Rijtest: Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk Titanium (2017)

De Ford Fiesta is een waar succesnummer. Het vorige model was tien jaar op de markt en tot het laatste moment geliefd bij veel kopers. Met reden: de Fiesta zag er leuk uit en reed fantastisch. De nieuwe Ford Fiesta ‘has big shoes to fill’. Lukt dat?

Oubollig uiterlijk

Oef, het uiterlijk is echt even wennen! Weg is het jeugdige en frisse design van de vorige generatie. Deze Ford Fiesta is – op de felblauwe kleur – na – allesbehalve een eyecatcher. Ik vind dit een wat bedaagde en oubollige auto. Vooral de achterzijde is wel heel saai en anoniem vormgegeven. Het oude model is veel leuker en ook vind ik modellen als de SEAT Ibiza, Peugeot 208, Renault Clio en eigenlijk alle andere er veel leuker uitzien. Au!

Foto achterkant Ford Fiesta

Nee, dit is niet bepaald een vooruitgang.

Groot beeldscherm

Gelukkig is het interieur wel een hele vooruitgang in vergelijking met de voorganger. De nieuwe Fiesta heeft een fraai vormgegeven interieur met veel betere materialen. Zo is de bovenzijde van het dashboard opgetrokken uit zachte materialen en valt het grote touchscreen 8-inch beeldscherm in positieve zin op. Zowel qua bediening als qua plaatsing werkt het ideaal. Dat was in de vorige Fiesta wel anders. De binnenruimte is gemiddeld te noemen. De nieuwe Volkswagen Polo en SEAT Ibiza zijn wel wat ruimer. Vooral achterpassagiers zitten wel wat krap in de Fiesta. 

Foto interieur Ford Fiesta

Het grote beeldscherm werkt zeer intuïtief.

Heel veel gadgets leverbaar

Het belangrijkste nieuws van deze generatie Fiesta: Ford is helemaal losgegaan met de beschikbare gadgets en veiligheidsvoorzieningen. Opties als adaptive cruise control, blind spot sensor, collission warning, voorruitverwarming, stuurverwarming zijn allemaal beschikbaar en dat is vrij uniek voor het B-segment. Helemaal bijzonder is de Bang & Olufsen geluidsinstallatie die maar liefst goed is voor 675 watt. Echt een voortreffelijke installatie. De adaptieve cruisecontrol is ook een aanrader. Het systeem werkt feilloos. In de categorie jammer: volledige LED-verlichting is niet leverbaar. Je zult het met halogeentjes moeten doen. Desondanks is het aanbod van opties indrukwekkend.

Foto koplampen Ford Fiesta

De Ford Fiesta heeft wel LED dagrijverlichting, maar geen LED dimlichten.

First Edition Pack

Betekenen al die features dat de Fiesta zichzelf uit de markt prijst? Nee, dat valt reuze mee. Onze Fiesta heeft het Titanium uitrustingsniveau en dat zal vanwege de rijke uitvoering de meest populaire versie zijn. Voor €19.545,- krijg je onder meer automatische airco, cruise control, keyless go, verkeersbordenherkenning, lichtmetalen velgen, sportstoelen, regensensor en een dimmende binnenspiegel. Tijdelijk kun je ook nog het First Edition Pack aanvinken (a 995 euries) en krijg je zinvolle opties als een navigatiesysteem, B&O audio, parkeersensoren, achteruitrijcamera, adaptive cruise control en nog wat meer spul erbij. Altijd doen dus!

Foto B&O speakers Ford Fiesta

De B&O set is goed voor 675 watt. Uniek in dit segment!

Messcherpe besturing

Tijd om achter het stuur te kruipen. Ik heb hoge verwachtingen van deze auto, zoals bij iedere Ford. Ze bouwen altijd lekker sturende en rijdende auto’s. Dat is ook nu weer het geval. Het is moeilijk uit te leggen, maar de balans in de auto klopt gewoon. Ook al is de Titanium wat meer op comfort afgesteld, de auto weet toch te enthousiasmeren. Neem alleen al de directe besturing. Je moet wel even een vaagheid in de middenstand overwinnen, maar daarna stuurt de auto onverwachts enthousiast en direct in. Het is bijna te direct, hij zit op het randje van nerveus. Op het randje, niet over het randje. Het is gewoon lekker sturen! Hij verslaat de SEAT Ibiza op dit terrein.

Foto Ford Fiesta zijkant

De 16 inch velgen zitten standaard op de Titanium.

Fijn onderstel, matige stoelen

Het onderstel is ook goed. Erg goed zelfs. Comfortabel op de snelweg, maar strak als je gaat boenderen. Toch: met een stugger onderstelletje (bijvoorbeeld de ST-line) heb je echt een knaller van een auto! De relatief softe afstemming biedt ook voordelen. Je woon-werkverkeer is bovengemiddeld comfortabel en rijgeluiden heeft Ford knap teruggedrongen. In de categorie klein leed: de claxon is nogal gevoelig afgestemd. Even je hand op het stuurwiel leggen resulteert vaak in ongewenste communicatie met je medeweggebruikers.

Een groot minpunt zijn de stoelen. De sportstoeltjes zijn wat te krap voor mensen met mijn postuur, zoals wel vaker bij Ford. Ik zit hierdoor meer op de zijdelingse steun in plaats van ertussen. Ben je 80 kg of lichter dan is het geen probleem, maar voor de iets grotere (of zwaardere) stuurman of vrouw zijn de stoelen ongeschikt en dat doet iets voor het comfort. Jammer, want de sportstoelen in de SEAT Ibiza zitten wel goed. De achterpassagiers zitten nauwelijks beter. Dat doet de nieuwe SEAT Ibiza wederom beter.

Zonde, de stoelen zijn net wat te klein

Asmatische driecilinder

Voor de voortstuwing zorgt een 100 pk sterke 1.0 Ecoboost driepitter. Dit blok kan me niet overtuigen. Een 0-100 sprintje in 10,5 seconden en een topsnelheid van 183 kilometer per uur is acceptabel. Het probleem is dat het vermogen niet in een vloeiende lijn wordt geserveerd. Onderin het toerenbereik voelt de motor wat piekerig en schokkerig aan. De motor voelt daar echt wat asmatisch aan. Eenmaal boven de 3.500 toeren loopt het motortje wel lekker door, om boven de 5.000 toeren weer wat weg te zakken. De matige stationairloop is misschien wel illustratief voor de auto. Je voelt de vibraties dan echt in de auto. Deze motor is vaak bekroond met allerlei prijzen, maar de driecilinders van de VAG groep (Ibiza, Polo etc) rijden echt (veel) fijner.

De handgeschakelde zesbak schakelt prima. Wel zijn de bakverhoudingen een tikje te lang gekozen. In de zesde versnelling mis je daardoor nog wel eens wat power. Ook ijlt de motor na het schakelen wat te lang na, waardoor je wat ongewenst tussengas hebt als je naar de volgende versnelling wilt doorschakelen. Dat is wel irritant. Optioneel is een automatische versnellingsbak leverbaar. Is handig als je vaak in de file staat (zeker in combinatie met de adaptieve cruise control).

Van de zijkant ziet de auto er het best uit

Kies de ST-line

Ik zou – ondanks alle luxe – de Titanium links laten liggen en kiezen voor de ST-line (€ 18.295,-). Dan krijg je een stugger onderstelletje, grotere velgen en – belangrijk – een sportiever vormgegeven interieur en exterieur. Dat maakt echt een verschil. Vanaf september kun je ook nog de ultrachique Vignale bestellen. De Vignale is de topversie met alle luxe die je kunt wensen, inclusief ‘haal-brengservice bij onderhoud van je auto (handig!). Later volgt er nog een ST, die ongetwijfeld één van de best sturende hothatches van het B-segment zal zijn. Ford kennende gaat dit ongetwijfeld lukken. Interessant: dit is de eerste hothatch met een driecilinder. Deze 1.5 liter is maar liefst goed voor 200 pk!

Foto Ford Fiesta ST-line.

Dit is de ST-line. Smoelt al beter.

Conclusie

Is de Fiesta de beste keus in het B-segment? Een lastige vraag. Kwaliteiten heeft de Fiesta zeker. Het interieur is veel mooier dan de voorganger, de lijst met opties is imposant lang en de Fiesta rijdt gewoon heel erg goed. Op een paar plaatsen heeft Ford echter wat steekjes laten vallen. De motor mist verfijning, de stoelen zitten onprettig en het uiterlijk is geen schot in de roos. Ik heb recent ook met de nieuwe SEAT Ibiza gereden en die auto vind ik als totaalplaatje beter. Hij rijdt misschien wat minder scherp dan de Ford Fiesta, maar de SEAT Ibiza laat nergens steken vallen en is een maatje groter dan de Fiesta. Wellicht dat de ST-line versie wel het verschil kan maken. Die ziet er veel beter uit en heeft een sportiever uiterlijk. Dat zou zomaar het snoepje van de week kunnen zijn. 

Eindcijfer: 7
+ Comfortabel en toch sportief
+ Heel veel goodies
+ Interieur enorm verbeterd
– Wat asmatische driecilinder
– Te kleine stoeltjes
– Het uiterlijk. Tsja….

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *