Rijtest: Ford Puma ST (2021)
“Chris, ik weet dat je een hekel hebt aan kleine SUV’s en crossovers maar mijn vrouw wil er per se eentje hebben, dus dan weten we allemaal hoe het afloopt. Bestaat er ook een crossover die leuk genoeg is voor ritten in de Duitse Eifel? Mijn budget is iets meer dan 40.000 euro. Please help!”
Een sportieve crossover of mini-SUV? Bestaan die?
Lastig lastig lastig. De meeste mini-SUV’s en crossovers zijn compromissenauto’s. Dit soort autootjes bevolken onze rechterrijstrook met de onvermijdelijke combinatie van pensionado achter het stuur en het fietsenrekje op de achterbumper. Onwetenden. Een sedan, hatchback of stationwagen doet gewoon alles net een beetje beter. Voor veel mensen is de hoge zitpositie een aanschafargument, maar juist in een sportieve auto wil je laag zitten, wil je die extra kilo’s ballast niet en aan luchtweerstand heb je al helemaal een broertje dood. Je wilt geen compromissen bij een sportieve auto! Mede daarom is het aanbod van sportieve crossovers/SUV’s dan ook heel klein. Je kunt kiezen uit de Mini Countryman JCW, BMW X2 M35i, Mercedes GLA 35 AMG, Audi SQ2 en Cupra Formentor. Allemaal auto’s met pak hem beet 300 pk en prijskaartjes van ruim 60 mille of (veel) meer. Ver boven budget. Je kunt ook de minder gemotoriseerde versies van de bovengenoemde auto’s kiezen maar dan gaat het qua sportiviteit al helemaal mis. Daar komt bij dat een Mini Countryman Cooper S, BMW X2, Audi Q2 nog steeds verschrikkelijk dure auto’s zijn als je ze lekker wilt uitrusten. Er is welgeteld één kandidaat die aan de criteria voldoet. De Ford Puma ST.
Een Ford Puma? Is dat niet die coupé?
‘Das war einmal’. Tegenwoordig zijn coupés een uitstervend ras en wil (bijna) iedereen een crossover. Dus heeft Ford de nieuwste crossovertelg in het B-segment de naam ‘Puma’ gegeven en hebben ze meteen ook besloten om een ST-versie te lanceren. Niet zomaar eentje. De Ford Puma is ontwikkeld op hetzelfde platform als de Ford Fiesta ST en dus hebben ze al het lekkers van die auto als basis gebruikt voor de rappe Puma. Voor de aandrijving zorgt de welbekende 1.5 liter driecilinder turbomotor (200 pk/320 nm) en ook zijn alle ‘performance goodies’ beschikbaar. Deze ‘burgerlijke’ crossover heeft dus gewoon een Quaiffe sperdifferentieel, Recaro sportstoelen, Michelin Pilot Sport 4S banden, adaptieve dempers die in milliseconden hun veergedrag aanpassen aan de staat van het wegdek en niet te vergeten een kleppenuitlaatje die best kan brullen. Indrukwekkende hardware!
Hoe is de uitstraling?
Dat is altijd een lastig ding bij dit soort B-segment crossovertjes. Die vallen altijd een beetje tussen servet en tafellaken in. De proporties van dit soort autootjes kloppen vaak net niet. Ze willen groot en stoer zijn maar het zijn en blijven dwergjes. Met de Ford Puma heb je dit probleem niet. Ik heb zelden zoveel bekijks en complimenten gekregen als in deze auto. Dat heeft meerdere oorzaken. Allereerst denken veel mensen dat je met een product uit Zuffenhausen komt aanrijden, want dit ziet er uit als een soort van Porsche Macan ‘light’. Wat ook meehelpt is de opvallende lakkleur en de fraaie 19 inch velgen (standaard!). Daarnaast zijn er nog kleine details waar ik blij van word. Bijvoorbeeld de onderlip op de voorspoiler waar heel subtiel Ford Performance te lezen is. Nice! Ik vind dit oprecht een mooie auto. Kies alsjeblieft wel een kek kleurtje. Dat kan de auto echt heel goed gebruiken. Deze rode metaallak (Fantastic Red) is mooi of kies gewoon voor gifgroen (Mean Green). De naampjes van de kleurtjes zijn wat kinderachtig maar ze staan de auto echt heel goed.
En het interieur?
Dat is grotendeels gelijk aan de Ford Fiesta ST en dat betekent dat alle vergelijkingen met Porsche wel in de prullenbak kunnen. Dit is en blijft een B-segmenter en in dit segment is hard plastic eerder regel dan uitzondering. Er zijn wel een paar verschillen met de Ford Fiesta ST. Er is iets meer kunstleer gebruikt als portierbekleding, de tellers zijn digitaal, de ‘driving modes’ kun je nu selecteren via het stuurwiel (handig!) en last but not least kun je zaken als turbodruk en olietemperatuur nu ook terugzien. Het zijn subtiele verschillen maar ze maken het autoleven wel fijner. De sportieve Recaro’s, het ST stuurwiel en verdere lay-out zijn vrijwel identiek als de Ford Fiesta ST. Het grootste verschil? De Puma is echt wel ruimer en praktischer. Passagiers hebben meer bewegingsruimte en de bagageruimte is met 465 liter duidelijk groter. Leuk detail: als je de vloer optilt zie je nog een enorm opbergvak zitten. Voordat je juichend naar de dealer loopt: dit is en blijft een B-segmenter, dus ruimer en meer betekent niet dat het daadwerkelijk heel erg ruim en veel is. Maar het verschil met de Fiesta is duidelijk.
Kun je er comfortabel mee van A naar B rijden?
Dat is bij de Ford Fiesta ST een kleine uitdaging. Die is best wel stug en de besturing en motor zijn ook ietwat aan de nerveuze kant. Bij een klein gooi- en smijtautootje is dat lekker, maar bij een crossover verwacht je wel wat meer comfort. Dat heeft Ford dan ook gedaan. De auto is een tandje comfortabeler dan de Fiesta ST, ondanks dat de Ford Puma ST standaard op 19 inch velgen wordt geleverd. Als ik met 100 zuidwaarts over de vijfbaans A2 sukkel valt me op dat de isolatie ook goed is want wind- en bandengeluiden zijn goed weggefilterd. Let op, het is en blijft in basis natuurlijk wel een hele sportieve auto. Je moet niet verwachten dat je Lexus-esk comfort gaat krijgen, maar het veercomfort is echt voldoende. Er is meer waar ik blij van word. De ergonomie. Die is niet perfect, maar dat je knopjes voor je airco en stoelverwarming hebt is anno 2021 echt een zegen. Daarnaast werkt de multimedia gewoon goed en is het B&O audiosysteem (625 watt) een aanrader. Het comfort is kortom echt een meevallertje, want de Fiesta ST is voor veel mensen net iets te stug. Dat leed is bij de Puma in ieder geval niet van toepassing.
Kun je er ook leuk mee sturen?
Ja absoluut. Dit is een verrassend leuke auto om mee te sturen, juist omdat je dit niet verwacht in een crossover/SUV. Neem de besturing, die is Ford-esk direct en ook het stuurgevoel is gewoon goed. Je kunt de auto heel nauwkeurig plaatsen. Dan het chassis. Nauwelijks rol en de dempers geven ook weer de feedback die je wilt. Net als de achterzijde die ook meedoet als je in een bocht even het gas lost. Het Quaiffe sperdifferentieel – onderdeel van Performance pakket – is een ‘musthave’ optie. Die zorgt ervoor dat je ook in de bocht gas kunt geven en tractie houdt. Je kunt de auto op twee manieren rijden. Heel strak en geplaatst of meer lomp en hooliganesk. De auto faciliteert beide rijstijlen en dat zorgt ervoor dat deze auto meer diepgang heeft dan bijvoorbeeld een Volkswagen Golf GTI. Die kan vooral het tractiekunstje heel goed maar is niet de entertainer die de Puma wel is. De Ford Puma ST is een geweldige auto om die heerlijke alpenpas of Eifelweggetjes te pakken. En op het circuit? Dan zou ik een meer ‘focussed’ auto kiezen. Ga je wel met je Puma je rondjes draaien, vergeet dan niet je remschijven te upgraden. Voor normaal gebruik zijn ze dikke prima maar voor circuitgebruik wil je een beter setje. Dat is bij de Ford Focus en Fiesta ST niet anders.
Hoe doet de auto het in vergelijking met de Ford Fiesta ST?
Vaste lezers van deze website weten dat de iconische Ford Fiesta ST deel uitmaakt van onze permanente duurtestgarage. Er zijn – zoals je hierboven kunt lezen – heel veel overeenkomsten maar ook een paar kleine verschillen. Het zijn tenslotte twee verschillende concepten. Dat begint al bij de zitpositie. Die is duidelijk hoger en dat is even wennen. De Recaro’s kennen we uit de Fiesta en dat is een fijne stoel. Heel veel zijdelingse steun, al zit het wel ietwat krap. Qua rijden kun je de Ford Puma ST zien als de ‘light’ versie van de Ford Fiesta ST. Op alle onderdelen tikt de auto 90% van het origineel aan. De besturing van de Fiesta ST is nog net een tandje scherper en nerveuzer, het chassis van de Fiesta is een tandje stugger en wilder, de uitlaat brult iets harder en in algemene zin voelt de Fiesta ST net wat lichtvoetiger aan. Wat natuurlijk ook zo is. De Ford Puma ST weegt 1358 kg, dat is bijna 150 kg meer dan het kleine broertje. Het zijn allemaal nuanceverschillen, maar je voelt ze wel. Bij de Puma moet je bijvoorbeeld iets harder forceren om de kont om te gooien. Is het erg dat de Ford Puma ST net wat minder scherp is? Nee, vergelijk het met het eten van een dikke steak. Zo’n prachtig grote ribeye van 500 gram. Het is helemaal geen ramp als je daar 10% van af snijdt, want dan heb je nog steeds een monster van 450 gram op je bordje liggen. Daarnaast past de iets meer ‘allround setup’ prima bij het concept en blijft er genoeg over om blij van te worden.
Is 200 pk wel voldoende?
De Ford Puma ST is natuurlijk iets zwaarder en hoger en dan is 200 pk niet overdadig. Zou je denken. Maar toch voelt de auto kwiek genoeg aan. De driecilinder reageert goed op het gas en is in een breed toerenbereik (2.000 tot 6.000) bij de les. Zeker in versnellingen 2, 3 en 4 heb je die lekkere duw in je rug. De verschillen met de Fiesta ST zijn marginaal. Wellicht dat je op Autobahnsnelheden een verschil gaat merken maar dat heb ik niet kunnen uitproberen. De auto is in ieder geval snel genoeg voor de leuk. En dan hebben we natuurlijk ook nog het geluid. Net als in de Fiesta ST klinkt die driepitter gewoon heel erg goed. De Fiesta ST is misschien een klein tandje luider en knettert wat meer maar er blijft meer dan genoeg te genieten over in de Puma ST. Dit is een fantastische krachtbron. Als slagroom op de taart is er de handgeschakelde versnellingsbak. Het koppelingspedaal en de pook zijn net wat soepeler en makkelijker te bedienen. Zonder automatisch tussengas, dat mag je lekker zelf doen. Echt fantastisch. Wil je toch een 0-100 sprintje doen? Die kun je in 6.7 seconden klaren. De topsnelheid bedraagt 220 kilometer per uur.
Wat mag dit allemaal kosten?
Ok, hier komt de kleine adder onder het gras alert. Onze bpm is ‘killing another car’. Je betaalt toch al snel 10.000 euro ‘Gutmensch’ belasting en dat zorgt ervoor dat de vanafprijs 41.000 euro is. Dat is ruim 7.500 euro meer dan de Ford Fiesta ST die een vergelijkbare basisuitrusting heeft. Overigens wel een hele ruime standaarduitrusting want die geeft eigenlijk al geen reden tot klachten. Sterker, er zijn maar een paar opties die je kunt aanvinken. Het performance pack (1.250 euro) moet je altijd aanvinken omdat je dan het sperdifferentieel krijgt. Het Driver Assistence Pack (adaptieve cruise control, blind spot sensor, parkeersensoren voor en achter, parkeerassistent en achteruitrijcamera) kost 1.300 euro en als je toch bezig bent met geld uitgeven is een panoramadak (1.000 euro) en de combinatie keyless entry met een elektrische achterklep (450 euro) ook wel handig. Onze full option testauto kost net geen 46.000 euro. Heel veel geld voor een b-segmenter, maar dan heb je wel een afgeladen volle versie.
Conclusie?
‘Ford did it again’. Er is geen automerk die de ‘sweet spot’ zo goed weet te vinden als Ford. Zij hebben in het geval van de Ford Puma ST het onmogelijke gepresteerd. Ze hebben een kleine SUV/crossover gebouwd waar ik hebberig van word. Die – ondanks de hoge zitpositie – echt lekker rijdt. Waar de som der delen gewoon goed is en waar ook het comfort echt acceptabel is. Nee, de auto is net niet zo scherp als de Ford Fiesta ST maar er blijft genoeg scherpte over om ons enthousiaste stuurmannen en vrouwen gelukkig te maken. Ja, gelukkig te maken. Je leest het goed. Dat is bijzonder knap gedaan! Jammer alleen van de te hoge prijs (met dank aan de bpm). Maar dan nog, het is het wel waard.
Eindcijfer: 8+
+ Hele leuke stuurmansauto
+ Heerlijke motortje.
+ Handbak, sper, Recaro’s. Het zit er allemaal op.
+ Ziet er uit als een junior Porsche (is compliment!)
– Stevige prijs.
– Hoge zitpositie.