Rijtest: Ferrari 360 Modena (2004) vs Corvette C5 Z06 (2002)
Als je niet van appels met peren vergelijken houdt, stop dan vooral met lezen. We vergelijken namelijk een heerlijke appel (Corvette C5 Z06) met een exotische peer (Ferrari 360 Modena) uit dezelfde periode en stellen de volledig irrelevante vraag welke je moet kiezen.
Irrelevante vraag?
Ja, want petrolheads Bas en Iteke hebben beide auto’s tot hun beschikking. Iteke is gek op de Corvette en Bas is verslaafd aan zijn Italiaanse raspaardje. Komen deze auto’s je bekend voor? Dat zou zomaar kunnen. Bas en Iteke zijn bekend vanwege ‘Northern Events’, waar ze autoreizen en bijeenkomsten voor autoliefhebbers organiseren in – jawel – het noorden van het land. Ook zijn beide auto’s op Autoblog langsgekomen bij de rubriek ‘Mijn auto’ (filmpjes onderaan artikel). De Ferrari van Bas is al eerder op deze site langsgekomen. Bas houdt voor ons bij wat de kosten zijn van een dergelijke exoot (binnenkort volgt weer een update). De uitnodiging om te komen rijden in beide auto’s kon ik uiteraard niet weerstaan dus reis ik op een zonnige dinsdag af naar Assen waar we afgesproken hebben bij het fameuze TT-circuit.
Zijn het ook echt appels en peren?
In basis zijn het nog best enigszins vergelijkbare auto’s. Allebei sportwagens met een hele dikke achtcilinder, allebei rond de 400 pk en ze stammen uit dezelfde periode. De Corvette is in 2002 in elkaar geschroefd, de Ferrari in 2004. Desondanks zijn er ook fundamentele verschillen. De Corvette wordt aangevuurd door een ‘smallblock’ 5.7 liter V8 en een handgeschakelde versnellingsbak, de Ferrari door een in je nek hijgende 3.6 liter V8 en een gerobotiseerde F1 automatische versnellingsbak. De Corvette is de ultieme ‘working class hero’, terwijl je met de Ferrari de blits in Monaco kunt maken. Het verschil tussen beide modellen merk je het hardst in de portemonnee. De Corvette kun je (met kilometerstanden onder de ton) voor 30 mille wel vinden. Een Ferrari 360 kost al snel ergens tussen de 60 en 100.000 euro, afhankelijk van de staat en kilometerstand. Die zijn bij Ferrari’s overigens vaak lager, omdat de techniek veel exotischer is en er met de auto’s vaak minder gereden wordt.
Wat is speciaal aan de Ferrari?
Alles. Dit is een posterheld! Wellicht onterecht, maar voor mijn gevoel is de Corvette het voorgerecht en staat het hoofdgerecht in de vorm van de Ferrari 360 op me te wachten. Voordat je in een Formule 1-auto gaat rijden, eerst even de Formule 3-auto. Dat werk. Om in te komen. Het is ook weinig mensen gegund om achter het stuur te kruipen van een Ferrari. Ook voor mij is dit de eerste keer. Een bijzonder moment. De magie van het merk is ongekend. In de Corvette trek je best wat aandacht, maar naast de Ferrari is het – oneerbiedig geschreven – een muurbloempje. Wat er in de Ferrari gebeurt is ongekend. Mensen stappen massaal van de fiets af om je te filmen of je na te staren. Ze springen nog net niet voor de auto om een selfie met je te maken maar veel scheelt het niet. Aan alles merk je dat dit ‘next level’ is en dat deze auto in een hele andere klasse opereert dan de Corvette. Puur op basis van naam en imago, want qua specs zit er niet heel veel tussen. Ook deze Ferrari is goed voor 400 pk, alleen is het koppel wel veel lager. Dit is een toerenmotor en geen koppelbeul zoals in de Corvette. De 3.6 liter V8 van de Ferrari draait 8.500 toeren en heeft een specifiek vermogen van meer dan 100 pk per liter!
Wat is speciaal aan de Corvette C5 Z06?
Dit is het sportieve model van de C5-serie. Het onderstel is wat scherper en de V8 (voor liefhebbers, dit is de LS6 versie) is wat verder gekieteld naar 405 pk. Volgens de Corvette fanbase één van de fijnste motoren ooit gebouwd. Wat direct opvalt zijn de ‘ouderwetsche’ klapkoplampen. Stiekem toch best gaaf. Sowieso is het een extreem brute auto om te zien, deels ook door de felle groene wrapping en het feit dat de Z06 een net iets ander uiterlijk heeft dan gewone Corvettes (check de wat steilere achterruit). De Corvette is zoals we van Amerikanen gewend zijn ‘fully loaded’ uitgerust met elektrische stoelen, head-up display, Bose audio en een airco die in staat is om je testies binnen een paar tellen te bevriezen. Wel zijn er allerlei knopjes met afkortingen die ik niet maar dan ook echt niet begrijp. Natuurlijk druk ik al die knopjes in, maar er gebeurt gewoon niets. Het interieur is wel wat ‘plastic fantastic’. Zet een BMW M3 E46 ernaast en je ziet echt wel een enorm verschil in materiaalgebruik. Overigens is de bouwkwaliteit van de Corvette niet slecht, want niets rammelt en kraakt. Ook voelt alles nog solide aan en ziet het er degelijk uit. Misschien is ‘onverwoestbaar’ een wat overdreven kwalificatie maar dat gevoel krijg ik wel.
Hoe zijn de eerste meters in de Corvette?
Heel makkelijk. Ik was een beetje bevreesd voor het Dodge Viper scenario. Een ongelooflijk lastig te rijden loeder. Heel gaaf, maar ook angstaanjagend. De Corvette C5 Z06 is tot mijn verrassing helemaal geen moeilijke auto om te rijden. De zit is extreem laag (lekker!), maar het overzicht is desondanks erg goed. Ook de koppeling en handbak werken voldoende beschaafd. Gaat prima. Ook is het zeker geen plankharde auto, de Corvette voldoet echt wel als GT. Mede ook door de luxe opties en comfortabele stoelen. Hoe anders zijn de eerste meters in de Ferrari. Neem alleen al de zitpositie. De hoofdruimte is op zich nog best oké, maar ik ben net iets te groot (en te breed) voor het Ferrari-stoeltje. Ik zit meer op dan in de stoel. Ook kan ik de snelheidsmeter niet heel goed zien, omdat het stuurtje maar beperkt verstelbaar is. Mama mia! De kwaliteitsbeleving van het interieur is overigens wel beter dan in de Corvette. Het dashboard is bekleed met leer en de kwaliteit van materialen is veel overtuigender. In vergelijking met de Corvette is het overzicht wel wat minder. Zaken als een achteruitrijcamera waren begin van deze eeuw nog geen gemeengoed. Achteruitrijden vergt daarom veel concentratie en inzet, ook omdat je natuurlijk niet als totale lamlul op het internet wilt verschijnen. Filmpjes met crashende Ferrari’s doen het altijd goed op YouTube.
Hoe is het geluid van de Corvette?
Liefhebbers van het authentieke Amerikaanse V8-gehamer komen bij deze auto volledig aan hun trekken. Deze Corvette klinkt als een echte Amerikaan. Dreigend en grommend bij lagere toeren en keihard hamerend bij hoge toeren. Dat authentieke ‘all American’ V8-geluid blijft goddelijk heerlijk! “Let’s face it, the Vette gets ‘em wet!”. De heerlijke V8 is enorm belangrijk voor de beleving. Juist ook omdat bij ieder toerental de beleving anders is, maar wel altijd maximaal. Het is zo lonend om deze auto door de hele rev range te rijden, ook omdat de motor altijd vermogen heeft. Dat maakt dat iedere kilometer speciaal is en dat je van iedere kilometer geniet. Ook de rustige kilometers. Voor buitenstaanders valt deze groene Corvette wel een tikje tegen/mee (afhankelijk van je bloedgroep). Natuurlijk hoor je de V8 lekker hameren maar het blijft buiten vrij beschaafd. Voor een sportauto dan hè. Een speciale vermelding verdient de handgeschakelde versnellingsbak. Anno 2021 worden bijna alle sportieve auto’s voorzien van een automatische versnellingsbak, dus wat is het lekker om zelf te mogen roeren. Bak en koppeling schakelen overigens prima en de bak is ook lekker hoog geplaatst op de middentunnel. Gaaf!
Is de Ferrari 360 Modena de overtreffende trap?
Ja, al realiseer ik me wel dat ik nu echt appels en peren aan het vergelijken ben. De Corvette is helemaal stock, op de Ferrari is een Capristo uitlaat gemonteerd. Niet de stage 1 (+10 db), de stage 2 (+20 db) maar de stage 3. De aanduiding van Capristo is niet in decibellen maar een even indrukwekkend als onheilspellend ‘Formule 1’. Dat doet iets met mijn verwachtingen. Als ik de auto start weet ik direct dat Capristo niet overdreven heeft. Kippenvel ‘all over the place’, ook daar waar de zon niet schijnt. En dan loopt de auto alleen maar stationair. Natuurlijk neem ik even de tijd om mij de auto eigen te maken. Er zijn veel indrukken te verwerken. De versnellingsbak bijvoorbeeld. Een zogenaamde ‘gerobotiseerde F1-versnellingsbak’. In die tijd het neusje van de zalm, anno 2021 is het een enorm onbehouwen versnellingsbak. Het opschakelen kost net even iets te veel tijd en dat zorgt bij iedere keer dat de bak doorschakelt met een ronduit oncomfortabele en onbehouwen klap. Ik dacht echt even dat de bak de laatste adem aan het uitblazen was, maar dit is gewoon hoe de auto hoort te schakelen.
Is de olie inmiddels op temperatuur?
Jazeker. Eigenaar Bas geeft me het vuursein. Ik schakel met de flippers terug naar de tweede versnelling (terugschakelen gaat wel vrij vlot) en bam! Volle polle ram ik het gaspedaal tegen het schutbord. Wat er dan gebeurt valt nauwelijks met een pen te beschrijven. De furiositeit waarmee de V8 in de toeren klimt is echt al buitenaards fenomenaal, de soundtrack als je doorhaalt naar 8.500 toeren is de moeder van alle overtreffende trappen! De F1-beschrijving van Capristo is eerder ‘understated’ dan ‘overstated’. Het voelt alsof je met je oor bent vastgebonden aan de uitlaat van een old school Formule 1-auto. De Italiaanse V8 huilt zo mooi en zo hard. Dit is met afstand het mooiste geluid dat ik ooit heb gehoord. De Corvette klinkt ook echt goed, maar dit is een heel andere league. Ik durf hier best toe te geven dat ik er zelfs een beetje emotioneel van werd. Zo bruut, zo intens. Ook als je terugschakelt klinkt de auto echt extreem bruut. Dat het qua decibellen ver over de top is (maar dan ook echt heel ver) geeft bij deze auto niet. Dit is een Ferrari. Dit is het theater wat iedereen verwacht. Niet alleen de soundtrack zorgt voor de theatrale ervaring, de versnellingsbak helpt hier ook aan mee. De klap in je nek als de bak doorschakelt is ronduit brachiaal. Dat doet ook enorm veel voor de beleving.
Welke van de twee auto’s is sneller?
De Ferrari. Dat roep ik zonder te twijfelen. Ik hoef hier echt niet de Dragy voor te monteren. Door de brute versnellingsbak en nog brutere geluid voelt de auto razendsnel aan. Daarnaast is dit een racemotor. Als je de toerenteller voorbij de 6.000 zet dan is de acceleratie zo furieus. Bij deze motor wil je maar één ding: toeren verslinden. Helemaal bovenin zit het piekvermogen. Daar wil je zijn. Daar presteert de motor het best. Hoe hard je gaat is niet relevant. De toerenteller en je bloedende trommelvliezen zijn je referentiepunten. Meer is beter. Kippenvel! De gasrespons is ook zo direct, dat heb ik nog niet eerder ervaren. Wat een geweldenaar! Onder de 3.000 toeren heeft de Ferrari-motor het voelbaar niet zo heel goed naar de zin, ook bij gewoon stadstempo houd je het toerental eigenlijk altijd vrij hoog. Dus trek ik maar weer eens een sprintje. Het enige probleem is dat ik de Corvette wel steeds in mijn binnenspiegel zie plakken. Dat je in de Corvette je eigen motor niet hoort als je achter de Ferrari rijdt doet niets af aan het gegeven dat de Corvette ogenschijnlijk makkelijk volgt.
Misschien toch maar even een Dragy meting doen?
We rijden op één van de uitgestorven tweebaanswegen rond het TT-circuit en we trekken een kort en heftig sprintje (rollend vanaf circa 50 km/h). Ondanks het furieuze gekrijs loopt de Corvette tot mijn grote verrassing vrij makkelijk weg. Ik weet niet wat ik meemaak! Als we de rollen omdraaien en de Corvette de voorste auto is, lukt het mij niet om in de binnenspiegel te plakken. De Corvette is gewoon sneller. Dat zien we ook terug in de Dragy-tijden. De Corvette sprint in 8.97 seconden van 100 naar 200 (echt een nette tijd!) en in de Ferrari kost dat 10.32 seconden over. Ik kan nauwelijks geloven dat het verschil zo groot is. De subjectieve snelheidsbeleving is in de Ferrari zoveel groter dat ik de Dragy-tijden bijna had bestempeld als ‘fake news’. Het helpt om even terug te stappen in de Corvette. Dan voel je hoe die motor boven de 4.500 toeren de spieren spant en hoe snel de auto is. Bloedsnel. Je moet dan ook echt wel even twee handjes aan het stuur houden omdat de auto dan echt even naar tractie lijkt te zoeken. Ik ben heel benieuwd wat de Corvette op de rollerbank doet. Voor mijn gevoel is 405 pk wat aan de conservatieve kant. De Corvette maakt indruk!
Wat is de beste stuurmansauto?
Dat is best lastig te beantwoorden na een half dagje sturen. Dat is meer een proeverij dan een ‘all you can eat Texas bbq’. Het blijft bij eerste indrukken. Bij de Corvette en Ferrari valt mij een aantal gemeenschappelijke zaken positief op. Beide auto’s hebben verrassend veel tractie. Dankzij de precieze besturing kun je beide auto’s ook nog eens heel nauwkeurig plaatsen. De Ferrari reageert misschien iets vinniger, maar de Corvette doet er in de praktijk niet voor onder. De Corvette C5 Z06 maakt gehakt van alle vooroordelen dat een Amerikaanse auto geen bochten kan draaien. Dit voelt aan als een serieus competente sportauto. Wat ook zo is. Een Nürburgring rondetijd van 7:56 was in die tijd (en ook nu!) serieus snel. De Ferrari 360 Modena deed datzelfde rondje in 8:09. Dat zegt wel iets. Als ‘amateur’ kun je in beide auto’s ook makkelijk vlot rijden, zonder dat je angstig moet zijn dat de auto direct je strot afbijt. Al moet je bij nat asfalt natuurlijk echt wel even nadenken wat je gaat doen. Het enige dat me bij beide auto’s een beetje ‘in de weg zit’ zijn de stoelen. Die in de Corvette geven te weinig zijdelingse steun en zijn ook vrij glad. In de Ferrari zit je zoals ik eerder schreef meer op dan in de stoel. Details. Ik ben veel te druk met genieten van de om me daar druk om te maken. Beide auto’s geven echt heel veel vertrouwen en het is gewoon heerlijk sturen. Ik had bijvoorbeeld veel meer tijd nodig om te wennen aan de Porsche 993 dan in deze twee auto’s.
Welke auto pak ik voor een retourtje Monte Carlo?
De Corvette. Die is makkelijker te rijden, heeft een comfortabeler onderstel, de stoelen zitten fijner en ook is de auto veel zuiniger. Met de Corvette kun je makkelijk 1 op 10 rijden, bij de Ferrari rijd je 1 op 5. Of minder. Probleem van de Corvette is wel dat de auto natuurlijk niet in het mondaine Monaco past. Dit is een ‘workingclass hero’. De Ferrari is natuurlijk wel een auto die de ‘valet parking’ bij Hotel de Paris met een glimlach in ontvangst neemt. Het probleem van de Ferrari is dat de reis naar Monaco wel een beproeving is. Hoe gaaf en bruut het geluid ook is, je kunt het niet uitschakelen of dimmen. Het is altijd oorlog en dat gaat op den duur echt wel vermoeien. Daarnaast is de versnellingsbak bij normaal gebruik ook niet bepaald prettig in de omgang. Dit is veel meer een auto voor de leuke zondagritjes. Als het eerste voorjaarszonnetje gaat schijnen, voor de bijzondere uitstapjes. Dan is de auto fantastisch en wil je genieten van het theater.
Wat zijn de ‘running costs’ van de Corvette?
Die vallen op zich wel mee. De 5.7 liter V8 motor is oerdegelijk en heeft eigenlijk weinig onderhoud nodig. Natuurlijk moet je er wel een beetje voor zorgen, maar je kunt met gemak een paar ton op de teller zetten. De rest van de techniek is ook relatief betaalbaar en onderdelen zijn goed voorhanden bij verschillende specialisten. Natuurlijk gaat er wel eens wat kapot bij een 20 jaar oude auto en ben je voor banden (de voorbanden hebben een exotische bandenmaat en zijn zeer prijzig) en remschijven net wat meer kwijt dan bij een Chevrolet Matiz. Maar toch, als je een betaalbare exotische sportauto wilt kopen is dit echt de auto die je moet overwegen. Zelfs het brandstofverbruik blijft binnen de perken. Dankzij de enorm lange zesde versnelling kun je vrij makkelijk 1 op 10 rijden met deze auto. Ik kan je alvast verklappen dat je met de Ferrari alleen maar kunt dromen van dit soort getallen.
En wat zijn de ‘running costs’ van de Ferrari?
Hoger natuurlijk. Dit is een exoot en die kost meer geld. Toch is dit wel één van de meer onderhoudsvriendelijke en betrouwbare Ferrari’s die je kunt kopen. De techniek staat als degelijk bekend. Desondanks blijft het natuurlijk wel zaak dat je netjes met de techniek omgaat. Goed warmrijden (minstens 20 minuten) is echt cruciaal en ook moet je op onderhoud niet beknibbelen. Neem bijvoorbeeld de koppeling van de F1-versnellingsbak: die mag je iedere 30.000 kilometer vervangen. Dat is natuurlijk geen verrassing gezien het brachiale geweld, maar het doet wel een klein beetje pijn in de portemonnee. De koppeling van de Corvette gaat waarschijnlijk ‘eeuwig’ mee. Daarnaast zijn de onderhoudsintervallen natuurlijk anders dan bij een gewone auto, betaal je andere uurtarieven en zijn de materialen natuurlijk fors duurder dan gemiddeld. Het zij zo, wie mooi wil zijn moet ook wel een beetje pijn kunnen lijden. En nogmaals, dit is een Ferrari die voor Ferrari-begrippen betrouwbaar en betaalbaar is.
Welke van de twee auto’s neem ik mee naar huis?
Het antwoord is natuurlijk allebei, maar zo makkelijk kom ik er niet vanaf. Ik zal toch moeten kiezen tussen de appel en de peer. Objectief gezien wint de Corvette C5 Z06 het vergelijk. De Chevrolet is sneller, makkelijker te rijden, minstens zo sportief en zowel in aanschaf als onderhoud (veel) goedkoper. Een onderschatte sportauto die veel meer waardering verdient. Dit is niet een ‘poor mans’ Ferrari. Sterker, dit is gewoon de betere auto van de twee. Maar toch. Hoe goed de Corvette ook is, de Ferrari 360 Modena bracht mij echt in vervoering. Waar ik het uitschreeuwde van vreugde. Kippenvel, vochtige oogjes en noem maar op. De Ferrari is verre van perfect en echt geen goedkope jongen, maar het gehuil van de Italiaanse V8 is zo waanzinnig gaaf. Ik krijg daadwerkelijk weer kippenvel als ik dit opschrijf. Was het niet Enzo Ferrari die ooit zei dat je bij Ferrari betaalde voor de motor en dat je de rest van de auto er gratis bij kreeg? Ik snap zijn punt. Alleen vanwege de motor neem ik de Ferrari mee naar huis, ook al is het eindcijfer lager. Al teken ik ook blind bij het kruisje voor de Corvette. Ik heb genoten en één ding is duidelijk: op een elektrische Ferrari of Corvette zit geen enkele autoliefhebber te wachten.
Eindcijfer Ferrari 360 Modena: 8
+ Die V8. Kippenvel!
+ Uitstraling
+ Stuurgevoel en onderstel
– De F1 versnellingsbak is net iets te lomp.
– Zitpositie achter het stuur.
– Duur in gebruik.
Eindcijfer Chevrolet Corvette C5 Z06: 8.5
+ Geweldige motor.
+ Meer dan prima rij-eigenschappen
+ Relatief goedkoop in aanschaf en gebruik|
– Plastic fantastic interieur|
– Stoelen niet sportief genoeg
Komen deze auto’s je bekend voor?
Dat kan heel goed kloppen, want Bas en Iteke publiceren regelmatig leuke foto’s en video’s op hun Instagram account (Ferrari, Corvette). Daarnaast zijn beide auto’s recent nog op Autoblog langsgekomen bij de rubriek ‘mijn auto’. De filmpjes zie je hieronder.