Rijtest: Kia EV3 (2025)
Ik krijg regelmatig de vraag welke EV je moet leasen. Mijn standaardantwoord is en blijft de Tesla Model 3. Een bijna perfecte EV. Maar sinds Elon Musk zich met de politiek is gaan bemoeien is die auto voor heel veel mensen een absolute no-go. En dan kom je al snel bij deze Kia EV3 uit. Een verkooptopper in Nederland.
Een Kia als verkooptopper?
Jazeker, times are changing. Ooit was het Opel, daarna Volkswagen en nu pakt Kia de macht. Terecht overigens, want wat heeft met name Volkswagen toch steken laten vallen de laatste jaren met hun Volkswagen ID.3. En daar profiteren andere merken van. Zeker nu Tesla vanwege de fratsen van Elon Musk wat wegvalt en heel veel mensen ook wat huiverig zijn om een Chinese auto aan te schaffen. En zie daar: de Kia EV3 slaat zijn slag. Al vind ik de vanafprijs met 37.000 euro niet heel erg voordelig voor de versie met een rijbereik van 436 kilometer. Voor een kleine 4 mille extra kun je een versie met grotere accu kopen en dan kom je – in theorie – maar liefst 605 kilometer ver. Dat zijn mooie waarden! Voor beide versies geldt een vermogen van 204 pk. Een strepentrekker is deze Kia EV3 dus nooit. En als je een wat leukere uitvoering wilt, dan passeer je met gemak de grens van 45k.
Is dat erg?
In Nederland niet direct. En zeker niet in dit segment. Voor sportiviteit koop je geen EV en zeker geen crossover. Maar toch rijdt en stuurt de auto zeker niet onverdienstelijk. Als je de vage middenstand hebt overwonnen zit er echt wel wat vlezigheid in de besturing. En ook het onderstel kan wel wat geweld verduren. En kun je best nog wel een bochtje ronden. Alhoewel het ESP altijd aan staat en vrij vroeg ingrijpt. Maar het voelt vergelijkbaar als een Volvo EX30. Ook een prettig rijdende auto. Het grote verschil met de Volvo is wel dat de Kia een veel fijner interieur heeft. Goede stoelen, een nette afwerking en ruim. Natuurlijk ook heel veel digitaal, maar het werkt gewoon beter dan in de Volvo. En ook is de software minder bemoeizuchtig (lees: betuttelend). Irritatiepuntjes? De lane assist grijpt helaas wel onnodig bruusk in en ook zit het scherm wat ver van je af.
Hoe is het praktijkverbruik?
Ook niet onaardig. Bij een ritje Eindhoven – Utrecht (120 op teller) scoorde ik een verbruik van 21 kWh/100 km. Beter dan een Volkswagen ID.3. En in de winter heb je dan een rijbereik van ruim 400 kilometer. In de zomer moet je volgens mij best in de buurt van die 600 komen. Mits je je rechtervoet met beleid gebruikt. Doe je dat niet, dan beland je bij 173 op de teller onherroepelijk in de begrenzer. Qua stabiliteit voelt de auto dan nog steeds heel goed aan. En dat geldt eigenlijk voor iedere situatie. Het is gewoon een rustgevende auto om mee onderweg te zijn. En dat is voor veel automobilisten eigenlijk ook wel prima.
En het uiterlijk?
Vind ik ook best oké. Kia heeft echt wel een eigen sausje aan de auto gegeven. Heel ver weg krijg ik zelfs een Land Rover vibe. Maar dan de junior versie. Het betekent in ieder geval dat je in positieve zin opvalt. Niet dat je auto opeens op allerlei spotter websites wordt gepost maar je hoeft je niet achter het stuur te verstoppen. En ook het interieur is op zich best aardig gebouwd. Natuurlijk vind je her en der wat goedkopere plasticsoorten maar storend is het nooit. De auto doet in dit opzicht hooguit iets onder voor de BMW iX, maar ook de Mercedes-Benz EQA , BYD Seal U en Audi Q4 e-tron bieden hier niets extra’s. Laat staan de zeer teleurstellende Alfa Romeo Junior. Je kunt overigens kiezen uit verschillende uitrustingsniveaus. Dat is vooral afhankelijk van je persoonlijke voorkeur, welke opties je belangrijk vindt en/of je leasebudget nog wat ruimte overlaat. Voor mij is de grotere accu de belangrijkste optie. Want dat maakt het EV-leven wel prettiger. Bij de snellader moet je overigens geen vuurwerk verwachten. Jammer, want Kia heeft ook auto’s die daar wel presteren.
Conclusie?
Dat de Kia EV3 met reden goed verkocht wordt. Want de prijs-kwaliteit is goed genoeg. Op de Tesla Model 3 na is dit mijn tweede keus. Voor de Volvo EX30, BYD en alle andere premium contenders. Niet voor niets dat de Kia nu al de Volvo EX30 naar het tweede plan heeft verwezen. Al is de Skoda Elroq al het gevecht aangegaan voor de hoogste positie op de verkooplijsten. Maar so far so good van Kia. Want dit is een goede EV. Die ook nog eens best verdienstelijk stuurt. Maar de tijden dat je als leaserijder vol trots een lofzang hield op je volledig rood beletterde TDI is wel voorbij. Want deze Kia EV3 is net als alle andere EV’s in het segment niet een auto waar je hoteldebotel verliefd op gaat worden. Het is en blijft een zakelijke relatie. Professioneel, bekwaam maar ook afstandelijk. En dat is stiekem toch best jammer.
Eindcijfer: 7.5
+ Praktisch
+ Goed doordachte auto.
+ Goede range mogelijk in theorie en praktijk.
– Niet de allergoedkoopste.
– Tikje saai om mee te rijden.
Vermogen 204 pk, 283 nm |
0-100 7.7 sec |
Topsnelheid 170 km/h |
Motor Elektromotor |
CO2 uitstoot 0 g/km |
Vanafprijs (NL) 37.000 euro |
Minimale bagageruimte 460 liter |
Leeggewicht 1.785 kg |
Actieradius 295 km |