Rijtest: CUPRA Born (2022)
Het merk CUPRA is het sportieve en ‘premium’ broertje van SEAT. Kan de volledig elektrische CUPRA Born deze sportieve ambities waarmaken? Of is het eenheidsworst met een iets ander verpakkinkje?
Eenheidsworst?
Ja, dat is wel een risico. Want de CUPRA Born is technisch nagenoeg identiek aan de Volkswagen ID.3. Hetzelfde platform, dezelfde software (dat is niet direct een pluspunt), dezelfde aandrijflijnen en dezelfde wielbasis. De gelijkenis is groot. Toch zijn er wel degelijk (kleine) verschillen. De CUPRA Born heeft net even die paar sportieve accentjes die het uiterlijk wat meer ‘presence’ geven. De koperkleurige accenten bij de voorbumper bijvoorbeeld. Of de 19-inch velgen met wederom dezelfde koperkleurige accenten. De net wat agressiever gevormde koplampen. De namaakdiffussor achter is wat over de top wat mij betreft maar bling-blingers zullen dit soort fake opsmuk vast waarderen. Toch valt het ontwerp me niet tegen, helemaal in vergelijking met de wat brave Volkswagen ID.3. CUPRA is er in geslaagd om de auto toch een eigen en ook sportievere ‘look and feel’ te geven. Wat dit betreft missie geslaagd. Al blijft het pijnlijk dat remschijven achter ontbreken op een zogenaamd sportieve auto. Dat kan gewoon niet.
Is de binnenzijde beter dan de ID.3?
Ja, maar dat is nauwelijks een prestatie van formaat te noemen. De Volkswagen ID.3 blinkt uit in goedkope plastics en kunststoffen. Over de budgetstoelen nog maar gezwegen. Dat laatste is bij de CUPRA Born absoluut geen issue. Ik neem plaats op een zeer fraaie sportstoel die ook nog eens een voortreffelijk zitcomfort biedt. Ook heeft de Born een normale armsteun. Klein detail, maar doet veel voor de beleving. In het interieur vind je net wat meer stikseltjes en koperen accentjes die het geheel op een iets hoger plan trekken, al domineren ook bij CUPRA de harde plasticsoorten. Ook is het storend dat de achterpassagiers geen ventilatieroostertje hebben en dat de gebruikte materialen achterin heel matig zijn. Dit is eerder het niveau SEAT Ibiza dan SEAT Leon, maar het geheel is ontegenzeggelijk aantrekkelijker dan de Volkswagen ID.3. Dat geldt ook voor de infotainment. Het beeldscherm reageert net wat sneller, standaard krijg je wat meer speakers en ik vind de presentatie en menu’s net wat gebruiksvriendelijker. Het blijft enigszins behelpen maar het went wel. Jammer genoeg ontbreekt de draaiknop op het stuurwiel waarmee je heel snel de Driving modes kunt selecteren. Die blijven voorbehouden aan de duurdere versies.
Hoe rijdt de auto?
Het eerste dat opvalt is de enorme stilte aan boord. Het is heel knap hoe rijgeluiden echt tot een minimum zijn beperkt. De auto is net wat beter geïsoleerd dan de ID.3. Iets stugger ook, want je voelt iets meer wat er onder je gebeurt zonder dat het storend wordt. Snel maar even de afrit pakken en een leuke binnendoorweg opzoeken. Eerste verrassing: deze auto stuurt en rijdt daadwerkelijk best sportief. Overhellen doet de auto nauwelijks en het chassis en besturing bieden ook best wel een beetje feedback. Ook doet de achterzijde bij tijd en wijle een (heel klein) beetje mee. Voor EV-begrippen is dit een lichtvoetige auto en de balans in de auto is gewoon erg goed. In de wat langere doordraaiers valt op dat de auto enorm goed spoort en heel veel tractie heeft. De CUPRA Born is gewoon een leuke auto om bochtjes mee te ronden en biedt zeker meer stuurplezier dan de Volkswagen ID.3. Goed gedaan! Maar…en dit is een grote maar: het is geen match met een CUPRA Leon. Die auto rijdt echt nog wel twee tandjes sportiever en misschien wel vier tandjes emotioneler.
Biedt de elektrische motor nog wat beleving?
De bruikbare en instant power is fijn. Je draait de bocht uit, geeft gas (of eigenlijk stroom) en je zet in korte tijd grote stappen. Het frappante is dat de Born wat minder direct op het stroompedaal lijkt te reageren dan de ID.3. Gek eigenlijk, je verwacht dat eerder andersom. Toch blijft het tot pak hem beet 130 een vlotte auto (0-100 in 7.3 seconden) en in Nederland heb je aan 204 pk/ 310 nm dan ook meer dan voldoende vermogen. Het grootste probleem is het gebrek aan prikkels. Het is wat vlak en emotieloos allemaal. Zeker voor een sportieve auto mis je gewoon echt wel wat beleving. Ook het doseren van het stroompedaal vind ik bij een EV altijd wat lastiger. Het is te snel alles of niets en het kost mij meer moeite om in de bocht de sweetspot te vinden. Of ben ik gewoon niet subtiel genoeg? Een tegenvallertje is de topsnelheid van 160 kilometer per uur en dat bij een CUPRA. Schande!
Wat ben je kwijt?
Nu komt het ‘fun’ gedeelte. We hebben een auto die eigenlijk in alles beter scoort dan de Volkswagen ID.3. Neem alleen al de goddelijke stoelen die standaard in de CUPRA Born worden meegeleverd. Alleen betaal je dus gewoon minder. De vanafprijs van een CUPRA Born is 40.990 euro en dat is 3.000 euro minder dan de Volkswagen ID.3. Dan krijg je bij CUPRA wel de ‘Essential’ en dat is wel een beetje de ‘schrapereditie’. Je hebt dan geen navigatie, achteruitrijcamera en adaptieve cruise control. De businessversie (3.000 euro meer) heeft die zaken wel. De versie met de beste ‘value for money’ is de ‘Adrenaline’ voor 45.990 euro. Die heeft eigenlijk alles wat je nodig hebt inclusief de handige CUPRA-draaiknop aan het stuurwiel om de rijmodi te selecteren. Zo handig! Tegen meerprijs (4.000 euro) kun je overigens ook een upgrade van het accupakket aanvinken. Dan stijgt je range van 427 naar 550 kilometer. Handig voor de veelrijder. De duurdere Performance en Copper Edition bieden nog wat extra luxe. Persoonlijk vind ik 52 mille voor een CUPRA Born echter ietwat te veel van het goede.
Conclusie?
Ik ben best wel te spreken over deze CUPRA. Het is één van de leukst sturende EV’s en relatief gezien best nog wel betaalbaar. Voor een EV in ieder geval. CUPRA heeft gewoon even net iets meer effort gestoken in deze auto dan Volkswagen en dat betaalt zich uit. Het is eigenlijk in alle opzichten een betere auto dan het duurdere broertje uit Wolfsburg. Wat dat betreft is de concurrentiepositie goed. Helemaal vlekkeloos is het eindrapport niet, want de gebruikte materialen (alhoewel duidelijk beter dan bij Volkswagen) zijn meer van het niveau Ibiza dan Leon. Ook is de performance (te lage topsnelheid) en beleving (ontbreken van motorgeluid) nog niet op het niveau van de klassieke hot hatches. Met weemoed denk ik terug aan mijn SEAT Leon CUPRA R. De CUPRA Born is meer een lauwwarme hatch met een semi-vermakelijk randje. Het is in ieder geval fijn dat je met deze auto al wat plezier kunt beleven. Dat is anno 2022 al heel wat.
Eindcijfer: 7.5
+ Extreem stille auto.
+ Fijne stoelen.
+ Best wel fijn sturende auto.
– Te lage topsnelheid.
– Gebruikte materialen niet geweldig.
Ik versta niet waarom de meeste constructeurs er niet in slagen om hun EV’s een deftige topsnelheid te geven. Zelfs een BMW i4 40 heeft maar een topsnelheid van 190 km/h. Bij Tesla is dat geen probleem. Daar heeft bvb een Model 3 Performance een topsnelheid van 260 km/h en dit zonder versnellingsbak!
altijd dat journalisten geneuzel over “beleving van het motorgeluid” en beperkte topsnelheid. 90% van de doelgroep interesseert dat helemaal niets. als je een EV test moet je daar niet over beginnen, dat weet je.