Rijtest: Ford Mondeo 2.0 TDCi 180pk Titanium (2015)

De Ford Mondeo is een brave auto. Een auto voor boekhouders en huisvaders. Schijn bedriegt! De ware autokenner weet beter. De Ford Mondeo is altijd een briljante auto geweest. Zelden heb ik in een auto gereden waar de balans zo klopt. Zelden heb ik een auto gereden die zo fijn stuurt. Kan de nieuwe Ford Mondeo de hoge verwachtingen waarmaken? Wij zoeken het voor je uit en rijden met de 180 pk diesel.

Ford Fusion

Nu zul je misschien wel denken dat de nieuwe Mondeo toch al langer op de markt is? Dat is ook zo, in Amerika rijdt de nieuwe Ford Mondeo – als Ford Fusion – al 2 jaar rond, maar in Europa is de Mondeo pas sinds kort leverbaar. Ford had capaciteitsproblemen omdat ze de fabriek in Genk hadden gesloten. Wij moesten dus wat langer wachten op deze grote Ford. Natuurlijk blijft de concurrentie niet braaf wachten. Vooral de nieuwe Skoda Superb en Volkswagen Passat maakten indruk op me. Ik ben benieuwd of de Ford de concurrentie kan verslaan.

Al twee jaar leverbaar in Amerika, nu ook in NL

Al twee jaar leverbaar in Amerika, nu ook in NL

Veel keuze

We beginnen deze rijtest met goed nieuws: Ford biedt direct veel keus bij de motorisering. Bij de benzinemotoren heb je de keus van een 1.0 liter driecilinder (125 pk) die we uit de Focus kennen tot een 2.0 liter viercilinder turbo met 245 pk. Het dieselgamma loopt van 120 pk (1.5 liter) tot 210 pk. Ook is er nog een hybride leverbaar. Wij rijden met de 180 pk versie sterke tweeliter turbodiesel. De versie met handbak is dit jaar nog goed voor 20% bijtelling, de versie met automaat die wij rijden valt helaas ook in 2015 al binnen het 25% bijtellingstarief. Het aanbod van bijtellingsvriendelijke Mondeo’s is overigens in 2016 beperkt tot de hybride en 1.5 liter turbodiesel die allebei binnen het 21% bijtellingstarief vallen. Wil je een bijtellingsvriendelijke Mondeo met wat meer power, dan loont het om snel te bestellen.

De achterzijde is net wat te bescheiden vormgegeven.

Aston Martin looks

Genoeg over de bijtelling. Er zijn meer redenen om een auto te bestellen. Bijvoorbeeld het uiterlijk. Nooit het sterkste punt van de Ford Mondeo geweest. Hier scoort de nieuwe Mondeo waardevolle pluspunten. Toen ik voor het eerst de nieuwe Mondeo in mijn binnenspiegel zag landen dacht ik heel even dat dit een Jaguar of Aston Martin was. Van de traditionele bescheidenheid  is weinig over. De Ford Mondeo schuwt de spotlights niet meer. Wel vraag ik me af hoeveel er van het design overblijft als je de Mondeo uitrust met 16 inch velgen. En als ik toch kritisch blijf, de achterzijde van de auto is naar mijn smaak nog net wat te bescheiden vormgegeven. Maar al met al is het een geslaagd design.

Het interieur van de Ford kan niet op tegen de concurrentie.

Het interieur van de Ford kan niet op tegen de concurrentie.

Middelmatig interieur

Helaas ben ik minder positief over het interieur. De gebruikte plastics en materialen zijn heus niet onaardig, maar ze zijn een slag minder mooi als in de concurrenten. Het premiumsausje – of beter geschreven, het weldadige gevoel – ontbreekt. Het is degelijk en gemiddeld en vooral een tikje saai. Dat je de interieurverlichting  in verschillende kleurtjes kunt configureren doet daar niets aan af. Sterker, dit soort kinderachtige spielerei doet eerder afbreuk aan de auto.

Nuttiger zijn de veiligheidsvoorzieningen die Ford aanbiedt. Zoals bijvoorbeeld de opblaasbare gordel die snijwonden voorkomt (onderdeel van Safety Pack). Het navigatiesysteem werkt overigens miserabel. Ik moet vaak twee keer klikken voordat het systeem reageert.Dankzij de Ford SYNC 2 technologie kan ik gelukkig ook mijn bevelen stemgestuurd doorgeven. Ook werkt het systeem heel goed samen met mijn Smartphone. De rijk uitgeruste Titaniumversie kost inclusief automaat, Safety Pack (850 euro), Business Pack  (1.150 euro), 18 inch wielen (400 euro) en de fraaie speciale lakkleur Ruby Red (1.250 euro) net geen 43.000 euro. Dit is vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Skoda Superb.

Zinloze speeltjes.

Zinloze speeltjes

Heer en meester

Bij de ontwikkeling van de nieuwe Mondeo is Ford niet over één nacht ijs gegaan. Zo lees ik in de persdocumentatie dat de carrosserie van de nieuwe Ford Mondeo 10% stijver is dan zijn voorganger. Het zal vast zo zijn, maar aan het stuur merk ik hier weinig van. Wat wel opvalt is dat de nieuwe Ford Mondeo vooral comfortabeler is geworden. Toch moet je comfortabel niet verwarren met week. Als ik de Ford laat kennismaken met een serie bochten blijkt dat de onderstelkoningen van Ford de juiste snaar hebben geraakt. De balans in het onderstel is voortreffelijk en de bodyroll in de koets is ondanks de softe onderstelafstemming nihil. Heel knap gedaan! Ford blijft heer en meester als het gaat om het afstellen van een onderstel.

Helaas geldt dit niet voor de setting van de elektrische stuurbekrachtiging. De auto stuurt te licht en te gevoelloos. Het is zeker niet de slechtste installatie in de markt, maar de vorige Mondeo stuurde veel preciezer en directer. Het lijkt bij deze Mondeo of ze te veel rekening hebben gehouden met de wensen van de Amerikaanse consument. Heb jij een Amerikaans formaat? Dan is het goed om te weten dat nieuwe Ford Mondeo vertrouwd veel ruimte voor jezelf en je passagiers biedt. Maar de Volkswagen Passat en met name de Skoda Superb zijn nog wel een maatje ruimer. De stoelen geven geen reden tot klagen. Ik zit prima in de Mondeo, hooguit hadden de zittingen wat langer mogen zijn.

De auto oogt verrassend groot.

De auto oogt verrassend groot.

Lome diesel

In 2015 kiezen veel zakelijke rijders vanwege de bijtelling nog wel voor de handbak, maar in 2016 is dat verschil niet meer en kan een automaat toch weer interessant zijn voor de veelrijder. Dat is de theorie. In de praktijk is de automaat één van de achilleshielen van deze auto. De versnellingsbak schakelt traag, vooral in manuele modus erger ik me kapot aan de bedenktijd die de bak nodig heeft. Alsof je 10 jaar terug in de tijd gaat. Winst heeft Ford wel geboekt bij het reduceren van rijgeluiden. Als je accelereert laat de turbodiesel echter wel van zich horen.

Helaas gebeurt dit in de praktijk vaker dan je lief is, want de op papier 180 pk sterke turbodiesel voelt in de praktijk nogal amechtig aan. Ik heb eerder het idee dat ik met 130 pk op pad ben. Het kost voelbaar moeite om de auto in gang te krijgen en de rauwe motor raakt snel buiten adem. De acceleratie is ronduit teleurstellend zoals je in onderstaande filmpje kunt zien. Wellicht had onze Ford een griepje onder de leden? Hoe dan ook, de 2.0 TDI 150 pk in de Superb en Passat die ik eerder heb getest was op alle fronten een prettiger metgezel. Ik vrees het ergste voor de minder gemotoriseerde versies. Je doet er verstandig aan om eerst even een proefrit te maken.


Conclusie

We hebben twee jaar moeten wachten op de nieuwe Ford Mondeo, helaas heeft Ford die tijd niet gebruikt om de Mondeo fijn te slijpen. Vooral de teleurstellende 2.0 TDCi  180 pk diesel, de trage automatische versnellingsbak en de gevoelloze besturing doen echt afbreuk aan de auto. Dat is jammer, want de nieuwe Ford Mondeo heeft wel weer een voortreffelijk onderstel. Op dat onderdeel blijft Ford nog steeds de benchmark. Maar het is niet genoeg. Misschien rijdt de handbak fijner, maar als ik heel eerlijk ben vind ik de vorige generatie Mondeo in zijn geheel net wat fijner rijden. Deze Mondeo komt niet verder dan een magere 6,5. Dat is voor een auto als de Mondeo een regelrechte teleurstelling. Misschien de volgende keer weer een Europese Mondeo bouwen, lieve vrienden van Ford?

Eindcijfer: 6,5
+ comfort
+ fijn onderstel
+ value for money
– trage diesel
– trage automaat
– saai interieur

 

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten