Rijtest: Ford Mustang Mach-E (2022)
What’s in a name? Nou heel veel! De naam Mustang zorgt al 50 jaar voor een verhoogde hartslag bij heel veel autoliefhebbers. Ook bij ons! Dus is het wel even schrikken dat de nieuwe Ford Mustang Mach-E nu niet door een V8 maar door een elektromotor wordt aangedreven. En dat er ook nog eens een SUV met obesitas op me te wacht. Dit belooft niet veel goeds.
Lijkt de auto een beetje op de ‘originele’ Mustang?
Het is jammer dat Ford niet wat meer lef heeft om het standaardrecept voor elektrische auto’s los te laten. Waarom altijd maar weer een veel te zware SUV? Juist bij het label Mustang verwacht je een maximum aan sportiviteit en beleving. Al vind ik het uiterlijk van de Ford Mustang Mach-E niet verkeerd. De voorkant vind ik fraai en ook de achterzijde (met de herkenbare achterlichten) mag er best zijn. Het interieur is ook gebouwd volgens het recept van de elektrische auto en je mist de sportieve ‘heritage’ van het Mustang label. De grootte van het beeldscherm is voor de nieuwste generatie bestuurders belangrijker dan gebruiksgemak en sportiviteit. Toch is de bouwkwaliteit – voor Ford begrippen – niet eens verkeerd. Al komen de materialen niet in de buurt van het predikaat ‘premium’. Voor de bediening van het scherm gaat eigenlijk dezelfde vlieger op. Het werkt best goed en de menustructuur is intuïtief maar ik blijf fan van ‘klassieke’ knopjes die het leven heel veel makkelijker maken.
Rijdt de Ford Mustang Mach-E de klinkers uit de straat?
Mwoh. Deze versie niet bepaald. Een vermogen van 294 pk is voor een auto met de naam Mustang niet bepaald indrukwekkend. Helemaal niet als je de specs nog eens bestudeert en constateert dat de auto toch wel wat last heeft van obesitas (2.038 kg leeggewicht). Een sprint van 6.1 seconden naar 100 klinkt nog altijd indrukwekkend, maar in de EV-wereld ben je niet meer dan een middenmoter. Zo voelt de acceleratie ook wel een beetje aan. Saai en emotieloos. Al kun je in Active- en Untamed-modus de ervaring nog wel verrijken met een namaak V8-roffeltje. Klinkt niet eens heel erg slecht en voegt een heel klein beetje beleving toe aan een verder vrij matte ervaring. Op de Autobahn is de lol er helemaal snel af, want al vrij snel wordt het vermogen afgeknepen en haal je met moeite de topsnelheid van 180 kilometer per uur . Voor een gewone EV niet zo’n groot probleem, maar bij een auto met een dergelijke iconische naam natuurlijk onacceptabel.
Is het een auto waar je graag een rondje mee gaat sturen?
Ja. Ford kiest voor een duidelijk andere koers dan veel concurrenten. De Ford Mustang Mach-E is verrassend sportief afgesteld. Het onderstel helt nauwelijks over, de besturing heel erg direct en de achterzijde van deze achterwielaangedreven versie is extreem levendig. Die komt razendsnel om en dan heb je echt je handjes meer dan vol om 2.000 kilo staal te controleren. Ik wist echt niet wat ik meemaakte, zo agressief en plotseling als dat gebeurt. Dit is echt wel een auto die je moet temmen en die meer dan uitdagend is. Misschien wel een tikje te uitdagend. Denk goed na voordat je het ESP uitschakelt. Qua rij-eigenschappen mag deze auto de naam ‘Mustang’ echt wel dragen. Natuurlijk is de auto te zwaar voor de echte leuk, is de motor net wat te tam en geven de stoelen totaal geen zijdelingse steun. Maar voor een EV is dit ‘damn impressive’. Het was weer even geleden dat ik met een verhoogde hartslag en brede glimlach achter het stuur heb gezeten. Deze elektrische pony is geen schreeuwlelijk, maar kan wel serieus bijten.
Betaal je daar een prijs voor qua comfort?
Op de snelweg is dit zeker niet de meest rustgevende auto. Ondanks de 18 inch ‘ballonbanden’. De demping is stevig. Bij de fors grote A-stijl (het overzicht is echt waardeloos) hoor je net wat te veel windgeruis en ook hoor je de banden flink werken. Natuurlijk vallen dat soort geluiden meer op omdat motorgeluid ontbreekt, maar de geluidsisolatie had gewoon beter gemoeten. Daarnaast is de besturing te nerveus, wat er op de snelweg voor zorgt dat je vaak ongewenst een klein beetje moet bijsturen. De lane warning departure is ook een verschrikkelijke bemoeial, al kun je die met een knopje op het stuurwiel gelukkig wel uitschakelen. Als laatste kritiekpuntje noem ik de stoelen. Ze zitten niet slecht, maar ik mis wel een zittingverlenger en de zijdelingse steun is echt ondermaats. Het is al met al niet een auto waar je ontspannen over het asfalt zoeft. Ik vraag me af of de gemiddelde Nederlandse EV-rijder blij gaat zijn met de sportieve inborst. Voor de familievaders is de Ford Mustang Mach-E wel praktisch. De ruimte voor achterpassagiers en de kofferruimte (487 – 1420 liter) is echt wel ruim voldoende.
Welke versies van de Ford Mustang Mach-E kun je kiezen?
Allereerst kun je kiezen voor de achterwielaangedreven 75kWh versie (269 pk/440 km) of de 98 kWh versie (294 pk/610 km reikwijdte) die ik reed. De meerprijs voor die laatste bedraagt een kleine 8.000 euro. Voor veelrijders is de extra range wel handig. Je kunt overigens ook nog een tweetal 4WD-versies kopen (269 pk/400 km range en 351 pk/540 km range). Daarboven heb je nog de GT als topmodel. Die is goed voor 487 pk/500 km range en sprint onder de 4 seconden naar 100. In een AutoTopnl review zag ik dat de auto boven de 160 nauwelijks meer vooruitkomt, dus die auto zou ik zeker niet kiezen als petrolhead. Qua opties is het heel overzichtelijk bij Ford. Je kunt optioneel een technologypack kiezen (B&O audio, elektrische achterklep, 360 graden parkeercamera en wat veiligheidssystemen) en je bent klaar. Mijn advies? Koop de achterwielaangedreven versie met de grootste range (zoals onze testauto). Die stuurt het leukst en heeft de beste range. Qua laadtijden is de Ford Mustang Mach-E overigens geen uitblinker. Bij de snellader kun je tot maximaal 150 kWh laden. Niet slecht, maar zeker geen uitblinker.
Conclusie?
Ik waardeer dat Ford er echt wel iets van heeft geprobeerd te maken. De Ford Mustang Mach-E is voor een EV een vrij spectaculaire auto. Vooral omdat de auto gewoon heel erg listig is. Als die 2.000 plus kilo massa gaat glijden, dan moet je echt heel alert zijn om dat op te vangen. Ford heeft ook gekozen voor een hele sportieve set-up van besturing en onderstel en dat betekent dat je in deze auto best wel eens dat extra funrondje gaat maken. Daar betaal je wel een prijs voor bij het comfort en waarom monteert Ford geen sportievere stoel? Onbegrijpelijk. Ook qua afwerking en materialen is het aardig maar zeker niet verheffend. De Kia EV6 is gewoon mooier van binnen. Voor een auto van 60 mille had ik uiteindelijk iets meer verwacht. En ‘last but not least is de elektromotor een motor zonder karakter en zonder ‘kicks’. Al met al trek ik de conclusie dat je met andere EV’s (bijvoorbeeld de Tesla Model 3, Polestar 2, Kia EV6) gewoon beter af bent. Laat staan met het origineel. En over de naam? Ik denk dat het beter was geweest als de auto een ander naampje had gekregen. Dan had je niet geforceerd hoeven te kiezen voor sportiviteit en had je een veel comfortabelere auto kunnen bouwen. De naam Mustang had je dan later wel een keer kunnen gebruiken.
Eindcijfer: 7
+ Uitdagende rij-eigenschappen.
+ Praktisch en ruim
+ Goede range
– Puf is er snel uit bij de elektrische motor.
– Sportiviteit gaat ten koste van het comfort.
– Concurrenten (bv Kia, Tesla, Polestar) doen het gewoon net wat beter.
Als de Mustang een vuist wil maken tegen de Kia EV6, dan moet Ford zijn huiswerk hermaken. Nog een issue: bepaalde consumentenorganisaties (geen autofreaks) bestempelen de Mustang als onveilig omwille van zijn sterke overstuurkarakter.
Bij ons werkt het scherm al 5 maanden niet in Ford kan het niet herstellen. Het is verder en een leuke auto die lekker rijdt maar de service is erg slecht. Ook de afwerking bijvoorbeeld de hoedenplank is direct kapot. Er zijn dus wel verbeterpunten voor Ford.
Ook bij mij is de hoedenplank nu voor de derde keer kapot, en ik ben e toch echt voorzichtig mee. Verder een geweldige auto
On a diet