Rijtest: Hyundai i30 1.0 T-GDI (2017)
Op deze site draait het vaak om snelheid en vermogen. Het vermorzelen van bochten staat iedere keer weer hoog op de agenda. Veel van jullie lezen hier graag over, maar zijn zelf wel rustige rijders. Speciaal voor jullie test ik de nieuwe Hyundai i30: De Koreaanse Golf.
Fijngeslepen op de Nürburgring
Het is best wel een last op je schouders om de Volkswagen Golf te verslaan. Een Volkswagen Golf is gewoon een hele goede auto, ook al lezen sommigen dat niet graag. Wat moet je doen om de Duitsers te verslaan? Het antwoord is simpel. Je neemt gewoon heel veel Duitsers in dienst en je bouwt een testcentrum bij de Nürburgring. Inderdaad, deze auto heeft de nodige kilometers beulswerk op de Nürburgring achter de rug. Niet schrikken hoor, dat wil echt niet zeggen dat dit een messcherpe en kneiterharde hothatch is. Want dat is hij niet. Het zegt iets over de blik waarmee de auto is neergezet. Hyundai wil het onderstel zo ‘Europees’ mogelijk maken.
Op safe
De Hyundai i30 is ontworpen door Peter Schreyer, dat is de man die de eerste Audi TT heeft ontworpen. Geen kleine jongen en – inderdaad – een Duitser. Hij is de hoofdontwerper van Hyundai en Kia en is verantwoordelijk voor een paar aardige modellen. Kia maakt best mooie auto’s op het moment. Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik van de Hyundai i30 vind. Het is geen lelijke auto, maar ik mis een beetje een eigen gezicht. Neem het ontwerp van de achterkant bijvoorbeeld. Dat is echt inwisselbaar met iedere ander merk. Zonder LED achterverlichting (alleen op de duurste Premiumvariant leverbaar) oogt het zelfs een beetje 2007. De voorkant oogt wel weer strakker en modern maar heeft ook veel weg van de Mazda 3. Al met al had ik graag een iets krachtiger design gezien. Hyundai speelt hier net wat teveel op safe.
Harde plastics
Diezelfde vlieger gaat ook op voor het interieur. Het oogt netjes en opgeruimd, maar het is in het geheel genomen allemaal vrij basic, saai en vooral heel erg 1.0. Hier had Hyundai een slag kunnen slaan door bijvoorbeeld een digitaal instrumentarium aan te bieden. Maakt het geheel net wat spannender en maakt de auto ook aantrekkelijk voor een jonge doelgroep. Gadgets maken een auto voor veel mensen nu eenmaal meer cool.
Qua materiaalgebruik is de Hyundai geen hoogvlieger. Het dashboard is opgetrokken uit wisselende kwaliteit plastics. De bovenlaag is mooi zacht, maar alle plastics daaronder zijn vrij hard. Met de afwerking is overigens weinig mis. Deze Hyundai was volledig vrij van rammels en kraakjes. Ook is het navigatiesysteem (met 8-inch scherm) prettig in het gebruik en zijn functionaliteiten als Apple Car Play of Android Auto gewoon beschikbaar. Toch had ik stiekem iets meer verwacht van het interieur.
First Edition
De tijd dat je een Hyundai voor een appel en een ei kon kopen ligt inmiddels wel achter ons. Toch is de Hyundai i30 nog steeds een goede aanbieding. De vanafprijs is 20.495 euro, maar dan krijg je een vrij Spartaanse versie. Ik rijd in de First Edition versie en die kost 25.495 euro. Deze versie is echt een aanrader want in de standaarduitrusting zit onder meer een prettig werkend 8-inch navigatiesysteem, achteruitrijcamera, LED-koplampen, parkeersensoren, dimmende binnenspiegel en 16 inch lichtmetaal. Kortom, eigenlijk wel alles wat je nodig hebt. Veiligheidsvoorzieningen als Lane Warning Departure, Blind Spot Detection en Active Cruise Control zijn natuurlijk beschikbaar maar nieuwe maatstaven zet Hyundai niet op dit vlak. Het is volgen, niet leiden.
Jammer genoeg zoek je op de optielijst tevergeefs naar zaken als een audio-upgrade. De ruimte om je auto individueel te configureren is helaas beperkt. Goed nieuws is er voor de mensen die van zekerheid houden. Hyundai geeft 5 jaar garantie bij een onbeperkte kilometerstand. Are you reading this Audi, BMW, Volkswagen en Mercedes?
Snelle hothatch op komst
Het motorengamma is in beginsel nog wat beperkt, maar bestaat wel uit moderne motoren. Het benzinegamma begint met een 1.0 liter driecilinder met 120 pk/171 nm en voor de wat meer veeleisende bestuurder is een 1.4 liter viercilinder met 140 pk en 242 nm leverbaar. Veelrijders zijn aangewezen op een 1,6 liter turbodiesel die goed is voor 110 pk en 207 nm. Breaking news voor iedereen met een gezonde dosis Aral Ultimate 102 in de aderen. Later dit jaar introduceert Hyundai het sportieve N-label met met respectievelijk varianten met 250 pk en 275 pk. Ze hebben de vroegere chef van de BMW M divisie aangetrokken om deze nieuwe hothatch fijn te slijpen. Dat belooft vuurwerk!
Soepele, zuinige en stille krachtbron
In Nederland zal de versie met 1.0 liter driecilinder de best verkochte variant zijn. Om met de deur in huis te vallen, dit is een hele fijne krachtbron. De kleine driepitter is stil, soepel en zorgt voor adequate prestaties. De 0-100 tijd van 11,3 seconden en topsnelheid van 187 kilometer per uur ogen misschien niet zo indrukwekkend, maar de krachtbron voelt wel degelijk energiek aan. De driecilinder is vanaf de 2.000 toeren lekker bij de les. Het turbootje blaast wel. Hooguit heb je bij lage toerentallen af en toe de neiging om terug te schakelen, maar dat heeft vooral met de wat lange bakverhoudingen te maken. De meeste verkeerssituaties kun je prima op koppel meesteren. De driecilinder klinkt lekker karakteristiek en is ook nog eens lekker zuinig. Ik scoor een verbruik van 1 op 14,5 en heb me lang niet altijd ingehouden. Het is echt een prima blokje. De handbak is niet de beste in zijn soort. Hij schakelt wat hakerig en ook ijlt de motor net wat te lang na als je schakelt. Vooral als je tempo maakt is dat wel een storend.
Keuze voor comfort
Wat merken we in de alledaagse Hollandse praktijk van het vele testwerk op de Nürburgring? Dat Hyundai zijn huiswerk in ieder geval heel goed op orde heeft. Het onderstel is gewoon heel erg goed. Hyundai kiest voor een meer comfortabele setting en dat is natuurlijk hun goed recht. Daar zullen veel klanten ook blij mee zijn. Wat heb je aan een sportieve vering en dito besturing als je er toch geen gebruik van maakt? De Hyundai i30 is vooral erg geschikt als woon-werkcruiser. De auto is stil, comfortabel, je zit prima en je komt vlot mee met het verkeer.
Comfortabel betekent gelukkig niet week, want als ik een klaverbladje pak valt het me op dat de auto nauwelijks overhelt en lang grip houdt. Jammer genoeg is de besturing wat minder inspirerend, maar dit is een probleemloze auto waar je best ook wat plezier mee kunt hebben. Net als de Volkswagen Golf. Alleen gaat Hyundai wat verder dan meeste merken. Zo monteren ze een multilink achterwielophanging, terwijl veel merken (ook de minder gemotoriseerde Golfjes) het moeten doen met een minder verfijnde torsieas. Het onderstel is dan ook gewoon erg prettig afgestemd. Als stuurmansauto kies ik zelf liever de Mazda 3, Ford Focus of Seat Leon maar als je daar niet om geeft is de Hyundai i30 echt een hele prettige ‘daily drive’. Als familieauto laat de Hyundai i30 geen steken vallen. Op de achterbank kun je het als volwassene wel even volhouden en de bagageruimte is met 395 liter riant te noemen.
Conclusie
De grote vraag: kopen of slopen? Dat laatste in ieder geval niet. De Hyundai i30 is een no-nonsense auto met een goede ‘value for money’, een fijne motor en een volwassen rijgedrag. Een prima auto om van A naar B te reizen. Inspirerend? Nee. Trendy en innovatief? Ook niet. De Hyundai i30 is een wat karakterloze auto. Een auto die nergens echt in uitblinkt, maar ook nergens steken laat vallen. Het gebrek aan karakter zal voor de doelgroep geen probleem zijn, dus je kunt met een gerust hart naar de dealer. Stuurmannen kunnen beter even wachten op de sportieve N-modellen die later dit jaar volgen of een deurtje verder winkelen. Ik ben zelf in ieder erg benieuwd naar de N-versies die komen!
Eindcijfer: 7+
+ value for money
+ comfortabel
+ 5 jaar garantie
+ fijne driecilinder
– mist gadgets en wow-factor
– beetje karakterloos