Rijtest: Kia Sorento 2.2 CRDI Executive Line 4WD (2015)

Eerder schreef ik dat de Kia Sportage een liefdeloos gebouwde auto was die je het beter tegen een boom kon parkeren. Ik sloot het artikel af met de uitdaging aan Kia om mij hun beste product eens te laten testen. Voordat ik met mijn ogen kon knipperen had ik al een ontzettend leuke mail van Kia Nederland in mijn inbox. Natuurlijk wilden ze de uitdaging aangaan! Ze wilden mij heel graag kennis laten maken met het absolute topmodel, de Kia Sorento 2.2 CRDI Executive Line 4WD.

Vergis je niet, dit is een forse auto.

Vergis je niet, dit is een forse auto.

SUV voor het volk?

Dus sta ik op een vroege en druilerige vrijdagmorgen in het prachtige Kia Experience Center in Breukelen oog in oog met de Kia Sorento die ik meekrijg vandaag. In niets doet de Sorento meer aan de eerdere generaties denken. Dat waren  betaalbare SUV’s voor het volk. Deze Kia Sorento 2.2 CRDI Executive Line 4WD is allang geen auto voor het volk meer. Deze Sorento kost mede dankzij ons rigide CO2 beleid een hele trotse 65.000 euro. Dat getuigt van lef en zelfbewustzijn, Kia! Voor dit geld koop je ook een BMW X3, of een Audi Q5.

Wat wel verschilt is dat de Kia daadwerkelijk full-option is uitgerust. Een korte greep: vollederen bekleding, automaat, panoramadak, verwarmde en geventileerde stoelen (uiteraard elektrisch verstelbaar), navigatiesysteem, een fantastisch klinkend Infinity audio-installatie, camera’s die over de auto heenkijken en ook nog eens allerlei assistentiesystemen (dode hoek monitor, active cruise control, etc) die ervoor zorgen dat je niemand aanrijdt.  Een vergelijkbaar uitgeruste BMW X3 kost al snel 80k. De eerste 15k heb je dus binnen.

Camerasysteem werkt erg prettig!

Camerasysteem werkt erg prettig!

Degelijk, zonder franje

Bij het openen van het portier zie ik de ontwikkeling die Kia heeft doorgemaakt de laatste jaren. Wat een verschil met de Kia Sportage en eerdere generaties van de Sorento! De eerste indruk is zeer positief. Het gebruikte leer op de stoelen en dashboard voelt goed en ruikt ook nog eens naar echt leer. Ook over de indeling en de bediening is goed nagedacht. Ik vind zonder moeite mijn weg en ook werkt het multimediasysteem erg prettig.  

Wel mis ik het fraaie Duitse premium randje als ik kritischer kijk. Het is allemaal wat meer recht-toe-recht-aan en de gebruikte plastics zijn echt wel wat minder fraai in de Kia. Sommige knopjes vind je bijvoorbeeld ook in goedkopere Kia modellen terug. Het zijn details, maar in deze prijsklasse tellen ze natuurlijk wel. Op interieurgebied kun je de Kia Sorento vergelijken met een Ford Mondeo of een Opel Insignia. Degelijk spul. Het navigatiesysteem en alle poespas eromheen werken overigens voortreffelijk, maar op het gebied van connectiviteit (apps, online hotspot) heeft Kia de boot wel een beetje gemist. Dit soort functies zoek je tevergeefs.

Een forse stap voorwaarts, maar de Duitsers liggen hier niet van wakker.

Een forse stap voorwaarts, maar de Duitsers liggen hier niet van wakker.

Rust en comfort

Kia heeft veel werk gemaakt van het wegdringen van rijgeluiden bij de Sorento en dat is niet voor niets. De eerste kilometers hoor ik de diesel nog wel even ratelen en bereid ik me voor op een aha-erlebnis, maar eenmaal op tempo hoor ik nauwelijks nog rijgeluiden de cockpit binnendringen. Een enorme verbetering ten opzichte van de Sportage is het stuurgevoel. Natuurlijk is de Sorento niet het toonbeeld van precisie, maar op de snelweg doet de installatie in alle rust zijn werk. De stoelen van de Kia zitten niet verkeerd, maar de zittingen hadden iets langer mogen zijn en de zijdelingse steun valt wat tegen. De stoelventilatie maakt echter veel goed, zeker op een warme dag is dit een aangename optie.

Standaard is de Kia Sorento Executive Line uitgerust met een Infinity geluidsinstallatie. Echt een prima installatie. Het onderstel is uiteraard op comfort afgestemd, maar gelukkig heeft Kia niet de fout gemaakt om de auto deinerig Amerikaans af te veren. Je hoeft geen spuugzakjes op te hangen voor je achterpassagiers. Als ik de Kia wat meer de sporen geef resulteert dit in veilig en voorspelbaar onderstuur. Even gas lossen is genoeg om de auto weer op koers te krijgen. Bij de natte omstandigheden van vandaag profiteer ik van de 4WD, maar echt nodig is het niet op deze auto. Ik zou de meerprijs van 4.000 euro op zak houden.

Had ook een Toyota kunnen zijn.

Had ook een Toyota kunnen zijn.

Geen zuinigheidswonder

Voor de voortstuwing zorgt een 2.2 liter turbodiesel. Dit blok levert 200 pk en een maximumkoppel van 441 nm.  De turbodiesel is geen snelheidswonder, maar kwijt zich goed van zijn taak om de 1.853 kilogram zware Sorento van zijn plek te krijgen. De 0-100 tijd is net onder de 10 seconden en de officiële topsnelheid bedraagt 203 kilometer per uur. Dat laatste heb ik niet uitgeprobeerd, maar ik bereikte zonder moeite een kruissnelheid van 180 kilometer per uur. De rechtuitstabiliteit is ook bij dit soort snelheden prima op orde. De zestrapsautomaat sluit aan bij het karakter van de auto. Onopvallend en soepel, maar als je plotseling wilt versnellen aarzelt de bak net wat te lang. De 2.2 liter diesel is helaas geen spaarwonder. Het gemiddeld verbruik bedroeg 1 op 11,5. Een licht tegenvallende score.

Een onopvallende SUV. Kan voor veel mensen juist ook een voordeel zijn!

Een onopvallende SUV. Kan voor veel mensen juist ook een voordeel zijn!

Caravantrekker

Voor caravantrekkers heb ik goed nieuws te melden. De Sorento kan een aanhanger tot maar liefst 2000 kilo trekken.  Ook je passagiers zullen weinig redenen voor klachten hebben als ze achterin moeten plaatsnemen. De ruimte op de achterbank is meer dan toereikend voor twee volwassenen. De bagageruimte bedraagt 605 liter (max. 1.600 liter met neergeklapte achterbank) dus ook daarmee kom je een heel eind. Ook kun je heel makkelijk een 7-zitter maken van de Sorento, mocht je een keer chauffeur zijn voor het voetbalteam van je zoontje. Belangrijk aankoopargument voorde Sorento is de 7 jaar fabrieksgarantie. Dat is handig bij deze auto, want zo kun je de torenhoge afschrijving de baas blijven. De Kia scoort op dit gebied ondergemiddeld. Ik wil niet weten wat je na 2 jaar kwijt bent aan afschrijving.

Best een leuk frontje. Niets mis mee.

Best een leuk frontje. Niets mis mee.

Conclusie

Heeft de Sorento het blazoen van Kia opgepoetst? Ja! De Kia Sorento is echt een grote stap voorwaarts. Dit is een prima reisauto. Hij is ruim, stil en luxe. Een aangename auto om in te vertoeven. Zou ik hem kopen? Nee. Ik vind de Kia geen 65.000 euro waard. De Kia Sorento sprankelt onvoldoende. De Sorento is een goede auto, maar hij blinkt nergens in uit. Geeft mij niet het gevoel van luxe en onoverwinnelijkheid die een BMW X3 en Audi Q5 mij wel geven. De Kia is simpelweg te normaal. Te volks. Kia  bewijst met de nieuwe Sorento dat ze goed op weg is, maar in deze prijsklasse verwacht de veeleisende klant net wat meer. Ze hebben de Duitsers in het zicht, maar kunnen nog niet aanhaken in het achterwiel. Laat staan ze inhalen.

Eindcijfer: 7
+ rijcomfort
+ uitrusting
– prijs
– sprankelt onvoldoende

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Dit vind je misschien ook leuk...

2 reacties

  1. Koreaan schreef:

    volgens kunnen ze je beter een pro/ceed gt meegeven, over het algemeen komt deze zeer positief uit de test.

  2. Klopt. Schijnt leuk karretje te zijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten