Rijtest: Ford Puma ST Mountune (2021)

De Ford Puma ST is een briljante auto. Eén van de weinige kritiekpuntjes: op de Duitse Autobahn mis je wat vermogen. Gelukkig zijn er tuners die dat kunnen verhelpen. Zoals Mountune, de gerenommeerde Ford-tuner uit Engeland. Die biedt verschillende ‘stages’ aan voor de driecilinder turbomotor. Ik rijd met de Ford Puma ST Mountune stage 1, goed voor 235 pk.

De Ford Puma ST blijft een gave auto om te zien

Blijft een gave auto om te zien.

Alweer een Ford Puma ST?

Ja natuurlijk. Er zijn van die auto’s die ik zeer hoog waardeer en waarvoor ik ieder excuus aangrijp om achter het stuur te kruipen. De Ford Puma ST is zo’n auto. Wat een meesterlijk autootje. Je verwacht niet dat een ‘burgerlijk’ cross-overtje zo leuk rijdt. De jongens en meisjes van Ford Performance hebben het onmogelijke mogelijk gemaakt. Het recept is even simpel als geniaal. Ze hebben gewoon het volledige arsenaal van de Ford Fiesta ST in de Puma gesleuteld. Zelfs het Quaiffe-sperdifferentieel is gemonteerd. Het resultaat was verbluffend. De Ford Puma ST stuurde bijna net zo briljant als de Ford Fiesta ST en scoorde een prachtig rapportcijfer bij onze eerdere rijtest.

Ford Puma ST Mountune in Mean Grean

Deze fraaie 19 inch velgen zijn standaard. De kleur Mean Grean is een musthave.

Is de magie er nog steeds?

Ja absoluut. Alleen al als ik de auto zie staan in de kleur ‘Mean Grean’ word ik meteen weer heel blij. De Ford Puma ST ziet er gewoon superleuk uit en met de standaard 19 inch velgen heeft de auto ook nog eens voldoende ‘presence’. Je doodnormale burgerbak is opeens een nekkendraaiertje geworden. Een junior Porsche Macan. Natuurlijk zijn er ook kennissen of collega’s die je voor gek verklaren en pesterig hun Audi- of Mercedes sleutel in your face rammen. Je zult altijd – maar dan ook echt altijd – je auto moeten verantwoorden. Maar so be it. Jij en ik weten beter. Een Ford met het ST-logo is een echte volbloed. Dit zijn feestbeesten van de buitencategorie. Dat geldt ook voor de Ford Puma ST. Open het portier, neem plaats op de heerlijke (zij het ietwat krappe) Recaro’s en het feest kan beginnen.

De Recaro's zitten heerlijk!

De Recaro’s zijn een tikje krap maar zitten wel heerlijk!

Wat is ook alweer de grootste kwaliteit van de auto?

Misschien wel het ‘ouderwetsche’ analoge gevoel. Alleen al een lekker brullend motortje en een briljant handbakje zijn een garantie voor een glimlach. Daarnaast doet het onderstel heel veel goeds. Heel erg capabel en ook heel erg speels. Je kunt de auto makkelijk verleiden tot wat ‘lift-off overstuur’. Al speelt de bandenkeus daarbij wel een rol. De bij deze Ford Puma ST Mountune gemonteerde Michelin Pilot Sport 4S banden geven heel veel grip. Misschien wel te veel grip, want je moet echt wel forceren om de auto om te krijgen. Met een iets minder sportieve band heb je sneller wat meer spielerei. Aan de andere kant: de bochtsnelheden zijn fenomenaal in deze auto en met de communicatieve talenten is nog steeds niets mis. De auto stuurt nog steeds heerlijk direct in, het is onderstel is stevig maar net aan de goede kant van de rand en de Recaro’s omhelzen je innig. Dit is gewoon een heerlijke auto! Ford weet echt hoe ze een spectaculaire auto kunnen bouwen.

 

Hoe bevalt de aangepaste driecilinder?

De tuning zorgt voor 35 pk en 50 nm extra. De 1.5 liter driecilinder turbomotor is nu goed voor 235 pk en 350 nm. Dat vermogen voel je direct, want in je stuurwiel heb je wel ietsjes meer last van ‘torque steer’. Eerder vermakelijk dan storend, omdat het binnen de perken blijft. Qua motorkarakter is er weinig veranderd. Het vermogen wordt even vloeiend en harmonisch gepresenteerd en ook nu houd je de kranige driecilinder het liefst in het middentoerengebied (3.500 tot 5.500). Het extra vermogen is duidelijk merkbaar. De 80-120 sprint kost 3.5 seconden en de 100-200 sprint 17.9 seconden en dat zijn ronduit fantastische tijden (beter dan de stock Fiesta ST). Boven de 230 km/h is de meeste fut er overigens wel uit. Meer vermogen kan overigens ook, Mountune biedt ook een stage 2 aan die goed is voor 260 pk en 365 nm. Is dat nodig? Niet direct, de stage 1 tuning is echt al snel genoeg voor de leuk. De Milltek-sportuitlaat is ook serieus ‘nice to have’. Stock klinkt de auto echt al heel erg goed, de Milltek vergroot het allemaal net even wat meer uit. Vooral de ‘pops and bangs’ klinken (vooral buiten!) veel luider. Op de Autobahn valt ook op dat de Ford Puma ST wat minder nerveus is dan de Ford Fiesta ST. Ook boven de 200 km/h voelt de auto robuust en stabiel aan.

1.5 liter ecoboost driecilinder turbomotor Ford Puma ST

Een zeldzaam fijn motortje. Zeker met chip.

Wat zijn de minpuntjes van de auto?

Allereerst de bpm. Deze auto is inmiddels ‘onbetaalbaar’ in Nederland en dat is zonde. De vanafprijs is 43.205 euro en dat is echt wel fors. De technisch gelijkwaardige Ford Fiesta ST kost bijna 7.800 euro minder en is nog net iets heftiger qua rij-eigenschappen. Dus als je voor sensaties gaat is dat een betere keus. Heb je de ruimte nodig, dan is de Puma ST een geweldig alternatief. Verder zijn er de traditionele Ford-minpuntjes. Het interieur is wat ‘plastic fantastic’, de infotainment ietwat ‘outdated’ en de auto is wel wat aan de puristische kant voor dagelijks gebruik. Ook zijn de remmen niet fantastisch, zoals wel vaker bij snelle Fordjes. Verder zitten de achterpassagiers niet bepaald ruim (overigens wel ruimer dan in een Fiesta ST). Dat de turbomotor echt wel een slokje lust bij een sportieve rijstijl vind ik niet zo erg. Dat weet je bij dit soort auto’s. Zeker omdat je graag toeren draait om het heerlijke geluid van de driecilinder te horen. Want ja, dit kleine motortje produceert gewoon een machtig mooi geluid.

Interieur Ford Puma ST Mountune

Voor het interieur koop je de auto niet. Wel voor de geweldige rij-eigenschappen.

Dus?

De Ford Puma ST is en blijft een superbriljant autootje. Ook zonder chip. Ik word zo blij van deze auto. Toch is de Mountune chiptuning zeker de extra investering (nog geen 600 euro) waard. Het is net even dat beetje extra. Extra snelheid, extra beleving en vooral extra plezier. Toen ik de ‘stock’ auto testte had ik niet het idee dat ik vermogen miste, maar na deze test weet ik wel beter. De Ford Puma ST is echt af met de Mountune chiptuning en de heerlijke Milltek sportuitlaat. Dan heb je een auto die alle vinkjes met het grootste gemak afvinkt. Ik kreeg gewoon weer koopneigingen. Dit is echt een auto waar je verliefd op kunt worden. Dit is een speciale en ook al zijn ze bijna onbetaalbaar, toch maar gewoon doen. De auto is het waard! En o ja, de kleur ‘mean green’ is echt wel heel gaaf. Ook altijd doen dus ;).

Ford Puma ST foto zijkant

Voor een ruime 40 mille kun je in Nederland niet heel veel leukers kopen. Dit is een toppertje.

Eindcijfer: 8.5
+ De chip is de ontbrekende kers op de taart.
+ Wat klinkt dat driecilindertje toch goed.
+ Zoveel stuurplezier. Ongekend.
– Toch weer die klote bpm.
– Paar kleine typische Ford-kritiekpuntjes.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten