Rijtest: Ford Focus 1.0 Ecoboost 125 pk ST-Line (2019)
“Chris, je moet de nieuwe Ford Focus rijden. Dat is echt een briljante auto”. Ik heb mijn broer zelden zo enthousiast horen spreken over een auto. Zo gezegd zo gedaan. Welgeteld 18 minuten later ontvang ik bij de plaatselijke Ford-dealer de sleutel van hun demo.
First impressions?
Goed. Erg goed. In de sportieve ST-Line snit staat er een lekkere wagen op je oprit. Vooral de voorkant is er echt op vooruit gegaan. Veel agressiever dan het vorige model. Neem hem vooral in een lekker fel kleurtje. Blauw bijvoorbeeld of rood. Staat hem nog beter dan saai grijs, wit of zwart. Leuk detail zijn de ‘Door Edge Protectors’ die ervoor zorgen dat je geen schade maakt als je toevallig een ander portier aantikt. Dat doen wij mannen natuurlijk niet, maar het is wel een fijne optie om aan te plussen als je vrouw/vriendin wel eens in je auto rijdt natuurlijk ;).
Is het interieur er ook op vooruit gegaan?
Absoluut en dat was ook hard nodig. De vorige Focus was echt verouderd en liep mijlenver achter op de Volkswagen Golf. De materialen zijn mooier, het navigatiesysteem werkt veel prettiger en qua veiligheidsvoorzieningen is de auto weer ‘up to date’. De sportstoelen (standaard in ST-Line) zitten lekker stevig, geven voldoende zijdelingse steun en de zitpositie is lekker laag. De zittingen zijn alleen iets aan de korte kant. Ook de binnenruimte van de Ford Focus is er op vooruit gegaan. Met je vrienden naar een Bundesliga-wedstrijdje? Dat past prima. Qua afwerking en materiaalgebruik blijft Ford overigens nog steeds een beetje achter op Volkswagen. Op sommige plaatsen vind je nog harde plastics en ook is de uitstraling een beetje grauw en kleurloos. Daarvoor koop je overigens geen Ford.
Waarom dan wel?
Waar Volkswagen mooie interieurs bouwt, staat Ford bekend om de uitmuntende onderstellen. Dat is altijd al zo geweest en Ford heeft het gepresteerd om de lat weer hoger te leggen. Nog hoger. Of moet ik zeggen op eenzame hoogte. Te beginnen met het comfort. Dat is echt ruim voldoende. Op de snelweg is de auto stil genoeg, hij verwerkt kuilen gracieus en de rechtuitstabiliteit is absoluut top. Geen spoortje van nervositeit in besturing en onderstel. Het wordt nog beter als je de auto gaat pushen. Dan transformeert de auto tot een sportauto. Ja, je leest het goed. Niets meer en niets minder.
Een sportauto?
Eigenlijk wel ja. De kers op de taart is de besturing. Die doet exact wat je wilt en wat je verwacht. Geeft altijd het juiste resultaat op je stuurinput. Waar dat goed voor is? Je kunt de auto tot op de millimeter plaatsen. Extra fijn is dat de stuurinstallatie weinig omwentelingen nodig heeft om helemaal van links naar rechts te gaan. Dit betekent dat je met een relatief kleine stuurbeweging de auto al van richting kan laten veranderen. Hierdoor kun je heel snel en makkelijk insturen. Soms wel eens te snel, maar het chassis accepteert het gewoon als je met veel te veel stuurinput de bocht om komt vliegen. Onderstuur? ‘Fehlanzeige’. Bodyroll? 0,0 last van. Dit soort handling verwacht je op een sportauto of messcherpe hothatch. Deze Ford Focus met lullige driecilinder Ecoboost motor kan dit net zo goed. Dit is echt waanzinnig.
Wat betekent al die sportiviteit voor de gewone chauffeur?
Dat je ook in een heerlijke auto rijdt. Je hoeft niet als een hooligan tekeer te gaan om te voelen dat je in een speciale auto rijdt. De connectie tussen jouw handen en de voorbandjes voel je ook bij een normaal tempo. De auto stuurt, rijdt en remt gewoon uitmuntend. Daarnaast is – zoals eerder gezegd – het comfort ruim voldoende dus heb je geen enkele last van sportiviteit. Het is een win-win situatie. Jij kunt je masculiene entiteit bevredigen in de Ardennen/Eifel terwijl je vrouw/vriendin een soepel rijdende auto heeft om de kids van school te halen, om nog maar eens een cliché te noemen. Iedereen blij.
Mis je niet wat vermogen?
Dat klopt ja. De 1.0 liter driecilinder motor heeft ‘maar’ 125 pk en dat is eigenlijk te weinig om de grenzen van de auto te verkennen. Dit onderstel komt nog beter tot zijn recht met een sterkere motor (150 en 182 pk versies leverbaar). Bij normaal gebruik functioneert de driecilinder overigens prima. Dan biedt de motor voldoende trekkracht en bij normaal gebruik is de motor ook lekker stil en gaat hij relatief spaarzaam om met de brandstof. Toch is meer bij deze auto altijd beter, zeker als je de kwaliteiten van het onderstel wilt benutten. De handgeschakelde versnellingsbak schakelt – Ford eigen – een tikje hakerig maar als je het tempo wat ophoogt komt er vanzelf souplesse in de versnellingsbak. Fijn om weer eens met een handgeschakelde auto te rijden.
Wat kost al dit lekkers?
Iedere Ford Focus rijdt ongetwijfeld goed, toch wil je de ST-Line hebben. Die ziet er lekker sportief uit en je profiteert van het sportonderstel en de sportstoelen. De ST-line met 125 pk motor is verkrijgbaar vanaf 26.000 euro en dat is zeer concurrerend. De uitrusting is ook prima. Een navigatiesysteem is bijvoorbeeld ook standaard. Uiteraard kun je nog wat opties plussen. Bijvoorbeeld full ledverlichting, blind spot sensoren, draadloos laden van je smartphone en last but not least een uitstekende audio-installatie van Bang & Olufsen voor slechts 450 euro meerprijs. Voor 30.000 euro rijd je in een overcomplete auto! Wil je meer power? De upgrade naar een handgeschakelde 1.5 liter met 182 pk kost je 3.000 euro extra. Altijd doen!
Dus?
Ren naar de dealer en ram je handtekening onder dat contract. Natuurlijk zijn een Volkswagen Golf, SEAT Leon en Volvo V40 ook aantrekkelijk. De Ford verslaat ze allemaal. Deze auto stuurt en rijdt zo briljant, dat is echt onvoorstelbaar. Dit is de #1 in het segment. Meer auto heb je niet nodig, hooguit alleen wat meer vermogen. Dat is oplosbaar. Neem de 182 pk versie en je hebt meer dan voldoende power. Ik kan niet wachten tot de brutere ST en RS versies op de markt komen. Dat belooft echt vuurwerk te worden!
Eindcijfer: 8+
+ Beste onderstel in klasse
+ Wat een stuurgenot
+ De value for money is eveneens briljant
– Het interieur is net niet op VW niveau
– Deze auto komt nog beter tot zijn recht met een sterkere motor!
Tnx @Wassink Auto Groep (Venlo) voor het uitlenen van jullie demo!
Hi Chris,
Nice report, could you please also do one about the 308 gt puretech 225 EAT8 Hatchback ?
That would be excellent
Cheers
I will try to get one 🙂