Rijtest: Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Line (2022)

Bijna 10 jaar geleden testte ik de Kia Sportage. Ik constateerde dat de toenmalige Sportage het beste tegen een boom geparkeerd kon worden. Een draak van een auto. Ok, volgens sommige Kia-fans was ik misschien wat ongenuanceerd, maar ik vond die auto dan ook echt drie keer niks. We zijn inmiddels weer een paar generaties verder en we weten allemaal dat Kia forse stappen vooruit heeft gezet. Dus mag de Kia Sportage in de herkansing. En beste Kia-fans, spoiler alert: deze keer heb ik geen boom opgezocht.

Foto voorkant Kia Sportage

Aan de voorkant kan ik moeilijk wennen.

Wat is er allemaal beter dan?

Allereerst de interieurkwaliteit. Zoveel beter bij deze generatie. Het is een mooie mix van traditioneel (knopjes) en hightech. Neem bijvoorbeeld het beeldscherm over de volle breedte. Mercedes-like, heel erg fraai en ook nog eens gebruiksvriendelijk. Daarnaast krijg je in de GT-Line een sportief sausje met sportstoelen, een zwarte dakhemel en een sportstuurtje. Niet direct noodzakelijk in een midsize SUV, maar het ziet er wel goed uit. Qua afwerking voelt het allemaal erg degelijk en bijna Duits aan en ook zijn de gebruikte materialen over het algemeen ruim voldoende. Alleen het overdadig gebruik van zwarte plastic panelen is een tegenvaller. Het oogt goedkoop en geeft snel vlekken van je vingerafdrukken. Maar al met al weinig te klagen hoor. Doet het uiterlijk mijn hartje ook sneller kloppen? Nee, niet echt. Ik vind met name de voorkant en het ontwerp van de koplampen niet om aan te gluren. Een soort van oversized walrus. En ook de achterkant oogt wat druk en onrustig. Maar ach, smaak is subjectief toch? De eigenaresse is er blij mee, dus wie ben ik om hierover te bitchen?

Het interieur is een aardige mix van traditioneel en tech.

Welke motoriseringen zijn er verkrijgbaar?

Je kunt kiezen voor een viercilinder 1.6 liter T-GDI turbomotor mild hybrid benzineversie (160 pk), een volledige hybride (210 pk) en een plug-inhybride (245 pk). Bij de plug-in kun je de elektromotor ook weer opladen aan de stekker en kun je (theoretisch) 76 kilometer elektrisch rijden. De keuze is reuze dus. Het prijsverschil tussen de verschillende versies is overigens klein. De door ons gereden GT-Line Plus versie is verkrijgbaar voor respectievelijk 47.695 (mild hybrid), 50.195 (onze hybride testauto) of 51.695 euro (plug-in). Het hangt dus vooral af van je persoonlijke voorkeur. De GT-Line Plus is overigens de variant met de meest uitgebreide standaarduitrusting. Elektrische stoelen, led-matrix, een panoramadak, keyless go, harman kardon audio, stoelventilatie, adaptief onderstel en veel en veel meer: het zit er allemaal op. Eigenlijk ontbreekt alleen een head-up display. Die is ook niet leverbaar. Kun je met minder luxe ook genoegen nemen? De vanafprijs voor de schraper-editie bedraagt 39.995 euro. In het segment van ‘overpriced’ SUV/crossovers best concurrerend, maar nog steeds erg veel geld.

Sportstoelen GT-line Kia Sportage

De sportstoelen bieden wat meer steun, al hadden de zittingen wat langer mogen zijn.

Welke versie testen wij?

De volledige hybride in GT-Line Plus uitvoering. Bouwjaar 2022, voorzien van een 230 pk hybride. Schijnbaar hebben ze het vermogen recent wat teruggeschroefd. Doet er eigenlijk niet toe, want deze 230 pk versie is de eerste echte teleurstelling. Ondanks een op papier stevig vermogen voelt de auto absoluut niet snel aan. Een 80-120 tijd van net geen 6 seconden vind ik niet bepaald indrukwekkend voor 230 pk. De 100-200 tijd kon ik niet meten, want bij 192 op de teller maakt de begrenzer een einde aan de (beperkte) voorwaartse drang. Maar los van dit soort ‘first world problems’ voelt de motor in het hele toerenbereik wat doods aan en ook is de soundtrack totaal niet aansprekend. De automaat (7-traps) heeft bij volgas ook een paar tellen nodig om wakker te worden. Echt onprettig als je even snel wilt inhalen. Gelukkig kun je met de flippers wel manueel een paar versnellingen terugschakelen. Dan gaat het wat sneller. Ook heb je bij hogere snelheden (150 plus) wat last van een vrij gevoelloze besturing en vaagheid in de middenstand. Kleine correcties zijn dan nodig.

Nee, deze hybride kan geen potten breken.

Nee, deze hybride kan geen potten breken.

Is het comfort wel goed genoeg?

Voor de minder veeleisende automobilist is het prima. De auto is comfortabel afgeveerd, de sportstoelen bieden voldoende zijdelingse steun en de automaat schakelt comfortabel en rustig een versnellinkje hoger. Vooral de uitmuntende geluidsisolatie is een dikke pluim waard. In dit segment ga je geen stillere auto vinden. Dat is zo fijn bij langere ritten! Ook is de auto voldoende ruim, al zijn er ruimere in dit segment beschikbaar (Skoda Kodiaq). Bij een wat meer sportievere rijstijl gaat het  mis. Zo is de auto best gevoelig voor spoorvorming, geven de stoelen de bovenbenen net iets te weinig steun en raken de dempers nog wel eens van slag bij wat grotere kuilen en dempers. Bij het wat meer stevige bochtenwerk helt de koets te veel over en smeken de ecobanden veel te snel om genade. Ook mis je iedere vorm van connectie met de voorwielen door de vage en indirecte besturing. Nee, dit is een auto die een sportieve rijstijl niet waardeert. Ondanks het GT-Line sausje.

Achterkant Kia Sportage

Sportieve automobilisten kunnen beter elders winkelen.

Is dat erg?

Dat hangt af van je rechtervoet. Voor rustige rijders is deze Kia Sportage een prima alternatief. Niet de topper in het segment maar wel goed genoeg. Je merkt echt wel dat Kia stappen heeft gezet de afgelopen 15 jaar. Grote stappen zelfs! Deze generatie Kia Sportage is in basis best een comfortabele, probleemloze, praktische en vooral ook extreem stille auto. Die ook nog redelijk zuinig omspringt met de brandstof. Toch blijft er nog wel wat te wensen over. Het gebrek aan dynamisch talent. Dat is niet alleen vervelend voor de sportieve chauffeurs. Je merkt het ook bij een normale rijstijl. Bijvoorbeeld als je even snel iemand wilt inhalen en eerst een paar tellen moet wachten voordat de automaat reageert. Of per abuis net iets te veel vaart meeneemt op een afritje en de auto te snel over de ecobanden wegglijdt. Dat soort dingen is in de praktijk best irritant. Laat staan als je wel een keer sportief wilt sturen of met hoog tempo naar de wintersport wilt knallen. De prijs? Deze vol uitgeruste Sportage kost iets meer dan 50 mille en dat is voor een SUV best aardig, maar bedenk ook dat je voor dat geld een goed uitgeruste Skoda Superb Combi kunt aanschaffen. Geen SUV, maar wel een (veel) betere en ruimere auto. Dan is de keus stiekem toch best makkelijk, toch? 

Foto zijkant Kia Sportage

Standaard 19 inch velgen op de GT-line Plus. Een maatje groter zou optisch niet misstaan.

Eindoordeel: 7-
+ Zeer stil.
+ Degelijk gebouwd.
+ Zuinig dankzij hybridetechniek.
– Motor en bak niet wakker genoeg.
– Mist dynamisch talent.

Vermogen
230 pk, 350 nm
0-100
8.0 sec
Topsnelheid
193 km/h
Motor
1.6 liter turbomotor, hybride
CO2 uitstoot
131 g/km 
Vanafprijs (NL)
50.000 euro (GT-line Hybrid)
Minimale bagageruimte
587 liter
Leeggewicht
1.549 kg
 

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten