Rijtest: CUPRA Leon VZ 2.0 TSI – 432 pk (2021)

De CUPRA Leon VZ 2.0 TSI is een geweldige voorwielaangedreven hothatch die zo goed als perfect de spagaat tussen dagelijkse inzetbaarheid en sportiviteit weet te maken. Al zijn er altijd puristen die meer wensen. In dit geval meer vermogen. Dus heeft de eigenaar van deze CUPRA Leon het vermogen opgeprikt naar een imposante 432 pk en 533 nm.

Deze CUPRA Leon VZ 2.0 TSI testen we opnieuw. Maar nu met 130 extra paardjes.

Deze oude bekende testen we opnieuw. Maar nu met 130 extra paardjes.

Wat is er allemaal aan het blok aangepast?

Niet eens zo gek veel. Er zit – zoals bekend – enorm veel potentieel in deze welbekende EA888 viercilinder turbomotor.  De turbo is nog gewoon dezelfde. En de motor en versnellingsbak zijn ook robuust genoeg om het extra vermogen te verwerken, ook al is de software van de DSG-bak wel wat verbeterd. Natuurlijk hebben de voorwielen het wel wat zwaarder. Ondanks dat het vermogen in versnellingen 1 en 2 wat geknepen is merk je toch dat de voorwielen hard moeten werken om het vermogen te beteugelen. Zelfs met het sperdifferentieel voel je nog wel wat torque steer. Gelukkig niet in extreme mate maar dit is wel een twee-handen-aan-het-stuur-auto. Stiekem ook heel erg vermakelijk, want dat geeft net dat beetje extra spektakel. Alsof je probeert een tijger te dresseren. Ook gaaf is de extra klap in je rug die je krijgt bij de derde versnelling. Met de stock 300 pk rijden kan overigens ook, gewoon even door de eco rijmode te selecteren. Superleuk om dan het verschil te voelen als je het volle vermogen daarna weer activeert!

De CUPRA Leon VZ 2.0 TSI is een echte wolf in schaapskleren

Wolf in schaapskleren!

Biedt de motor voldoende spektakel?

In de ‘stockauto’ is de welbekende tweeliter turbomotor al een pareltje en deze upgrade is de welbekende overtreffende trap. Een 100-200 tijd van 9.42 seconden (met 2 personen aan boord) is bloedstollend snel. De sprint van 80 naar 120 kost met 2.36 seconden gevoelsmatig bijna net zoveel tijd als één keer knipperen met je ogen. De wijze waarop de auto ook doorgaat boven de 250 is echt zeer indrukwekkend. Ondanks de – op afroep – brute agressie is het een zeer geciviliseerd blok waar je ook rustig en beheerst mee kunt rijden. De vermogensopbouw is uiterst vloeiend en je hebt nooit het idee dat de zaak tot de limiet is opgekrikt. Het voelt af-fabriek aan en dat is natuurlijk geen verrassing bij een tuner (@JDEngineering) die is gespecialiseerd in dit soort auto’s. De soundtrack is dankzij de Milltek-uitlaat en het verwijderen van de OPF ronduit indrukwekkend (FILMPJE). Dat doet zoveel voor de beleving.

 

Hoe is de wegligging?

Heel erg goed. Heel fijn is de spreiding van de adaptieve dempers (15 rijstanden). Van (relatief) boterzacht naar flink stug. Het is op afroep beschikbaar. De besturing biedt best wat gevoel en precisie en het onderstel heeft net een wat speelser randje dan de voorganger. Gebleven is de agiliteit en dynamiek. Deze auto voelt lichtvoetig aan en verandert zeer gewillig van richting. Een hele leuke en prettige hothatch om bochtjes mee te ronden en op droog asfalt wint het sperdifferentieel het gevecht om tractie met de voorwielen en kun je echt stevig stampen. Ook als de wielen nog niet rechtstaan. Eenmaal op de Autobahn is rechtuitstabiliteit heel erg goed en biedt deze auto onvervalst wolf-in-schaapsklerenspektakel. Het blijft hilarisch leuk om nietsvermoedende linksplakkers te verrassen met een op het oog ‘onschuldig’ SEAT-je Cupraatje. Qua beleving biedt deze CUPRA meer dan een (vorige generatie) Audi RS3 die de eigenaar hiervoor reed. De CUPRA is rauwer en spectaculairder, ondanks dat de vijfcilinder natuurlijk het paradepaardje van de Audi is. De CUPRA Leon leeft alleen veel meer in je handjes en is gewoon een leukere rijdersauto.

Badge JD 430 op CUPRA Leon

Wederom een top getunede auto van JD Engineering

Zijn er nog verschillen tussen de CUPRA en SEAT Leon?

Niet echt. Het is letterlijk dezelfde auto. Dus je krijgt dezelfde (matige) infotainment, het interieurontwerp is hetzelfde en dat geldt ook voor alle leverbare opties en veiligheidsvoorzieningen. In basis prima, want het interieur ziet er best gelikt uit en de materialen zijn voor het segment in orde. Ook levert CUPRA bijzonder fijne sportstoelen en wordt de auto van binnen en buiten wat opgeleukt met koperen accentjes en sportieve frutsels. Het stuurwiel ligt heerlijk in de hand. Ook fijn is de knop aan het stuur om meteen de juiste rijmode te selecteren. En hoera, je kunt het ESP gewoon met een fysiek knopje direct uitschakelen. Van buiten zie je natuurlijk dikkere velgen, grotere remschijven en natuurlijk wat meer spoilerwerk. De vier uitlaten (à la Golf R) zijn fraai en geven de auto wat extra cachet. Het is best subtiel gedaan allemaal. Dit is niet een ‘in your face’ hot hatchback. Het etiket smaakvol past perfect op deze auto.

Interieur CUPRA Leon

Fijn dat je via het stuurwiel de juiste rijmodus kunt selecteren!

Dus? Kopen of slopen?

Kopen is wel een uitdaging, want deze uitvoering is niet leverbaar in Nederland. Dus zul je de auto moeten importeren. Onze Vlaamse lezers hebben gelukkig wel de keus en daar is deze CUPRA ronduit concurrerend geprijsd. Met enige veel jaloezie constateer ik dat deze CUPRA Leon VZ 2.0 TSI bij onze zuiderburen 44.000 euro kost. Daar koop je in Nederland met pijn en moeite een Volkswagen Polo GTI voor. Dus ja, dan krijg je met deze CUPRA Leon heel veel auto voor je geld. Helemaal als je de auto ook nog eens langs een goede tuner stuurt. Dan heb je voor minder dan 50 mille een monster op je oprit staan. Wat is Nederland toch een k*tland voor ons autoliefhebbers. Dus ik zeg zeker kopen, want de hothatch staat op uitsterven nu we allemaal elektrisch moeten gaan rijden. Dus ja, als je er eentje kunt vinden zou ik het zeker doen. Niet volgende week maar ‘first thing tommorow’.

Foto CUPRA Leon VZ 2.0 TSI

Ja, ik zeg kopen!

Eindcijfer 9-
+ Brute prestaties.
+ Uitstekende wegligging.
+ Comfort meer dan prima.
+ Wolf in schaapskleren.
– In NL niet verkrijgbaar/betaalbaar.

Zie ook onze review van de ‘stock’ auto.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

5 reacties

  1. Tom schreef:

    Christian, je schrijft dat de turbo nog steeds dezelfde is, bedoel je dan dat het dezelfde turbo is als op de vorige Leon Cupra (5F) of heeft de nieuwe Leon ook de (nieuwe) turbo die bvb ook de Golf R heeft, van fabrikant Continental?

    • Tom Thijs schreef:

      trouwens, fantastisch geschreven stuk over een (volgens mij) schitterende auto.

    • Christian Schilder schreef:

      Ik bedoelde dezelfde turbo als stock in de auto zit. Vaak zie je bij bij dit soort vermogenswinsten dat er een nieuwe turbo geplaatst wordt die meer vermogen aankan.

  2. Tom schreef:

    trouwens, fantastisch geschreven stuk over een (volgens mij) schitterende auto.

  3. Andy schreef:

    Weer een cool geschreven artikel van een snelle bak. De JD badge had ik persoonlijk onder de motorkap geplakt, dan was de achterklep mooi in balans gebleven.

    Mooi hoe een kuurtje met wat aanpassingen ervoor zorgt dat je een supercharged V8 kan pesten op de 100-200 😉
    https://driveaholic.nl/rijtest-mercedes-benz-cls-55-amg-2005/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten