Rijtest: Ford Raptor SVT 6.2 V8 (2010)

Is een grote pick-up truck in Nederland bruikbaar? Of is een Ford Raptor net zo onzinnig als een trekker op de Amsterdamse gracht, een kunstijsbaan in Lapland of een Groen-Links boomknuffelaar in een steakhouse? Wij gaan op onderzoek uit.

Foto Ford Raptor

It’s a big, big truck!

Size matters

Alles in Amerika is groter. Of het nu de mensen, de steaks, de wolkenkrabbers of de bekers cola zijn. Alles is XXL in Amerika. Dus ook de auto’s. Waarom zou je een klein autootje rijden als een tank benzine minder kost dan een Burger King voordeelmenuutje. Op wegen met acht rijbanen? Waarom niet? Size matters. En dan heb je in Amerika ook nog hele volksstammen die zweren bij een pick-up truck. Die graag hun laadbak volstouwen met machinegeweren, barbecues en natuurlijk de bijhorende dikke steaks.

In Amerika logisch, maar in ons kikkerlandje is het een ander verhaal. Hier is ruimte schaars, zijn de rijbanen smal en zijn parkeervakken voor een simpele Volkswagen Golf al te klein. Met een Ford Raptor van 5,6 meter lang en 2,2 meter breed is iedere bocht een uitdaging. Dat is dan ook de waarschuwing die ik van Ronald, de eigenaar van Custom Graphics, meekrijg. “Zorg dat je bochten wat ruimer neemt en mijdt de spitsstrook. En o ja, als je op dit knopje drukt openen de kleppen in de uitlaat. Vooral doen!”

Foto Ford Raptor

Genoeg ruimte om je bbq inclusief veestapel mee te nemen.

Buschauffeur

Die laatste tip houd ik even in het achterhoofd. Eerst maar eens dit gevaarte de stad uitsturen. Wat een uitdaging is, want de Ford Raptor is echt ontiegelijk breed. Ik dacht dat ik wel wat gewend was, maar dit slaat echt alles. Nu realiseer ik me hoe een buschauffeur zich voelt. Ik heb eerder gereden met de megabrute Dodge RAM SRT-10, maar dit is voor mijn gevoel nog een maatje groter en dat is best lastig. Dit ding heeft een enorme dode hoek, de rijbanen zijn al snel te klein en je moet rotondes met meer beleid nemen. Ik duik maar niet de Utrechtse binnenstad in, laat staan dat ik daar een parkeerplekje moet zoeken. Ik zoek de ruimte van de snelweg op.

Foto Ford Raptor

Niet de ideale auto om een parkeerplaatsje te zoeken.

Rechttoe rechtaan

Aan de auto zelf hoef ik niet zo lang te wennen. De Ford Raptor is rechttoe rechtaan en de automatische versnellingsbak maakt het leven wat makkelijker. De hoge zit is praktisch en de auto heeft basale luxe als airco, een goede stereo en wat elektrisch spul wel aan boord. Natuurlijk is de afwerking matig, maar dat weet je in een Amerikaanse auto. Haalt niet zoveel uit. Verkeersdrempels zijn bij rustig tempo een uitdaging. Neem je ze met meer tempo dan bewijzen de FOX racing shocks hun waarde en gaat het verrassend soepel. Op de snelweg is het onderstel voldoende comfortabel. Nee het is natuurlijk geen BMW 7-serie, maar het is prima te doen.

Zoek de verschillen met de 2018 jaargang.

Heavy metal

De eerste kilometers ga ik ook met beleid om met het gaspedaal. Ik wil de 6.2 liter V8 goed warmdraaien. Niet een katje om zonder handschoenen aan te pakken, want hij is in deze Ford Raptor goed voor 415 pk. Dat betekent niet dat je een M3 kunt pesten, want de V8 heeft heel wat meer kilootjes mee te slepen (2700 kg!) en heeft natuurlijk ook de luchtweerstand van een oceaanstomer. Toch is een 0-100 sprintje in minder dan 8 seconden nog steeds genoeg om de meeste leasediesels te verslaan bij het stoplicht.

Vernederen is overigens niet nodig in de Ford Raptor. Daarvoor imponeert hij te zeer. Het formaat helpt mee, maar de V8 is de allesoverheersende Brutus die alles en iedereen overstemt. Letterlijk in dit geval, want na het openzetten van de kleppen in de uitlaat (het knopje!) breekt een brachiale geluidsexplosie los. Met de kleppen open is het geluid ronduit hysterisch. Je ziet andere weggebruikers schrikken als je langsrijdt. Of genieten, afhankelijk van de bloedgroep. Het geluid is typisch Amerikaans, brute heavy metal! De heerlijk hamerende V8 is verslavend. Echt geweldig. Aandacht genoeg dus in deze auto. Zeker ook met de bijzonder wrapping. Staat echt heel bruut en als je het zat bent pak je gewoon een nieuwe kleur. Bij zo’n auto echt de moeite waard.

Foto Ford Raptor

Even offroaden? No problemo.

Ook geschikt voor offroad

Ik rijd inmiddels op de A27 en heb wat ruimte om het gaspedaal even goed te raken. Het hoge gewicht laat zich voelen, want het kost best wel even wat energie om tempo te maken. Hij is niet zo snel als de machtige Dodge RAM SRT die ik eerder reed maar desondanks is het erg leuk. Het gehamer van de V8 doet heel veel voor de snelheidsbeleving. Dat is en blijft gewoon kicken! Bij 160 kilometer per uur maakt de begrenzer een einde aan de acceleratie en dat is maar goed ook. De auto is niet gemaakt voor transeuropees beukwerk en ook is het verbruik dan buitensporig hoog. Gelukkig heeft Ronald een LPG tank gemonteerd, dus dat drukt de kosten wel wat. De auto heeft nog wel een verrassende eigenschap. Je kunt er voortreffelijk mee offroaden. Ronald laat me even zien hoe het moet op een mooi parcours. Zonder moeite houdt de auto grip en ook een steil dijkhellinkje levert geen problemen op. Gaaf! Zelfs donuts kun je heel makkelijk draaien.

Foto Ford Raptor

De uitlaten produceren een waanzinnige bak herrie!

Conclusie

De eindconclusie is als vaker bij Amerikaanse auto’s. Objectief gezien stelt het allemaal niet zoveel voor, maar het is een feestje om mee onderweg te zijn. Je vergeeft de auto al zijn minpunten direct. Het meest waardeer ik het karakter. Dit is een ‘fuck-you’ statement naar de kwetsvrije maatschappij. Deze auto kwetst de ‘gutmenschen’ met zijn ‘bad-ass’ uitstraling, ruige en brandstofverspillende V8 en waanzinnige formaat. Deze auto is politiek incorrect en dat maakt hem cool! Je legt iedereen het stilzwijgen op met die monsterlijke V8 heavy metal. Dat geeft hem karakter. Dit is een auto voor helden!

Sneeuw of ijzel? In de Raptor heb je daar geen last van.

Eindcijfer: 7+
+ Monsterlijke V8 sound.
+ Op grijs kenteken en LPG best betaalbaar.
+ Wat een uitstraling!
– Het formaat is misschien wat te groot voor ons kikkerlandje.
– Heel verfijnd is het allemaal niet. 

O ja, deze Ford Raptor is voor promotiedoeleinden – ook met je eigen wrap – te huur. Neem dan even contact op met Ronald van Custom Graphics.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten