Rijtest: Kia Optima 1.7 CRDI (2012)

Veel auto voor weinig geld? Ik krijg van een lezer een uitnodiging om in zijn Kia Optima uit 2012 te rijden. Een Koreaanse sedan met bijna 180.000 op de teller. Is het wat?

Kia Optima

Ziet er ook anno 2021 nog best oké uit.

Een Kia? Daar wil je toch niet in gezien worden?

Das war einmal. Vroeger. Toen we nog jong waren en Kia alleen maar brandhout produceerde. Tegenwoordig is Kia kwalitatief en technologisch gewoon helemaal bij de tijd en is ook het imago gewoon prima. Je rijdt echt niet meer voor l*l in een Kia. Dat is een proces van jaren geweest en dat zie je ook al terug in de bijna 10 jaar oude Kia Optima. Best een aardig vormgegeven auto waar je ook in 2021 geen gek figuur mee slaat. Daarnaast is de auto voorzien van veel luxe. Een verrassend goede Infinity audio, lederen bekleding, stoelventilatie en zelfs ‘Lane Warning Assist’ zijn gemonteerd op deze Kia. Oké, de afwerking en gebruikte materialen zijn niet top maar het is zeker niet onvoldoende.

Interieur Kia Optima

De stoelen geven nauwelijks zijdelingse steun.

Wat is nog meer goed?

Het ruimteaanbod. Waar je ook zit, je hebt altijd meer dan voldoende ruimte voor de beentjes en dat is fijn. Ook is de kofferbak met 505 liter best groot al zitten de beugels wel weer hinderlijk in de weg. Ook is het comfort heel acceptabel. Dit is een auto waarmee je prima kilometer kunt vreten. Heel veel kilometers, want dankzij het gunstige verbruik en grote tankinhoud (70 liter!) kun je ook echt ver komen. Zelfs bij hogere snelheden scoor je zonder moeite nog een verbruik van 1 op 16. Echt netjes. Daarnaast is de prijs natuurlijk het argument waarom je deze auto kunt overwegen. Je krijgt heel veel auto voor je geld.

Achterkant Kia Optima

70 liter en een zuinige dieselmotor. Zonder te tanken kom je makkelijk 1200 kilometer ver.

Een diesel? Loont dat nog?

Steeds minder, met dank aan onze overheid. Toch is een gebruikte diesel voor veelrijders nog best een optie, want die zijn tegenwoordig voor een prikkie te krijgen. Je moet alleen wel hopen dat je niet te maken krijgt met rijverboden in de toekomst. Dat is wel een klein gokje. Het grote voordeel van diesels is natuurlijk de combinatie van een gunstig verbruik en heel veel trekkracht bij lage toeren. Dat geldt gedeeltelijk voor deze diesel. Als de turbo eenmaal meeblaast is de versnelling prima, maar onder de 2.000 toeren geeft de motor onvoldoende thuis. Dat de 1.7 CRDI geen toonbeeld van verfijning is merk je ook als je het gaspedaal diep intrapt. Dan klinkt de motor wat rauw. Eenmaal op kruissnelheid zakt het motorgeluid naar de achtergrond weg en heb je daar geen last van. Maar al met al is dit geen motorisering waar ik kippenvel van krijg. Qua prestaties is het voldoende maar meer ook niet. De 136 pk sterke zelfontbrander doet de 0-100 sprint in 10.2 seconde en een topsnelheid van 202 kilometer per uur. Daar heb je wel wat asfalt voor nodig om dat te halen. Zeker boven de 180 is de fut er wel een beetje uit.

Kia Optima voorkant

Met xenon verlichting was je in 2012 helemaal het mannetje/vrouwtje.

Hoe is het comfort?

Voldoende. Op details merk je dat Kia anno 2012 nog niet de kwaliteit leverde die nu bij het merk wel gemeengoed is. Zo maakt de Optima net iets teveel wind- en bandengeruis en ook is de besturing wat gevoelloos. Dat merk je helaas ook op de snelweg. Soms moet je wel eens bijcorrigeren op momenten dat je dit niet wilt. Bij het onderstel merk je dat Kia heeft ingezet op comfort. De vering is soft en op de snelweg is dat prettig. Voor rijdynamiek hoef je de Kia niet te kopen. Dan geven besturing en dempers te weinig gevoel en feedback en glijd je op het gladde leer alle kanten op. De stoelen bieden echt te weinig zijdelingse steun, als het rechtuit gaat zitten ze wel oké. Dit is een auto voor de veelrijder die 95% van zijn/haar tijd op de snelweg doorbrengt en niet al teveel haast heeft. Ander pluspuntje: volgens de ANWB is de Kia Optima een zeer betrouwbare auto. Echte zwakke punten heb ik op het internet ook niet kunnen vinden.

Navigatiescherm Kia Optima

In 2012 waren dit soort ‘kleine’ schermpjes nog gemeengoed. Systeem werkt overigens prima.

Dus?

Het zal je niet verrassen dat de Kia Optima niet de beste auto is die ik ooit hebben gereden. Of de spannendste. Of de mooiste. Maar dat is geen ramp. De Kia Optima heeft ook kwaliteiten. Het ruimteaanbod. De riante uitrusting. Het comfortabele onderstel. En natuurlijk de gunstige occasionprijzen. Nee hoor, voor de veelrijder die voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten is dit best een aardige keus. Maar als je een mate van rijplezier verwacht van een auto dan moet je snel iets anders zoeken.

Zijkant Kia Optima

Een verstandige keuze, maar zeker niet de leukste.

Eindcijfer: 6.5
+ Veel waar voor je geld.
+ Comfortabele en probleemloze auto.
+ Grote tankinhoud.
– Stoelen geven te weinig zijdelingse steun.
– Geen dynamische talenten.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

2 reacties

  1. Pieter schreef:

    Christian,
    Superleuk om eens een occasion te reviewen, wat mij betreft zou dit een regelmatig terugkerend item kunnen zijn.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten