen van het koetswerk beperkt worden. Het is lastig om te beoordelen of dit systeem echt wat toevoegt, maar het eindresultaat mag er in ieder geval zijn. Goed nieuws voor de snelwegrijders. De rechtuitstabiliteit bij hoge snelheden is echt prima, van enige nervositeit is geen enkele sprake. Minder positief ben ik over de bijgeluiden: wind- en rijgeluiden zijn net wat te aanwezig.

Conclusie

De conclusie over deze Mazda is tweeledig. De Mazda 3 is misschien wel de best rijdende middenklasser die je kunt kopen. Het onderstel en de besturing zijn superfijn en ook is de prijs-kwaliteit prima in orde. Dat zou normaal goed moeten zijn voor een flitsende eindnotering, helaas doen de futloze benzinemotor en de automatische versnellingsbak wat afbreuk aan het totaalplaatje. Mijn advies? Spaar even door en kies de 165 pk sterke tweeliter benzine of één van de diesels. In combinatie met de handbak heb je echt een juweeltje voor de deur staan.

Speeltip 1: kies de handbak. Speeltip 2: kies een sterkere motor.

Eindcijfer: 7+
+ Fantastisch chassis en dito besturing
+ Rijke standaarduitrusting
– 120 pk benzinemotor wat futloos
– automaat niet altijd even alert

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten