Rijtest: DS3 Performance (2018)
De belangrijkste conclusie van mijn eerdere rijtest met de Citroën DS3 Racing? Het ontbreken van een sperdifferentieel. Dat advies heeft de eigenaar ter harte genomen want hij appt mij dat hij een DS3 Performance met sper heeft gekocht. Dit verdient een herkansing.
DS3? Dit is toch een Citroën?
Toch niet, want als je goed kijkt zie je dat het ‘double chevron’ logootje ontbreekt. De vorige DS3 Racing was in 2011 nog geboren als een Citroën. Dit is een ‘volbloed’ DS. Op papier. In de praktijk is dit gewoon dezelfde auto met een andere merkbadge, behalve dat in de loop der jaren één en ander onderhuids gemoderniseerd is. De DS3 is mooi oud geworden want het modelletje ziet er anno 2021 nog best fris uit. Met dank ook aan de oogverblindend mooie speciale lak. Wel uitkijken met wassen. De wasstraat is verboden gebied, al hoeft dat voor autoliefhebbers geen probleem te zijn. Jammer genoeg is de DS3 in deze vorm compacte hatchbackvorm niet meer leverbaar. Hoe dan wel? Je raadt het al – de nieuwe DS3 is een suffe compacte crossover geworden. Een auto die heel graag een premium uitstraling wil hebben maar op geen enkele wijze onderscheidend is van de goedkopere Peugeots en Citroëns die technisch exact dezelfde basis hebben. Zonde dat een merk als DS een icoon de nek omdraait voor een volledig uitwisselbare auto.
Dus weer een hot hatch minder?
Ja vrienden en vriendinnen. Het is om te grienen maar de kleine hot hatch is met uitsterven bedreigd. Zo zonde. Dit zijn misschien wel de leukste autootjes die je kunt kopen. Ze zijn licht, speels, luid en levendig. En snel ‘in the real world’. Niet Autobahn-snel, maar zo goed als onklopbaar op slingerende Landstrassen in de Eifel. Dan heb je met 200 pk al je handen vol. Maar helaas. De Renault Clio RS, Peugeot 208 GTI, SEAT Ibiza CUPRA, DS3 Performance en Opel Corsa OPC worden niet meer gebouwd. Je kunt alleen nog de Ford Fiesta ST, Suzuki Swift Sport, Mini Cooper S, Hyundai i20N en Toyota Yaris GR nog kopen. Zelfs de Volkswagen Polo GTI is in Nederland niet meer leverbaar. Juist dit soort autootjes zijn nog enigszins betaalbaar voor de liefhebber nu modellen als de Volkswagen Golf GTI, Honda Civic Type-R, Renault Megane RS en Hyundai i30N in Nederland al tussen de 50 en 60k moeten kosten.
Welk beest schuilt onder de kap?
De welbekende 1.6 THP turbomotor met 208 pk en 300 nm. Meer dan genoeg natuurlijk voor een klein autootje. De 0-100 sprint kost 6.5 seconden en een topsnelheid van 230 kilometer per uur is meer dan respectabel. Helaas komt dat in de praktijk er net niet helemaal uit door een combinatie van factoren. Oorzaak één is de maagdelijke kilometerstand van deze auto. Nog geen 800 kilometer op de teller! Tot afgelopen zomer stond de auto stof te happen bij een DS-dealer in Enschede. Deze motor moet nog losgereden worden. Oorzaak nummer twee is dat de motor klinkt als ieder ander viercilindertje. Deze krachtbron brengt niet die extra beleving die je wilt. Ook hoor je rond de 3.500 toeren een hinderlijke dreuntje in de cabine. Dit is een motor die prima dienst zou kunnen doen in een Peugeot 508 maar het is geen sportmotor. Voor alledaags gebruik is het echter een hele prettige krachtbron. Vlot, soepel en redelijk zuinig. Je hoeft bij deze auto overigens niet bang te zijn voor de bekende horrorverhalen over de 1.6 THP motor. Dat was alleen bij de eerste jaargangen een probleem.
Wat is goed aan de DS3 Performance?
Het interieur vind ik best gaaf. Check die kuipstoelen! Zien er supergoed uit en zitten fantastisch. De sierlijsten in lakkleur vind ik echt cool en de materialen zijn best oké. Ik juich ook bij het zien van de handbak. Wat een feestje. Bak en koppeling zijn vederlicht en razendsnel te bedienen. En geen geneuzel met rijmodi, dit is gewoon ‘one size fits all’. De belangrijkste kwaliteit is het sperdifferentieel. Wat doet dat sper? Op het moment dat één van de twee voorwielen tractie verliest wordt razendsnel vermogen naar het andere wiel gestuurd. Zo houd je dus langer tractie en kun je harder een bocht inrammen. En dat doet deze DS3 Performance met overtuiging. Heel serieus en gefocust. Heel competent. De bochtsnelheden die je kunt halen zijn echt fenomenaal hoog en je hebt altijd het gevoel dat je meester bent van de situatie. Dit is heel indrukwekkend. Je voelt aan alles dat de DS3 Performance op een circuit echt heel goed tot zijn recht komt. Dan is de grote mate van stabiliteit een zegen en kun je keihard leunen op de dikke Brembo’s. Op de binnenwegen? Dan is de DS3 Racing mij net iets te serieus. Ik wil gewoon lachen, gieren en brullen. Dat doe ik in de DS3 net iets te weinig. Als je heel hard forceert komt het kontje ook nog om en zit er wel degelijk iets van leven in de koets maar er zijn hot hatches (zie de Ford Fiesta ST) die duidelijk speelser zijn.
Wat is minder goed?
Het navigatiescherm is echt irritant klein. Knap als je daar überhaupt iets op kunt zien. Qua graphics en laadtijden is het echt een stap terug in de tijd. En als ik toch aan het zeuren ben wil ik ook nog wel kritiek uiten op het XXL-formaat stuurwiel. Irritant bij snel stuurwerk. Een lastiger punt vind ik de demping. Die is vrij stug, zonder dat de vullingen uit je kiezen springen. Gewoon een goede set-up in een sportieve auto. Alleen komen grote kuilen en dempers wel echt hard door. Dat had een tandje subtieler gemogen. Het stuurgevoel van de DS3 Performance is vrij licht maar je kunt de auto wel precies plaatsen. Wel moet je eerst altijd een kleine vaagheid in het midden overwinnen voordat de auto zich zet. DS heeft de besturing niet messcherp willen maken. Je merkt aan alles dat ze de auto een net wat meer allround karakter heeft willen meegeven.
Wat is de conclusie?
Ik snap de keuze voor de DS3 Performance vanuit het perspectief van de liefhebber. De eigenaar is een enorme Citroën fan en dan is dit je auto. Ook rijdt hij graag op het circuit en dan is de ‘steady’ DS3 Performance natuurlijk een hele voorspelbare en fijne auto om lekker uit te wringen. Met dank aan het sper! Dit is een auto waarmee je vrij makkelijk indrukwekkende bochtsnelheden kunt halen. Er zijn wel een paar zaken die beter hadden gekund. De motor vooral. Die mist ‘spirit and soul’. Daarnaast mag een auto in deze klasse best een beetje speels en wild zijn. Dat maakt je op het circuit niet altijd sneller maar daar koop ik zo’n auto niet voor. Ik koop hem om mijn mondhoekjes te laten krullen. Dat doet de DS3 Racing Performance net iets te weinig. Net als de Volkswagen Polo GTI hoor ik je zeggen? Dat klopt, alleen doet die auto het comfort en relaxed cruisen kunstje weer veel beter en is die auto qua voorzieningen helemaal up-to-date. Dus als je voor ‘chill’ gaat is de Volkswagen Polo GTI de betere keus, al mist die auto weer een sperdifferentieel. De DS3 is vooral serieus competent. Dus als je iedere bocht met maximaal tempo wilt aanvallen dan is dit je auto.
Eindcijfer: 8-
+ Uiterlijk
+ Heel erg stabiel en competent
+ Fraai interieur
– Verouderde multimedia
– Turbomotor mist ‘heart and soul’
T zou waarschijnlijk mijn keuze zijn als ik een C segment hothatch zou zoeken.
Bedankt voor je verslag. Begrijp ik het goed dat deze DS3 puur qua rondetijden sneller is dan de Ford Fiesta ST? De motor laten chiptunen en dan heb je wel een goede dagelijkse auto voor op circuit? @ Tom: Dit is volgens mij een B-segmenter.
Nou, dat durf ik niet te stellen. Dat mogen de profs bepalen. Wel dat de DS3 makkelijker te rijden is. Fiesta is gewoon meer een handjevol.
Voor alle duidelijkheid: ik zou veel liever met een Fiesta ST rijden dan met gelijk welke DS3.
Maar uit je testverslag dacht ik op te maken dat de DS3 net nog iets meer bochtsnelheid aankan dan de ST.
Ja de ds3 trekt je door de bocht. De Ford doet wat hij moet doen maar is onvoorspelbaarder
Indd, een B segmenter.
Een C segment hot hatch (stationcar) heb k hier staan.