Rijtest: Kia Ceed GT (2016)

Er zijn auto’s die moeilijk te plaatsen zijn. Deze Kia Ceed GT (bouwjaar 2016) is zo’n auto. Het is geen hothatch, maar zeker ook niet een lauwe hatchback.

De Kia Ceed GT is een wame hatch uit het Verre Oosten.

Een leuk kleurtje doet wonderen. Dit is best een blikvangertje!

Wat is de Kia Ceed GT dan wel?

Een auto voor de automobilist die graag wat sportiever wil rijden, maar om wat voor reden dan ook niet een heftige hothatch wil. Dit is een warme hatch. Je mist wat vermogen ten opzichte van de hothatch brigade en ook is er geen sperdifferentieel gemonteerd om het vermogen op de voorwielen te beteugelen. Desondanks is er wel voldoende sportieve hardware aan boord om je benzinebloed wat sneller te laten stromen. Deze auto concurreert met een SEAT Leon FR, Volkswagen Scirocco, Megane Coupé GT en heel ver weg met de Volkswagen Polo GTI. Premiummerken als Audi en BMW hebben ook alternatieven (bijvoorbeeld een F20 BMW 120i), maar die hebben echt een ander (lees: veel hoger) prijskaartje. Kopers van zulke auto’s zullen niet snel in een warme Kia stappen. Ook al is er met het imago van Kia echt helemaal niets mis.

De uitlaten van de Kia Ceed GT produceren een sportief geluidje.

De uitlaten zorgen voor de juiste vocale begeleiding.

Wat zijn de specs van deze auto?

Laten we starten bij het hart van de auto. De 1.6 liter viercilinder turbomotor is goed voor 204 pk en 265 nm. Zeker niet onaardig, want met een 0-100 sprint van 7.7 seconden en een topsnelheid van 230 kilometer per uur hoef je je echt nergens voor te schamen. Kia is allang niet meer het suffe bejaardenmerk uit het Verre Oosten. Bij deze Kia Ceed GT hebben de Koreanen rijkelijk gestrooid met spoilers, sideskirts, dikkere uitlaten en allerlei andere sportieve opsmuk. Hier is echt werk van gemaakt! De fraai ontworpen mistlampen en bijzonder fraaie Motec lichtgewicht 19 inch velgen maken het plaatje compleet. Open het portier en je ziet stevige sportstoelen met een GT-logootje, een sportstuurtje, een zwarte dakhemel en her en der is met wat rode stiksels gestrooid. Het sportieve sfeertje is er en qua afwerking en materiaalgebruik kom je weinig tekort. Dit is vergelijkbaar met de Focus, Leon en andere concurrenten, maar wel met een veel sportievere verpakking aan de buitenkant. Dit is een auto waarmee je duimpjes scoort. En dat voor pak hem beet 18.000 euries. Want dat betaal je anno 2023 voor een 2016 Kia Ceed GT en daar kun je helemaal niets over zeggen.

Bijzonder fraaie (aftermarket) 19 inch Motec lichtgewicht velgen.

Bijzonder fraaie (aftermarket) 19 inch Motec lichtgewicht velgen.

Wat is het eerste wat opvalt bij het rijden?

Dat de uitlaat zich niet bepaald bescheiden opstelt. Die maakt met een lekkere brul meteen duidelijk wat voor diersoort dit is. De handgeschakelde versnellingsbak is eveneens een feestje. De bak schakelt licht en zeer trefzeker en ook de koppeling is makkelijk te bedienen. Qua rijbeleving scoort de auto nu al waardevolle punten en we zijn nog bezig met de kennismakingsfase. Overigens valt ook op dat het onderstel best stevig is, de achteraf gemonteerde H&R-verlagingsveren doen zich gelden. En toch is de ‘ride’ nooit oncomfortabel. De stoelen? Zien er goed uit, zijn alleen een beetje aan de harde kant. En verder is de auto bijzonder rijk uitgerust. Zo’n beetje alles wat in 2016 gangbaar was in dit segment zit erop en eraan. Minpuntjes heeft de auto ook. Zo is dit geen zuinigheidswonder, maar een gemiddeld verbruik van 1 op 12 moet haalbaar zijn als je het rustig aandoet. Ook is de auto niet de ruimste. Dit is meer een auto die je koopt als je nog geen kids hebt. Dan kun je er prima mee op vakantie. Zeker ook omdat de auto solide en volwassen aanvoelt.

De sportstoelen in de Kia Ceed GT zijn wat aan de harde kant.

Fraaie stoelen, wel wat aan de harde kant.

En op de Autobahn?

Akoestisch gezien is het dan nog meer genieten geblazen. De 1.6 liter turbomotor produceert echt een bijzonder fraaie soundtrack. En dat zonder speakerondersteuning en andere 2023-onzin. Geluid doet zoveel voor de beleving. Daarom is het ook zo jammer dat de prestaties niet helemaal matchen met de soundtrack. Tot de 5.000 toeren zit er redelijk wat leven in de motor, maar op het moment dat je de extra punch verwacht, zakt het vermogen weg. Gevoelsmatig is het eerder 180 dan 200 pk. Dat blijkt ook uit de cijfers. Een 100-200 sprint van 27.21 seconden en een 80-120 sprint van 4.67 seconden zijn niet echt overtuigende cijfers waarmee je hoog scoort op onze Dragy ranglijst. Ook komen we niet in de buurt van de opgegeven topsnelheid van 230 kilometer per uur. Bij 220 op de teller houdt de Kia het voor gezien. Wel positief: de rechtuitstabiliteit is boven elke twijfel verheven en ook voelen de remmen goed aan.

 

Kom je ook vermogen tekort op de Landstrassen?

Daar is het veel minder een issue. Dankzij de turbo heb je boven de 2000 toeren voldoende vermogen voor een vlotte rijstijl. Al is meer altijd beter. Op de Landstrassen heb je vooral profijt van het aangepaste onderstel in combinatie met de plakkerige Hankook Evo’s. De aanpassingen betalen zich echt uit. Wat een tractie heeft deze auto. Ik haal bochtsnelheden die ik met mijn eigen BMW M340i niet haal. Ook heb je bij voluit accelereren nauwelijks last van tractieverlies. Heel af en toe heb je wat last van een slippend binnenste wiel, maar over het algemeen is het een hele cleane en vooral gripsterke bedoeling. Dit is echt wel een serieuze rijdersauto. De sportstoelen houden je prima op de plaats en de handbak zorgt voor extra rijplezier en beleving. Het stuurgevoel is niet zo scherp als het onderstel. Meer een 7 uit 10 installatie. Prima voor de alledaagse kilometers, maar de installatie mist wat gevoel en scherpte voor het echte sportieve werk. Toch is het totaalbeeld als rijdersauto best goed. 

Motorruimte Kia Ceed GT

Op de Autobahn komt de 1.6 liter turbomotor net iets tekort.

Dus is de auto heet genoeg voor de leuk?

Natuurlijk is dit geen ‘volwaardige’ hothatch, maar het komt wel in de buurt. Want dankzij de handbak, de lekkere luide uitlaat en het fantastische onderstel (ok, met wat aanpassingen) is het gewoon een vermakelijke auto om lekker wat rondjes te sturen. Bijvoorbeeld in de Eifel of Ardennen. Ook bij dagelijks gebruik is het een voldoende comfortabele en bruikbare auto en het uiterlijk spreekt de meeste mensen ook wel aan. En dan is de Kia Ceed GT ook nog eens heel erg betaalbaar. Eigenlijk heeft de auto maar één groot minpunt en dat zijn de prestaties. Die zijn ook voor een warme hatchback net wat ondermaats. Deze auto verdient een peekaatje of 30/40 meer. Dan is de auto echt een betaalbaar alternatief voor de meer allround hothatches.

Kia Ceed GT voorkant

Gewoon veel auto voor je geld.

Eindcijfer: 7.5
+ Prima rij-eigenschappen.
+ Leuke uitstraling.
+ Prijs-kwaliteit.
– Motor mist net wat pit…
– En lust wel een slokje.

Vermogen
204 pk, 265 nm
0-100
7.7 sec
Topsnelheid
230 km/h
Motor
1.6l, viercilinder, turbo
CO2 uitstoot
– g/km
Vanafprijs (NL)
nvt
Minimale bagageruimte
380 liter
Leeggewicht
1.259 kg
 

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

2 reacties

  1. Stefaan schreef:

    Dat had ik niet verwacht: een Kia Ceed GT van 2016 die hogere bochtsnelheden haalt dan een BMW M340ix van 2019. Is de BMW te zwaar voor het betere bochtenwerk?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten