Rijtest: Jaguar XJ 4.2 V8 Sovereign (2007)
Ik kruip een dagje in de schoenen van de klassieke Jaguar-rijder. Een bijzonder soort automobilist. Mensen met stijl en klasse maar ook het type dat met de serveerster flirt terwijl hij met zijn vrouw uit eten is. Die het liefst zijn auto midden op de straat achterlaat als hij zijn sigaartjes haalt bij de sigarenspeciaalzaak. Netjes parkeren is voor paupers. Jij rijdt tenslotte in een ‘Jag’. Slaag ik voor mijn Jaguar inburgeringsexamen? Aan de auto zal het in ieder geval niet liggen. Ik rijd in een Jaguar XJ Sovereign van bouwjaar 2007. Met heerlijke 4.2 V8, Ivory leder, overdadig veel hout en natuurlijk luchtvering.
Dress to impress
De eerste fout is meteen bijna einde oefening als ik me bij de eigenaar meld. Liefhebber tot en met en gezegend met de klasse en flair van de typische Jaguar-rijder. Een man waar je al snel ‘u’ tegen zegt. Kom ik aan in mijn spijkerbroek, gympies en sportsweater. Gelukkig is hij zo vriendelijk om zijn klassieke hoed uit te lenen. Ik vraag hem maar niet of hij nog een tweedjasje overheeft.
Klassiek ontwerp
Deze eigenaar is een liefhebber. Dat blijkt wel uit de maagdelijke staat van deze Jaguar XJ. Met slechts 39.000 kilometer is deze Jaguar net ingereden en dat is te zien. De auto ruikt zelfs als nieuw, vooral de geur van het prachtige leer geeft de ervaring wat extra cachet. Over het ontwerp kan ik kort zijn: dit is een prachtige auto en echt een klassieke Jaguar. Elegantie ontmoet sportiviteit. Ik snap dat er kopers zijn die moeite hebben met het nieuwe model. Ook een bloedmooie limousine als je het mij vraagt, maar wel een stijlbreuk met het indrukwekkende verleden.
Leer en hout waar je ook kijkt
Het interieur is een plaatje. Dit is wat ik wil zien in een Jaguar. Prachtig leer en hout zover het oog rijkt. De nieuwe Jaguars zijn moderner, maar missen de charme van deze British gentleman. Natuurlijk zie je de leeftijd wel een beetje af aan het navigatiesysteem, maar de ‘fit and finish’ is ook anno 2017 nog gewoon prima. Dat geldt ook voor de luxe aan boord. Xenon koplampen, luchtvering, elektrische stoelen, elektrische stuurverstelling en Ivory lederen bekleding. Het zit er allemaal op en het werkt allemaal als nieuw. Ook bijzonder: de aluminium carrosserie. Dit betekent vooral dat de auto met een leeggewicht van 1600 kilogram een lichtgewichtje is. Wat de rij-eigenschappen ten goede moet komen. Een ander voordeel van deze Jaguar XJ. Dit is één van de laatste die van de band is gelopen. Alle kinderziektes zijn er dus wel uit.
Drive like a gentleman
De rij-ervaring is wat je van een Jaguar mag verwachten. Je kunt je sigaar gewoon op de asbak leggen zonder dat de as afbreekt. De luchtvering filtert iedere oneffenheid weg. De rijbeleving voelt een beetje Amerikaans aan. De besturing is bijvoorbeeld vrij licht en vooral heel erg op comfort gericht. De wegligging is echter niet zo strak als die van de Duitse concurrenten. Boven de 160 kilometer per uur verliest de besturing wat gewicht waardoor je net iets te veel moet corrigeren. Een BMW 7-serie ligt strakker op de weg. Als ik daarover begin te morren kijkt de eigenaar me verrast aan. Dat nerveuze gedraaf past niet bij de Jaguar XJ lijkt hij te zeggen. ‘Act like a gentleman’. Ik heb nog veel te leren.
Karaktervolle V8
De grootste attractie van de auto is misschien wel de 4.2 liter V8 onder de kap. Met 300 pk is de auto niet direct overvloedig gemotoriseerd maar de goede manieren van het blok stelen de show. Het is een heerlijke old-school V8. Hij levert veel koppel en hij laat – heel beschaafd – horen dat het menens is. Laat de teugels vieren en je hoort heel ver weg de roofkat tevreden spinnen. Prachtig! De automaat is er ook nog eentje van het ouderwetse stempel. Gewoon een bak die je zo comfortabel mogelijk van A naar B wil brengen. Hij schakelt nauwelijks terug, wat met het koppel van de V8 overigens ook niet nodig is. Het is een beschaafde gentleman die altijd dienstbaar en galant is zonder zichzelf op te dringen. Er zijn ook minder vermogende motoren leverbaar (zelfs diesels!) maar deze auto verdient een V8. Er is overigens ook nog een XJR versie verkrijgbaar met ruim 400 paardjes, maar nodig is dit niet.
Best betrouwbaar
Is een ‘Jag’ rijden ook betaalbaar? Wederom zie ik een lachende eigenaar naast me zitten. Dit vraag je niet aan een Jaguar-rijder. ‘If you can’t stand the heat, stay out of the kitchen’. Een nuance is overigens wel op zijn plaats. Klassieke Jaguars hebben niet voor niets een slechte roep, maar sinds de jaren 90 is de betrouwbaarheid – met dank aan Ford – met sprongen vooruit gegaan. Natuurlijk is het rijden met een dergelijke auto geen goedkope aangelegenheid, maar als je het beestje goed verzorgd kun je er jaren plezier van hebben. Wil je meer weten over de zwakke punten? Onze collega’s van Autoblog hebben een buitengewoon informatief filmpje over deze generatie XJ gemaakt.
Conclusie
Aan alles komt een einde. Ook aan deze geweldige rit met de Jaguar XJ. Ik ben – niet voor het eerst – gezakt voor een examen. Ik ben nog te jong en druistig voor een Jaguar. Desondanks is de Jaguar XJ een fantastische auto. Het is de ultieme onthaastmobiel en een heerlijke analoge auto. Hij blinkt uit in wat hij moet doen. Overdadige luxe en overdadig comfort bieden. Als rijdersauto valt de auto ietsjes tegen en op details redt hij het niet tegen de Duitse drie. Zoek je echter een limousine met stijl, dan is deze Jaguar zeker de moeite waard. Het is ook wel eens leuk om niet altijd voor het gebaande pad te kiezen.
Eindcijfer: 8-
+ Prachtig klassiek vormgegeven interieur en exterieur
+ Heerlijke old-school V8
+ Comfort met hoofdletter C
– Een BMW 7-serie is wel wat dynamischer