Rijtest: DS7 Crossback (2019)

Is het je ook opgevallen dat bijna iedere fabrikant het woordje ‘premium’ gebruikt (of misbruikt) om hun producten aan te prijzen. Ook autofabrikanten doen hier aan mee. Door het etiket ‘premium’ op een auto te plakken kun je zo duizenden euro’s meer vragen. Met extra winstmarge als gevolg. Audi, BMW, Mercedes en Mini bewijzen dit. De PSA groep wil dit natuurlijk ook, maar de Fransen beseffen dondersgoed dat het imago van Citroën en Peugeot een onoverkomelijk probleem is. Daarom hebben ze het luxemerk ‘DS’ gelanceerd en lanceren ze hun voorlopige topmodel, de DS7 Crossback.

De nieuwe luxe SUV uit Frankrijk

DS? Ken ik dat niet ergens van?

Ja, voorheen waren dat modellen van Citroën. Bijvoorbeeld de Citroën DS3. Dat is meteen een belangrijke reden voor de valse start van het merk. Je kunt een merk niet upgraden door opeens een ander logootje op de Citroën DS3 te plakken. SEAT maakt die fout nu ook met CUPRA. Je moet met eigen modellen komen. En dat is precies wat DS nu doet. Ze komen – hoe kan het ook anders – met een SUV, de DS7 Crossback. Slim natuurlijk, want dit is het segment waar de vraag en winstmarges het hoogst zijn.

Eigen logo, eigen smoel.

Wat kost deze auto?

Bereid je even voor. Ga er echt even voor zitten. Onze DS7 Crossback heeft een nieuwprijs van 72.000 euro. Natuurlijk kunnen we nu claimen dat dit gebruikelijk is in het ‘premium’ segment, maar in de kroeg maak je weinig indruk met je DS sleutelhangertje. Onze testauto is voorzien van werkelijk alle opties en veiligheidsvoorzieningen. Om er eentje te noemen: deze auto heeft ‘Night View’ die het rijden in het donker veel veiliger maakt. Op het scherm bij je tellerdisplay zie je fietsers en andere verkeersdeelnemers geel gemarkeerd. Werkt superprettig! Een andere vermelding is het audiosysteem van Focal. Prachtig geluid. Het multimediasysteem heeft ook alle snufjes, al werkt het niet altijd even logisch en snel. Het is tenslotte een Franse auto. 

Night View: briljante optie!

Maar toch, veel geld voor een ‘rebagged’ Citroën?

Nou, dat is wat kort door de bocht. Je kunt een DS7 Crossback al vanaf 40.000 euro bestellen, alhoewel ik me afvraag of je gelukkig gaat worden met een klein 130 pk benzinemotortje in een vrij grote SUV. Ook laat de standaarduitrusting dan echt wel wat te wensen over. Ongeacht welke versie je kiest, de DS7 Crossback is gelukkig niet een auto die je herinnert aan de truttige Citroën van je buurvrouw. De DS7 Crossback heeft echt een eigen gezicht en ik vind het een stijlvolle en chique auto met een paar prachtige details. Neem alleen het ontwerp van de achterlichten. Supergaaf! En dan heb ik de lichtshow aan de voorkant nog niet gezien. Iedere keer als je de auto opent maken de ledlampen een dansje van een minuutje. Zeer spectaculair en echt de moeite waard. Een beetje ‘posh’ maar wel stijlvol uitgevoerd.

Wederom gaaf designelement.

En het interieur?

Jaaaa, hier heeft DS echt geen half werk geleverd. Fraai leer op de stoelen en dashboard, aluminium accenten, een prima afwerking, mooie materialen, moderne digitale tellers en een groot beeldscherm. It’s all there. De stoelen voelen ook lekker ‘Duits’ stevig aan. Voor de liefhebbers is rugmassage of rugkoeling ook mogelijk, maar ik geniet vooral van de riante steun die de bovenbenen krijgen. Uiteraard is het bij een Franse auto gebruikelijk dat er wat schoonheidsfoutjes zitten. Ook bij deze auto. Zo zijn er wat knopjes links uit het zicht geplaatst waarmee je een aantal veiligheidssystemen aan- en uitzet. Net als het knopje voor de stoelmassage die totaal uit het zicht zit. Ook is het even wennen dat de knoppen voor de ruitbediening in het midden zijn geplaatst. Details, maar ze zorgen er wel voor dat het rapportcijfer voor dit onderdeel een 8 en geen 9 is.

Mooi interieur. Scherm werkt niet superprettig.

Welke motoren zijn leverbaar?

De bekende PSA motoren. Benzinemotoren in de range van 130 tot 225 pk en twee dieselmotoren van 130 en 180 pk. Je kunt ook een 300 pk plugin-hybride met 4WD bestellen. Wij rijden de sterkste dieselvariant. De hoge nieuwprijs laat zich direct verklaren, want in Nederland hebben we onszelf wijsgemaakt dat de dieselmotor verantwoordelijk is voor het smelten van alle gletsjers en betaal je heel veel belasting. De reden dat de eigenaar toch voor de diesel koos is dat hij nog wel eens een aanhanger moet trekken en de 180 pk/400 nm sterke turbodiesel mag een aanhanger van 1850 kg slepen. Bijkomend voordeel is dat de dieselmotor in combinatie met de 62 liter tank een heel acceptabele actieradius heeft. 1000 kilometer op een tank zou je moeten kunnen halen als je het rustig aandoet.

De 180 pk sterke turbodiesel mist wat verfijning.

Biedt de DS7 Crossback nog ouderwets Frans comfort?

Een paar dingen vallen op als we onderweg zijn. Allereerst dat de dieselmotor niet de stilste in de markt is. Je hoort de motor best wel brommen. Wat ook opvalt is dat de automatische versnellingsbak best oké is. Dat is voor een PSA-modelletje best bijzonder want dit is toch altijd een zwakke plek van het merk. Citrofielen opgelet: de vering is niet wat jullie verwachten. Geen zijdezachte auto. De DS7 Crossback is wat stugger afgeveerd. Noem het Duits en niet Frans. Persoonlijk vind ik dat fijner dan dat je constant aan het deinen bent, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Je kunt de dempers nog instellen, maar heel veel verschil maakt dat niet. Qua binnenruimte is het prima toeven in de DS7 Crossback. Auto’s als de Volvo XC40, BMW X1 en Mini Countryman zijn echt veel kleiner.

Ruimte genoeg in de DS7 Sportback.

Hoe doet de DS7 Crossback het op de Autobahn?

Uiteraard duiken we ook even de grens over. Tot de 180 gaat het vlot, daarboven raakt de turbodiesel een beetje buiten adem. Vooral bij hogere toeren merk je dit. Heel veel meer dan 200 kilometer per uur zul je niet halen, je blijft ver verwijderd van de door de fabrikant opgegeven topsnelheid van 215 kilometer per uur. Hier waren de marketeers wat te optimistisch. Jammer, want de auto kan het wel hebben. De rechtuitstabiliteit is vlekkeloos en ook vallen wind- en bandengeruis heel erg mee. De DS7 Crossback ligt bij 200 km/h nog uiterst ontspannen op de weg. De mindere prestaties blijft wat mij betreft het grootste nadeel van een SUV. Je levert gewoon prestaties in ten opzichte van een gewone sedan of combi.

Een Crossback? Dat betekent heel veel rijplezier?

Nee. Dat is wederom zinloos marketinggezwets. In dit soort auto’s moet je instappen met een iets andere mindset. Dit is een auto die met halfgas veel beter tot zijn recht komt. Dan voel je de 400 newtonmetertjes werken en rijd je heel ontspannen maar toch vlot door. Ook loopt de motor dan veel rustiger en schakelt de automaat snel en soepel door naar een volgende versnelling. Dit is een auto waarin je moet ontspannen en niet inspannen. Datzelfde geldt ook voor je rijstijl. Snel en agressief is ‘not done’ bij deze auto. Daarvoor zit er te veel rol in de auto, sleep je te veel kilootjes mee en biedt de besturing net wat te weinig gevoel en precisie. Schakel je terug naar vlot en soepel dan rijdt de auto gewoon veel beter. Dit is een auto die het fijnst rijdt op 70%. Dan is het ook echt een prima auto.

Conclusie

Rest de vraag: moet je de DS7 Crossback kopen als je in de markt bent voor een ‘premium’ SUV of crossover? Als ik deze auto vergelijk met de vergelijkbaar prijzige BMW X1, Mini Countryman, of Volvo XC40 dan is de DS7 Sportback best een aardige optie. Vooral omdat de DS7 Sportback ruimer is. Daarbij is de DS7 Crossback kwalitatief geen onaardig auto. Het interieur is werkelijk prachtig vormgegeven, de bling-bling is leuk en de auto rijdt – bij een normale rijstijl – prima. Maar? Perfect is hij niet. De dieselmotor is weinig verfijnd noch snel, het onderstel is niet fantastisch en het prijskaartje is echt een issue. Natuurlijk is een BMW X1 met een zelfde motor net zo duur, maar dan rijd je wel in een BMW. De DS7 Crossback schrijft echt wel steviger af. Iets met imago. Desondanks heb ik waardering voor het eerste eigen model van DS. Ze laten zien dat de premium belofte niet een loze kreet is. Nu nog de minpuntjes wegslijpen.

Eindcijfer: 7

+ Mooi interieur.
+ Ruim.
+ Comfortabel.
– Rauwe dieselmotor.
– Prijs/imago.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

5 reacties

  1. Nathan schreef:

    Zullen de hockeymama’s deze kopen of gaan ze toch voor de mini?

  2. Deus schreef:

    “Natuurlijk is een BMW X1 met een zelfde motor net zo duur, maar dan rijd je wel in een BMW”

  3. Wim van den Bergh schreef:

    Dus een BMW met dezelfde motor heeft ook een rauwe rumoerige motor, is kleiner, mist de mooie details en kost met vergelijkbare specs een kwart meer. Mijn conclusie : BMW rijders zijn idioten (hetgeen ze ook elke dag bewijzen op de eeg)

  4. ” Je kunt de dempers nog instellen, maar heel veel verschil maakt dat niet.” Dan zou ik je aanraden een keer naast mij te kruipen op het Space Business Park in Noordwijk daar voel je op de allerhoogste verkeersdrempel na het neerkomen toch echt een heel groot verschil tussen Comfort/Normal/Sport.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten