Rijtest: Infiniti Q30 1.5D Premium Tech (2016)

Een leuke quizvraag. Welke auto heeft Infiniti als donor gebruikt voor de nieuwe Infiniti Q30? De Mercedes A-klasse! Dat zou je niet zeggen toch, als je de auto zo ziet staan. Toch is dit in basis (inclusief alle motoren) een Mercedes A-klasse. Wat voegt de Infiniti toe ten opzichte van het origineel? Ik rijd vandaag in de Infiniti Q30 1.5D Premium Tech om dit voor jullie uit te zoeken.

Design by Infiniti.

Design by Infiniti.

Goedkoper dan de Mercedes

Het is in eerste instantie wel even schrikken als ik de prijslijst bekijk. De Infiniti Q30 Premium Tech met 110 pk dieselmotor kost een stevige 37.000 euro. Toch kan ik de prijs makkelijk relativeren als ik de standaarduitrusting van de Premium Tech in ogenschouw neem. Luxe-items als full-led verlichting, lederen bekleding (inclusief delen van dashboard), lane warning departure, elektrisch verstelbare stoelen, bose audio, parkeersensoren en 19 inch wielen zijn standaard in deze uitvoering. Klein smetje vind ik dat je voor een navigatiesysteem moet bijbetalen (1.560 euro). Uiteindelijk stopt de teller bij 42.000 euro. Wil je dezelfde opties in combinatie met dezelfde motor in je Mercedes A-klasse? Dan kom je akelig dicht in de buurt van 50.000 euro. Nog een extra reden nodig om voor Infiniti te kiezen? Haal- en brengservice (inclusief vervangend vervoer) van je auto bij onderhoud of reparatie is bij de prijs inbegrepen. De eerste ronde is alvast gewonnen door de Infiniti.

IMG_7172 (1024x683)

Lekkere velgen!

Vorm boven functie

De tweede ronde wint Infiniti ook. Ik vind de Infiniti Q30 misschien wel de mooiste auto in het segment. Echt een bijzondere auto. De Mercedes A-klasse oogt sportief en compact, de Infiniti oogt groter en meer als een SUV-light. Een Infiniti is alleen nog wel lekker exclusief, want je ziet ze nauwelijks rijden. Helaas is de beenruimte voor de achterpassagiers in de Infiniti net zo marginaal als in de Mercedes A-klasse. Wat dat betreft volgt Infiniti de spelregels van het premiumsegment, waar vorm boven functie gaat. Infiniti scoort natuurlijk geen punten voor het imago. Het is niet echt cool dat je moet uitleggen dat je Infiniti een auto is en niet een keukenmachine of een schoenenmerk.

Weinig ruimte op de achterbank!

Weinig ruimte op de achterbank!

Alcantara en leer

Lever je met een Infiniti kwaliteit in? Zeker niet! Niet alleen de stoelen maar ook het dashboard is met chique leer bekleed. Ik val toch wel even stil als ik zie dat de dakhemel bekleed is met chique alcantara. Wow! Dit zie je normaal gesproken alleen in luxe übersedans. Ook al is het interieur van de Infiniti erg chique, natuurlijk zie je ook de verwantschap met de Mercedes A-klasse. Veel knopjes en materialen zijn hetzelfde, net als de plaatsing van de handrem en de ruitenwisserbediening (links van het stuur). Is dat erg? Natuurlijk niet. Gelukkig heeft Infiniti het navigatiescherm gewoon geïntegreerd in het middenconsole in plaats van een los scherm op het dasboard. Het scherm is wel aan de kleine kant en ik vind het systeem niet super gebruiksvriendelijk werken, maar dat is bij Mercedes al helemaal niet het geval.

Met leer bekleed interieur!

Met leer bekleed interieur!

 SUV-light

Voor het onderstel geldt eigenlijk hetzelfde. Een Mercedes A-klasse is in basis een degelijke auto, toch rijdt de Infiniti voor mijn gevoel net wat fijner. De Infiniti verbloemt zijn Duitse roots niet en de Infiniti is best stevig geveerd zeker met de gemonteerde 19 inch velgen. Toch is het chassis ondanks de stugge set-up net wat beter in staat om verkeersdrempels of grote kuilen te overwinnen. Er zit genoeg beweging in de veren om klappen op te vangen. Mogelijk te danken aan het het feit dat de Infiniti Q30 een paar centimeter hoger op zijn pootjes staat dan de A-klasse?

Bijkomend voordeel van de iets hogere set-up is dat je net boven het andere verkeer uitkijkt. Dat is in druk spitsverkeer toch wel erg prettig. Voor mijn gevoel rijd ik een SUV-light. De lekker stevige bestuurdersstoel helpt mee aan het Duitse premiumgevoel, wel jammer dat de zittingen wat aan de korte kant zijn. De sportstoelen (alleen leverbaar op de Sportversie) hebben dit probleem trouwens ook, maar die stoelen geven wel iets meer zijdelingse steun. De Infiniti Q30 is net als de A-klasse voorwielaangedreven en de wegligging is even voorspelbaar als veilig. Het is een fijn rijdende auto, maar de sportieve automobilist is met een BMW 1-serie net wat beter af. Met de besturing is weinig mis. In de middenstand is de installatie een tikje wollig, maar hij geeft genoeg informatie door. De rechtuitstabiliteit van de auto is boven iedere twijfel verheven. Dit is een fijne kilometervreter.

Foto Infiniti Q30

Een SUV-light.

Futloze diesel

De 1.5 liter diesel (109 pk/240 nm) doet deze auto helaas onvoldoende recht. Deze ecodiesel voelt vrij futloos en afgeknepen aan. Ik ben voor mijn gevoel met 90 pk op pad. Vaker dan me lief is moet ik één of meerdere versnellingen terugschakelen. Gelukkig schakelt de bak fijn, maar dat neemt de irritatie niet weg. Kies dus altijd de automaat, die neemt je veel werk uit handen en is qua bijtelling gelukkig net zo gunstig (21%). De tijd dat je met je 110 pk diesel (TDI met rode i) het mannetje was, ligt ver achter ons. De ecologische drang van fabrikanten om linkse gutmenschen te behagen resulteert helaas steeds meer in afgeknepen rijplezier. Omdat je het gaspedaal vaak diep moet intrappen, verdampt het theoretische verbruiksvoordeel ook nog eens als sneeuw voor de zon. Gelukkig heeft Infiniti extra aandacht geschonken aan de geluidsisolatie en hoor je de dieselmotor in de luwte werken.

Voor de kenner: herkenbaar als Infiniti.

Voor de kenner: herkenbaar als Infiniti.

Helaas is het dieselaanbod wat karig. Naast de 1.5 liter diesel is alleen een 170 pk/400 nm sterke 2.2 liter leverbaar. Dat is prijstechnisch meteen wel een fors gat. Benzinerijders hebben meer keus en kunnen kiezen uit benzinemotoren van respectievelijk 122, 156 en 211 pk. De instapversie kun je ook bij de benzineversies beter mijden (zie mijn test van de de Mercedes-Benz CLA 180 Ambition ). De sterkste benzine- en dieselversies zijn overigens alleen verkrijgbaar met zeventraps automatische versnellingsbak. Ook kun je voor wat extra centjes ook nog een opgedirkte semi-offroadversie kopen. Vooral niet doen, want vierwielaandrijving kun je ook bijbestellen op de gewone versie, die ik persoonlijk mooier vind. Jammer genoeg blijft de beul uit de brute A45 AMG ons onthouden.

Leuk designelementje

Leuk designelementje

Conclusie

De grootste kwaliteit van de Infiniti? Het gevoel dat ik in iets bijzonders rijd. Iets afwijkends van de grijze massa. En dat is bijzonder knap, want in basis is dit natuurlijk gewoon een Mercedes A-klasse. Toch is Infiniti erin geslaagd de auto een eigen positie te geven en de basis te verbeteren. Als package deal is de Infiniti redelijk briljant, want hij biedt premiumkwaliteit tegen een vriendelijker prijs. Juist daarom is het zo jammer dat de futloze 1.5 liter diesel het fijne chassis en luxe gevoel van de Infiniti geen recht doet. Tast daarom wat dieper in de buidel en verwen je zelf met een dikkere motor. Deze Infiniti Q30 is het waard. Je hebt op het imago na eigenlijk geen enkele reden om een Mercedes A-klasse te kopen.

Eindcijfer 7,5
+ fijn onderstel
+ prijs-kwaliteit
+ luxe afwerking
– futloze diesel
– ruimte beperkt

Deze test is mede mogelijk gemaakt door Infiniti Amsterdam.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten