Rijtest: Jaguar XF 3.0 V6 D-S (2015)
Wil je altijd de nieuwste versie van de iPhone? Of neem je genoegen met een iPhone 5? Het is een terugkerend dilemma. Oud versus nieuw. Vaak kiest de meerderheid uiteindelijk voor nieuw, maar een oud model biedt ook voordelen: de kinderziektes zijn er uit en je bent vaak goedkoper uit. Aan de andere kant mis je wel weer wat gadgets en features die het leven aangenamer maken. Om te onderzoeken of dit dilemma ook voor auto’s geldt, test ik dit weekend de Jaguar XF 3.0 V6 D-S. De Jaguar XF loopt na 7 jaar op zijn laatste benen. Later dit jaar komt zijn opvolger uit. Ik ben benieuwd of je de huidige XF nog een kans moet gunnen.
Oogverblindende schoonheid
De Jaguar XF heeft het lang volgehouden. In 2008 werd deze BMW 5-serie concurrent gelanceerd. Een prachtige auto, alleen het design van de koplampen kreeg kritiek. In 2011 heeft Jaguar dit ingezien en heeft de XF een facelift gekregen waarbij de koplampen zijn aangepast. Dat dit ontwerp van Ian Callum nog steeds tot de verbeelding spreekt blijkt uit de positieve reacties die ik dit weekend krijg. De reacties zijn unaniem positief. De Jaguar roept na al die jaren nog steeds bewondering en begeerte op. De sportieve S uitmonstering en het optionele Black Pack misstaan de auto zeker niet. Voor de traditionele Jaguar clientèle is het misschien iets te veel van het goede, maar de zwarte accenten en velgen maken de auto net even dat tikje intimiderender. Zet de Jaguar XF naast de Duitse concurrenten neer en je declasseert ze tot vensterbankplantjes.
Britse saloon
Bij het openen van het zware portier word ik niet teleurgesteld. De ambiance voldoet aan mijn verwachtingen die ik heb van een snelle Britse ‘saloon’. Hout en aluminium voeren de boventoon en ik snuif de geur van het veelvuldig gebruikte leer op. Ook is de dakhemel bekleed met fraai alcantara. Dit is verwennerij! Met behulp van de elektrisch verstelbare zetel en stuurwiel vind ik snel een fijne werkpositie achter het stuur. De volgende traktatie wordt geserveerd als ik de start-knop indruk en de Jaguar tot leven wek. De ronde schakelknop komt omhoog en ook zie je de ventilatieroosters ontwaken. Ideaal om je passagiers te imponeren.
Tand des tijds
Je moet niet hopen dat je passagier een Audi-fetisjist is, want ondanks al het fraais zie je op een paar details wel dat de Jaguar al een tijd meegaat. Als je de Jaguar XF kritisch onderzoekt, constateer je dat de afwerking en het materiaalgebruik net wat achterblijven bij die van de Duitse concurrenten. Meest opvallend is het (te) kleine navigatiescherm. Waar concurrenten als de Audi A6 en BMW 5-serie je verwennen met oogstrelende graphics en oneindige mogelijkheden, doe je bij deze Jaguar een stap terug in de tijd. Het touchscreensysteem is te klein en de menustructuur is niet altijd even intuïtief en logisch. In de basis werkt het systeem echter voldoende. Het kostte me weinig moeite om mijn telefoon te connecten en ook bracht de navigatie me op de plaats van bestemming. Dat ik niet online ben in de auto en dat ik geen harde schijf heb van heel veel gygabites vind ik persoonlijk niet belangrijk, maar ik begrijp best dat ik hier een minderheidsstandpunt inneem. Feit blijft wel dat de ‘tand des tijds’ wel degelijk zichtbaar is in het interieur.
Geweldenaar
Onze XF is uitgerust met de sterkst beschikbare diesel. De 2993 cc zescilinder diesel levert een respectabele 275 pk en 600 nm en wordt alleen aangeboden in combinatie met een automatische 8-traps versnellingsbak van leverancier ZF. De smeuïge zescilinder en de versnellingsbak vormen een geweldig paar. Je hebt de mogelijkheid om zelf te schakelen, maar in de praktijk maak je daar bijna nooit gebruik van. De schakelmomenten zijn snel, soepel en altijd op het juiste moment. In de S-stand schakelt de bak iets sneller terug en loopt de zescilinder wat verder door in de toeren. De zescilinder diesel is een prachtig stuk techniek. Vanaf 1500 toeren heb je vermogen paraat en deze piek blijft gehandhaafd tot aan de 4500 toeren. De V6 zou voor mijn gevoel nog meer toeren kunnen draaien, maar de toerenbegrenzer maakt een einde aan de pret. De BMW fan zal je subtiel wijzen op het feit dat je bij de Beierse diesels meer toeren kan draaien, maar je hoeft je daar niet aangesproken op te voelen. De Jaguar V6 diesel behoort bij de top van het segment als het gaat om loopcultuur en vermogensafgifte.
Langeafstandsraket
Minstens zo belangrijk voor de liefhebbers van snelle saloons is dat je op het Duitse ‘Überholspur’ niet voor je plaats hoeft te vechten. De jaguar XF bereikt zonder al te veel moeite zijn topsnelheid van 250 kilometer per uur. Vooral boven de 160 kilometer per uur beschikt de Jaguar voor je gevoel over een tweede adem. Een paar weken geleden constateerde ik dat de door JD Engineering geprepareerde Audi S6 met 750 pk nogal een bedreiging voor mijn rijbewijs was vanwege het buitensporige vermogen. Bij deze Jaguar is dit probleem minstens zo urgent. Het is niet zozeer het vermogen, als wel het gemak waarmee je met deze auto hard rijdt. Het voelt bijna onnatuurlijk aan om met minder dan 180 kilometer per uur over de snelweg te zoeven. Dit gevoel van onoverwinnelijkheid wordt mede veroorzaakt door de rust aan boord. Bij 160 kilometer per uur draait de diesel een uiterst bescheiden 2000 toeren. Ook ontbreekt wind- en bandengeruis. Het perfect uitgebalanceerde onderstel complementeert het plaatje. Als snelle zakensedan speelt de Jaguar XF mee in de Champions League. Gelukkig voel je de pijn van het snellere reizen niet direct in je portemonnee. Ons gemiddeld testverbruik bedroeg een nette 1 op 13. Houd je je rechtervoet meer in bedwang, dan kun je zonder al te veel moeite een verbruik van 1 op 17 aantekenen, erg netjes voor een auto die ruim 1750 kg aantikt op de weegschaal.
One size fits all
Toch zijn er wel degelijk punten waar nog winst te behalen is. Iedereen die wel eens passagier is geweest in de XF zal beamen dat ze er op het gebied been- en hoofdruimte vrij bekaaid zijn afgekomen. Ook bij de veiligheidsvoorzieningen is het aanbod niet meer up-to-date. Wil je de laatste snufjes, dan kun je beter op de nieuwe Jaguar XF wachten. In deze Jaguar is het ook nog ´old school´ als het gaat om de configureerbare opties aan boord. Ik kan alleen kiezen uit het onderstel en de besturing die Jaguar goed genoeg voor me acht. ‘One size fits all’. Ik kan daar prima mee leven, want ik heb liever één perfect uitgebalanceerd onderstel dan drie net-niet varianten. Helaas laat de besturing van de Jaguar nog wel wat te wensen over, want in het snellere bochtenwerk is de besturing wat indirect en gevoelloos. Voor een snelle sports saloon had ik op een wat meer vleziger stuurgevoel gehoopt. Ook heb ik moeite met het doseren van de remmen. Ik moet stevig doortrappen als ik de remmen nodig heb en eerder dan verwacht komt het ABS assisteren. Ook het gewicht speelt de Jaguar parten als je hem wat meer uitdaagt. Je voelt de kilo´s. Je kunt nog wel de Dynamic mode activeren en dan reageert de auto wat alerter op het gaspedaal en geeft de Jaguar je wat meer ruimte, maar het beeld blijft hetzelfde. Als rechtuit-brander is de Jaguar perfect, maar bij het betere bochtenwerk laat hij wel wat steekjes vallen.
Exclusieve aangelegenheid
Het grootste probleem van de Jaguar XF heb ik nog niet benoemd: Jaguar rijden is een exclusieve aangelegenheid. De versie die wij rijden heeft een vanaf prijs van 70.500 euro en met nodige opties komt de eindafrekening boven de 80.000 euro uit. Dat is op hetzelfde niveau als een vergelijkbaar uitgeruste BMW 530D of Audi A6 3.0 TDI. Koopjesjagers die op jacht zijn naar leuke ‘final edition’ actiemodelletjes komen bij de Jaguar dealer bedrogen uit. Toch verwacht ik dat je bij de dealer zeker nog wel leuke kortingen kunt behalen, je zult er alleen wel voor moeten onderhandelen. Of dit opweegt tegen de verwachte hoge afschrijving valt te bezien. Hier blijven de Duitsers heer en meester. De nieuwe Jaguar XF zal het op dat gebied ongetwijfeld wat beter doen. Mijn advies is om een gebruikte Jaguar XF te zoeken. Er zullen ongetwijfeld Jaguar XF eigenaren zijn die op het vinkentouw zitten en het nieuwe model aanschaffen. Jij kunt dan prima hun jonge exemplaar overnemen. De hoge afschrijving heeft de eerste eigenaar dan al voor zijn/haar rekening genomen.
Conclusie
We kijken nog even terug op de openingsvraag: ben je beter af met een ouder model? Ik worstel met het antwoord. Er is best een aantal redenen waarom je moet wachten op de nieuwe Jaguar XF. De oude Jaguar XF komt te kort als het gaat om de veiligheidsvoorzieningen en gadgets die de concurrentie inmiddels wel aanbiedt. Verder vind ik de handling voor een auto die zich profileert als ‘Sports Saloon’ net niet overtuigend genoeg. Ook vind ik de aanschafprijs te gortig voor een uitloopmodel. Maar toch twijfel ik. Want als snelle zakensedan overtuigt de Jaguar als geen ander. De zescilinder diesel, automaat en onderstel vormen een geweldige combinatie. Ook vind ik de auto nog steeds een absolute schoonheid en zal het echt niet zo zijn dat je met het nieuwe model opeens in een ‘outdated’ auto rijdt. Het grootste winstpunt is echter dat deze Jaguar me een fijn gevoel geeft. Je rijdt in een speciale auto. Een auto die bewondering opwekt. Het klinkt gek, maar dat neem je toch mee als je achter het stuur zit. Een bepaalde trots. Dat gevoel heb je in een BMW, Mercedes of Audi veel minder. En dat maakt deze Jaguar XF toch een winnaar. Maar ja, de nieuwe XF zal je dit gevoel ook geven. Dus ik zie maar twee opties: of je koopt een gebruikte Jaguar XF met de kop eraf, of je bestelt alvast het nieuwe model. De basis van de huidige XF is al heel erg goed, dus als ze dat weten te behouden kan het alleen maar beter worden. Nog beter!
Eindcijfer: 7,5
+ Zescilinder diesel en automaat vormen perfect paar
+ Fantastische reisauto
– Kosten
– Bochtenwerk
Deze test is mede mogelijk gemaakt door Jaguar Nederland.