Rijtest: DR Automobiles 5.0 (2023)
Hebben jullie ooit gehoord van het automerk DR Automobiles? Je leest het goed: niet DS, maar DR. Dit merk bestaat echt en is in Italië, Spanje, Frankrijk en Bulgarije leverbaar. Dus natuurlijk willen wij deze bijzondere huurauto wel een paar dagen rijden.
Waar staat DR eigenlijk voor?
Voor de achternaam van de oprichter Massimo Di Risio die DR Automobiles in 2006 heeft opgericht. Het is een Italiaans automerk. Op papier. Maar er is helemaal niets Italiaans aan de auto, want ze bouwen ‘rebadged’ versies van Chinese automerken BAIC, JAC Motors en Chery. Dus het aanbod bestaat vooral uit crossovers/SUV’s, een verdwaalde pick-up truck en een kleine Smart-lookalike. Wij rijden het model DR 5.0. En nee, dit staat niet voor de motorinhoud. En nee, dit oogt op het eerste gezicht ook niet heel erg Italiaans. Op het tweede gezicht overigens ook niet. Dit is een uiterst saai vormgegeven auto. Wel goedkoop. Want voor 21.900 euro is deze auto van jou. Een prijs waar wij Nederlanders alleen maar van kunnen dromen. In Italië kennen ze geen bpm. Wat een weelde.
Is de ‘value for money’ in orde?
Als je naar de uitrusting kijkt wel. Zaken als lederen bekleding (ziet er wel een beetje uit als kippenleer), elektrische stoelen, ledkoplampen, keyless go en een panoramadak zijn gewoon standaard op de DR 5.0. En het gebruikelijke spul (regensensor, climate control, dimmende binnenspiegel, etc.) uiteraard ook. Voor nog geen 22 mille! Dat is echt wel waanzinnig! Uiteraard moet je voor dit geld niet al te hoge verwachtingen hebben als het gaat om de afwerking en de gebruikte materialen. Het is natuurlijk geen ‘premium’ product. Maar gezien de lage prijs is het eigenlijk prima en de lapjes kunstleer geven het één en ander ook nog wat extra cachet. Dit is een auto in de categorie van de Dacia Duster. Dus simpele techniek, veel praktisch gemak (de auto is best ruim!) en een lage prijs. Wel een misser is dat de auto geen buitentemperatuurmeter heeft. Een versie met een Continu Variabele Transmissie (CVT) is overigens ook leverbaar. Ook goed: met de binnen- en opbergruimte is niets mis. Dit is voor een gezin van vier personen prima te doen.
Hoe is de wegligging?
Helaas niet zo goed als de Dacia Duster. Het onderstel is vooral op comfort afgestemd. Fijn als je over een putdeksel rijdt, maar minder fijn als je een Italiaans haarspeldbochtje moet ronden. Dan helt de auto enorm over en bieden de stoelen nauwelijks zijdelingse steun. Het grootste probleem verstopt zich onder de motorkap. Deze atmosferische 1.5 liter viercilinder motor heeft voelbaar moeite om deze SUV in beweging te krijgen. De motor heeft te weinig koppel en je moet echt stevig trappen om mee te komen met het verkeer. Op papier levert de motor 116 pk maar in de praktijk zijn het er voelbaar minder. Boven de 120 merk je ook dat er op de geluidsisolatie best wel wat bespaard is. Motor en rijgeluiden (wind en banden) zijn wel een issue bij de DR 5.0. Al met al voelt de auto heel erg ouderwets aan. Het rijdt als een Renault Scenic uit 2004. En dat is in dit geval geen compliment. Wel fijn: deze auto heeft gelukkig nog weinig irritante veiligheidssystemen. Over de prestaties kunnen we kort zijn: lethargisch en futloos zijn de trefwoorden die mijn emoties het best beschrijven.
Moeten we in Nederland treuren dat geen DR 5.0 kunnen kopen?
Nee. Natuurlijk is er een markt voor goedkope en tegelijkertijd praktische auto’s, maar deze DR 5.0 is geen match voor bijvoorbeeld de Dacia Duster die we (gelukkig) nog wel kunnen kopen in Nederland. De Dacia Duster voelt duidelijk volwassener, robuuster en beter ontwikkeld aan dan deze DR 5.0, ook al biedt de DR Automobiles 50 wel waanzinnig veel luxe-opties voor het geld. Dat is alleen niet genoeg. Bij het rijden merk je dat het een echte budgetauto is. Zelfs zo erg dat het langzaam storend wordt, terwijl je voor een Dacia Duster juist sympathie krijgt. Deze DR Automobiles 5.0 mogen ze wat mij betreft houden in Italië China.
Eindcijfer: 6
+ Heel veel auto voor je geld.
+ Ook best praktisch.
– Futloze motor.
– Tijdens het rijden merk je dat echt een budgetauto is.
Vermogen 115 pk, 132 nm |
0-100 13.5 sec |
Topsnelheid 175 km/h |
Motor 1.5l viercilinder, LPG |
CO2 uitstoot (fabrieksopgave) 189 g/km |
Vanafprijs (NL) Niet leverbaar. |
Minimale bagageruimte 340 liter |
Leeggewicht 1.360 kg |