Rijtest: Kia EV6 (2022)
Tijden veranderen. Tien jaar terug waren auto’s van de VAG-groep de de heilige graal. Een dieselschandaal en EV-revolutie verder ziet de wereld er volledig anders uit. De Koreanen vallen Volkswagen frontaal aan en hebben de juiste wapens in huis. Bijvoorbeeld met de nieuwe Kia EV6. De kersverse Auto van het Jaar 2022.
Hoe groot is het probleem van de Duitsers?
Best wel groot. We weten uit ervaring dat het bij de Volkswagen AG (afgekort VAG) niet heel lekker draait. De vele miljarden die ze zijn kwijtgeraakt bij het dieselschandaal maak je niet zomaar goed. Dus merk je dat ieder dubbeltje wordt omgedraaid. De interieurkwaliteit holt hard achteruit en de softwareproblemen zijn inmiddels berucht. In Korea is het eigenlijk precies andersom. Tien jaar terug opperde ik nog dat je de Kia Sportage beter tegen een boom kon parkeren. Als ik nu het portier open van de Kia EV6 en ik vergelijk dat met het interieur vam een Volkswagen ID.3, dan kan het verschil bijna niet groter zijn. Het interieur van de Kia EV6 ziet er verzorgd, fris, modern, goed afgewerkt en uitnodigend uit. Mijn nieuwsgierigheid is gewekt.
Waar pakt Kia nog meer punten?
Bij de batterijtechniek. Aan de snellader merk je een enorm verschil. Bij een Volkswagen ID.4 of Audi Q4 eTron is de laadsnelheid 100 kW of 125 kW (afhankelijk van versie). Bij deze Kia kun je tot maximaal 240 kW energie aftappen aan de snellader. Dat betekent dat je de accu in 18 minuten van 10% naar 80% kunt bijvullen. Of dat je in 4 minuten net even die benodigde 100 kilometer range kunt bijtanken om weer thuis te komen. Niet dat dit vaak nodig is, want de theoretische range van onze achterwielaangedreven versie bedraagt een hele redelijke 528 kilometer. Natuurlijk mag je blij zijn als daar in de praktijk 400 van overblijft, maar het is in de meeste gevallen meer dan voldoende voor je dagelijkse ritten.
Wat zijn de directe concurrenten?
Dat zijn er inmiddels wel aardig wat. Denk aan auto’s als de Ford Mustang E-mach (binnenkort de review op deze site), Hyundai Ioniq 5, Volkswagen ID.4, Cupra Born, Skoda Enyaq, Tesla Model 3/Y en de Audi Q4 e-tron. Zelfs de BMW i4 (testverslag volgt binnenkort) zou je als een concurrent kunnen beschouwen omdat de Kia EV6 qua formaat een beetje tussen hatchback en SUV zit. De auto is net even iets lager dan de gemiddelde elektro SUV en dat vind ik zelf wel prettig. Het ontwerp is gewaagd, zeker als je de achterzijde bekijkt. De achterlichten vind ik echt heel fraai. De voorkant is net wat anoniemer, maar het totaalplaatje mag er zeker zijn. Een leuk detail zijn de handgrepen die ‘uitsteken’ als je de auto nadert. Het is niet superhandig, maar wel een leuke ‘gimmick’. Op de achterbank is de leefruimte ruim voldoende en een kofferruimte van 480 liter is ook toereikend voor de meeste gezinnen.
Wat ben je kwijt voor de Kia EV6?
De Kia EV6 is verkrijgbaar vanaf 45.000 euro. Dan rijd je in het instapmodel met 170 pk/ 394 km range. Interessanter wordt het vanaf de 229 pk versie. Die heeft een range van meer dan 500 kilometer en is verkrijgbaar vanaf 52.695 euro. Je kunt dan kiezen uit verschillende uitrustingsniveaus. Ik rijd met de achterwielaangedreven GT-line en die kost 56.450 euro. Veel geld, maar dit is dan wel inclusief een uitstekend Meridian audiosysteem, head-up-display (netjes op de voorruit), panoramadak, elektrisch verstelbare verwarmde en geventileerde stoelen, een 360 graden parkeercamera en matrix ledkoplampen. Ook kun je de bestuurdersstoel heel ver neerklappen voor de snelle ‘powernaps’. Toch kan het ook lonen om nog even door te sparen. Voor 59.950 euro heb je de vierwielaangedreven GT-line met 325 pk/483 km range en als je echt los wilt gaan heb je voor 64.195 euro de brute GT-versie. Die scoort qua range (400 km fabrieksopgave) wat minder, maar daar rouw je niet lang om als je het stroompedaal indrukt en maar liefst 584 pk mobiliseert. Porsches pesten bij het verkeerslicht. Het kan gewoon in je Kia. En maar 8.000 euro duurder dan de 229 pk GT-line. Je bent eigenlijk gek als je niet even doorspaart.
Wat valt op aan de GT-line?
Dat het er net wat sportiever uitziet. Alleen al van de zwarte dakhemel word ik blij. Uiteraard zit je ook op stevige sportstoelen, al valt wel meteen op dat de zittingen wat aan de korte kant zijn. De zitpositie is verder wel goed en ook kun je het stuur voldoende ver naar je toehalen. Twee grote beeldschermen domineren het interieur en daarnaast selecteer je de versnelling met een grote draaiknop. De gebruikte materialen en afwerking zijn eigenlijk prima. Duidelijk beter dan bij de Volkswagen ID.4 en Ford Mustang en minstens op hetzelfde niveau als de Audi Q4. Als het al niet beter is. Dat is iets wat Audi zich mag aanrekenen, maar het zegt ook iets over Kia. Het is onvoorstelbaar hoe goed Kia bezig is op dit vlak. De bediening van de infotainment is wel even wennen. Het beeldscherm reageert op zich goed, maar ik mis wel een draaiknop om snel en makkelijk door de vele menu’s te scrollen. De icoontjes zijn wat aan de kleine kant. Ook vergt het bij iedere start net wat te veel handelingen om de irritante ‘lane warning departure’ uit te schakelen. Wel handig: de knop aan het stuur voor de rijmodi. Heel fraai: het digitale paneeltje waar je de menu’s selecteert en/of de airco bedient.
Wat valt op bij het rijden?
In het centrale display zie je dat een camera de dode hoek in beeld brengt als je je de richtingaanwijzer aanzet. Dat is echt waanzinnig handig! Belangrijker is natuurlijk de wegligging. De Kia EV6 is een verrassend sportieve auto. Het stuurgevoel is vrij direct en met voldoende gevoel. Heel prettig. Onze Kia EV6 heeft achterwielaandrijving en dat is te merken. De achterzijde doet heel makkelijk een stap opzij. Gelukkig wel voorspelbaar en opvangbaar, maar je moet er wel op voorbereid zijn. Mijn eigen BMW 330i Touring stapt echt minder snel opzij. Voor minder geoefende bestuurders is dit echt wel een dingetje (al komt het ESP je wel redden hoor), maar voor ons Driveaholics is dit gewoon een hele leuke en uitdagende auto. Er zit echt een hele goede balans in de auto en het is gewoon heerlijk sturen. Een kleine downside is wel dat het chassis sportief is afgeveerd. In Nederland is het comfort nog wel voldoende, maar op de minder goede Belgische wegen had ik iets meer souplesse gewenst. Gelukkig is de auto wel bijzonder stil. De isolatie is tiptop in orde en dat is gewoon bijzonder prettig. Ook hier merk je dat Kia geen halve maatregelen heeft genomen bij deze auto.
Hoe bevalt de elektromotor?
Een vermogen van 229 pk is in de EV-wereld niet heel erg bijzonder, maar het is snel genoeg om in Nederland vlot van A naar B te reizen, zonder dat het echt spectaculair of leuk wordt. In de sportmode reageert de auto wel wat directer op je rechtervoet maar het is te weinig om je mondhoeken breeduit te laten krullen. Om wat meer beleving aan boord te creëren heeft Kia nog wat futuristische ‘motorgeluiden’ in de aanbieding. Die voegen niets toe en irriteren snel. Gewoon lekker uitzetten en genieten van de rust. Voor de leuk zou ik altijd kiezen voor een dikkere motor, zodat je nog wat meer beleving hebt, al zijn echte handlingfetisjisten wellicht beter af met de 229 pk achterwielaangedreven versie. De dikkere motoren zijn alleen met vierwielaandrijving leverbaar. Wat me bij 584 elektro-pk’s bij de dikke GT ook wel handig lijkt. Het verbruik van de 229 pk versie kwam tijdens mijn testrit (8 graden celsius, harde wind) op 22,6 kWh/100 kilometer en dat is gezien mijn rijstijl niet verkeerd. Dat de Kia EV6 net wat minder hoog is dan bijvoorbeeld een Volkswagen ID.4 is wel een voordeel.
Conclusie?
Ik ben positief verrast door deze Kia. Allereerst door het uitdagende weggedrag. Dit is gewoon een hele leuke stuurmansauto. Besturing en chassis zijn gewoon heel erg goed. Dit is een bijzonder dynamische EV. De rest klopt ook. De laadtijden bij de snellader zijn razendsnel, het verbruik is acceptabel en de prijs-kwaliteit is gewoon prima. Een charme van de auto is de ‘techy’ uitstraling die je ook je in het goed afgewerkte interieur terugziet. Dit is een auto die een nieuwe generatie bestuurders aanspreekt, maar old-school dinosaurussen als mijzelf niet afschrikt. Kia heeft dit gewoon heel goed gedaan. Met de ietwat stevige demping en wat emotieloze elektromotor valt goed te leven. Dit is de beste EV in het segment en absoluut een aanbeveling waard. Ik ben dan ook reuze benieuwd naar de 586 pk GT-versie.
Eindcijfer: 8+
+ Uitstekende rij-eigenschappen.
+ Mooi afgewerkt interieur.
+ Uitstekende prestaties aan de laadpaal.
– Beetje emotieloze elektromotor.
– Ik zou nog even doorsparen voor de GT.
Deze rijtest is mede mogelijk gemaakt door Kia Auto Winters in Valkenswaard.
Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar de GT met 586 pk. Eens een vergelijkend testje doen met BMW i4 M50?
Lane departure is heel simpel uit/ aan te zetten door een paar seconden op het betreffende knopje op het stuur te drukken. Kort drukken is stuurhulp aan uit. Het is dus zeer makkelijk
Tnx Jeroen, dat knopje had ik zelf dan even gemist.