Rijtest: Dacia Duster (2019)
Meer artikelen over betaalbare auto’s, please! Dat was jullie reactie in het lezersonderzoek dat ik een paar maanden geleden hield. En omdat ik mijn lezers uiteraard zeer serieus neem, heb ik een testrit met de Dacia Duster geregeld.
Veel gewoner kan het niet worden toch?
Nee dat klopt. De Dacia Duster is de Aldi onder de auto’s. Je krijgt gewoon heel veel auto voor heel weinig geld. Jammer genoeg wonen wij in een knotsgek belastingenparadijs. Voor de belastinginners uiteraard. De Dacia Duster die je in onze buurlanden Duitsland en België voor 12.000 euro kunt aanschaffen, kost bij ons 18.000 euro. Met dank aan de torenhoge bpm. De Dacia Duster stoot – zoals alle SUV’s – relatief veel CO2 uit en is dus best prijzig.
Waarom moet je alsnog de Duster overwegen?
Omdat 18.000 euro nog steeds ‘relatief’ goedkoop is voor een auto van dit formaat. De Duster is 4,3 meter lang, 1,8 meter breed en biedt verrassend veel ruimte voor vier volwassenen en hun bagage (478 – 1623 liter). Daarnaast is de standaarduitrusting ook meer dan ok. Het is niet een auto die vooroploopt in moderne technologie maar zaken als automatische airco, dodehoeksensor, achteruitrijcamera en een navigatiesysteem zijn allemaal aan boord bij deze uitvoering. Verwacht niet dat je een ‘state-of-the-art’ systeem krijgt. Het navigatiesysteem is echt heel erg 1999. Het werkt, maar daar is eigenlijk wel alles mee gezegd.
En de kwaliteit van de materialen?
Een beetje dubbel. Natuurlijk vind je veel hard plastic in het interieur. Wat kun je anders verwachten van een auto die in Duitsland 12.000 euro moet kosten? Kostenbesparing is hier het toverwoord, dus vind je veel techniek en functies van vorige generatie Renaults terug en zijn de materialen gewoon matig. Het is functioneel, maar de binnenkant van de Dacia laat je niet vol trots aan je collega’s zien. Toch heeft Dacia wel geprobeerd om er nog wat van te maken. De naam Duster is gestikt op de bekleding en zijn de handgrepen in de portieren zelfs bekleed met een lapje kunstleer. In een Audi A1 van 45.000 euro mag je het doen met knalhard plastic op je handgreep. Niet dat de Dacia verder in de buurt komt van Audi maar toch.
Wat vind ik van de vormgeving?
Ik vind het een leuke auto. Ik waardeer dat Dacia echt wel een poging heeft gedaan om er wat van te maken. Dit is niet te vergelijken met de eerste generatie Dacia’s die onze netvliezen vervuilden. In deze Duster kun je best voorrijden. Optioneel kun je zelfs stoere treeplanken bestellen. Ook kun je leuke velgjes kopen en is de Dacia Duster in allerlei hippe kleuren verkrijgbaar. Ik vind het oprecht een frisse verschijning, ook al zijn de fake luchthappers bij de voorwielen wat ‘overdone’. Niet onbelangrijk anno 2019, deze SUV heeft een vriendelijke uitstraling. De kans is bijzonder klein dat een verdwaalde Greta Thunberg aanhanger de Dacia Duster aanziet voor een milieuverwoestende SUV en met een sleutel een handtekening achterlaat op de lak.
Welke versie rijd ik?
Tot voor kort kon je kiezen uit turbomotoren en een LPG versie. Die laatste versie rijd ik en die is recent geschrapt. Ai, das jammer voor de liefhebbers van goedkoop tanken maar het is niet anders. Voor ons autoliefhebbers is het des te beter dat de LPG versie niet meer leverbaar is. Deze versie heeft namelijk één groot probleem. Hij is niet vooruit te branden. Je geeft gas, je wacht op de reactie en er gebeurt niets. Je schakelt daarna een versnelling terug en nog steeds gebeurt er niets. De atmosferische en enigszins bejaarde 1.6 liter motor krijgt de 1300 kilo zware Duster nauwelijks in beweging. Vooral op de snelweg merk je dat dit een auto is waarin je geen haast moet hebben. Laat staan als je de grens overgaat en een heuveltje moet oprijden. Dat wordt een kletsnatte bilnaad, dat garandeer ik je! Op de binnenwegen gaat het iets beter maar je moet regelmatig toch een versnellinkje terug. Inderdaad, met het handje. Niks mis mee want de bak schakelt vlot en soepel. Toch wil je liever één van de turbomotortjes voor wat meer trekkracht bij lage toeren.
Hoe rijdt de auto als je eenmaal op snelheid bent?
Best prettig. Dacia heeft gekozen voor een comfortabele set-up van zowel chassis als stuurinrichting en dat vind ik prima. Een budget SUV hoeft niet sportief te zijn, daar zit echt niemand op te wachten. Voldoende comfort is veel belangrijker en dat levert de Duster. Het onderstelletje doet niemand kwaad en ook blijft het geluidsniveau van banden, motor en wind acceptabel. Sterker nog, voor een auto van deze prijs vind ik het zelfs meer dan acceptabel. Dit rijdt gewoon prima. Enige kritiekpuntje is de bestuurdersstoel. De zittingen zijn echt te kort. Een uurtje is prima, maar dit is niet een auto waarmee ik naar Monaco wil rijden. Alhoewel het me lachen lijkt om de Duster af te geven bij het plaatselijke casino om je daarna te melden bij de ‘high rollers’-tafel ;).
Welk gevoel houd ik aan de Dacia Duster over?
Eigenlijk ben ik best positief. Oké, de atmosferische motor is een onding maar dat is oplosbaar door één van de turbomotoren te kiezen. Daarnaast is de bpm natuurlijk een issue maar daarvoor moet je in Den Haag zijn. En oké, voor het sportieve rijden ben je totaal maar dan ook totaal aan het verkeerde adres. Of een prachtige afwerking. Moet je ook niet verwachten. Maar dat alles is ok. Daar betaal je namelijk niet voor. Dit is een auto die één ding heel erg goed doet. Value for money! Je krijgt – zelfs in Nederland – nog heel veel auto voor je geld. Hij is ruim, praktisch, comfortabel, goed uitgerust en hij ziet er ook nog eens niet onaardig uit. Dit is een auto zonder bullshit van marketeers die je van alles beloven. Dit is een auto die voldoet aan een basisbehoefte. Hij brengt je van A naar B. En dat is fijn! De vrijheid van het autorijden is ook mogelijk voor de gezinnen die niet meteen 30.000 euro aan een auto willen uitgeven. De Dacia Duster brengt je uiteindelijk ook in Monaco. Wel wat rustiger, maar je komt er wel!
Eindcijfer: 7
+ Ruim
+ Comfortabele
+ Sympathieke uitstraling
+ Value for money
– Futloze motor
– Verwacht geen sportiviteit