Rijtest: Jaguar F-Type P300 Coupé (2019)

Er zijn auto’s waar je instant verliefd op wordt. De Jaguar F-Type is misschien wel het ultieme voorbeeld. Ongeacht of je de coupé of de roadster kiest. Knikkende knietjes, een emmer vol kwijl en een eeuwig durende liefde is je deel. Toch? Maar hoeveel liefde blijft over als je hoort dat deze prachtige blauwe en brute Jaguar F-Type een lullig viercilindertje onder de motorkap heeft liggen?

Foto Jaguar F-Type

Oogporno. Dat is het.

Zo erg is een viercilinder toch niet?

Iedere autoliefhebber kent natuurlijk de filmpjes van de schreeuwende, gillende en grommende zes- en achtcilinderversies van de Jaguar F-Type. Wat klinken die auto’s bruut. Ongeacht of je de zescilinder of achtcilinder neemt. Jank de uitlaat in standje sport en je degradeert Lambo’s en Ferrari’s tot koorknaapjes. Hoe goed moderne viercilinder turbomotoren ook zijn, het concert zal nooit zo zuiver en ongepolijst klinken. Toch valt er ook wel wat voor de viercilinder te zeggen. De tweeliter turbomotor is goed voor 300 pk en 400 nm en dat is maar 40 pk minder dan de zescilinder. Op de koop toe is de viercilinder maar liefst 60 kilogram lichter dus dat scheelt aardig wat gewicht in de neus. Een viercilinder hoeft dus echt geen straf te zijn.

Foto Jaguar F-Type in werkplaats

De viercilinder herken je aan de enkele uitlaat in het midden.

Wat betaal je voor de viercilinder versie?

Ik ga beginnen met het goede nieuws. De Jaguar F-Type P300 kost ruim 32.000 euro minder dan de versie met de V6. Die 40 extra pk’tjes voor de zescilinder zijn hele, hele dure pk’tjes. Voor Jaguar begrippen is de instapper een absoluut koopje, al moet je nog steeds 84.200 euro meenemen naar de dealer. De standaarduitrusting is met bi-xenon koplampen, fraaie sportstoelen, navigatiesysteem en een fraai Meridian audiosysteem best prima. Natuurlijk kun je grotere velgen, remmen, leer en andere zaken bijbestellen maar op zich is dat niet direct nodig. Onze testauto kost 95.000 euro en daar zit echt al het nodige wel op en aan. Een vergelijkbaar uitgeruste Porsche Cayman kost meer, aan de andere kant ben je voor een Audi TT minder kwijt. En voor 84.000 euro koop je ook een Toyota Supra met heerlijke zescilinder BMW motor die ik zo goed ken van de BMW M140i. Keuzes, keuzes, keuzes.

Foto Jaguar F-Type bij bankje

Lastige keus: rijden of lekker op het bankje zitten en genieten van de schoonheid van je Jaguar?

Hoe bevalt de viercilinder turbomotor?

Even wennen. Het blijft een Jaguar en hier verwacht je gewoon een volbloed sportmotor. Dat gaat niet op voor deze 2.0 liter viercilinder turbomotor. Dit is een motor die ook in gewone Jaguars en Land Rovers is gemonteerd en dat merk je aan het karakter. Een sportmotor draait met liefde toeren en piekt bovenin. Deze motor presteert aardig in het toerenbereik van 2.000 tot 4.500 toeren. Daarboven valt de viercilinder dood. Zonde. De motor komt eigenlijk nooit tot leven en dat zie je ook terug in de metingen (Dragy). De tussensprint van 80-120 kost 3.8 seconden en om van 100 naar 200 te accelereren ben je 18.4 seconden kwijt. Voor een auto met een leeggewicht van iets meer dan 1500 kilo en 300 pk ronduit teleurstellende waardes. Een 300 pk sterke SEAT Leon CUPRA R is weliswaar iets lichter maar is respectievelijk 1.0 en 5.6 seconden sneller op de 80-120 en 100-200 sprint. Dat verschil is veel te groot. De Jaguar voelt ook nooit echt snel aan. Soepel wel, maar de echte punch ontbreekt. Zo merk ik op de Autobahn dat de acceleratie boven de 220 al wat moeizamer gaat. Wat ik ook merk is dat de automatische versnellingsbak net wat raffinement mist. BMW gebruikt dezelfde bak en daar halen de engineers er net wat meer uit.

Foto motor Jaguar F-Type

Roofdier? Eerder een huisdier.

Maakt het geluid nog wat goed?

Ja en nee. Ja omdat ze echt wel hun best gedaan hebben om er nog wat van te maken. Met de kleppen open is het uitlaatgeluid uit de sportuitlaat best oké. Natuurlijk niet zo rauw en bruut als de zes- en achtcilinders maar wel luid genoeg om aandacht te trekken als je van de parkeerplaats wegrijdt. Alleen blijft de opera uit. Het geluid geeft me simpelweg geen kippenvel. Dat geldt ook als je in de auto plaatsneemt. Daar klinkt het wat basserig en dreunerig.  Het grootste probleem is de auto waarin ik zit. Als ik dit geluid in een hothatch hoor ben ik echt dik tevreden. Maar in een Jaguar F-Type van 95.000 euro verwacht ik toch wat meer raffinement en verfijning. Het is niet helemaal premium. Luister maar naar filmpje hieronder.

 

Maakt het interieur de premiumkwaliteit wel waar?

Wederom ja en nee. Ja, omdat dit een Jaguar is en je verwend wordt met fraaie materialen. De stoelen zijn bekleed met prachtig alcantara en verder is er rijkelijk gestrooid met leer en aluminium. Ook zit je lekker laag en op lekkere kuipstoelen. Helemaal goed. Toch zijn er ook zaken die beter kunnen. Her en der vind je wat goedkoper plastic en qua connectiviteit en ergonomie merk je dat dit een auto is die al een tijdje meeloopt. Ook is de testauto niet helemaal vrij van rammeltjes. Ik kan het niet laten om de auto te vergelijken met de nieuwe BMW Z4. Neem de navigatie. Die werkt in de Z4 zo veel fijner, sneller en ziet er zo veel fraaier uit. Dat is echt een gigantisch verschil. Ook biedt Jaguar maar een beperkt aantal veiligheids- en assistentiesystemen aan. Niet direct waar je aan denkt bij een sportauto, maar het zegt wel iets over de stand van zaken in de techniek.

Foto interieur Jaguar F-Type

Het interieur is best mooi, maar qua afwerking en materialen net niet op Duits niveau.

Hoe rijdt de Jaguar F-Type?

De Jaguar F-Type is vooral als Gran Turismo in de markt gezet en niet als volbloed sportauto. Als je met die verwachting instapt ga je heel erg blij worden. Jaguar heeft precies de juiste snaar geraakt. Het onderstel is lekker stevig maar nooit oncomfortabel of lomp. Dit is een auto die prima te gebruiken is voor een lange roadtrip. Het onderstel biedt voldoende comfort, de wegligging op hoge snelheid is voortreffelijk en als je de uitlaat dimt is het qua rust prima toeven. Mocht je onderweg die Alpenpas pakken dan heb je gegarandeerd ook veel plezier. Het onderstel is lekker stevig en de besturing communicatief genoeg. Het is geen messcherpe auto – maar het is nog steeds wel vermakelijk sturen. Zo is het op droog asfalt al best lastig om de kont om te laten komen. De extra brede achterbanden zorgen natuurlijk ook voor meer grip. Aan de andere kant betekent dit ook dat de Jaguar F-Type je geen listige streken levert. Je komt heelhuids thuis. Is ook wat waard. Zeker bij een Gran Turismo. En saai wordt het zeker niet. Door de lage zitpositie, het logo, het uiterlijk en fijne rij-eigenschappen heb ik echt het gevoel dat ik in iets speciaals aan het sturen ben. Dat is bijzonder fijn!

Jaguar F-Type

Lijkt me fijn om met deze auto op dit soort wegen te rijden.

Wat is het ‘unique selling point’ van de Jaguar F-Type?

Dat het echt absolute oogporno is. Je ziet letterlijk monden openvallen als je langsrijdt. De gemiddelde leek zal denken dat je in een megadure sportwagen rijdt van minstens twee eurotonnetjes zonder dat je meteen als een smakeloze patser wordt gezien. Dit is een auto die je in trouwstoeten nooit zult zien. Die uitstraling is echt onbetaalbaar en het is bijzonder knap dat een auto die toch al aardig wat jaartjes meeloopt nog zo begeerlijk is. Zeker in deze waanzinnig mooie blauwe kleur.  Ok, ik zou kiezen voor zwarte velgen maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Ongeacht de velgen, dit is pure schoonheid. Wat je niet moet doen is een Duitser je auto laten inspecteren. Die zal toch klagen dat de pasnaden net niet helemaal matchen.

Foto Lamborghini en Jaguar

Nee, tussen deze twee auto’s durf ik mijn SEAT Leon Cupra R niet neer te zetten ;).

Is het genoeg om de auto aan te bevelen?

Ondanks de voortreffelijke GT-kwaliteiten en het fenomenale uiterlijk vind ik het totaalplaatje net niet goed genoeg. Het grootste manco blijft voor mij de viercilinder motor. Ik vind de prestaties en sound wat ‘underwhelming’. Mocht je toch vanwege de looks voor de F-Type vallen, dan adviseer ik toch de brute zescilinder. Kost je heel veel geld extra maar maakt de auto wel heel veel leuker. Rationeel is de aanschaf toch al niet. Doe dan maar gek!

Jaguar F-Type

Deze blauwe kleur is echt briljant!

Eindcijfer: 7.5
+ Wat een looks
+ Sublieme Gran Turismo
+ Voor een Jaguar best betaalbaar.
– Tegenvallende motor
– Geluid niet Jaguar-esque
– Qua materialen niet op niveau BMW/Audi/Mercedes.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

3 reacties

  1. Nathan schreef:

    Is chippen een optie om het pk probleem op te lossen ?

  2. Dan schreef:

    Christian, na wat artikelen van je gelezen te hebben, zet ik steeds meer vraagtekens bij jouw objectiviteit. Je hebt een oordeel en daar pas je de argumenten op aan. Ook deze test doe je naast je eigen BMW met een zescilinder. Geen objectieve vergelijking.
    Ik heb gezocht naar een 1:1 vergelijking en kom dan uit op de BMW 640i Coupé. Nu denk jij “..ja dúhh.. ” . Maar de 4-serie coupé ‘s vallen af omdat ze geen verglijkbare achterwielophanging hebben. BMW heeft voor een cheapo oplossing gekozen om de auto betaalbaar te houden. Nu kom ik op deze vergelijking uit : https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=81704&id2=91934

    Wat valt daar uit op te maken ?
    De BMW is – in de basis uitvoering – (het verschil wordt nóg groter met vergelijkbare opties ) , al € 17.000,- duurder. Het is dan wel een 6-cilinder met 20pk en 50nm meer dan de Jaguar. Toch zijn de topsnelheid en de acceleratie vrijwel gelijk. Het verbruik van de BMW is hoger. Dit is logisch ; het is een 2-deurs sedan. Het dak is 6cm hoger, de auto is 40cm langer , de bodemvrijheid is 2 cm hoger én de auto is 145Kg zwaarder .
    De BMW is dus geen echte coupé , eerder een soort “SUV-coupé “. En dan het kostenplaatje, daar wordt het helemaal een drama. De BMW [2017] schrijft € 36.600 af en de F-Type schrijft € 23.375 af… Daarmee heeft BMW -naast de Mini – de tweede “flop 2019” in huis… … en néén : de F-Pace ga ik niet aan je niet lenen om af-te-kraken.

  3. Ha Dan,

    Natuurlijk ben ik niet objectief. Dat is niemand. We hebben allemaal onze voorkeuren en bekijken allemaal de wereld door een andere bril. En met die bril op vind ik de Jaguar F-Type een prachtige auto, een heerlijke GT maar de motor matcht voor mij niet met de Jaguar. Feel free to disagree. Als jij gelukkig bent met je auto dan ben ik oprecht blij voor je en wens ik je heel veel veilige en fijne kilometers toe!

    Groeten
    Chris

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten