Rijtest: Dodge Ram SRT-10 (2006)

Bijtelling, kleine viercilindertjes, trajectcontrole, de zelfsturende auto.  Wij Driveaholics hebben het zwaar. Het gaat niet meer om ‘leuk’; het draait om de centjes en het milieu. Gelukkig zijn er nog helden die zich verzetten en niet settelen voor een flauwe 1.2 TSI. Voor dit soort mensen is er de Dodge Ram SRT-10. Dodge vond het wel een aardig idee om de 8.3 liter V10 van de Dodge Viper onder de motorkap te plaatsen. Je leest het goed, een 8.3 liter V10!!!

Je leest het goed!

Je leest het goed!

Achterwielaandrijving

Ik zeg heel eerlijk dat ik nerveus ben. Deze 2300 kilo zware Dodge heeft 517 pk onder de kap. Ruim 700 newtonmeters. Dit is ouderwetse ‘American muscle’. Mijn okseltjes gaan echt klotsen als ik me realiseer dat ik geen vierwielaandrijving of fancy hulpsysteempjes heb die mij kunnen redden als het misgaat. Ik moet het helemaal zelf doen en dan heeft het ook nog eens geregend vanochtend. De foutmarge is zo wel heel marginaal. Ik heb niet de illusie dat ik de Dodge kan opvangen als hij gaat glijden. De eerste ontmoeting met de Dodge doet mijn wankele vertrouwen in een goede afloop nog verder dalen. Wat is dit een kolossaal ding. Wat een geweldenaar. Wat een imposante auto. De grill alleen al is een paar verdiepingen hoog en de brute luchthapper op de motorkap is voldoende om een heel dorp in te laten verdwijnen. Ook al is deze auto al 9 jaar oud, het uiterlijk imponeert nog steeds.

Deze Dodge wil je niet in je binnenspiegel zien landen!

Deze Dodge wil je niet in je binnenspiegel zien landen!

Working class hero

Genoeg gedraald. We zijn gekomen om te rijden. Ik klim aan boord en neem even kort de tijd om het interieur te bekijken. Het interieur is Amerikaans. Je hebt alle ‘basics’ wel aan boord (airco, schuifdak, elektrische ramen), maar voor luxe en verfijning ben je aan het verkeerde adres. De gebruikte plastics zijn goedkoop en de afwerking is vriendelijk gezegd heel erg matig. Zoals je verwacht van een Amerikaanse auto. Dit is een ‘working class hero’. Wel zit er een steengoede stereo van Infinity in. Niet dat je die ooit aanzet, want de grootste attractie bij deze auto is natuurlijk de machtige 8.3 liter V10. De start-up is misschien wel de meest indrukwekkende die ik ooit heb gehoord. Dankzij de gemonteerde sportuitlaat hebben ze me in Engeland gehoord toen ik de auto aanzwengelde.

Wake up England!

Waking up England!

Hoge zit

Mijn startpunt van de rit is de Langevelderslag in de Noordwijkse duinen. Een van de mooiste stuurmanswegen in Nederland. Geen haar op mijn hoofd die er echter aan denkt om direct los te gaan. Ik neem alle tijd om de auto rustig te leren kennen en om even te wennen aan de torenhoge zit. Je krijgt in deze auto echt het gevoel dat je gewoon over andere auto’s heen kunt rijden. De SRT-10 degradeert de Porsche Cayennes en Audi Q7’s van deze wereld tot miniatuurautootjes.

Opvallend is dat je met deze auto vrij makkelijk rustig kunt rijden. De V10 is altijd paraat maar doet zijn werk op de achtergrond. Ook schakelt de viertrapsautomaat verrassend soepel. Zelfs het comfort is acceptabel. Het is geen zachte auto en zeker niet heel erg verfijnd, maar het is best wel te doen. Desondanks imponeert de SRT-10 vanaf de eerste seconde. Je voelt aan alles dat je in iets bijzonders rijdt. Dat merk je ook aan de reacties van andere weggebruikers. Toevallig rijd ik precies met twee andere auto’s tegelijkertijd een gelijkwaardige kruispunt op. Echt niet dat één van die auto’s het in zijn hoofd haalt om voorrang te nemen. Ze kennen hun plek en wachten op de Dodge.

Dodge RAM SRT10

Deze achterwielaangedreven SRT-10 is niet geschikt voor het zand.

Formule 1 met een laadbak

Tijd om de gashendel te openen. De machtige V10 brult het uit en katapulteert me naar voren. Holy fuck, dit is heftig! Verdwenen zijn de goede manieren van de automaat. Hij ramt de volgende versnelling er onbehouwen in. Ook moet ik het stuur stevig vastpakken om alle krachten te bedwingen. Dit voelt als een partijtje worstelen met een alligator. Dit alles valt echter in het niet bij het oergeweld van de V10. Alsof ik met mijn oor ben vastgebonden op de uitlaat van een Formule 1 wagen. Dit is als de Messiah van Händel. Overdonderend, overweldigend en allesomvattend.

Ook de acceleratie is verpletterend. Het is nauwelijks te omschrijven hoe het voelt om in 4,9 seconden naar de 100 te versnellen in een voertuig met het formaat van een oceaankruiser. Dat de SRT-10 maar vier versnellingen heeft deert niet. Hij zou aan twee versnellingen ook genoeg hebben. Je hebt zoveel kracht en zoveel koppel. Toch moet je altijd op je hoede zijn achter het stuur van de Dodge. Ga in een bocht geen milliseconde te vroeg op het gas, want je voelt de kont direct een stap opzij zetten. En met dit vochtige weer voel je de kont ook nog wel eens in beweging komen als je in tweede versnelling volgas geeft. Terwijl je rechtuit rijdt. Heftig!

Viper

Viper powered, maar verwacht niet dezelfde handling!

Werken voor je geld!

Het verschil met de 750 pk sterke Audi S6 die ik eerder die week reed kan niet groter zijn. Die auto was echt nog wel wat sneller, maar ook veel makkelijker te rijden. In de Dodge moet je werken voor je geld. Keihard werken. Twee handjes aan het stuur is ‘mandatory’. De hele auto doet mee als je accelereert. De hele wereld om je heen lijkt te schudden en te draaien. Je zou dit kunnen interpreteren als een groot minpunt, maar dat is het juist niet. Deze betrokkenheid maakt het rijden juist zo geweldig leuk en belonend. Open doekjes ontvang je ook van alle omstanders die mogen genieten van je V10 concert. In de SRT-10 klinkt de V10 dankzij de gemonteerde sportuitlaat al heftig, maar voor omstanders lijkt het echt alsof de wereld vergaat. Als ze al tijd hebben om te reageren dan is dit overigens altijd positief. Deze auto roept bewondering en respect op.

Gevoel van trots

Dit gevoel neem je mee als je achter het stuur zit. Jij bent die kerel die dit beest in bedwang kan houden. Jij hebt met je blote handjes die alligator even een lesje geleerd. Bij iedere meter die je rijdt groeien je biceps en lijkt het alsof je stem zwaarder wordt. Daar mag je best trots op zijn. Deze auto is het perfecte medicijn voor de Priusrijder die er van baalt dat hij iedere dag wordt uitgelachen als hij zijn positie inneemt op de loserlane. Een enkel ritje in deze Dodge heeft meer effect als veertien sessies op het bankje bij de psycholoog.

This car makes you happy!

This car makes you happy!

Minpunten

Ik moet natuurlijk als autotester ook de minpunten benoemen. En die heeft de Dodge SRT-10 zeker ook. Dit is naar Europese maatstaven eigenlijk geen goede auto. Het onderstel is gedateerd, het interieur is ‘plastic fantastic’ en ik moet er niet aan denken dat ik met deze auto in de binnenstad van Utrecht naar een parkeerplaats moet zoeken. En dan heb ik het nog niet gehad over het verbruik. Als je rustig rijdt kun je 1 op 3 scoren. Oh my god! Gelukkig zit er een gastank in, dat houdt de kosten nog een beetje in bedwang.

Toch doen deze minpunten er niet toe. Niet bij deze auto. Als je hier een punt van maakt, moet je deze auto niet rijden. Dan ben je simpelweg niet mans genoeg.  Deze auto koop je ook niet om dagelijks mee te rijden. Daar is de SRT-10 te bijzonder voor. Je kiest je ritjes met zorg uit. Net als de momenten waarop je even wat rubber op het asfalt legt als het verkeerslicht op groen springt. Met deze auto schrijf je je in voor ‘dragraces’ op afgesloten landingsbanen. Deze Dodge SRT-10 koester je als je eigen kind.

Het blijft een Amerikaan natuurlijk.

Het blijft een Amerikaan natuurlijk.

For sale!

Nu het beste nieuws van de dag: deze ‘King Kong’ kan van jou zijn, want de eigenaar overweegt om de auto te verkopen. Hij is toe aan wat anders. Voor 20.000 euro staat deze Dodge wellicht op je erf. Een koopje. Ik zou nu heel stoer kunnen schrijven dat ik hem zelf ga kopen. Iedere vezel in mij schreeuwt ‘kopen, kopen’! Tot mijn schaamte moet ik echter constateren dat ik steeds met rationele argumenten kom waarom ik dit niet moet doen. Dat hij te veel zuipt en niet op de parkeerplaats past. Dat soort onzin.

Ik zeg het je eerlijk: ik durf niet. Daarom doe ik een beroep op jullie om deze Dodge te kopen. Doe het niet alleen voor mij, maar ook voor alle kerels in de wereld die vastzitten in het web van burgerlijkheid en redelijkheid. Gids ons door de wereld. Verblijd ons met je V10 porno. Niet omdat het kan, maar omdat het moet! Ik ga een psycholoog zoeken, want ook al heb ik net een alligator k.o. geslagen, ik durf de alligator niet als huisdier te houden. Ik ben een lafbek! Hopelijk heb jij grotere ‘cojones’.

De remmen hebben de zware taak om 2300 kilo oergeweld te stoppen.

De remmen hebben de zware taak om 2300 kilo oergeweld te stoppen.

Eindcijfer: 7,5
+ Machtige V10
+ Verpletterende acceleratie
+ Amerikaanse muscles
+ karakter en uitstraling
– verbruik
– wegligging
– mist verfijning

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Dit vind je misschien ook leuk...

10 reacties

  1. Herald Blenckers schreef:

    Ik heb net hardop zitten lachen tijdens het lezen van jouw artikel. Ik heb nog nooit zo’n komisch stuk gelezen waar zoveel waarheden in staan,geweldig hoe jij je verwoord. IK koop hem wel…groeten Herald Blenckers

  2. Driveaholic schreef:

    Held! Jij wel :).

    btw….tnx voor de complimenten. Altijd leuk om dat terug te horen 🙂

  3. Elena schreef:

    Geweldig! echt precies perfect beschreven

  4. Ruud schreef:

    Is de auto al verkocht?
    Ik ben geïntresseerd!

    • Christian Schilder schreef:

      Ja, tijd terug al. Je zou eens in Duitsland kunnen kijken (bv autoscout24.de). Daar heb je een wat groter aanbod.

  5. Henrie. schreef:

    Verhaal klopt helemaal e test auto is dan wel verkocht naar de mijne is wel te koop hoor na 5 jaar rijden en veel genieten wel toe aan nieuwe uitdaging al zal dat niet mee vallen

  6. @Henrie: plaats even je linkje. Dan krijg je mss nog wat kliks op je advertentie

  7. Klaas schreef:

    Gewoon een milieu verziekend lelijk ding

    Naar de sloop ermee

  8. Christian Schilder schreef:

    *reactie verwijderd*

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten