Rijtest: Lexus RX 450h (2016)
Lexus opent met de nieuwe Lexus RX 450h de aanval op Europese mastodonten als de BMW X5, Audi Q7, Mercedes-Benz GLE en de Volvo XC90. Heeft de Lexus RX 450h voldoende munitie meegekregen om deze strijd te winnen?
Opvallend ontwerp
Lexus waagt in ieder geval een sprong in het diepe met het buitengewoon markante design. Waren de eerdere versies van de Lexus RX fletse muurbloempjes, het nieuwe design is uitbundig, druk en erg gewaagd. De scherpe lijnen, het ‘zwevende’ achterste dakdeel en de grote grill geven de auto een geheel eigen gezicht. Of iedereen het waardeert is de vraag, de reacties die ik kreeg waren lang niet altijd positief. Ik ben zelf ook nog niet helemaal overtuigd, maar ik waardeer wel de poging van Lexus om een auto neer te zetten die afwijkt. Dit is overigens wel een auto die je ‘in real life’ moet zien. Op de foto komt het ontwerp wat minder goed tot zijn recht. Toch vraag ik me af of de meer conservatieve koper nog de Lexus showroom binnen durft te stappen. Dat zullen we gaan zien.
Vol uitgerust
Waar Lexus potentiële kopers wel mee kan verleiden is de gunstige prijs-kwaliteitverhouding. De Lexus RX 450h is verkrijgbaar vanaf 69.900 euro. Ik rijd in de meest luxe President versie. Met een prijskaartje van 96.000 euro zeker geen koopje, maar in vergelijking met de (vooral) Duitse tegenstrevers wel rijker uitgerust. Inbegrepen zijn zaken als full-LED-verlichting, lederen bekleding, head-up display, elektrisch te openen achterklep (met je hand even zwaaien voor het logo is genoeg), allerlei veiligheidssystemen en een voortreffelijk 360 graden camerasysteem. Het ronduit sublieme Mark Levinson audiosysteem is ook bij de prijs inbegrepen en is echt een lust voor het oor. De enige optie die je kunt aanvinken is het elektrische panoramadak (€ 1.995,00).
Bij een vergelijkbaar gemotoriseerde en uitgeruste Audi Q7, BMW X5 en Mercedes-Benz GLE loopt de teller al snel op richting de 130.000 euro. Dat maakt de Lexus tot het koopje van de week. Zeker ook omdat de befaamde Red Carpet Treatment uiteraard ook inbegrepen is. Moet je naar de werkplaats, dan haalt een vriendelijke heer of dame van Lexus je auto op en heb je de rest van de dag vervangend vervoer tot je beschikking. Diezelfde middag krijg je je eigen auto weer terug, gepoetst en wel. Dit soort service bieden Mercedes, BMW en Audi niet.
Maniakale drang naar perfectie
Lexus staat bekend om de bijna maniakale drang naar perfectie. Lexus gaat zelfs zo ver dat stiksels op de stoelen alleen door medewerkers worden gestikt die dit trucje feilloos met beide handen kunnen doen. Ander leuk voorbeeld: het hout op de middenconsole is door pianofabrikant Yamaha met een laser gesneden. Het werpt zeker vruchten af, want het interieur ziet er zeer hoogwaardig uit. De gebruikte materialen en afwerking zijn werkelijk prachtig, op die paar verstopte Toyota knopjes na. Jammer dat Lexus dat niet even meepakt.
Lexus heeft in de nieuwe Lexus RX 450h ook een enorm groot beeldscherm gemonteerd. Dit moet je bedienen via een muisachtig apparaatje. Het is in het begin even zoeken om altijd het juiste linkje direct aan te klikken, want de ‘muis’ reageert wel wat nerveus. Uiteindelijk went het wel. De menustructuur van het systeem is gelukkig erg logisch, maar de graphics van het navigatiesysteem vind ik wel wat tegenvallen. Over de zitpositie geen klachten. Bij de voorganger zat je nog echt op de bok, in deze nieuwe RX zit je een stuk lager en prettiger. Ook de achterpassagiers hebben meer dan voldoende hoofd- en beenruimte.
Ouderwetse hybride
Lexus biedt in Nederland alleen een zescilinder hybride aan. Tot mijn verrassing is het geen plugin-hybride die je aan het stopcontact moet hangen, maar een conventionele en minder zuinige hybride. Volgens Lexus zit hun clientèle niet te wachten op het ongemak van een laadpaal. Vieze handen enzo. Dat mag zo zijn, maar alle concurrenten bieden wel deze techniek aan en zijn op papier in ieder geval een stuk zuiniger. Het resultaat is dat deze Lexus RX 450h gewoon in het maximale bijtellingstarief valt. Lexus blijft bij haar hybride modellen ook vasthouden aan de traploze CVT-automaat. Het nadeel van dit soort versnellingsbakken is dat bij de minste of geringste versnelling de versnellingsbak meteen een hoog toerental opzoekt. Dit maakt de rij-ervaring wat nerveus en dat is nu precies wat je niet wilt bij een dergelijke auto. Je wilt lekker op koppel kunnen cruisen.
De 3.5 liter V6 hybride is overigens een prima krachtbron, die ook nog eens lekker klinkt. De elektromotor en de zescilinder zijn samen goed voor 313 pk en dat is genoeg om de 2085 kg zware Japanner in 7,7 seconden naar de 100 kilometer per uur te versnellen (FILMPJE). De topsnelheid bedraagt 200 kilometer per uur en het kost geen enkele moeite om de topsnelheid aan te tikken. Ook op dit soort kruissnelheden is de auto stil, zijn er nauwelijks rij- en windgeluiden en voelt de auto uiterst stabiel aan. Het verbruik valt ondanks de wat conservatieve techniek helemaal niet tegen. Mijn testverbruik bedroeg 1 op 11, maar met een meer bedaarde rijstijl moet je 1 op 13 wel kunnen redden. Prima voor een auto van dit formaat.
Veel betere wegligging
Ten opzichte van de voorganger springt de verbeterde wegligging het meest in het oog. De vorige modellen waren deinende slagschepen met een vage stuurbekrachtiging. Bij de nieuwe RX heeft Lexus duidelijk aan de Europese klant gedacht. De nieuwe RX is duidelijk steviger geveerd en de besturing biedt meer gevoel dan voorheen. Natuurlijk is de Lexus RX 450h geen sportieve auto, maar je kunt een bocht wel degelijk met fatsoenlijk tempo nemen zonder dat je met heel veel onderstuur richting vangrail knalt of van je stoel wegglijdt. De stuggere demping gaat gelukkig niet ten koste van het hoge comfortniveau die je van een Lexus mag verwachten. Het adaptieve onderstel is ook in de meest sportieve setting nog steeds voldoende comfortabel. Alleen op slechte klinkerwegen heeft het onderstel wat meer moeite om de plooien glad te strijken.
Conclusie
Ik ben positief verrast door deze Lexus RX 450h. Het is een volwaardig alternatief voor de heersende klasse. De auto is luxe, comfortabel, vlot en ook nog eens redelijk zuinig. Daarnaast is de uitrusting gewoon prima op orde en ben je per saldo minder kwijt dan voor een vergelijkbare Duitser. Wat het meest blijft hangen is de hang naar perfectie van de Japanners. Ik merk aan alles dat deze auto uiterst grondig is doorontwikkeld. Het interieur is prachtig, de auto is volgehangen met allerlei veiligheidssystemen en hij rijdt buitengewoon prettig en comfortabel. Dat maakt de auto tot een bijzonder genoegen. Het is juist daarom enorm jammer dat Lexus blijft vasthouden aan de traploze CVT-automaat, want die doet de rijbeleving helaas geen goed. Er valt mee te leven, maar een traditionele automaat rijdt gewoon veel fijner. Over het design zijn de meningen verdeeld, dat is natuurlijk ook een kwestie van persoonlijke smaak. Je rijdt in ieder geval in iets afwijkends en origineels.
Cijfer: 7,5
+ rijke uitrusting
+ mooi interieur
+ erg fijne wegligging
– CVT automaat blijft een onding
– design wellicht niet ieders ding
Deze test is mede mogelijk gemaakt door Lexus Amsterdam.
Bestuurdersstoel staat wat uit de midden tegen de middenconsole.
Bij wat zwaardere Europeanen, is de stoel te smal en te veel kuip.
Daarlaat gaat een bestuurder met overgewicht naar links hangen. Dat geeft na enige tijd achter het stuur een pijnlijk achterwerk. Een misser van de ontwerpers. De Duitse auto stoelen zijn On de grotere wagens duidelijk breder met daardoor meer zitcomfort. !! Jammer, een misser voor de groep rijders. !
Ik heb net een RX450H president onder mijn kont. Daarvoor een Volvo V70 D5 Geartronic sumum . De rij ervaring bij de Lexus is werkelijk bijzonder. Ik en een rustige rijder en geef niets om snel ergens te zijn. Naast elkaar gezien rij ik liever met de Lexus dan de Volvo. De rust in de auto is werkelijk ongelooflijk. Instappen zet hem in drive verder niets te starten gewoon wegrijden en de motor komt wel bij. Bijna onhoorbaar. De geluids-installatie Mark Levinson is een perfectie in geluid. Overigens dit is en 2011 de 2016 is de gril op de foto niet mooi maar op de buitenplaats is hij juist mooi. Zeker de gril.
Bij een rustige rijstijl is de Lexus idd een perfecte cruiser. Veel plezier ermee 🙂