Rijtest: Ford Focus 1.0 Ecoboost 125 pk

Staat rijplezier hoog op je prioriteitenlijst? Dan kun je in de middenklasse nauwelijks om de Ford Focus heen. Al jarenlang wordt de auto geroemd vanwege het onderstel en de fijne besturing. Wij rijden de vernieuwde Focus Focus 1.0 Ecoboost 125 pk Titanium Edition. We zijn benieuwd of de Focus nog steeds de maatstaf is als het gaat om rijplezier.

Het nieuwe frontje is echt wel een verbetering

Het nieuwe frontje is echt wel een verbetering

Nieuw frontje

Voordat we gaan rijden vormen we eerst even onze mening over de facelift van de Focus. De voorkant is nu meer in lijn met de nieuwe Mondeo en Fiesta. Het nieuwe frontje is zeker een verbetering. Het heeft ver weg zelfs wel wat weg van een Aston Martin. De vlinders in je buik verdwijnen resoluut als je de achterkant bekijkt. De Focus is nog steeds heel erg burgerlijk vormgegeven. Iets meer lef had wel gemogen. Dit is geen auto waar je na het parkeren nog even extra omdraait om vol trots je bezit te bewonderen. Je zet deze Ford het liefst ergens achteraf in een hoekje waar niemand hem ziet.

Het interieur is door Ford ook onder handen genomen. Wat opvalt is dat Ford nu een duidelijk groter formaat beeldscherm heeft gemonteerd. Dit wil niet zeggen dat ik dolenthousiast ben over dit interieur. De gebruikte materialen zijn niet heel erg bijzonder. Het doet allemaal een beetje een triest aan. De franje mist. Bij andere merken (VW, Peugeot, Seat, Skoda, Mazda) oogt en voelt alles net wat chiquer. De bediening van het nieuwe navigatiesysteem is ook niet vlekkeloos. De menukeuzes op de touchscreen zijn net wat te klein weergegeven waardoor je nog wel eens mistast.

Een duidelijk groter scherm, maar de bediening is niet optimaal.

Een duidelijk groter scherm, maar de bediening is niet optimaal.

Geweldig chassis

Genoeg getreurd. Een Ford Focus koop je niet als je over je auto wilt opscheppen op verjaardagsfeestjes. Deze auto koop je voor jezelf, vanwege het stuurplezier. Ook de vernieuwde Focus stelt gelukkig niet teleur. Hij rijdt echt geweldig. Je voelt direct dat in deze auto de balans helemaal goed is. Het onderstel heeft precies de juiste mix tussen comfort en sportiviteit. Het haalt niet uit welke taak de Focus moet uitvoeren of wat de staat van het wegdek is. De Focus raakt nooit in paniek en nooit uit balans. De besturing geeft je veel feedback. Het kan dus wel, een fijn sturende auto! Na de Peugeot 508 van vorige week had ik de hoop al bijna opgegeven. De Focus geeft de stuurman hoop. Ook met je saaie leasebarrel kun je plezier maken. Ben je uitgespeeld? Dan kun je genieten van verrassend veel comfort en rust aan boord. Er komen nauwelijks rijgeluiden door en de fijne stoelen houden je goed op je plaats en zijn voldoende stevig om ook lange ritten goed te doorstaan.

Jammer genoeg is de achterkant te anoniem.

Jammer genoeg is de achterkant te anoniem.

Rustige driecilinder

De Ford Focus is uitgerust met de veelgeprezen 1.0 Ecoboost. Deze driecilinder levert een respectabele 125 pk. Toch vallen de fabrieksgegevens wat tegen. Het kost 11 seconden om de 100 km/h aan te tikken en als je genoeg asfalt hebt kun je volgens Ford een topsnelheid van 195 kilometer per uur halen. Geen indrukwekkende cijfers. Helaas is de praktijk niet veel beter. Deze motor komt gewoon tekort. Het voelt als 100 pk. Vooral als je gaat spelen mis je het kleine beetje extra koppel.  

Gelukkig heeft de 1.0 Ecoboost wel een fantastische ‘loopcultuur’. Het blok loopt trillingsvrij en doet in alle rust zijn werk. Op de achtergrond hoor je het karaktervolle driecilinder geluid als je met het gaspedaal speelt. Het geluid van de driecilinder geeft de auto net dat beetje extra cachet, waardoor je het gebrek aan vermogen snel vergeet. Voor normaal gebruik is dit overigens een prima krachtbron. Het maximumkoppel van 170 nm (kortstondig 200 nm overboost) is bij 1400 toeren al beschikbaar. Toch adviseer ik je om door te sparen voor de 150 pk sterke 1.5 ecoboost. Deze auto verdient meer vermogen. Met het verbruik van de 1.0 is overigens niets mis. Je rijdt met gemak 1 op 15. De versnellingsbak kan ook mijn goedkeuring niet helemaal dragen. Hij schakelt net wat te stroef.

De driecilinder loopt mooi trillingsvrij, maar mist wat vermogen.

De driecilinder loopt mooi trillingsvrij, maar mist wat vermogen.

Nuttige gadgets

Onze Focus is een Titanium Edition, verkrijgbaar voor nog geen 24.000 euro. Voor een schappelijke 995 euro is deze Ford ook leverbaar met het Advanced Technology Pack, dan krijg je een 8 inch navigatiesysteem met touchscreen (inclusief bluetooth en goed werkende spraakbediening), automatisch in- en uitparkeren (zowel file als 90 graden) en parkeersensoren voor en achter. Voor 25.000 euro ben je helemaal klaar! Dit maakt de Focus tot een fantastische aanbieding. De voorruitverwarming is met dit koude weer een heel erg nuttige optie. Dit zou in elke auto moeten zitten. Deze 1.0 Ecoboost valt in de 20% bijtellingscategorie. Helaas valt de zuinige diesel niet meer in het 14% bijtellingstarief. We zullen deze vernieuwde Ford dus een stuk minder zien rijden dan zijn voorganger, aangezien het merendeel van de leaserijders met de portemonnee kiest.

De 17 inch velgen zijn standaard op de Titanium Edition.

De 17 inch velgen zijn standaard op de Titanium Edition.

Conclusie

Gelukkig kunnen we de vraag positief beantwoorden: de Ford Focus is nog steeds een heerlijke rijdersauto. Het chassis en de besturing laten je glimlachen. Wat stuurt dit fijn. Zoek je een premium auto met alle glitter en glamour, fancy design en fraaie materialen? Dan ben je bij de nuchtere Ford Focus aan het verkeerde adres. De Focus laat hier wat steken vallen, dit doet de concurrentie echt beter. Ook de mooi lopende driecilinder komt net wat kracht tekort. Toch kan ik je de Ford Focus nog steeds van harte aanbevelen. Voor een scherpe 25.000 euro heb je een leuk sturende auto voor je deur staan. Dat vind ik belangrijker dan glimmende tierelantijntjes en premium luxe gevoel. Vandaar het redelijk eindcijfer.

Eindcijfer: 7
+ Prachtig chassis
+ Heerlijke besturing
+ Stille driecilinder
– Mist wat paardjes onder de kap?
– Sober interieur

Met dank aan Ford Utrecht Leidsche Rijn

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

8 reacties

  1. Rik van den Berg schreef:

    Wij hebben laatst een proefrit gemaakt in een Focus Station 1.0 en idd hij komt voor ons gewoon tekort, ondanks alle lovende kritieken. Blokje loopt echt mooi en soepel, maar mist de echt oempf (weet ook niet hoe ik het anders moet omschrijven) Echter hebben wij nu een 1.4 turbo met 170 pk dus dat de verwachting niet helemaal overeen kwam was ingecalculeerd. Wij gaan nu ook voor een 150 pk versie, want wbt rijden, sturen icm met comfort is er echt geen een auto die maar in de buurt komt wbt lol en standaard opties in de Titanium versie (de Mazda 3 GTM zeker, maar helaas niet als station voor ons) Heb je de extra ruimte niet nodig? Neem de Mazda! Interieur vele malen mooier, navi ed veel beter

  2. orsouw schreef:

    onzin allemaal, de ford focus is een bijzondere auto die fantastisch rijd, de motor is prima en heeft genoeg power, en is werkekijk zuinig, wees eens tevreden en kraak niet alles zinloos af.

  3. Rob schreef:

    Ik heb de 125 pk ecoboost gehuurd en ben ermee naar Oostenrijk en terug gereden. Dus bijna alles snelweg, Meest 130 km/u, ook veel stukken 100 en op de weinige stukken waar het harder mocht tussen 140 en 150. In totaal 1715 kilometer en 128,67 liter brandstof (benzine). Dat is een verbruik van 7,5 liter op 100 km; ofwel 1:13,33. Dat viel behoorlijk tegen.

    • ron schreef:

      Dat komt omdat je niet op vlakke wegen hebt gereden als ik in Nederland rijdt verbruik ik bij 130km 1 op 13 als ik naar koblenz rijd ook met 130km kom ik 1 op11,5 rijd op cruisecontrol

  4. smits jos schreef:

    jos ben ook naar oostenrijk gereden heb gereden tussen 120 en 130 km heb daar ,
    ook niet stil gestaan de dag teller af gezet in belgie rond de 2000 km gereden algauw daalde het verbruik tot 4,9 daarna terug gestegen tot 5,7 en terug gedaalt tot 5,3 en zo staat hij nu nog.

  5. Ron schreef:

    Vraag: als ik veel gas geef met de fordfocus 125 pk 3vilinder in zijn vrij dan hoor ik een gek motor geluid??? Wat is dat

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten