Rijtest: Infiniti Q50 2.0T
Speel jij op veilig? Kies je altijd het gebaande pad? Telt imago? Dan is de Infiniti Q50 niets voor jou. Voor alle anderen kan het zeker geen kwaad om een keer een aparte keus te overwegen. Ik ben benieuwd of de Infiniti Q50 2.0T een vuist kan maken tegen de BMW 3-serie, Audi A4 en Mercedes C-klasse.
Prijsverlaging
Voorafgaand aan deze test heb ik een klein onderzoekje gehouden. Aan willekeurige mensen heb ik gevraagd of ze Infiniti kennen. Het antwoord is ontluisterend. Een paar petrolheads kenden het merk, bij de rest zag ik louter vragende blikken. Dus voor wie het nog niet weet: Infiniti is een luxemerk van Nissan. De Q50 is het volumemodel en moet het opnemen tegen de BMW 3-serie, Audi A4, Lexus IS en de Mercedes C-klasse. Niet de minsten! In Amerika is Infiniti erg succesvol, in Nederland wil het met de verkopen nog niet vlotten. Wat ook niet meehelpt is dat de Infiniti Q50 diesel precies drie gram CO2 te veel uitstoot om binnen de 20% bijtellingscategorie te vallen. Om de verkopen op te krikken heeft Infiniti de prijzen flink verlaagd. Je rijdt al in een Infiniti vanaf 36.000 euro! Dit was voorheen 41.000 euro. Ook al is het bijtellingspercentage 25%, de bijtelling wordt berekend over een veel lager aanschafbedrag. In tegenstelling tot de Duitse concurrentie is de Infiniti ook nog eens beter uitgerust. Qua afschrijving zal de Infiniti geen hoogvlieger zijn is mijn verwachting.
Premium interieur
De grote vraag is natuurlijk of een Infiniti vergelijkbare kwaliteit kan bieden als de Duitsers. Is de Infiniti premium genoeg, om toch dat lelijke woord eens te gebruiken? Laten we beginnen bij het interieur en de stoelen. Wil je tot het premiumklasje behoren dan moet dit tip-top in orde zijn. Tenslotte moet de veeleisende klant kunnen zien waar zijn centen naar toe zijn gevloeid. De Infiniti stelt niet teleur. Het origineel vormgegeven interieur verrast door kwaliteit en gebruiksgemak. Vooral de twee schermen in de middenconsole werken erg prettig. Op het onderste scherm bedien je de autofuncties via touchscreen. Werkt heel intuïtief. Aan de afwerking, materialen maar zeker ook aan de details zie je dat dit een doordachte auto is. Zo kun je als chauffeur allerlei persoonlijke settings instellen. De stoelen, audio, navigatie en klimaatcontrole passen zich aan jouw voorkeuren aan. Alsof een butler de auto voor je gereedmaakt. Heel mooi! De met leer beklede stoelen zitten voortreffelijk. Net als bij de grote Duitse merken kun je ook de stoelzitting nog wat uitschuiven zodat ook de chauffeurs met lange benen vorstelijk zitten. De stoelen en stuur zijn in de Infiniti elektrisch verstelbaar. Het kost geen enkele moeite om een goede zitpositie te vinden. Niets te klagen dus.
Diesel of benzine
De Infiniti-klant heeft niet heel veel keus als het gaat om de aandrijflijn. Je kunt kiezen uit een 2.0 turbo (211 pk), een 2.2 liter turbodiesel (170 pk) en een dikke hybride V6 met maar liefst 364 pk. De eerste twee komen uit de rekken van Mercedes-Benz. Ik ken de diesel uit de nieuwe C-klasse en in die auto was ik niet zo onder de indruk van de rauwe diesel. Daarom kies ik voor de benzineversie. Ik had graag de V6 hybride meegenomen maar die was helaas niet beschikbaar. Gelukkig is het met de 2.0 turboblok ook niet behelpen. Met 211 pk en 350 nm heb je nog altijd een bovengemiddeld vermogen tot je beschikking De 2.0T wordt standaard gekoppeld aan een 7-trapsautomaat, ook weer uit de schappen van Mercedes. Niet de allergelukkigste combinatie. Met name in de handmatige modus heeft de versnellingsbak net wat te veel bedenktijd nodig om op of terug te schakelen.
Turbomotor beste keus
Met de 2.0 turbo heb je wel een goede keus gemaakt. Ook al is de configuratie niet echt origineel (welk merk levert inmiddels geen 2.0 turbo), de 2.0 is een erg prettig partner bij alledaags gebruik. Infiniti heeft veel werk gemaakt van het buitendringen van rijgeluiden. Ook als je het vermogen aanspreekt gebeurt dit zonder ophef. Met de acceleratie zit het wel snor. Binnen mum van tijd rijd je een snelheid waarmee je de voorpagina van de krant haalt. Op papier haal je een topsnelheid van 230 kilometer per uur, maar dat heb ik niet uitgeprobeerd. Ik kan wel verklappen dat je met deze Infiniti heel soepel de 200 kilometer per uur passeert. Tijdens de rit heb ik geen moment meer vermogen gewenst.
Direct Adaptive Steering
De grootste innovatie bevindt zich in de Infiniti recht voor je snufferd. De Infiniti kent geen klassiek stuurhuis, de connectie met de voorwielen is volledig elektrisch gestuurd. Infiniti hoopt hiermee alle negatieve rij-invloeden weg te filteren en de bestuurder een plezierig stuurgevoel te geven. Als bestuurder kun je de settings van de stuurbekrachting naar wens instellen. Je kunt kiezen uit een hele directe of minder directe reactie en je kunt ook kiezen uit licht, normaal of wat zwaarder stuurgevoel. Mogelijkheden te over! Op papier klinkt dit alles heel verleidelijk, maar in de praktijk is de besturing de achilleshiel van de auto. Allereerst moet ik erg wennen aan de directe reactie van de installatie. Een kleine beweging aan het stuurwiel is genoeg om haaks in de bocht te gaan. Hier wen je wel aan, alhoewel het blijft storen. Vervelender vind ik het het artificiële en gevoelloze stuurgevoel. Je krijgt totaal niet mee wat de voorwielen doen als je een bocht instuurt. Tijdens het bochtenwerk moet je vaak correcties uitvoeren om de ideale lijn te houden. Het variëren tussen de verschillende standen lost het probleem niet op. Deze nieuwe techniek is nog niet uitgerijpt. Bij een normale rijstijl en op de snelweg ervaar je minder hinder van de elektrische installatie.
Voortreffelijke reisauto
Uitgerijpt is een kwalificatie die ik het onderstel van de Q50 wel geef. Met de Q50 mikt Infiniti duidelijk op de BMW 3-serie. Niet zonder succes. Het onderstel van de Infiniti is wat mij betreft het sterkste punt van de auto.De balans van de achterwielaangedreven Infiniti is ‘spot on’. Als reisauto blinkt de Infiniti uit. Het onderstel filtert alle oneffenheden perfect weg, maar toch geeft de auto wel de stevigheid die je bij de Duitse drie ook krijgt. De rij- en windgeluiden heeft Infiniti tot een minimum weten te beperken. Je kunt dus extra genieten van de imposante Bose-speakers aan boord. Bij een sportieve rijstijl geeft het onderstel geen krimp, het rijgevoel is vergelijkbaar als in de 3-serie. Daarom is het extra jammer dat de besturing niet het niveau haalt van BMW. Er had meer in kunnen zitten.
Veiligheidsvoorzieningen
De Infiniti verslaat de Duitse concurrentie als het gaat om de uitrusting en de veiligheidsvoorzieningen. Infiniti is helemaal losgegaan. Vanaf nu zijn de afkortingen LDW (Lane Departure Warning), LDP (Lane Departure Prevention), ICC (Intelligent Cruise Control), BSW (Blind Spot Warning), LSF (Low Speed Following), DCA (Distant Control Assist), BCI (Back-up Collision Intervention) en FEB (Forward Emergency Braking) geen vreemden meer voor me. Over het algemeen werken de systemen feilloos, alleen vind ik de Lane Departure Warning niet altijd even prettig. De auto corrigeert je dan automatisch om je binnen je rijbaan te houden. In de praktijk ervaar je de assistentie te vaak als bemoeizuchtig. Snel uitzetten dus.
Value for money
Onze testauto is voorzien van bijna alle leverbare opties. Met de mooie 18 inchvelgen en Full-LED verlichting staat er een hele dikke auto op je oprit. Het beste nieuws van de dag? Onze met opties afgeladen testauto kost net geen 50.000 euro. Een scherpe prijs als je het vergelijkt met Mercedes, BMW of Audi. Niet inbegrepen in de prijs is het imago van de Duitsers. In de kroeg kun je niet patsen met je Infiniti. Wil je passagiers meenemen dan is de Q50 net als de Duitse concurrentie niet de beste keus. Zoek je ruimte, dan zul je de showroom van Volkswagen of Skoda binnen moeten stappen. Een argument om wel voor Infiniti te kiezen is de voortreffelijke service. Net als bij Lexus wordt je auto netjes opgehaald en weer bij je op de stoep gezet bij een onderhoudsbeurt. Infiniti gaat zelfs nog een stap verder in de dienstverlening. Zij garanderen de eigenaar mobiliteit, ongeacht in welke auto de eigenaar op dat moment rijdt. Als je dus pech krijgt in de Audi van je buurman, kun je toch op de mobiliteitsservice van Infiniti rekenen.
Conclusie
Zoek je een kwalitatief hoogwaardige en snelle sedan om je jaarlijkse kilometers te maken, dan is de Infiniti Q50 2.0T zeker een alternatief voor de gevestigde Duitse orde. Als totaalplaatje overtuigt de auto. Het onderstel, het interieur, de goodies, de prijs. De Infiniti is een goede aanbieding. Grootste minpunt van de auto is het stuurgevoel. Vernieuwen is goed, maar hier heeft Infiniti nog niet de juiste afstelling gevonden. Het gebrek aan imago kan voor sommigen een nadeel zijn, met de Infiniti ben je een buitenbeentje. Het vergt lef om af te wijken, maar onder de streep lever je niet zo heel veel in.
Eindcijfer: 7+
+ prijs/kwaliteit
+ onderstel
+ innovatief
+ fijne turbomotor
– besturing vaag
– Mercedes automaat te traag
Deze test is mede mogelijk gemaakt door Infiniti Center Rotterdam.