Rijtest: Mazda 3 Skyactiv-X 180 pk (2020)

We kennen allemaal wel zo’n collega: je hoort en ziet die persoon niet, maar je kunt wel altijd op hem/haar bouwen. Het werk is goed, op tijd af en altijd van hoge kwaliteit. Daarnaast is de collega ook nog eens ontzettend vriendelijk. Doe maar gewoon dan doe je gek genoeg. De Mazda 3 is zo’n collega. Dit is al jaren een steengoede auto maar wordt vaak over het hoofd gezien als mensen in dit segment shoppen. Recent is de auto vernieuwd. Alle reden dus om deze ‘collega’ weer eens even te spreken.

Rijtest Mazda 3

De vernieuwde Mazda 3.

Wat is er nieuw?

Allereerst het uiterlijk. Daar heeft Mazda best wel een gewaagde sprong gemaakt. Vooral schuin van achteren is dit een zeer eigenzinnig vormgegeven auto. Je anonieme collega is met deze ‘make-over’ opeens een bloeiende roos geworden. Je blijft kijken naar dit ontwerp. Het is wel smaakgevoelig want toen ik met voorbijgangers sprak waren de mening erg verdeeld. Het scheelt ook welke kleur je pakt. Een donkerblauwe lak met zwarte velgen is natuurlijk gewaagd maar ook erg smaakgevoelig. Ik zou bij de Mazda 3 altijd voor een lekker fel kleurtje kiezen. Rood bijvoorbeeld. Dat staat waanzinnig goed. Een nadeel heeft de eigenzinnige vormgeving sowieso wel: het zicht naar achteren is echt waardeloos. Parkeercamera’s zijn in deze auto geen overbodige luxe, gelukkig is een 360 graden parkeercamera inbegrepen bij de Luxury versie.

Foto achterkant Mazda 3

Een gewaagd ontwerp. Dat zeker.

Hoe is het interieur?

Ronduit prachtig. Vooral het goede materiaalgebruik valt echt positief op. Dit kan concurreren met de premium merken in dit segment. De kwaliteitsbeleving is echt een paar tandjes beter dan in een Ford Focus of SEAT Leon (ook het nieuwe model). Kijk alleen al naar de prachtige rode leren bekleding die je op de stoelen en deels op het dashboard terugziet. Of de frameloze binnenspiegel. Neem de Head-up-display die – zoals het hoort – rechtstreeks op de voorruit projecteert. Dit soort details zijn gewoon heel erg fraai. Het ontwerp is eveneens een lust voor het oog. Dat je achterin voor je gevoel wat opgesloten zit en beperkte leefruimte hebt is een nadeel, maar dan moet je maar meer je best doen om voorin te zitten. Daar zit je namelijk op voortreffelijke stoelen. Het navigatiesysteem werkt met een draaiknop en dat vind ik zelf fijner dan via touchscreen. Het systeem werkt best goed maar is qua bediening en grafische presentatie (net) niet in staat om met de premium merken te concurreren. Hier heeft Mazda nog wel wat huiswerk te doen.

Interieur Mazda 3

Prachtig interieur!

Met welke motor ben ik op stap?

Met de Skyactiv-X motor. Jaja, leg dat maar eens uit op een verjaardagsfeestje. Dit is een bijzondere motor. De turbo ontbreekt! Wat de motor helemaal uniek maakt is dat de Skyactiv-X de eerste benzinemotor is die werkt op de basis van de efficiënte compressieontsteking van een diesel. Theoretisch betekent dit dat de voordelen van een diesel- en benzinemotor gecombineerd worden. Ik kan het waarderen dat Mazda hier een eigen route kiest. Dat geeft de auto ontegenzeggelijk extra karakter. Maar met karakter alleen scoor je geen punten. In de praktijk mist deze motor echt trekkracht bij lage toeren. Het duurt – door het ontbreken van een turbo en te lange bakverhoudingen – eeuwen voordat je weer een beetje vaart kunt maken. Boven de 5000 toeren komt er wel wat leven in de brouwerij maar zelfs dan zet je niet echt grote stappen voorwaarts. Daarbij is de vermogensontplooiing een beetje piekerig en niet mooi ‘smooth’. Bij 4.000 toeren voel je altijd een klein schokje. Nee, dit is een motor waar ik als autoliefhebber niet direct van onder de indruk raak. Het verbruik is wel prima met 1 op 14 gedurende mijn testrit. Dat gelukkig wel.

Handbak

O glorie, een handbak! Jammer dat de bakverhoudingen te lang zijn.

Kan het onderstel wat terrein goedmaken?

Deze auto moet je zeker niet meteen afschrijven vanwege de motor. De Mazda 3 lijkt qua karakter veel op de BMW 1-serie en Audi A3. Dit onderstel biedt een voortreffelijke mix tussen comfort en sportiviteit. Het stuurgevoel is gewoon heel erg goed. Je kunt de auto precies plaatsen. Voor het onderstel geldt hetzelfde. Dat biedt een hele mooie spreiding tussen comfort en sportiviteit. Je hebt in de Mazda ook geen geneuzel met driving modes. Je moet het met één standje doen en dat is dikke prima. Wat goed is, is goed. En Mazda ‘nailed it’. Je voelt dat de ‘engineers’ hier bovengemiddeld veel testkilometers in gemaakt hebben. Dit rijdt verfijnder/gedistingeerder dan bijvoorbeeld een vergelijkbare SEAT Leon en de rust aan boord valt ook positief op. Tegelijkertijd is het ook echt een vermakelijke auto, want de achterkant komt je meehelpen als je geforceerd wat vermogen die kant opgooit. Het is zo zonde dat de motor wat achterblijft, al maakt de voortreffelijke handbak wel weer wat terrein goed. Kies altijd deze handbak, de automatische versnellingsbak van Mazda is geen toppertje.

Mazda 3 zijkant

Gewaagde kleurcombi. Persoonlijk zou ik liever voor de rode metaallak kiezen.

Wat kost het?

Dat Mazda aanschurkt tegen premium merk je niet aan de prijzen. De ‘value for money’ is uitstekend. De versie met 180 pk motor is verkrijgbaar vanaf 29.090 euro en dat is inclusief een geïntegreerd navigatiesysteem, LED-koplampen, adaptieve cruise control, verkeersbordenherkenning, ‘blind spot sensor, lane keep assistant, 8 audiospeakers en een grootlichtassistent. Mazda werkt niet met losse opties, dus als je meer luxe wilt zul je moeten kiezen voor de Comfort of Luxury uitvoering. De Comfort zal voor de meeste kopers interessant zijn. Voor een meerprijs van 1.750 euro krijg je zaken meegeleverd als keyless go, parkeersensoren voor, dimmende spiegels, parkeercamera, stuurwiel- en stoelverwarming. Tijdelijk krijg je ook een Bose audio voor nada/noppes erbij. De meerprijs voor de Luxury versie is 3.300 euro en dan zijn opties als adaptieve LED-koplampen, 18 inch velgen, lederen bekleding, elektrische stoelen en ‘privacyglass’ inclusief. Mijn advies: kies – als het budget het toelaat – voor de Luxury omdat de lederen bekleding (zeker in het rood) het interieur echt oplift. Voor 34 mille ben je helemaal klaar. Wil je een vergelijkbare ‘volle’ BMW 118i configureren, dan kom je dicht in de buurt van de 45 mille!

Bose audio

De Bose audio klinkt nog best oké. Dat maken we bij dat merk ook nog wel eens anders mee.

Conclusie

Deze auto heeft alles in zich om de nieuwe ‘heilige graal’ in de compacte middenklasse te zijn. Meer auto kun je niet wensen. Deze auto staat op het gebied van rijkwaliteiten, afwerking en materiaalgebruik op dezelfde hoogte als de veel duurdere premiumbroertjes. Daarom is het extra jammer dat de motor de feeststemming een klein beetje verpest. De motor komt vooral koppel tekort. Toch blijft dit een auto die je ernstig moet overwegen, want deze Mazda geeft me het gevoel dat ik in iets speciaals rijd. Bij een SEAT Leon en Ford Focus heb ik dat gevoel veel minder. Die auto’s zijn veel meer ‘plastic fantastic’ en bieden net niet die verfijnde allround rij-ervaring, al is de Ford als stuurmansauto nog steeds de koning en kan de nieuwe SEAT Leon scoren met heel veel binnenruimte. Toch heeft de Mazda 3 bestaansrecht. Je krijgt een premiumauto voor een budgetprijs. 

Dubbele uitlaat Mazda 3

Verwacht geen inspirerende muziek uit de uitlaten.

Eindcijfer: 8-
+ Bijzonder fraai interieur
+ Prima rij-eigenschappen
+ Eigenzinnige en gewaagde vormgeving
– Motor mist koppel

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten