Rijtest: CUPRA Formentor 2.0 TSI (2021)

Kun je met een ander logootje en een leuk marketingverhaal een nieuw automerk starten? Jazeker! Zie de lancering van het merk CUPRA. Het sportieve submerk van SEAT. Het eerste model was namelijk nogal lauw bier. De CUPRA Leon is gewoon een ‘rebadged’ SEAT Leon met een meer potente motor en een wat ‘getweaked’ onderstel. Voorheen bekend als de SEAT Leon CUPRA. Maar nu lanceert CUPRA een eigen model. De CUPRA Formentor. Ik mag sturen met de vierwielaangedreven 310 pk sterke topversie.

Nieuw: de CUPRA Formentor

Het eerste eigen model van CUPRA.

Is het interieur ook een eigen ontwerp?

Niet helemaal. SEAT CUPRA put uiteraard uit het bekende VAG magazijn. Dat zie je terug als je het portier opent. Het interieur is grotendeels hetzelfde als de SEAT Leon, op wat kleine verschillen na. Op de portieren is een extra lapje kunstleer toegevoegd, her en der zie je wat extra stikseltjes en uiteraard zie je in een CUPRA ook wat koperkleurige accentjes terug. De met blauw leer beklede sportstoelen trekken de meeste aandacht, want die zien er bijzonder fraai en uitnodigend uit. Het zijn kleine aanpassingen, maar het zorgt wel voor een wat meer ‘premium’ beleving. Ook ontbreekt de ‘ambient lighting’ natuurlijk niet. Is gewoon fraai en het dient ook als alarmeringssysteem als er een auto in je dode hoek zit. Het bedienconcept is volgens het nieuwe VAG recept. Je moet bijna alles via een beeldscherm bedienen. Hier hebben we meteen het grootste minpunt van de auto te pakken. De menustructuur is onlogisch. Simpele handelingen vergen veel kliks en al die tijd ben je afgeleid van het verkeer. Erger is nog dat het scherm vaker niet dan wel reageert op je commando’s. Ik mis in de CUPRA Formentor echt de fysieke knoppen die Skoda en Audi nog wel monteren. Gelukkig zit er op het stuurwiel wel een knop die het mogelijk maakt om direct naar de CUPRA rijmodus te schakelen. Dat scheelt wat ergernissen.

Rijmodus knop CUPRA Formentor

Zo fijn dat je niet eerst 6 keer moet klikken op het scherm om naar standje oorlog te gaan.

Hoe is het uiterlijk?

Dik. Echt heel dik. Gelukkig heeft SEAT CUPRA niet weer een bestaande auto omgebouwd maar mochten ze een eigen auto ontwerpen. Met succes! De CUPRA Formentor is een enorme ‘eyecatcher’. Je krijgt gegarandeerd heel veel aandacht en aanspraak in deze auto. Dat is terecht, want ik vind dit echt een waanzinnig mooie auto. Ongeacht van welke hoek je de auto bekijkt is het smullen geblazen. Knikkende knietjes. Als ik toch mag kiezen dan is de achterkant het mooist. Met dank aan de vier uitlaten die natuurlijk doen denken aan de Audi S-modellen. Geen toevallige associatie. De matblauwe kleur in combinatie met de koperkleurige velgen en accenten vind ik ook bijzonder fraai. Die kleurcombinatie staat de auto gewoon geweldig. Ondanks dat de Formentor een crossover is, betekent dit niet dat het een heel erg hoge auto is. Het is het tussenmaatje dat we kennen van de Mercedes-Benz GLA en dat soort auto’s. De zitpositie is wel iets hoger dan in een Leon maar je hebt gelukkig nog niet het idee dat je voor je gevoel in een busje rijdt. Een SEAT Ateca of Volkswagen Tiguan is echt wel een maatje hoger.

Vier uitlaten CUPRA Formentor

Twee uitlaten links en twee rechts. De VAG liefhebber weet meteen hoe laat het is.

Is het een rappe auto?

Hell yeah! Het is weer even geleden dat ik in een auto met 300 pk plus heb gereden en ik realiseer me dat ik dat ook wel gemist heb. Dankzij de vierwielaandrijving (Haldex) schiet je echt furieus uit de startblokken. De sprint van 0-100 kost minder dan 5 seconden en ook daarna heeft de motor er heel erg veel zin in. Met angst en beven kijk ik naar mijn rijbewijs. Die zet je in Nederland wel heel makkelijk op het spel. Maar dat is het waard vandaag. Deze 2.0 TSI turbomotor (310 pk/400 nm) is en blijft een goddelijke motor. Nog steeds de beste viercilinder in het segment. De motor pakt mooi van onderen op en voor een turbomotor is met name de energie bij hoge toerentallen lovenswaardig. De DSG-7-versnellingsbak is ook een oude bekende. Een goede versnellingsbak, maar niet helemaal foutloos. Heel soms lijkt de bak wat te aarzelen, terwijl je op dat moment gewoon vol vermogen wil. Zet de bak op manueel en het is allemaal weer goed. Het geluid van de 2.0 TSI is beschaafd sportief te noemen. Ver weg hoor je nog wel de uitlaat af en toe wat rommelen maar het blijft op de vlakte. Prima bij een dergelijke auto. Je krijgt in de CUPRA mode nog wel wat extra vocale ondersteuning uit de speakers. Dat klinkt niet eens slecht, maar uitlaatfetisjisten kunnen het sportieve geluid gelukkig ook uitschakelen. Het brandstofverbruik is overigens best beschaafd. Ik reed gemiddeld 1 op 11 en dat is inclusief een paar lekkere sprintjes.

EA888 motor CUPRA Formentor

De EA888 motor loopt al flink wat jaartjes mee. En hopelijk komen daar nog wat jaartjes bij.

Hoe is de wegligging?

Er zit verrassend veel sportief leven in deze auto. Dit is niet de zoveelste suffe crossover. De auto doet me heel erg denken aan de Volkswagen Golf R. Snaarstrak, heel veel tractie en altijd vuurkracht. Het is mikken, sturen en gaan. Je kunt echt snoeihard rijden met deze auto en de best wel precieze besturing helpt je om de koers vast te houden. Onderstuur is er nauwelijks, net als overstuur overigens. Het is vooral grip. Heel veel grip. Overhellen doet de auto misschien marginaal meer dan een Golf R, maar echt last heb je hier niet van. Hooguit ben je een paar procent minder snel. Ach, het zij zo. Waar ik wel moeilijk aan kan wennen bij een sportieve auto is de ietwat hoge zitpositie. Maar verder? Kan ik louter positief zijn. Ik sta vooral ook weer te kijken van de agressiviteit van de turbomotor. De combinatie van dit motorblok met dit type auto is gewoon heel erg fijn. Dat ligt vooral aan de tractie in de lage versnellingen. De auto voelt dan echt razendsnel aan en altijd heb je als bestuurder maximale controle. Sommige autoliefhebbers zullen dit als ‘saai’ en ‘karakterloos’ bestempelen, maar dan doe je de auto niet helemaal recht. Het is wel degelijk heel indrukwekkend als je kijkt naar het gemak waarmee de CUPRA Formentor bochten verpulvert. Ook dat is een leuke ervaring. Een Ford Puma ST is qua rijgedrag een tikje wilder, maar die auto mist wel de verfijning, ruimte en het vermogen van de CUPRA Formentor. Het prijsverschil van 25 mille is er natuurlijk niet voor niets. Een Mini Countryman JCW dan? Die is duidelijk minder sportief. Dat is best een groot verschil.

20 inch velgen CUPRA Formentor

De matblauwe lak en het koper zijn een fantastische combinatie.

Hoe is het comfort?

Dankzij de adaptieve dempers heel erg goed. Je kunt de dempers in 15 verschillende standjes zetten. Van standje vliegend tapijt tot standje niervergruizend en alles daartussen. De spreiding is waanzinnig groot en dat is echt heel fijn. Met name in de meest comfortabele stand is de CUPRA Formentor verrassend comfortabel en meegaand. De stoelen doen het niet alleen goed in het betere bochtenwerk maar zijn juist ook uitermate geschikt voor de lange afstanden. De motor is in comfortstand lekker stil en dankzij de wat hogere zit heb je een prima overzicht. Het is bijna allemaal goed, ware het niet dat de sportieve banden wel wat rijgeluid produceren. Dat is de (hele kleine) prijs die je voor sportiviteit betaalt. Maar voor een retourtje wintersport is dit een zeer geschikte kandidaat. Achterin zit je namelijk best ruim. Wel zijn de gebruikte materialen op de tweede zitrij een tandje minder. Het plastic bovenop de portieren is achterin hard en ook ontbreekt de ‘ambient’ verlichting. Wil je premium, zorg dan dat je voorin zit.

CUPRA Formentor

Duimpjes gegarandeerd als je hiermee onderweg bent.

Wat mag dit kosten?

De prijs voor de 2.0 TSI is met 65.400 euro natuurlijk best hoog, maar dat is vooral te danken aan de bpm. Veel geld, maar bedenk ook dat concurrenten als de Audi SQ2, Volkswagen T-Roc R en Mini Countryman JCW minstens hetzelfde kosten en als je de uitrusting gelijk wilt trekken ben je duizenden euro’s verder. Zeker Audi maakt het echt heel bont. En die auto’s hebben niet dezelfde uitstraling als de CUPRA Formentor. Voor de Nederlandse markt zijn vooral de plugin-hybride versies interessant en die kosten dankzij de lagere CO2-uitstoot flink wat minder. De 204 pk sterke versie is vanaf nog geen 43.000 euro verkrijgbaar en dan zijn zaken als 18 inch lichtmetalen velgen, navigatie, smartphone integratie, LED verlichting, virtual cockpit, adaptieve cruise control, parkeersensoren achter, DSG automaat en een dodehoeksensor gewoon standaard. Niet verkeerd. Er komt overigens ook een versie met de vijfcilinder turbomotor (390 pk) uit de Audi RS3. Het is nog niet bekend of die in Nederland geleverd gaat worden. Wederom iets met bpm. Lijkt me wel een hilarisch leuke auto om een keer op de Nordschleife uit te laten.

Interieur CUPRA Formentor

Bekende VAG kost.

Conclusie?

Ik begin met de nadelen die we SEAT CUPRA kunnen aanrekenen. De touchscreen is miserabel (wtf VAG!), de zitpositie is wat aan de hoge kant voor het sportieve werk en de DSG-versnellingsbak is soms niet helemaal bij de les. De hoge aanschafprijs kan ik de fabrikant niet aanrekenen want dat ligt toch echt aan onze overheid. De plugin-hybrideversies zijn overigens wel relatief gunstig geprijsd. De minpunten vallen gelukkig in het niet bij de pluspunten. De CUPRA Formentor is een verrassend goede auto. Dit doet qua rijden nauwelijks onder voor een Golf R, maar de CUPRA Formentor draagt wel een mooier maatpak. Het is een voortreffelijke auto die je zowel voor het sportieve als het comfortabele werk prima kunt inzetten. Vooral de dynamiek heeft mij wel verrast. Het is een auto waar je heel makkelijk heel erg hard mee kunt rijden. En dan ook echt hard. Op de binnenwegen in de Eifel moet je van goede huize komen om deze crossover te lossen uit je binnenspiegel. De auto is niet overdreven sportief, dus echt zweten doe je nooit achter het stuur. Dat is voor sommigen wellicht een minpunt maar ik vind dit bij een dergelijke auto juist prima. Dit is al met al een een bijzonder geslaagde eerste ‘eigen’ auto van CUPRA. Een auto die ik zelf zou kunnen kopen.

Velgen CUPRA Formentor

Wil je deze fraaie velgen? Dan zul je de duurste uitrustingsversie (Copper Edition) moeten kiezen.

Eindcijfer: 8+
+ Wat een geslaagd ontwerp. Wow!
+ De EA888 motor is na al die jaren nog steeds een juweeltje.
+ Verrassend goede wegligging. Doet Golf R dingen.
– Hoge zitpositie.
– Wanneer stopt VAG met die touchscreen waanzin?

Dank @Rijnwoud Rotterdam voor het beschikbaar stellen van de CUPRA Formentor.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

1 reactie

  1. Nathan schreef:

    Zie je deze ooit op je oprit staan?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten